Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minimalistinen elämäntapa

Vierailija
17.09.2014 |

Zero waste home blogi innoitti minua minimalistiseen elämäntapaan. Haluan lisää inspiraatiota! Jakakaa vinkkejä, linkkejä sun muuta josta voisi olla iloa! :)

Minua kiinnostaa erityisesti kuinka pärjätä mahdollisimman vähällä tavaralla, joten jos tiedätte jotain monikäyttöisiä esineitä/huonekaluja tai uusia käyttötapoja vanhoille esineille niin kertokaa ihmeessä! ;)

Kommentit (120)

Vierailija
21/120 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 09:43"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 23:44"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 23:32"]

Mulla minimalismi alkoi ihan itsestään. Oikeastaan tänään tajusin että se on joku juttu. Tässä samalla harjoitan itsekuria sen suhteen, että ostan varsinkin tunnettuja merkkejä laadun ja funktion vuoksi, en sen merkin. Niin vaatteissa, asusteissa kuin sisustuksessakin.

[/quote]

Juuri näin! Minimalistiksi ei voi vain ryhtyä sanomalla et nyt musta tulee minimalisti. Se alkaa siitä että huomaa tuntevansa mielihyvää kun ei ole tarvetta hankkia kaikenlaista uutta koko ajan :D Pikkuhiljaa ne vanhat varastot vähenee ja jäljelle jää oleellinen.

[/quote]

Jes, hyviä ajatuksia! :) Itse valaistuin muutaman muuton jälkeen, kun huomasin kuinka paljon käyttämätöntä tavaraa minulla on. Kun hävitin tavaroita, huomasin että siivouksesta ja järjestelystä tuli helpompaa ja sehän sopi minulle. Koriste-esineet on vaihtunut tauluihin ja mattoja ei ole ollenkaan.

Kun omistaa vähemmän vaatteita, on paremmin aikaa huoltaa niitä. Poistan nukat, parsin reiät, korjaan vaatteen istuvuudet ym. Itse hankin kaikki vaatteeni kirpparilta ja suosin muutenkin kierrätystä. Ei kaikkien minimalistien tarvitse olla rikkaita, niinkuin joku kommenteissa totesi. :)

-AP

[/quote]

Vaatii itsetuntemusta tietää oma tyylinsä. Teinitytöt ostavat halpoja h&m rättejä siksi että he kyllästyvät vatteisiinsa muutaman käytön jälkeen, jolloin ne ovat muutenkin jo ihan kulahtaneet.

Vierailija
22/120 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun tuosta oma koti valkoinen -blogista on puhuttu, niin googlaillessani minimalismiin liittyviä juttuja kiinnitin siihen huomiota. Luin ensimmäistä kertaa hänen blogiaan (en ylipäätään lue blogeja) niin kyllä puistatti. Jos ei oteta huomioon sydämiä ja hymiöitä niin itse tekstin sisältökin oli kyllä epämiellyttävää. Se huokusi sellaista omahyväistä merkkibrassailua ettei mitään rajaa. Itse minimalismina kannatan myös laatuun panostamista, mutta tuommoinen merkki edellä meneminen ei tunnu ainakaan itselläni sopivan minimalismin aatteeseen.

Tarkoitus on karsia elämästään turhuus, ei leveillä sillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/120 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... tässä on mielestäni aika monta eri puolta. Minimalismi tyylisuuntana on tietysti ihan eri asia kuin minimalismi elämäntapana, ja minimalismissa elämäntapana on myös monta eri alalajia ja muuttujaa.

Tottahan on, että länsimaisilla ihmisillä on aivan liian paljon turhaa tavaraa. On totta kai ekologista ja henkisesti vähemmän kuormittavaa, kun oppii tulemaan huomattavasti vähemmällä toimeen. Itsekin yritän kovasti karsia tavaroitani, mitä tosin vaikeuttaa se, että asun perheenjäsenen kanssa, joka hamstraa ja tykkää siitä kun joka pöytä on täynnä koristesälää. Tämä on minunkin kotini, mutta kyseinen ihminen on sairas (ei henkisesti vaan fyysisesti) ja saa hirveitä itkupotkuraivareita jos hänen tavarapaljouttaan yritetään karsia, joten en jaksa enää edes yrittää. Ratkaisuni on karsia omat tavarani ihan minimiin ja yrittää sitten jotenkin pärjätä tämän toisen ihmisen kamojen kanssa. (Siivoaminenkin on minun vastuullani.) Ei tämä ole tietysti reilua, mutta näillä mennään. Toivottavasti minun karsimiseni ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tämä perheenjäseneni hankkii taas lisää omaa sälää täyttämään tyhjiä kohtia...

