Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten todistaa syyttömyys työnantajalle?

Vierailija
19.09.2014 |

Olen pienehkössä firmassa töissä, jonne rekrytoitiin kuukausi sitten kaksi uutta työntekijää, minut ja eräs toinen.
Yhteensä työntkeijöitä on siis 4 joista 2 ollut jo pidemmän aikaa siellä töissä.
Tänään toinen työkavereistani soitti ja kysyi häviääkö minulta rahaa työpäivän aikana. Minulta ei ole hävinnyt, mutta tältä soittajalta on. Hän oli ollut esimieheemme yhteydessä ja tähän toiseen uuten työntekijään jolta myöskään ei ole rahaa hävinnyt. Esimies haluaa keskustella maanantaina meidän kaikkien 3 kanssa. 

Miten minä pystyn todistamaan, että en ole tehnyt mitään noin idioottimaista? 
Sillä työkaverini (soittajan) mukaan esimies ei kuullostanut kovin iloiselta puhelimessa. 

Mitä jos meidät molemmat uudet työntekijät lempaat pihalle? 
En minä pysty pienillä tuilla elättämään lastani, siksihän minä töitä hain pitkään ja nyt vihdoin sellaisen sain.

Mä en kestä tätä stressinmäärää, koko viikonloppu meni pilalle. 

-mimmi

Kommentit (143)

Vierailija
61/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 16:37"]

No voi herran jumala. Asia on harvinaisen simppeli. Huoh. JOS firma syyttää sinua, niin HEIDÄN pitää näyttää toteen että SINÄ olisit pöllinyt omaisuutta. Kun et sitä kerta ole tehnyt, ei sinulla ole huolen häivää. Miksi ihmiset stressaavat mitä ihmeellisimmistä asioista?

[/quote]

Itse voisin pistää molemmat pellolle jos jotain epäselvyyksiä tulisi. Ei syyllinen kuitenkaan tunnustaisi. onneksi on koeaika.

Eli syytä huoleen on kyllä.

Vierailija
62/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näon minäkin asian näen, kuin 60.
Silläpä ressaankin.
Se nyt vaivaa että entä jos syytteet on perättömiä. Summat per päivä jos sen 3:n osaan jakaa on pieniä.

-mimmi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 20:16"]

Näon minäkin asian näen, kuin 60. Silläpä ressaankin. Se nyt vaivaa että entä jos syytteet on perättömiä. Summat per päivä jos sen 3:n osaan jakaa on pieniä. -mimmi

[/quote]

60 jatkaa: yhteen tuollaiseen varastelutapaukseen olen joutunut puuttumaan. Vaikka tapaus oli maalaisjärjellä päivänselvä oli homma pitkä ja sotkuinen loppujen lopuksi ennekuin konna saatiin tuomiolle.

Siksi laittaisin teidät molemmat tosiaankin tylysti pellolle selvittämättä asia sen kummemmin.

Mahdottoman ikävää toki syyttömälle osapuolelle.

Vierailija
64/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua joskus yläasteella maikka epäili et olin vieny silt parikymppii :D Noo... se löys sen sit sen lompakon sivutaskusta. (Monta päivää myöhemmin tosin :D Ja oli monta päivää ettinyki sitä)

Vierailija
65/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko varma, että lapsi kotona ei varastele?

Vierailija
66/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mä epäilen et se on vaa ite hukannu ne rahat. Ainaki jos on yhtään hajamielisempää sorttia, ite oon hukannu mu kämppään monesti iha "suuriaki" seteleitä :D Vaikken mikään rikas oo mut hajamielinen!

Vierailija
67/143 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on kerran nyysitty salkku ja ihan oman huolimattomuuteni takia -jätin sen hetkeksi valvomatta yliopistolla paikkaan, josta se sitten "käveli" itsekseen matkoihinsa. Sen jälkeen en ole missään työpaikoilla tai muualla jättänyt omaisuuttani yleisiin tiloihin. Jos paikkaan on pääsy useammalle, lompakko ja kännykkä kulkee mukana. Pitäisi tietiysti pienissä piireissä vallita "luottamuksen ja rehellisyyden" ilmapiiri, mutta en laske enää sen varaan.

