Minimalistinen elämäntapa
Zero waste home blogi innoitti minua minimalistiseen elämäntapaan. Haluan lisää inspiraatiota! Jakakaa vinkkejä, linkkejä sun muuta josta voisi olla iloa! :)
Minua kiinnostaa erityisesti kuinka pärjätä mahdollisimman vähällä tavaralla, joten jos tiedätte jotain monikäyttöisiä esineitä/huonekaluja tai uusia käyttötapoja vanhoille esineille niin kertokaa ihmeessä! ;)
Kommentit (120)
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:39"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 11:06"]
mutta olen myös neurologisesti poikkeava kuten useampi muu tässä ketjussa, ja minulla on sen lisäksi ollut ahdistuneisuushäiriötä, joten olen hyvin tietoinen siitä, miten paljon tavarapaljous minua kuormittaa.
[/quote]
Mua kiinnostaa tämä. Luulen, että mulla on jonkinlainen keskittymishäiriö, ja välillä tavarakuorma on aivan musertava. Yritän karsia koko ajan, se auttaa.
[/quote]
Jep, se on ihan ymmärrettävää! Tosin minun mielestäni olisi tärkeää, ettei hoideta pelkkiä oireita - siis voisi olla hyödyllistä ensin selvittää, mistä tämä johtuu. Voihan olla, että mahdollinen keskittymishäiriösi tms. aiheuttaa muitakin ongelmia kuin tavaran kanssa pärjäämisen.
Minä kyllä uskon, että ns. "normaali" ja tasapainoinen ihminen pärjää sellaisenkin huushollin kanssa, joka ei ole minimalistinen. Mutta minä myönnän, että en ole tällä tavalla "normaali". Omat vahvuutensa ja heikkoutensa on jokaisen syytä tuntea, eikä ole mitään väärää siinä, jos tiedostaa, ettei esimerkiksi pysty pitämään siistinä asuntoa, jonka tavaramäärä ylittää tietyn rajan. Parempihan se on tiedostaa kuin haaskata iso osa elämästään siihen, että taistelee täysin turhia tuulimyllyjä vastaan.
t: 59
[/quote]
Kyllä, se hankaloittaa erittäin paljon elämääni, mutta häpeän sitä jotenkin niin paljon, etten saa hankittua apua. (Ja meidän koti ei ole minimalistinen, eikä se mulle ole edes realistinen tavoite.)
Vähemmän tavallista ansiotyötä, enemmän vaihtotyötä. Minä teen tämän, tee sinä tuo, koska molemmat tarvitsemme näitä.
Vähemmän ruumiillista nautintoa, enemmän henkistä hyvää oloa. En tarvitse suklaata ollakseni onnellinen tästä hetkestä.
Luulen minimalismin olevan suurimmalla osalla olosuhteiden pakko. En usko, että eläisivät minimalistisesti, jos heillä olisi enemmän rahaa. Tietenkään he eivät myönnä sitä itse.
Minimalismin blogin kirjoittaja on ikävä henkilö. En pysty lukemaan koko blogia enää, minulle tulee siitä paha olo, kun kirjoittaja on niin katkera, vihainen, negatiivinen ja epämiellyttävä ihminen. Omaa pahaa oloaan purkaa sitten blogiinsa. Niin ja kiusaa ja piikittelee siinä kirjoitustensa sivussa jotain henkilöä todella julmasti. Ääretöntä henkistä väkivaltaa. Ei uskoisi sellaista olevat olemassakaan. Todella kammottavaa ja pelottavaa. Olen huomannut myös monien muiden blogistien olevan mukana tässä ajojahdissa. Yhteistuumin rääkkäävät ja kiduttavat ja sitten niin kehuskelevat ja leuhkivat itseään. Taitavat olla kateellisia ja katkeria tälle henkilölle, omaa huonommuuttaan huutavat ja purkavat itseään jonkun kiusaamiseen. Yhteinen uhri näköjään. Mistäköhän se "johtuu" ja mikä siihen on "syynä". (Syytä kiusaamiseen ei tietenkään ole.) Todella alhaista käytöstä. Kuin punainen vaate heille. Ovat raivon partaalla.