Mutta minimalismi voi olla myös sairaalloista ja sillä voi olla "sairaalloiset" syyt. Tiedostan tämän itsessäni. Ekologisuus on minulle tärkeää, mutta olen myös neurologisesti poikkeava kuten useampi muu tässä ketjussa, ja minulla on sen lisäksi ollut ahdistuneisuushäiriötä, joten olen hyvin tietoinen siitä, miten paljon tavarapaljous minua kuormittaa. Ja jos tiedostaa tämän niin se on totta kai ok, että yrittää rakentaa itselleen sellaisen asuinympäristön, jossa parhaiten viihtyy. Mutta joskus minusta tuntuu siltä, että jotkut ihmiset ovat löytäneet tavaroiden karsimisesta tavan lääkitä ongelmiaan, ja ne ongelmat jäävät kytemään taustalle; eivät ne sieltä minnekään katoa. Minulla on yksi tuttu, jolla on minimalismi mennyt ihan överiksi, ja se on selvästi samaa sarjaa kyseisen tutun syömishäiriön ja yleisen "kontrollifriikkeyden" kanssa. ("Kontrollifriikkiys" on vähän tyhmästi sanottu, mutta ymmärrätte kai mitä tarkoitan.) Tälle tuttavalleni on hyvin tärkeää seesteyden vaikutelma, mikä ei tietysti ole samaa kuin "oikea" seesteys.

Lopuksi sanoisin, että kyllä minimalismi elitismin muotonakin on aika laajalti levinnyttä. Kummasti esimerkiksi minimalismiin keskittyvät tyyliblogit menevät aina siihen, että nyt on taas "lupa shoppailla", kun korvaa olemassaolevia vaatteitaan paremmilla. Seurasin jossain vaiheessa sellaista blogia kuin Dead Fleurette (sittemmin jo lopetettu), joka oli aika hyvä esimerkki tästä. Vähän väliä blogiin tupsahteli uusi Célinen hillitty klassikkolaukku ja täydelliset 500 euron villakangashousut, ja aloin miettiä, onko tämä nyt sitten jotain oikeaa minimalismia.

Mutta ehkei sellaista olekaan kuin "oikea minimalismi": jokainen löytää siitä etsimänsä.

Vierailija
24/120 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 18:34"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:40"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:33"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 13:20"]

No sellainen blogisti kuin Oma Koti Valkoinen julistaa olevansa minimalisti, mutta ostaa kyllä 1000 eurolla sisustustavaraa kuukaudessa ja laittaa vanhaa kiertoon. Että vitsihän tuo taitaa olla.

[/quote]

Minimalismi ei tarkoita köyhäilyä. Toki minimalisti voi myös köyhäillä, mutta monella minimalistilla on isot kalliit keskusta-asunnot ja kalleimmat pelit ja vehkeet. Määrä ratkaisee, ei hinta. :)

[/quote]

Juurikin noin. Tavaraa ja vaatteita on vähemmän mutta laatu parempaa.

[/quote]

No sinäpä heitit oikeastaan sen ainoan järkevän perusteen minimalismille romukoppaan - ekologisuus ja järkevä kuluttaminen.

Minimalismi on häikkä. Pakkomielle siitä, että tavaraa ei saa olla liikaa. Minimalisti tuskailee, jos joku tuo hänelle jonkun väärän tavaran. Siinä menee rutkasti energiaa tuskaillessa, kun ei halua omistaa tuollaista epäeleganttia, laadutonta ja mautonta esinettä. Normaali ihminen jatkaa elämäänsä eikä tuhlaa ajatustakaan rumalle esineelle, unohtaa sen jonnekin, ei vaivaa päätään. Minimalistille se on suuri kriisi. Niin että minimalisti ja minimalismi on paradoksi. Pitää olla se jokin, mikä kielletään. Ja kun minimalisti on tehnyt itselleen virikkeettömän rauhan tyyssijan, tyhjiön, jossa tyhjät seinät kaikuu, mitä hän löytää? Rauhan? Ehei. Tyhjyyden sisältään.

[/quote]

Kerrotkohan nyt enemmän itsestäsi kuin muista? :) Eiköhän useimmilla normaaleilla ihmisillä mene sen lahjaksi saadun ruman puutarhatontun kanssa aikaa ja energiaa sen ranneliikkeen verran, mitä tontun toimittaminen roskikseen vaatii. Ihanan helppoa. 

Olet määritellyt ihmisryhmän, jossa näet: häikkä, pakkomielle, tuskailee, väärän, menee rutkasti energiaa tuskaillessa, epäeleganttia, laadutonta, mautonta, tuhlaa ajatustaan, rumalle, suuri kriisi, paradoksi, jokin mikä kielletään, tyhjiön, tyhjät seinät kaikuu, tyhjyyden sisältään. Oletko kuullut Rohrschakin mustetahratestistä?

Ja monituhatvuotinen sananlaskukin kertoo, että rauhoittumista ja oman sisimpänsä tutkiskelua pelkäävät vain ne, jotka tietävät löytävänsä sisältään tyhjyyden. Heidänlaisensa voivat muodostaa maailmankuvaansa vaikkapa lajittelemalla ihmisiä verhomateriaalien ja imurillisuuden perusteella. :)

Vierailija
25/120 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 19:24"]

Minimalisti on aina materialisti. Tavara hallitsee negaation kautta. Sellainen, joka ei omista edes imuria ja on riippuvainen siivojasta, on taas degeneroitunut yksilö. Täysin riippuvainen muista.

[/quote]

Voin minä elää ilman siivojaa mutta mulla on varaa työllistää muita ihmisiä niin myöskin teen sen. En ole riippuvainen materiasta, päinvastoin. Kotiin on helppo tulla, olla ja lähteä kun ei tarvitse miettiä sen enempää muuta kuin omaa ja perheen olemista. Meillä ei roskaa myöskään kerry kun ei mitään tuu ostettua. Kun ostan jotakin niin yksi kriteeri on tavaran pakkaus ja lippuset. Jos niitä on liikaa niin tavara/elintarvike jää kauppaan. Siksi luomua tulee ostettua ja toreja käytettyä paljon. En osta, edes käy ketjuliikkeissä vaan ostan vaatteet lapsille ja meille aikuisille merkeiltä jotka ovat laadukkaita ja aikaa kestäviä. Ne ovat aika kalliita mutta toisaalta ei tarvita paljon ja laskujen suhteen ollaan myös minimalistisia. Samat laskut joka kuukausi ja ollaan keskitetty kaikkea niin paljon kuin mahdollista. Rahaa säästyy ilman säästämistä. Lapset ei koe jääneensä mistään paitsi. Oon kysynyt. He saavat pyytämällä mutta eivät osaa oikein pyytää tai keksiä tarpeita itselleen:) Yhdellä teinillä on kallis harrastus mutta se pyörii tätä nykyä melkolailla osta ja myy-periaatteella. On siis itse aktiivinen.

Vierailija
26/120 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin asun ihmisen kanssa joka on fyysisesti rajoitteinen, tykkää myös kerätä tavaroita pöydille eikä pysty siivoamaan jälkiään. Ja on hamstraaja, esim. jos en heittelisi roskiin, koko keittiö olisi täynnä käytettyjä leipäpusseja ym. Asuin ennen yksin kaksiossa jonka siivoamiseen meni tavaran vähyyden vuoksi 30 min. Nyt saa varata koko päivän: ensin pitää raivata tilaa jotta pystyy imuroimaan ja pyyhkimään. Pölyn määrä on myös hirvittävä, sillä henkilö ei suostu pitämään vaatteitaan kaapissa ja nekin pitää olla levitelty ympäri huonekaluja.

Minulla on oma pieni osio asunnossa. Olen tekemässä laskukartoitusta omista tavaroistani tyyliin 1000 tavaran haaste. Olen jo vuosia karsinut tavaroitani. Esim. minulla on vain 2 mukia, 1 juomalasi. Huonekaluja minulla ei ole paljon enkä "harrasta" sisustusta. Ostanut erotessani 8 vuotta sitten uutta sisustusta ja ajattelin mennä niillä niin pitkään kuin pystyy käyttämään. En tunne sisustusmerkkejä enkä muitakaan luksusmerkkejä kuten laukkuja. 