Näytön paikka on tässä sillä henkilöllä, jolta omaisuutta on kadonnut. Kukaan ei tiedä hänen lompakkonsa sisältöä - onko siellä ollut 5,10,50 vai 100 euroa. Tässä piilee koko jutun ydin. Ei voida edes sanoa, tietääkö itse henkilö millilleen paljonko hänellä oli käteistä mukana. Harva meistä sentintarkkuudella tietää, paljonko rahaa oli. Joskus saattaa muistaa, että siellä on 50, mutta sitten katsoo ja siellä onkin vain 15 euroa, ja yhtäkkiä mieleen palautuu, että eilen ostin sen naistenlehden ja sitä ja tätä muuta, johon rahat menivät.

Epäuskottavaksi tarinan tekee myös se, että ko. henkilö ei ole heti puuttunut asiaan. Vaan väittää rahaa kadonneen kolmen päivän aikana yhteensä 25 euroa. Eli tuota on hyvin vaikea asianomaisen todentaa. Tapauksessa on siis yhden henkilön sana kahta muuta vastaan. Jos pomo nyt irtisanoo, niin se on hänen tyhmyytensä. Ap kannattaa vain pysyä kannassaan - ettei ole ottanut mitään. Mahdollisimman vähäsanaisesti vielä. On vastapuolen asia todistaa varkaus. Tilanne, jossa on yhden työntekijän sana toista vastaan, ei mielestäni ole vielä riittävä todiste suuntaan tai toiseen.

Vierailija
68/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän ainut lapsi on ylittänyt jo aikuisiän eikä asu kotona joten hän se ei voi olla.

Mä oon vaan niin pettynyt tähän koko hommaan. Luulin että saan pysyvän paikan mutta se taisi loppua tuohon kuukauteen..

-mimmi

Vierailija
69/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että hankalaa, mutta yritä nyt kuitenkin olla rauhallinen siihen saakka, kunnes pomon kanssa on asia käyty läpi. 

Vierailija
70/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 20:19"]

Näon minäkin asian näen, kuin 60. Silläpä ressaankin. Se nyt vaivaa että entä jos syytteet on perättömiä. Summat per päivä jos sen 3:n osaan jakaa on pieniä. -mimmi

[/quote]

60 jatkaa: yhteen tuollaiseen varastelutapaukseen olen joutunut puuttumaan. Vaikka tapaus oli maalaisjärjellä päivänselvä oli homma pitkä ja sotkuinen loppujen lopuksi ennekuin konna saatiin tuomiolle.

Siksi laittaisin teidät molemmat tosiaankin tylysti pellolle selvittämättä asia sen kummemmin.

[/quote]

Mutta tekisitkö päätöksen ihan pelkän epäilyn perusteella tilanteessa, jossa ei edes ole edes tietoa siitä, että onko rahaa ylipäätään hävinnyt tai mitään, joka erityisesti osoittaisi uusiin työntekijöihin? Puolet firman työntekijöistä pihalle on kuitenkin aika iso veto sekin. En tiedä mikä sun alasi on, mutta jos vähääkään spesifimpi duuni ap:lla, niin ei niitä uusiakaan välttämättä ihan triviaalisti rekrytä.

Vierailija
71/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 20:36"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 20:19"]

[/quote]

[/quote]

Mutta tekisitkö päätöksen ihan pelkän epäilyn perusteella tilanteessa, jossa ei edes ole edes tietoa siitä, että onko rahaa ylipäätään hävinnyt tai mitään, joka erityisesti osoittaisi uusiin työntekijöihin? Puolet firman työntekijöistä pihalle on kuitenkin aika iso veto sekin. En tiedä mikä sun alasi on, mutta jos vähääkään spesifimpi duuni ap:lla, niin ei niitä uusiakaan välttämättä ihan triviaalisti rekrytä.