Sitten "piilo"mainonta ärsyttää itseäni. Minimalismin ilo -blogi mainostaa selvästi ja sitten valehtelee että ei muka mainosta. "Hups, blogissani on vahingossa mainoksia, enpäs ole huomannutkaan. Kunhan tässä vain mainitsen tuotemerkkejä nimeltä..." Joopajoo. Niin tekee moni muukin blogisti. Monet blogit ovat selvästi kaupallisia ja mainontaa ja sitten valehtelevat asiasta. Meni maku monista blogeista sen takia.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 17:36"]
Ehkä "yksinkertaistaminen" tms. voisi olla parempi termi tällaiselle elämäntavalle? "Minimalismi" sanana viittaa kuitenkin minimointiin. Käsittääkseni tähänkään ketjuun kirjoittavat tavaroiden karsijat eivät kuitenkaan tähtää mihinkään varsinaiseen askeettisuuteen... vai olenko väärässä?
[/quote]
Ylimääräinen roju eli tavarat joita ei käytä, vain häiritsevät olemassaolollaan. Kun ne myy/antaa pois, kotona on huomattavasti miellyttävämpi olla ja keskittyä oman elämänsä olennaisuuksiin.
Minä taas olen opiskelija ja yritän pärjätä alle 500 eurolla kuussa. Kyllä helpottaa, kun on minimalisti, ei ole tarvetta pyöriä kaupoissa. Olen saanut ihan kivasti rahaakin turhia juttujani myymällä. Eli ei minimalismi todellakaan ole vaan rikkaiden juttu! Tarpeettomien tavaroiden säilyttäminen se vasta kalliiksi tuleekin, neliöhinnat ovat sen verran kovia.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:17"]nosto!
[/quote]
"Minua kiinnostaa erityisesti kuinka pärjätä mahdollisimman vähällä tavaralla, joten jos tiedätte jotain monikäyttöisiä esineitä/huonekaluja tai uusia käyttötapoja vanhoille esineille niin kertokaa ihmeessä! ;)"
Aloitusviestissä on jo paradoksi itsessään; mitä esineitä tulisi hankkia, jotta voisi pärjätä madollisimman vähällä tavaralla. Vastaus on tietenkin, että ei mitään, sinulla on jo kaikki - käytä sitä! Mummoni aina sanoi, että sitä mitä ei ole, niin sitä ei tarvita. Hänellä olikin loistavan rikas mielikuvitus ja kekseliäisyyttä.
Minimalismia on kahdenlaista. Sisustustrendinä ym. minimalismi on käänteistä materialismia, jossa pääasia ja huomionkohde on joka tapauksessa tavara, vaikka pyritäänkin sen vähyyteen eikä paljouteen. Toista kautta minimalismiin voi päätyä siten, että on vain yksinkertaisesti tyytyväinen siihen, mitä on. Sivutuotteena ei sitä tavaraakaan sitten kerry. Markkinatalouden tehtävä on yrittää synnyttää kuluttajille mahdollisimman paljon tarpeita ja tyytymättömyyttä. On hienoa huomata, että hei, oikeastaanhan mulla on tosi hyvä!
Tyytyväisyys ei synny tavaran paljoudesta eikä myöskään sen vähyydestä.
Meillä kaikilla on niin pajon, niin paljon! Ollaan iloisia siitä, mitä meillä on, ja vaalitaan sitä. Ei haaskata ja heitetä pois sitä, mitä meillä jo on, vaan ollaan iloisia siitä kaikesta ja tehdään siitä omaamme.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 12:51"]Minä pyrin koko ajan pikkuhiljaa yksinkertaistamaan. Se alkoi siitä kun piti stailata asunto myyntiä varten ja vähentää koriste-esineitä. Äkkiä olikin seesteisemmän näköinen koti ja "helpompi hengittää". Siitä aloitin vaiheittaisen vähentämisen, ja esim. keittiöstä on poistunut paljon tavaraa. Taitavalla veitsenkäytöllä pärjää pitkälle, ei tarvitse joka asiaan erillistä hilavitkutinta. Koristeita ei juuri ole eikä ylimääräisiä huonekaluja. Kaikella on selkeä käyttötarkoitus, ja ylimääräisistä säilytyskalusteista on voitu luopua, kun säilytettävää on vähemmän. Vaatemäärä on puolittunut, samoin kodintekstiilien määrä.
[/quote]
Kuulostaa tutulta, meillä tavaran vähennyksen laukaisi muutto. Rakastan ruuanlaittoa, mutta olen huomannut että yllättävän vähälläkin pärjää. Meillä esim on sauvasekoitin-vatkain-silppuri-yhdistelmälaite jolla syntyy kaikki sosekeitosta leipätaikinaan, iso vuoka toimii salaattikulhona jne. Melkein kaikella on monta käyttötarkoitusta eikä kaapeissa säilötä muffininpaistokonetta (joo, sellaisiakin olen nähnyt), lihapullasaksia tai erilaisia laseja joka juomalaadulle. Samaa periaatetta sovelletaan tietty muissakin asioissa.
-109
Mun vanhemmilla on omakotitalollinen täynnä vuosikymmenten rojua. Miten ihmeessä saisin heidät innostumaan karsimisesta? Mua ei todellakaan kiinnosta huolehtia kaikesta siitä tavarasta, kun heistä aika jättää...
Itselläni ei ole telkkaria. En tarvitse sitä. Voin katsoa netistä ohjelmat ja leffat, sekä lukea uutiset.
Astioita eri asioille ei oikeasti tarvitse, kukat voi kastella millä tahansa, joka pitää vettä. Tarvitseeko juustohöylää, jos saman asian saa tehtyä kuorimaveitsellä?
Voi ostaa myös kääntöpaitoja, jota voi pitää kummin päin vain.
Ostin kesällä parvekkeelle pienen tarjoilupöydän. Syksyn tullen laitoin siihen vain tassut alle ja siirsin sisälle eteisen pöydäksi. Ehkä taas sitten ensi kesänä ulos, mikäli sinne tarvitsee pöytää.
Vanhoista hillopurkeista tuikkukippoja. Hedelmien siemenistä viherkasvit. Talvella talous- ja vessapaperihylsyistä linnuille ruoka-automaatteja. Vanhasta avaimenperästä koru.
Maalaamalla ja verhoilulla saa vanhoista huonekaluista uudet.
Kirjoja ei myös tarvitse omistaa, voi aina lainata kirjastosta.
Vanhasta puunrungosta saa kuoresta lampunvarjostimen, rungosta lampunjalan sekä eri materiaaleilla saa uudistettua jalkalamput uuteen uskoon.
Kirpparilta löydetystä lattiapeilistä sai maalauksen jälkeen antiikkisen näköisen seinäpeilin.
Pyyhkeitä ei tarvitse ylenmäärin eikä liinavaatteita, kunhan on jotkut mitä käyttää kun muut on pesussa sekä vierasvara.
Kaikki mitä voi säilöä pakkasessa, kannattaa laittaa sinne.
Ei omaa pesukonetta, käytössä pesutupa mielummin. Onhan se hankalampi, mutta tarmokkaasti vaan.
Yksi sadetakki, niin ei tarvitse useampaa sateenvarjoa. Ne on ihan kertakäyttökamaa.
Villasukat, villapipot sekä kaulaliinat kannattaa tehdä ite. Kestävät paremmin ja saa sellaiset, jotka menee vaikka kaikkien talvivaatteiden kanssa.
Talvikengät, joihin mahtuu villasukka. Tällöin ei tarvitse leudolle säälle ja tosi kovalle pakkaselle eri kenkiä.
Urheilukamat erikseen, yhdet kappaleet, joita voi käyttää muutaman kerran ennen kuin laittaa pesuun. Se nyt on ihan sama lähteä lenkille hieltä haisevassa paidassa, kun lopputulos on kuitenkin sama.
Yksi hajuvesi kerrallaan.
Mä olen aina elänyt minimalistisesti kai sitten. Itse käytän termiä askeetikko itsestäni. En omista muuta kuin sen mitä perheen ja elämän pyörittämiseen tarvitsee. Meillä ei ole sisutuskrääsää ja vaateita ja astioitakin ihan minimimäärä.Myös ruokailu on askeettista ja vaatimatonta perusruokaa.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 19:30"]
Astioita eri asioille ei oikeasti tarvitse, kukat voi kastella millä tahansa, joka pitää vettä. Tarvitseeko juustohöylää, jos saman asian saa tehtyä kuorimaveitsellä?
[/quote]
Joukossa on ihan hyviäkin vinkkejä, mutta näitä vähän ihmettelen. Itse pidän kastelukannua ihan oikeasti hyödyllisenä, koska muilla astioilla kaataessani vettä menee vähän joka puolelle, ja sitä paitsi en viitsisi mitään Substralia omiin juomalaseihin laittaa.
Miten ihmeessä kuorimaveitsellä saa höylättyä juustosta siivuja? Kerran yritin jollain kuorimavehkeellä kun juustohöylä oli hukassa, ja sain aikaiseksi lähinnä epämääräistä muhjua.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 16:26"]
Löytyykö todellinen tasapaino siitä, kun kotoa tyhjennetään kaikki tavara ja näyttää valkoiselta ja steriililtä , ei ole mitään tyylitöntä, hassua ja omaperäistä, mummon tekemiä juttuja, jotka eivät näytä riittävän minimalistiselta. Minulle tällainen koti ei ole kodikas.
[/quote]
Ei munkaan tasapainoni löydy siitä ettei ole mitään tyylitöntä, hassua ja mummon tekemää. En edes kuvittele olevani koskaan minimalisti, olen maksimalistivanhempien omena joka ei kauas pudonnut puusta ja pidän epätäydellisyydestä ja myös niistä hölmöistä mutta kotoisista tavaroista. Mutta silti olen viiem vuosina (olen 42) alkanut potea jonkinlaista tavarakrapulaa.
En ole koskaan oppinut heittämään tavaraa pois (näkisitte vanhempani... ei hemmetti, ne säilövät suunnilleen vanhoja sanomalehtiäkin) kovin hyvin, mutta pyrin olemaan ostamatta sitä lisää. Saan kiksejä siitä kun kaivan täysistä komeroistani vaatteen jota en ole käyttänyt pitkään aikaan, ja käytän sen lopulta puhki, tai kun löydän vaikka keittiöstäni jonkun vimpaimen joka osoittautuukin oikeasti hyödylliseksi oltuaan vuosia tyhjänpanttina tilaa viemässä.
Muuten tämä sujuisi nyt oikein hyvin, en siis edes tunne juurikaan tarvetta ostaa hirveästi uusia tavaroita (ostan kyllä surutta sukkiksia jne kuluvaa tavaraa, samoin lapsille ostan krääsääkin sen verran kuin nyt tuntuisivat tarvitsevan), mutta tähän ikään mennessä olen ehtinyt kasata niin paljon roinaa että niiden todelliseen loppuunkuluttamiseen tarvittaisiin useampi elämä. Häiritsevä ajatus...
Mä fanitan näitä minimalistipoikia, Joshua Fields Millburn & Ryan Nicodemus
Saisivat tulla Suomeen tourneelle :)
Hirveän vaikea neuvoa tai edes ideoida, kun ei tiedä kysyjästä mitään. Ikä/terveydentila, onko yksin vai asuuko taloudessa muitakin. asunnon koko, millaista elämää viettää (kutsuuko koskaan vieraita jne), onko tarkoitus sisustaa koti minimalistisesti hankkimalla uudet tavarat vai vain luopua osasta olemassa olevia jne jne.
Mulla oli minimalistinen kausi joitakin vuosia sitten ja mulla ei esim ollut lainkaan sänkyä eikä sohvaa. Nukuin patjalla lattialla ja laitoin patjan aina päivän ajaksi vaatehuoneeseen. Mun oli silloin pakko hankkia nojatuolit, koska vanhempani ovat iäkkäitä enkä voinut edellyttää, että he kyläillessään istuisivat lattialla tai jakkaralla. Lopulta keksin, että laittamalla nojatuolit vastakkain ja niiden väliin puinen levy, saatoin luopua lattialla nukkumisesta ja nojatuoli-puulevyviritelmä toimi öisin sänkynä. Selkä ei tosin kestä enää sitäkään.
Joku lukee mun ajatukset ja perustaa sitten ketjuja av:lle :D No ei vitsi vitsi, minimalismi siis kiinnostaa itseänikin ja olen googletellut sitä lähipäivät. Myös sisustuksessa, mutta elämässä ja jopa ihmissuhteissa ylipäätään. Koti alkaa olla jo sillä mallilla, että pitää suunnitella mattoa tai tauluja kun kaikuu :D
Vinkki vaatteiden poisheittämiseen: Heitin kasseihin ja pusseihin kaikki vaatteet jotka vähänkään tuntui siltä etten paljon käytä. Myös ne kalliit heräteostokset joita olen käyttänyt ehkä kerran. Kassit ja pussit sitten vaan komeron perälle ja jos et kuukauteen ole tietoisesti kaivannut sieltä mitään tiettyä vaatetta, heitä kaikki katsomatta kierrätykseen!
Ehkä "yksinkertaistaminen" tms. voisi olla parempi termi tällaiselle elämäntavalle? "Minimalismi" sanana viittaa kuitenkin minimointiin. Käsittääkseni tähänkään ketjuun kirjoittavat tavaroiden karsijat eivät kuitenkaan tähtää mihinkään varsinaiseen askeettisuuteen... vai olenko väärässä?