Ostan vain harvoin vaatteita, lähinnä alusvaatteita kun edelliset rikkoontuu. Silti minulla on hirveästi vaatteita, en millään pystyisi tuollaiseen 80 vaatteeseen. Elämäni on niin aktiivista että tarvitsen erilaisia vaatteita. Esim. nyt olen ollut maalla siivoilemassa, sinne tarvitsee omat lenkkarit joilla on hyvä kävellä mutta jotka saavat sotkeutua, tarvii rökälevaatteita joiden paskaantuminen(huussi ym.) ei haittaa ja jotka voi heittää roskiin käytön jälkeen. Siksi en heitä kuluneita vaatteita roskiin. Puhkikuluneita lakanoita ja vaatteita voi myös käyttää siivoamiseen ennen kuin heittää roskiin. Työhön liittyviä materiaaleja ja vaatteita on paljon myös, ei taida 1000 tavaraa onnistua. Olen laskenut vasta osan tavaroistani.

Mutta minun vinkki on tosiaan tehdä tuo kartoitus. Itse tein taulukkolaskelman tietokoneella. Kun sinne laittaa ylös, siitä on helppo lähteä kartoittamaan ja karsimaan ja miettiä tulevia hankintoja. 

Jossain ketjussa oli puhetta tavaran poisheittämisestä jos ei ole käyttänyt vuoteen. Mielestäni paremminkin 5 tai 10 vuoteen. Ja tärkeämpää oikeastaan mielestäni on se että ei osta uutta kuin että heittää pois tavaraa. Vaatteissa mietin jos jonkun vaatteen kohdalla emmin, miltä vaate näyttäisi jonkin ihailemani naisen päällä, olisiko kivan näköinen vai huono. Sitten on toki vaatteita joita vain tarvitsee ilman ulkonäköseikkoja.

Itselläni tavoitteena on se, että pystyn järjestämään muuttoni helposti, ja tekemään muuton vaikka yksin näin naisena. Viime muutossa tavarani mahtuivat yhteen pakettiautoon, seuraavaan muuttoon tavaroitani tulee vielä vähemmän.

Itse kärsin myös ahdistuksesta ja tykkään myös hillitystä, valkeasta kodista. Tykkään että on tavaroista vapaata pintaa ja kaapit on selkeät niin että tavarat löytyvät helposti.

Vierailija
27/120 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kiinnostunut Tiny home -tyylisestä minimalismista, niin Joseph Josephilta löytyy pieneen tilaan mahtuvia esineitä.

Esim tämä taittuva vaaka: http://www.josephjoseph.com/product/triscale

Pannun alunen tms.: http://www.josephjoseph.com/product/stretch

Leikkuulauta/siivilä: http://www.josephjoseph.com/product/rinse-chop-plus

Ja monia muita.

Vierailija
28/120 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen minimalisti, ehkä vähän wannabe vielä. :)

Olen myös aika huono ylläpitämään järjestystä, ja siksi vähemmän tavaraa helpottaa elämää kovastikin. Nykyisin jo suunnilleen tiedän mitä omistan, ja jokaisen tavaran voin löytää isommin penkomatta. No okei, on mulla vielä sellainen epämääräinen läjä papereita, joista tarvittava löytyy vain penkomalla. Joku päivä toivon epävirallisen arkistonikin selättäneeni.

En myöskään oikein tykkää kotitöistä ja joku "kotoilu" on mulle hyvin vierasta. Jotkut tykkäävät järkkäillä kaappeja ja laitella tavaroita paikoilleen, ja he siitä nauttikoon. Itse mielelläni välttelen sellaista. Helpoin tapa organisoida materiaa on vähentää sitä.

Tavaraa auttoi vähentämään sellaiset vähän hassut oivallukset siitä, mitä en ole. Minä en ole kotoiluihminen, mutta silti kotona oli kaikkea turhaa kodinhoitosälää. Jotenkin on aikoinaan tullut tehtyä kodin perushankintoja sellaisen marttatyylisen listan kanssa siitä, mitä kodissa vähän niinku tulee olla. Mutta kun en vaan tee munkkeja enkä tippaleipiä enkä uppopaista mitään, niin meillä ei tarvita reikäkauhaa. Ja kun ei leivota leipää, niin sen leipävuoan voi hyvin antaa pois. Jostain löytyi samppanjavispilä, pinsetit ruotojen ja mansikankantojen poistamiseen ja melonirauta. En muista mistä sellaisia on kertynyt, älytöntä hillota tuollaisia kun ei niitä käytä.

Toinen tavaranvähennyksessä auttanut asia on se, että maku on muuttunut. Olen aina rakastanut kaikenlaista kosmetiikkaa, mutta nykyään tykkään väljistä kaapeista enemmän kuin viiden shampoon, seitsemän suihkugeelin ja kahdentoista vartalovoiteen yhtäaikaisesta omistamisesta. Ja huomaan tykkääväni yksivärisistä perusvaatteita yhä enemmän, ja nyt yhä useampi vaate sopii yhteen entistä useamman vaatteen kanssa. Ja jotenkin niistä huonolaatuisista halpavaatteista on vähin erin tullut mitta täyteen. Nykyisin ostan vittoneita ja kashmiria, koska tykkään niistä enemmän ja pitempään kuin isosta läjästä halpisvaatteita.

Vierailija
29/120 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen niin minimalistinen että tilasin juuri auton jossa ei ole kattoa. (Paitsi jos napista painaa ja nostaa sen).

Vierailija
30/120 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi voi, kuvitelkaa tilanne jossa tiedät täysin varmasti ettei sinulla ole YHTÄÄN ylimääräistä purnukkaa, hiuspinniä, vaatetta tai korua ja JOKA IKINEN kaappi, lokero, sopukka, pussukka ja laatikko on täydellisessä jäjestyksessä <3

Vierailija
31/120 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 21:30"]

Itse olen niin minimalistinen että tilasin juuri auton jossa ei ole kattoa. (Paitsi jos napista painaa ja nostaa sen).

[/quote]

HAH :D

Itse olen niin minimalistinen että ajan vain toisten kuljettamana. Bussi, spora, juna, metro, taksi.

Vierailija
32/120 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 21:34"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 21:30"]

[/quote]

HAH :D

Itse olen niin minimalistinen että ajan vain toisten kuljettamana. Bussi, spora, juna, metro, taksi.

[/quote]

Liian porvarillinen elämäntyyli minun makuuni, pitäydyn avomallisessa autossani.

Vierailija
33/120 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 10:48"]

Nyt kun tuosta oma koti valkoinen -blogista on puhuttu, niin googlaillessani minimalismiin liittyviä juttuja kiinnitin siihen huomiota. Luin ensimmäistä kertaa hänen blogiaan (en ylipäätään lue blogeja) niin kyllä puistatti. Jos ei oteta huomioon sydämiä ja hymiöitä niin itse tekstin sisältökin oli kyllä epämiellyttävää. Se huokusi sellaista omahyväistä merkkibrassailua ettei mitään rajaa. Itse minimalismina kannatan myös laatuun panostamista, mutta tuommoinen merkki edellä meneminen ei tunnu ainakaan itselläni sopivan minimalismin aatteeseen.

[/quote]

Jos Miian antifanin saa jostakin ketjusta vaimennettua, niin kohta tilalle astuu sivupersoona, joka ei ole koskaan ennen Miian blogiin sattunutkaan. Mutta nyt ekan kerran ja heti huomaa, että "puistatti, epämiellyttävää, omahyväistä merkkibrassailua, ei mitään rajaa, merkki edellä meneminen, ei sovi aatteeseen". :D 

Tuossa HM-kommentissasi oli vähän enemmän yritystä. Siinä ei suoraan viitattu Miian, vaan annoit epäsuorasti ymmärtää, että Miian suosiman vaatekaupan perusteella hän on "vailla omaa tyyliä, vailla itsetuntemusta, teinimenoa, kyllästyy nopeasti, huonolaatuisia vaatteita". 

Onhan tämä palsta tietty (verorahojen suhteen) ilmaista terapiaa, mutta kohtuuttoman raskasta Miialle. Oletko ajatellut, että mun ja varmaan monen muunkin lukijan mielestä sun kirjoitusten vuoksi ajattelemme Miian olevan todella vahva ja mainiolla itsetunnolla varustettu nainen? Että mustamaalausyrityksesi onkin tehnyt Miiasta ihailtavan ja sympaattisen?