[/quote]

Riippuu niin monesta seikasta ettei tyhjentävää vastausta pysty tähän nyt antamaan.

Mutta epäluottamuksen ilmapiirissä ei töitä kerta kaikkiaan voi tehdä.

Vierailija
72/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi "mimmi" luulee, että pomoa kiinnostaa alaisten keskinäiset kähinät? Työpaikalta ei ole hävinnyt mitään. On olemassa vain yhden henkilön väite siitä, että häneltä on kadonnut jotain. Kukaan ei pysty todentamaan asiaa suuntaan tai toiseen. On olemassa vain väite, ei mitään todisteita tai perusteluja. Lisäksi ap on kuullut kaiken tältä "varkauden" uhrilta itseltään, mm. miten pomo reagoi saatuaan tietää jne. Siitäkään ei siis ole mitään takeita, että pomo olisi todella reagoinut mainitulla tavalla. 

Tuolla tyypillä on joku oma agendansa, jonka motiiveja on vaikea tietää. Ensimmäisenä tulee mieleen näiden uusien työntekijöiden pelottelu ja kiusaaminen.  

Vierailija
73/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai hitsi, tosiaan, luulin muuten että esimies oli siis ollut yhteyksissä AP:hen ja kuulostanut vihaiselta. Mutta se olikin ollut vain työntekijän välittämää tietoa. Ei tässä siis edes tiedä, että onko soittaja puhunut koko esimiehen kanssa. Tai esimies on voinut kuulostaa ärtyneeltä sen takia, että häntä häiritään ehkä hävinneen 25 euron takia kesken vapaapäivän. Mutta oli tilanne mikä oli, selvyyttä siihen ei saa yhtään ennenkun maanantaina jos esimies on silloin vasta paikalla. 

Vierailija
74/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset on valitettavasti susia toisilleen. Se mukava työntekijä voi olla juuri se selkäänpuukottaja. Ikävä kyllä :( poliisitutkintaa pyytäisin minäkin ja jos minua syytettäisi turhaan niin jo pelkästä kunnianloukkauksesta tekisin rikosilmoituksen!

Vierailija
75/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. 25e menettänyt soitti mulle ja kyselin tiedänkö mitään asiasta ja että maanantaina keskustellaan tarkemmin. Oli pomolle jo puhunut ja oli ollut ärtyisä.
Tosin jos multa kysytään niim pomo on aina ärtyisä.

Jotenkin niin uskomaton olo että menetänkö mä oikeastu työpaikan sen takia että työkaverilta on hävinnyt 25e ja hän syyttää siitä toista tai molempia meistä uusista.

Kassasta ei minun aikanani ole kuitenkaan mitään puuttunut.

-mimmi

Vierailija
76/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan totta ap jos työnantajaa ei kiinnosta tehdä ilmoa poliisille niin tee sinä! Kunnianloukkauksen nimissä jos et muuten! Sit sul on mahis saada ees jotain korvausta työpaikan aiheettomasta menetyksestä.

Vierailija
77/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen juttu. Tuupa kertoo ap miten kävi? Ainakin että saatko jatkaa ja selvitetäänkö asiaa sen kummemmin?

Vierailija
78/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanantaina sen vasta näkee mitä työnantaja meinaa, mutta jos mä 25e takia saan monoa niin asia ei siihen jää.

-mimmi

Vierailija
79/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin selvitetään. Kuten tuo yksi kertoi, firman rahaa ei ole hävinnyt. Joko pomo unohtaa tapauksen tai uudet saa lähteä koeaikaan vedoten.

Vierailija
80/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on koeaika kannattaa käyttäytyä asiallisesti.Mitään syytä ei edes tartte olla kun sut tai teidät molemmat voidaan lempata pihalle. Mitään et voi se on koeaikapurku ja that's it. Työtodistus kannattaa pyytää sit ilman syytä että siihen ei tule näkyviin koeaikapurku.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi