Jos EU saa tahtonsa läpi, voi esimerkiksi 20 000 € maksavasta autosta maksaa käteisellä korkeintaan 10 000 €!
Kun tapahtuu kuulemma NIIN PALJON tätä rahanpesua tavallisten kuluttajien keskuudessa. Ja isokenkäisten sijoitukset Cayman-saarille ym. veroparatiiseihin eivät ole mitään!
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämmösten juttujen takii mä täs muuttelen pankkitalletuksiani (n. 250000 e) koko aika pikku hiljaa käteiseks jotta tyttäreni ei tartte maksella mitään perintö- eikä lahjaveroja.
Mä ostan kultaa. Sen voi nostaa kotiin ja varastoida ja sen arvo on ainakin nyt tulevaisuudessa nousussa. Toisin kuin eurojen. Lapsi voi sitten myydä harkon, on tietysti mahdollista, ettei sitä pysty myöhemmin myymään saaden käteistä, mutta jos myyntejä tekee harvakseltaan, tuskin kukaan osaa ihmetellä. Yhden 100g laatan arvo on tällä hetkellä noin 5000€.
Jos sen arvo on turhan iso myöhemmin, sen voinee vaihtaa pienempiin kolikoihin ja myydä niitä kun tarvitsee rahaa.
Ja siis tuo EU:n hanke ei ole mihinkään rahan pesuun suunnattu, vaan sen tavoite on alkaa vahtia kansalaisten rahavirtoja ja poistaa käteinen kokonaan. Jos tämä summa saadaan läpi, sitä pienennetään sen jälkeen jatkuvasti, jos olemme yhden kerran pikkusormen eli luvan antaneet.
Joten kaikkien kannattaa tutustua aiheeseen ja äänestää puoluetta, joka on ehdotusta vastaan.
Meillä on vielä ihan hyvä tilanne ihmisoikeuksien ym. kanssa, mutta esim. Kiinassa on jo käytössä sosiaalinen luokittelumekanismi.
Kiina saattaaolla seuraava maailman talousmahti, joka tulisi sanelemaan samat säännöt meille, kuin siellä jo on. Miettikää, haluatteko oikeuksiamme kavennettavan, jotta kiinalaisten on helpompi toteuttaa rajoituksiaan aikanaan myös täällä?
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa, nuoremmilla sukupolvilla ei ole enää kunnon palkkatöitä eli moni meinaa luopua autosta kokonaan lähitulevaisuudessa. Autoverotus joudutaan siirtämään asuntoverotukseen.
Päättäjien kannattaa alkaa tekemään jo suunnitelmaa miten autovero korvataan. Halpatyöt lisääntyy ja eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa eli autoja on tulevaisuudessa vain harvoilla. Alkaa olla jo kiire miettiä miten autovero korvataan, otetaanko puuttuvat verorahat asumisesta esim. nostamalla kiinteistöveroa.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämmösten juttujen takii mä täs muuttelen pankkitalletuksiani (n. 250000 e) koko aika pikku hiljaa käteiseks jotta tyttäreni ei tartte maksella mitään perintö- eikä lahjaveroja.
Ja miten luulet tyttäresi voivan hyödyntää 250 000 käteistä? Ja vaikka sinä et halua maksaa veroja, tyttäresi ehkä ei ole veronkiertäjä vaan maksaa perintöverot kiltisti, jotta pääsee hyödyntämään perintöään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan aina auton käteisellä.
Viimeksi sain 2000 euron alennuksen kun maksoin käteisellä.Miksi autoliike antaisi tuollaisesta alennusta? Niille on paljon kannattavampaa myydä rahoitus siihen kylkeen.
Autokauppias voi laittaa puolet summasta omaan taskuun.
Suurin osa autokaupoista loppuu 10 vuoden sisällä, samoin loppuu autokorjaamoja jne.
Asuntovelkaa ei noiden työpaikkojen varaan kannata ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä maksoin aikoinani mun ensimmäisestä asunnosta 10000€ käteisellä, ihan siis seteleinä. Pankki ei jotenkin onnistunut muuten toteuttamaan siirtoa ajallaan joten piti käydä nostamassa rahana. En ole ehkä ikinä jännittänyt niin paljon kävellä torin läpi toiseen pankkiin tekemään kauppoja kuin tuo raha taskussani. Mutta en voi ymmärtää miksi joku tieten tahtoen haluaisi käsitellä noin isoja käteissummia jos on puhtaat jauhot pussissa.
Ei normaalisti tarvitsekaan, mutta käteinen antaa jokaiselle ihmiselle halutessaan anonymiteetin. Joo, sitä voidaan käyttää väärin, mutta se toisaalta mahdollistaa taloudellisen riippumattomuuden. Eli siis kukaan ei voi kontrolloida toisen ihmisen taloudellisia toimia käteisen kanssa.
Tuon asian tavoitteena on poistaa käteinen kokonaan, mutta se ei tarkoita, että jäljelle jäisivät vain pankkikortit, vaan tavoitteena on ottaa käyttöön sellainen digitaalinen valuutta, jonka jokaista transaktiota valtio pystyy valvomaan.
Se on ok niin kauan, kuin valtioon voi luottaa. Mutta entä, jos ei voi? Esim. Kiinassa valtioon ei voi luottaa. Kiina on seuraava taloudellinen suurvalta hyvin todennäköisesti. Muutos voi viedä aikaa, mutta mitä tulevat sukupolvet ajattelevat, jos he eivät saa enää antaa senttiäkään rahaa kellekään valtion tietämättä siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi sain 2000 euron alennuksen kun maksoin käteisellä.Miksi autoliike antaisi tuollaisesta alennusta? Niille on paljon kannattavampaa myydä rahoitus siihen kylkeen.
Suurin osa autokaupoista loppuu 10 vuoden sisällä, samoin loppuu autokorjaamoja jne.
Ollaan saatu 5000 aina vanhasta autosta ja 5000 otettu lainana eli jos autot maksaa tuota enemmän tulevaisuudessa niin autoilu loppuu. Halpatyöt vielä yleistyy. Meitä työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä ja osa ostaa Ruotsista auton, nuoremmat sukupolvet on köyhiä, ei ole enää hyväpalkkaisia tehdastöitä ja eläkkeellä tulemme tarvitsemaan toimeentulotukea, auto ei ole meno.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostaa 250e päivässä niin menee vaan vähän vajaa 3v.
Mulla on siihen ihan hyvin aikaa. Jäin viime vuonna eläkkeelle 65-vuotiaana ja voin aamulenkin ohessa käydä nostelemassa pankista tommoset 300-400 e kerral. Siinä säästyy arviolt 75000 e perintöverot. Ja mun tyttäreni ei tosiaan tarvi joutuu makseleen tollasii veroi että hallitus saa taas tuhlailla ne ties mihin "muukalaisten" hyysäämiseen!
Kannattaisi ehdottomasti ostaa noilla kultaa. Eurojen arvo voi olla murto-osa nykyisestä, kun tyttäresi saa rahat. Kullan arvo taas nousee rahan arvon laskiessa samassa suhteessa, koska kullan arvo ei muutu, vaan valuuttojen hinta mitataan kultana. Eli mitä enemmän kultaa valuutalla saa, sen heikompi on valuutan arvo.
Ja siis inflaatio syö valuutan arvoa, ei kullan määrää, joka on vakio.
Toiseksi kullan arvoa nostavat tapudelliset uhat, ja maailman vakautta heiluttelevat konfliktit. Vaikuttaako talous nyt juuri vakaalta ja terveelä, tai USA:n asema maailman talousmahtina? Jos vastasit, että ei, kannattaa ostaa kultaa, ei pitää rahaansa euroissa.
Sinuna toimisin vieläpä aika pian, jos povattu pankkikriisi alkaa, kullan hinta ampaisee ylös ja äkkiä. Ja siis pankkikriisi alkanee Italiasta, siellä on jo paljon pahoja merkkejä siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on siihen ihan hyvin aikaa. Jäin viime vuonna eläkkeelle 65-vuotiaana ja voin aamulenkin ohessa käydä nostelemassa pankista tommoset 300-400 e kerral. Siinä säästyy arviolt 75000 e perintöverot. Ja mun tyttäreni ei tosiaan tarvi joutuu makseleen tollasii veroi että hallitus saa taas tuhlailla ne ties mihin "muukalaisten" hyysäämiseen!
Tässä on montakin ongelmaa. Pankeilla on automatisoituja järjestelmiä, jotka profiloivat sinut rahanpesijäksi. Joissain maissa tällaisten nostojen tekeminen voisi olla itsessään rikos (strukturointi). Muutaman vuoden kuluttua käteistä ei ehkä enää käytetä Suomessa missään. Tyttäresi saa rahat, jotka pitäisi tallettaa pankkiin jotta niitä voisi käyttää. Pankit haluavat suurista rahatalletuksista selityksen mistä ne ovat tulleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan saatu 5000 aina vanhasta autosta ja 5000 otettu lainana eli jos autot maksaa tuota enemmän tulevaisuudessa niin autoilu loppuu. Halpatyöt vielä yleistyy. Meitä työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä ja osa ostaa Ruotsista auton, nuoremmat sukupolvet on köyhiä, ei ole enää hyväpalkkaisia tehdastöitä ja eläkkeellä tulemme tarvitsemaan toimeentulotukea, auto ei ole meno.
30 euron käsilaukku kaupassa on jo liian kallis, kirpputorilta ostin 6 eurolla. En tiedä ovatko päättäjät nyt ihan kärryillä nuorempien sukupolvien pienistä tuloista. Hyväpalkkaiset tehdastyöt on historiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi ehdottomasti ostaa noilla kultaa. Eurojen arvo voi olla murto-osa nykyisestä, kun tyttäresi saa rahat. Kullan arvo taas nousee rahan arvon laskiessa samassa suhteessa, koska kullan arvo ei muutu, vaan valuuttojen hinta mitataan kultana. Eli mitä enemmän kultaa valuutalla saa, sen heikompi on valuutan arvo.
Ja siis inflaatio syö valuutan arvoa, ei kullan määrää, joka on vakio.
Toiseksi kullan arvoa nostavat tapudelliset uhat, ja maailman vakautta heiluttelevat konfliktit. Vaikuttaako talous nyt juuri vakaalta ja terveelä, tai USA:n asema maailman talousmahtina? Jos vastasit, että ei, kannattaa ostaa kultaa, ei pitää rahaansa euroissa.
Sinuna toimisin vieläpä aika pian, jos povattu pankkikriisi alkaa, kullan hinta ampaisee ylös ja äkkiä. Ja siis pankkikriisi alkanee Italiasta, siellä on jo paljon pahoja merkkejä siitä.
Ei kun sori, mitä vähemmän kultaa valuutalla saa, sen heikompi on valuutan arvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on montakin ongelmaa. Pankeilla on automatisoituja järjestelmiä, jotka profiloivat sinut rahanpesijäksi. Joissain maissa tällaisten nostojen tekeminen voisi olla itsessään rikos (strukturointi). Muutaman vuoden kuluttua käteistä ei ehkä enää käytetä Suomessa missään. Tyttäresi saa rahat, jotka pitäisi tallettaa pankkiin jotta niitä voisi käyttää. Pankit haluavat suurista rahatalletuksista selityksen mistä ne ovat tulleet.
Joo, myyjäisiä ei enää pidetä, nuoret ei voi kerätä luokkaretkiin eikä harrastuksiin rahaa. Eikä varojen keräyksiä enää pidetä, ei kukaan tilille mitään maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Tämäon iso riski. Tyttäresi ei pysty selittämään rahojen alkuperää, mikäli eurosta luovuttaisiin ja rahat pitäisi käydä vaihtamassa uuteen valuuttaan (saattaa olla digirahakin, btw).
Tähänkin vastaus on fyysinen kulta.
Suosittelen tätä: Voima gold. Googlaa. Mutta kulta kannattaa nostaa sieltä pois, talletuspalkkio on aika messevä, noin 4€/kk per 100g kultaa ja se otetaan sinulta kultana, ei euroina. Eli jos kullan arvo nousee, palkkio on euroissa kalliimpi.
Mutta siis heillä on silti matalimmat kulut ostaa fyysistä kultaa, kun myyjän ottama palkkio huomioidaan. Rasmussenilla ja Tavexilla kulta maksaa noin 100€ enemmän / 100g laatta (ainakin kun viimeksi katsoin). Toki ne ovat toinen vaihtoehto kullan ostolle.
Kyllä ne alkaa kysellä mihin raha menee jos käteistä joka päivä 250 e nostelee. Ja näkeehän ne että tililtä hupenee rahat samaan aikaan saman verran.
Vierailija kirjoitti:
Käteisellä maksaminen autokaupan yhteydessä tarkoittaa sitä, että ostaja maksaa kauppasumman omalta tililtään. Kymppitonnien hämäriä setelitukkuja on syytäkin olla ottamatta vastaan, jo ilman erillistä lainsäädäntöä.
Mikä minun tililläni olevasta rahasta tekee siitä hämärää? Ovatko sinun rahasi hämäriä, vai pelkästään minun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivätkä lopu. Taidat olla joku himovihreä.
Olin ostamassa 20 000€ autoa.
Yritin maksaa käteisellä.
"Sori meillä ei ole käteiskassaa".
No entä kortilla?
"Ei oo maksupäätettäkään".
Laskun sentään sain sähköpostiin...
Pankkien toiminta on jo pitkään ollut aivan perseestä, koska koko ajan ne pelkäävät alamaisten pesevän rahaa. Pitäisi kieltää tuollainen ja antaa ihmisten käyttää rahansa miten haluavat.
Käteisostos tarkoittaa sitä että maksetaan esim. pankkikortilla omalta tililtä. Pankeilla on jo velvollisuus tarkkailla ihmisten rahaliikennettä ja estää rahanpesua. Miksi tarvitaan lisää säännöstelyä?
Tarkoittaako tuo suunnitelma sitä, että on pakko ottaa lainaa jos haluaa ostaa jotain mikä maksaa yli 10.000 €?
Onko tällaisia ehdotuksia tekevillä kytköksiä lainoja myyviin yrityksiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käteisellä maksaminen autokaupan yhteydessä tarkoittaa sitä, että ostaja maksaa kauppasumman omalta tililtään. Kymppitonnien hämäriä setelitukkuja on syytäkin olla ottamatta vastaan, jo ilman erillistä lainsäädäntöä.
Mikä minun tililläni olevasta rahasta tekee siitä hämärää? Ovatko sinun rahasi hämäriä, vai pelkästään minun?
Et tainnut ymmärtää lukemaasi.
Sinun tililläsi olevista varoista ja niiden alkuperästä on vastuussa pankkisi, joten tilisiirtona tai korttimaksuna käteiskaupassa ei ole ongelmaa.
Sen sijaan alkuperältään tuntematon setelitukku (kun puhutaan tuhansista tai kymmenistä tuhansista euroista) ei ole ok. Sellaisen vastaanottamisesta saattaa tulla ongelmia. Kauppa joutuu tallettamaan rahat ja kirjanpidosta (lain mukaan pakko tehdä) selviää, mistä kaupasta ne ovat peräisin. Jos asiaan liittyy talousrikos, voi myyjä menettää saamansa rahat ja autokin on jo vaihtanut omistajaa. Lisäksi tulee oikeusjuttu rahankätkemisestä tms.
Talousrikoksista tuomiot ovat ankaria.