Vierailija
34/120 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ei ole mikään varsinainen minimalistin vinkki, mutta sopii kyllä aiheeseen. Eli jos haluat päästä turhasta tavarasta eroon, niin ota kahden kassin päiviä. Tarkoittaa sitä, että keräät päivän aikana kaksi kassia tavaraa, joista toinen lähtee roskiin ja toinen kirppikselle myyntiin/lahtoituksena. Näin pääset vähitellen eroon ylimääräisestä tavarasta, mutta homma ei kaadu kerralla mahdottomuuteensa.

Vierailija
35/120 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 12:16"]

Minäkin asun ihmisen kanssa joka on fyysisesti rajoitteinen, tykkää myös kerätä tavaroita pöydille eikä pysty siivoamaan jälkiään. Ja on hamstraaja, esim. jos en heittelisi roskiin, koko keittiö olisi täynnä käytettyjä leipäpusseja ym. Asuin ennen yksin kaksiossa jonka siivoamiseen meni tavaran vähyyden vuoksi 30 min. Nyt saa varata koko päivän: ensin pitää raivata tilaa jotta pystyy imuroimaan ja pyyhkimään. Pölyn määrä on myös hirvittävä, sillä henkilö ei suostu pitämään vaatteitaan kaapissa ja nekin pitää olla levitelty ympäri huonekaluja.

Minulla on oma pieni osio asunnossa. Olen tekemässä laskukartoitusta omista tavaroistani tyyliin 1000 tavaran haaste. Olen jo vuosia karsinut tavaroitani. Esim. minulla on vain 2 mukia, 1 juomalasi. Huonekaluja minulla ei ole paljon enkä "harrasta" sisustusta. Ostanut erotessani 8 vuotta sitten uutta sisustusta ja ajattelin mennä niillä niin pitkään kuin pystyy käyttämään. En tunne sisustusmerkkejä enkä muitakaan luksusmerkkejä kuten laukkuja. 

Ostan vain harvoin vaatteita, lähinnä alusvaatteita kun edelliset rikkoontuu. Silti minulla on hirveästi vaatteita, en millään pystyisi tuollaiseen 80 vaatteeseen. Elämäni on niin aktiivista että tarvitsen erilaisia vaatteita. Esim. nyt olen ollut maalla siivoilemassa, sinne tarvitsee omat lenkkarit joilla on hyvä kävellä mutta jotka saavat sotkeutua, tarvii rökälevaatteita joiden paskaantuminen(huussi ym.) ei haittaa ja jotka voi heittää roskiin käytön jälkeen. Siksi en heitä kuluneita vaatteita roskiin. Puhkikuluneita lakanoita ja vaatteita voi myös käyttää siivoamiseen ennen kuin heittää roskiin. Työhön liittyviä materiaaleja ja vaatteita on paljon myös, ei taida 1000 tavaraa onnistua. Olen laskenut vasta osan tavaroistani.

Mutta minun vinkki on tosiaan tehdä tuo kartoitus. Itse tein taulukkolaskelman tietokoneella. Kun sinne laittaa ylös, siitä on helppo lähteä kartoittamaan ja karsimaan ja miettiä tulevia hankintoja. 

Jossain ketjussa oli puhetta tavaran poisheittämisestä jos ei ole käyttänyt vuoteen. Mielestäni paremminkin 5 tai 10 vuoteen. Ja tärkeämpää oikeastaan mielestäni on se että ei osta uutta kuin että heittää pois tavaraa. Vaatteissa mietin jos jonkun vaatteen kohdalla emmin, miltä vaate näyttäisi jonkin ihailemani naisen päällä, olisiko kivan näköinen vai huono. Sitten on toki vaatteita joita vain tarvitsee ilman ulkonäköseikkoja.

Itselläni tavoitteena on se, että pystyn järjestämään muuttoni helposti, ja tekemään muuton vaikka yksin näin naisena. Viime muutossa tavarani mahtuivat yhteen pakettiautoon, seuraavaan muuttoon tavaroitani tulee vielä vähemmän.

Itse kärsin myös ahdistuksesta ja tykkään myös hillitystä, valkeasta kodista. Tykkään että on tavaroista vapaata pintaa ja kaapit on selkeät niin että tavarat löytyvät helposti.

[/quote]

Loistava vinkki tuo taulukointi, yläpeukkua tälle kommentille

Vierailija
36/120 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma koti valkoinen bloggaajan kotona on aitoja materiaaleja, pellavaa, puuta, terästä, nahkaa. Vaatteitakin hänellä on niin n. 80 enkä itse tulisi koskaan toimeen niin vähällä. Hänellä on lapsi ja koira joten täydelliseen askeettisuuteen mistä nro 24 ja 27 kirjoittivat ei ole mahdollistakaan päästä. Valkoinen sisustus ei ole se mikä tekee bloggaajan kodista minimalistisen vaan ne muut asiat. Olen lukenut blogia keväästä asti ja se on Minimalismin Ilon lisäksi parhaita minimalismiin liittyvistä suomenkielisistä blogeista, kuvista plussaa.

Linkistä löytyy bloggaajan parhaimmat postaukset, lompakko postauksen lukemisen jälkeen irtisanoin kaikki turhat jäsenyyteni ja etukorttini.

http://omakotivalkoinen.casablogit.fi/search/query/tags/?tag=1000+Tavaran+Haaste

Vierailija
37/120 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 13:49"]

[/quote]

Jos Miian antifanin saa jostakin ketjusta vaimennettua, niin kohta tilalle astuu sivupersoona, joka ei ole koskaan ennen Miian blogiin sattunutkaan. Mutta nyt ekan kerran ja heti huomaa, että "puistatti, epämiellyttävää, omahyväistä merkkibrassailua, ei mitään rajaa, merkki edellä meneminen, ei sovi aatteeseen". :D 

Tuossa HM-kommentissasi oli vähän enemmän yritystä. Siinä ei suoraan viitattu Miian, vaan annoit epäsuorasti ymmärtää, että Miian suosiman vaatekaupan perusteella hän on "vailla omaa tyyliä, vailla itsetuntemusta, teinimenoa, kyllästyy nopeasti, huonolaatuisia vaatteita". 

Onhan tämä palsta tietty (verorahojen suhteen) ilmaista terapiaa, mutta kohtuuttoman raskasta Miialle. Oletko ajatellut, että mun ja varmaan monen muunkin lukijan mielestä sun kirjoitusten vuoksi ajattelemme Miian olevan todella vahva ja mainiolla itsetunnolla varustettu nainen? Että mustamaalausyrityksesi onkin tehnyt Miiasta ihailtavan ja sympaattisen?

[/quote]

No en kyllä ole millään h&m kommenteilla viitannut oma koti valkoinen bloggaajaan. Mistä minä tietäisin mitä vaatteita hän käyttää kun yhden postauksen vain luin. Sekin käsitteli lähinnä sisustusta.

Analyysini koskaa siis vain saatua informaatiota. En ole siis kiinnostunut mustamaalaamaan ketään henkilönä. Minimalisminsa vain haiskahti ulkokultaiselta. Tykätkää kenestä haluatte, ihan sama.

Nää on taas näitä kun kompuroidaan omaan nokkeluuteensa. Kuvitellaan tietävänsä yhden viestin perusteella henkilö läpikotaisin.

Vierailija
38/120 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 13:49"]

[/quote]

[/quote]

Olisiko sinulla nyt pieni pakkomielle tästä Miiastasi...? :o

Ketjun aihe on minimalismi eikä sisustusblogit, pliis älkää työntäkö mielenkiintoista keskustelua ihan sivuraiteille!

Vierailija
39/120 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:19"]

Olisiko sinulla nyt pieni pakkomielle tästä Miiastasi...? :o

Ketjun aihe on minimalismi eikä sisustusblogit, pliis älkää työntäkö mielenkiintoista keskustelua ihan sivuraiteille!

[/quote]

Aamen, perkele! :D

Vierailija
40/120 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, mulla säästyy nyjyään hirmusti aikaa ja rahaa just minimalismin avulla:) en tarkoita, että olisin päässyt tilaan, jossa en haluaisi mitään materiaa, ihastelen omakotitaloja jne. On vain helpompi elää ja hengittää, kun en yritä ostaa itseni hyväksyntää ja aspi kasvaa:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän