Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minimalistinen elämäntapa

Vierailija
17.09.2014 |

Zero waste home blogi innoitti minua minimalistiseen elämäntapaan. Haluan lisää inspiraatiota! Jakakaa vinkkejä, linkkejä sun muuta josta voisi olla iloa! :)

Minua kiinnostaa erityisesti kuinka pärjätä mahdollisimman vähällä tavaralla, joten jos tiedätte jotain monikäyttöisiä esineitä/huonekaluja tai uusia käyttötapoja vanhoille esineille niin kertokaa ihmeessä! ;)

Kommentit (120)

Vierailija
2/120 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te estätte asunnon kaikumisen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/120 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 13:20"]

No sellainen blogisti kuin Oma Koti Valkoinen julistaa olevansa minimalisti, mutta ostaa kyllä 1000 eurolla sisustustavaraa kuukaudessa ja laittaa vanhaa kiertoon. Että vitsihän tuo taitaa olla.

[/quote]

Minimalismi ei tarkoita köyhäilyä. Toki minimalisti voi myös köyhäillä, mutta monella minimalistilla on isot kalliit keskusta-asunnot ja kalleimmat pelit ja vehkeet. Määrä ratkaisee, ei hinta. :)

Vierailija
4/120 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:33"]

No sellainen blogisti kuin Oma Koti Valkoinen julistaa olevansa minimalisti, mutta ostaa kyllä 1000 eurolla sisustustavaraa kuukaudessa ja laittaa vanhaa kiertoon. Että vitsihän tuo taitaa olla.

[/quote]

Minimalismi ei tarkoita köyhäilyä. Toki minimalisti voi myös köyhäillä, mutta monella minimalistilla on isot kalliit keskusta-asunnot ja kalleimmat pelit ja vehkeet. Määrä ratkaisee, ei hinta. :)

[/quote]

Juurikin noin. Tavaraa ja vaatteita on vähemmän mutta laatu parempaa.

Vierailija
5/120 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 14:01"]Ehdin olla paremmin läsnä hetkessä.

[/quote]

Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? En tarkoita pahalla, mutta jotenkin kuulosta vain sanahelinältä.

Vierailija
6/120 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:41"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 14:01"]Ehdin olla paremmin läsnä hetkessä.

[/quote]

Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? En tarkoita pahalla, mutta jotenkin kuulosta vain sanahelinältä.

[/quote]

Hehe. Minä olen viimeinen viiden pennin viisauksien ja sanahelinöiden viljelijä. Läsnä hetkessä tarkoittaa sitä, ettei ole häiriötekijöitä ympärillä. Ei tarvitse huolehtia tavaroista eikä ajatella niitä, ei ole kimurantteja ihmissuhteita viemässä ajatuksia toisaalle, ei ole sotkua eikä epäjärjestystä, vähemmän asioita mitä kadottaa ja hajottaa... Vähän niinkuin olisit huoneessa jossa on televisio ja radio yhtäaikaa päällä äänet kovalla vs. molemmat kiinni ihana rauha ja hiljaisuus. Virikkeet varastavat huomion enkä ehdi keskittyä siihen mitä olen juuri nyt tekemässä, mikä on oikeasti tärkeää.

8

Vierailija
7/120 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 16:04"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 15:43"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 14:01"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 13:56"]

Minullakin oli tällainen minimalismikausi. Se oli ihan hauskaa mutta pidemmän päälle vähän pointitonta. 

[/quote]

Itse ainakin koen eheytyväni kun poistan ylimääräistä hälinää elämästäni. Ehdin olla paremmin läsnä hetkessä.

[/quote]

Onko sinulla jokin neurologinen häiriö? Minä ehdin olla läsnä aivan hyvin, vaikka omistankin tavaroita. Meditointi onnistuu missä tahansa ympäristössä.

[/quote]

Itseasiassa on. Enpäs ole ajatellutkaan että se voisi liittyä siihen.

[/quote]

Lähipiiriin kuuluu ihminen, joka on hyvin herkkä ympäristön ärsykkeille. Hän on varsinainen askeetikko. :)

Vierailija
8/120 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 08:34"]

Kyllä huvittaa nää blogisti-kuluttaja-merkkilaukku "minimalistit".  Juoksette ulkoisen muodin perässä ja kuvittelette löytävänne sisäisen rauhan. Senhän takia sitä minimalismia pitää täällä oikein rummuttaa ja isoon ääneen keuhkota, kuinka ihanan seesteistä on. Onkohan näin? Kaikenlainen näprääminen ulkoisen kanssa on vain keino laittaa sisäistä kaaosta hallintaan ja luoda itselleen uskottava valhe elämän hallinnasta.

[/quote]

täällähän Miian antifani joskus yöaikaan kirjoitteli, että Miia on naurettava ruma huora, jonka ei pitäisi elää. Ja edelleen kertoi tämän totuuden vähintään joka viikko Miialle meilaavansa ja toivovansa, että Miia lopettaisi vähintään itsensä ja lapsensa julkisen nöyryyttämisen, jos ei itseään.

Nämä viestit aina aika nopeaan katosivat (ja tosi hyvä niin). Mutta jotenkin vaan tuli tämä tyyppi taas mieleen...

Vierailija
9/120 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miia on herännyt uniltaan. Hei!!! Oma koti valkoinen-koti on täynnä sälää, ei todellakaan vähän. Kuinkas paljon niitä ushamaman pussukoita olikaan..ja vaihtuvia viherkasveja ja mitä muuta sinne työnnetään ja sitten se pölypesäsänky...järkyttävän iso sänky jossa monta tyynyä ja peittoa. Koristetyynyjä, alati vaihtuvia kalusteita, isoja ja pieniä. Miia = hamsteri sanan varsinaisessa merkityksessä. Kerätään muutama kangaskassi eri teksteillä ja pikkukippoa ja purnukkaa ja pussia...vihkoa, kynää ja koristeapinaa. 

Mun ei onneksi tarvitse blogata vaan saan hankittua sen mitä tarvitsen ihan omaa työtäni tekemällä. Työtä joka perustuu minimalismiin ja sisustamiseen. Tiedän siis mistä kirjoitan. 

49) eihän tuossa ollut mitään sääntöjä vaan suosituksia. Pellava ei kai ollut pakollinen kangaslaatu, varmaan ihan puuvillakin käy. Suosittelen itse paksua puuvillaa joka kestää äidiltä tyttärelle eikä huonone pesuissa. Silkkiverhot ovat myös pitkäikäiset vuorattuina mutta eivät erityisen minimalistiset. 

Vierailija
10/120 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 08:47"]

Miia on herännyt uniltaan. Hei!!! Oma koti valkoinen-koti on täynnä sälää, ei todellakaan vähän. Kuinkas paljon niitä ushamaman pussukoita olikaan..ja vaihtuvia viherkasveja ja mitä muuta sinne työnnetään ja sitten se pölypesäsänky...järkyttävän iso sänky jossa monta tyynyä ja peittoa. Koristetyynyjä, alati vaihtuvia kalusteita, isoja ja pieniä. Miia = hamsteri sanan varsinaisessa merkityksessä. Kerätään muutama kangaskassi eri teksteillä ja pikkukippoa ja purnukkaa ja pussia...vihkoa, kynää ja koristeapinaa. 

Mun ei onneksi tarvitse blogata vaan saan hankittua sen mitä tarvitsen ihan omaa työtäni tekemällä. Työtä joka perustuu minimalismiin ja sisustamiseen. Tiedän siis mistä kirjoitan. 

49) eihän tuossa ollut mitään sääntöjä vaan suosituksia. Pellava ei kai ollut pakollinen kangaslaatu, varmaan ihan puuvillakin käy. Suosittelen itse paksua puuvillaa joka kestää äidiltä tyttärelle eikä huonone pesuissa. Silkkiverhot ovat myös pitkäikäiset vuorattuina mutta eivät erityisen minimalistiset. 

[/quote]

Se ruma huora -kommentoija olet siis sinä? Ja itsensä julkista nolaamista on siis bloggaaminen sinällään, jota sun ei onneksi tarvitse tehdä? Ja minimalismi ja sisustaminen ovat sun työtä, niin siksi vihaat Miia niistä? Koska hän on tunnetumpi kuin sinä ja Miialla on varaa panna se tonni kuussa shoppailuun ja sulla ei? Varsinkin jos koet olevasi paljon parempi, eikä sua arvostet.

Nyt täytyy kyllä sanoa, että ekaa kertaa ymmärrän sua. En missään nimessä hyväksy tekojasi, mutta ymmärrän motiivisi ja tapahtuneen.

Vierailija
11/120 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:40"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No sinäpä heitit oikeastaan sen ainoan järkevän perusteen minimalismille romukoppaan - ekologisuus ja järkevä kuluttaminen.

Minimalismi on häikkä. Pakkomielle siitä, että tavaraa ei saa olla liikaa. Minimalisti tuskailee, jos joku tuo hänelle jonkun väärän tavaran. Siinä menee rutkasti energiaa tuskaillessa, kun ei halua omistaa tuollaista epäeleganttia, laadutonta ja mautonta esinettä. Normaali ihminen jatkaa elämäänsä eikä tuhlaa ajatustakaan rumalle esineelle, unohtaa sen jonnekin, ei vaivaa päätään. Minimalistille se on suuri kriisi. Niin että minimalisti ja minimalismi on paradoksi. Pitää olla se jokin, mikä kielletään. Ja kun minimalisti on tehnyt itselleen virikkeettömän rauhan tyyssijan, tyhjiön, jossa tyhjät seinät kaikuu, mitä hän löytää? Rauhan? Ehei. Tyhjyyden sisältään.

Vierailija
12/120 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 18:01"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 16:04"]

Itseasiassa on. Enpäs ole ajatellutkaan että se voisi liittyä siihen.

[/quote]

Lähipiiriin kuuluu ihminen, joka on hyvin herkkä ympäristön ärsykkeille. Hän on varsinainen askeetikko. :)

[/quote]

Vai niin! Täytyypä kiinnittää asiaan huomiota, että onko yleistäkin :) Ehkä me vaistomaisesti ajaudumme siihen koska huomaamme sen halpottavan jollain tavalla oloa.

Vierailija
13/120 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimalismi elämäntapana onnistuu vain minimalistilta. Omakotivalkoisen Miia ei ole minimalisti eikä hänen kotinsa minimalistinen vaan valkoinen. Valkoinen ja minimalistinen harvoin käyvät käsi kädessä kimppaan. Minimalistinen sisustus syntyy muutamalla kalusteella jotka ovat mahdollisimman pitkäikäisiä ja luonnollisista materiaaleista tehtyjä. Minimalistilla on verhot pellavaa tai muuta luonnon omaa materiaalia koska niillä mukavuus maksimoituu eikä tarvitse pikkuista tavaraa haalia ympärille tuomaan iloa ja kotoisuutta. 

Meillä on kotona vain muutama kaluste mutta kaikki tarpeellinen. Imuriakaan ei löydy vaan pikasiivous toimii kuiva/märkämoppiyhdistelmällä. Siivoja kaksi kertaa kuussa tuo mukanaan oman imurinsa. Askeetikko ja minimalisti ovat eri asioita.

Vierailija
14/120 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 18:34"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:40"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No sinäpä heitit oikeastaan sen ainoan järkevän perusteen minimalismille romukoppaan - ekologisuus ja järkevä kuluttaminen.

Minimalismi on häikkä. Pakkomielle siitä, että tavaraa ei saa olla liikaa. Minimalisti tuskailee, jos joku tuo hänelle jonkun väärän tavaran. Siinä menee rutkasti energiaa tuskaillessa, kun ei halua omistaa tuollaista epäeleganttia, laadutonta ja mautonta esinettä. Normaali ihminen jatkaa elämäänsä eikä tuhlaa ajatustakaan rumalle esineelle, unohtaa sen jonnekin, ei vaivaa päätään. Minimalistille se on suuri kriisi. Niin että minimalisti ja minimalismi on paradoksi. Pitää olla se jokin, mikä kielletään. Ja kun minimalisti on tehnyt itselleen virikkeettömän rauhan tyyssijan, tyhjiön, jossa tyhjät seinät kaikuu, mitä hän löytää? Rauhan? Ehei. Tyhjyyden sisältään.

[/quote]

Höpö höpö mitä pöljyyksiä. Minimalismi makumieltymyksenä tai elämäntyylinä jossain muodossa ei korreloi neurooseja. Ekologisuudesta; laatu sananakin jo imlpikoi kestävyyttä ja pitkää ikää. Halpa kertakäyttökrääsä se on mikä saastuttaa.

Vierailija
15/120 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 18:38"]

Minimalismi elämäntapana onnistuu vain minimalistilta. Omakotivalkoisen Miia ei ole minimalisti eikä hänen kotinsa minimalistinen vaan valkoinen. Valkoinen ja minimalistinen harvoin käyvät käsi kädessä kimppaan. Minimalistinen sisustus syntyy muutamalla kalusteella jotka ovat mahdollisimman pitkäikäisiä ja luonnollisista materiaaleista tehtyjä. Minimalistilla on verhot pellavaa tai muuta luonnon omaa materiaalia koska niillä mukavuus maksimoituu eikä tarvitse pikkuista tavaraa haalia ympärille tuomaan iloa ja kotoisuutta. 

Meillä on kotona vain muutama kaluste mutta kaikki tarpeellinen. Imuriakaan ei löydy vaan pikasiivous toimii kuiva/märkämoppiyhdistelmällä. Siivoja kaksi kertaa kuussa tuo mukanaan oman imurinsa. Askeetikko ja minimalisti ovat eri asioita.

[/quote]

Siisteys on kyllä ihana puoli minimalistisessa kodissa. Meilläkään ei ole imuria eikä mattoja, joten lattioiden siivous kestää alle vartin per huone. Meilläkin on mahdollisuuksien mukaan huonekalut umpipuuta ja muita luonnonmateriaaleja. Ne ikääntyvät kauniisti ja kestävät katseita pitkään.
Tosiaan pelkkä valkoinen väri ei tarkoita minimalismia. Itse tuon kodikkuutta väreillä ja materiaaleilla.

Vierailija
16/120 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaa lukea ihmisten ajatuksia minimalismista, mutta voisitko OKV-pakkomielteinen ystävällisesti lopettaa tähän ketjuun postaamisen?

Mä sain eilen tästä ketjusta niin paljon voimaa, että tein taas yhden kirppisnyssäkän. Minimalistiksi en aio, mutta tavaran vähennyksestä on tullut tapa. Mä en voisi ikinä sovitella  omaisuuttani matkalaukkuihin jo ihan harrastusten takia: harrastan ratsastusta, ja siihen jo tarvitsee erilaisia kesä- ja talvikamppeita. Moottoripyöräilyynkin tarvitaan erilaisia varusteita, kuten myös telttailuun. Tähän sitten lisäksi erilaiset liikuntavaatteet ja -välineet sekä ulkoiluvaatteet...

Vierailija
17/120 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 09:25"]

Mua kiinnostaa lukea ihmisten ajatuksia minimalismista, mutta voisitko OKV-pakkomielteinen ystävällisesti lopettaa tähän ketjuun postaamisen?

Mä sain eilen tästä ketjusta niin paljon voimaa, että tein taas yhden kirppisnyssäkän. Minimalistiksi en aio, mutta tavaran vähennyksestä on tullut tapa. Mä en voisi ikinä sovitella  omaisuuttani matkalaukkuihin jo ihan harrastusten takia: harrastan ratsastusta, ja siihen jo tarvitsee erilaisia kesä- ja talvikamppeita. Moottoripyöräilyynkin tarvitaan erilaisia varusteita, kuten myös telttailuun. Tähän sitten lisäksi erilaiset liikuntavaatteet ja -välineet sekä ulkoiluvaatteet...

[/quote]

Samoin. Itsekin nakkelin turhaa kamaa taas kierrätykseen vietäväksi.

Yleensä en välitä trolleista, mutta tämän ketjun muutama viesti ovat niin koeron vihamielisiä minimalismia kohtaan, että puistattaa. Se, että joku haluaa karsia ylimääräistä tavaraa ympäriltään ja keskustelee siitä anonyymillä palstalla, tekee henkilöstä jotenkin henkisesti vajaan yksilön? Esim tämä viesti puistattaa:

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 08:34"]

Kyllä huvittaa nää blogisti-kuluttaja-merkkilaukku "minimalistit".  Juoksette ulkoisen muodin perässä ja kuvittelette löytävänne sisäisen rauhan. Senhän takia sitä minimalismia pitää täällä oikein rummuttaa ja isoon ääneen keuhkota, kuinka ihanan seesteistä on. Onkohan näin? Kaikenlainen näprääminen ulkoisen kanssa on vain keino laittaa sisäistä kaaosta hallintaan ja luoda itselleen uskottava valhe elämän hallinnasta.

[/quote]

Miten ihmiset kuvittelevatkaan tietävän kaikesta kaiken? Miksi on tarve maalata meistä itselleen vihollisia?

Niin että hyvää huomenta vaan :(

Vierailija
18/120 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 23:44"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 23:32"]

Mulla minimalismi alkoi ihan itsestään. Oikeastaan tänään tajusin että se on joku juttu. Tässä samalla harjoitan itsekuria sen suhteen, että ostan varsinkin tunnettuja merkkejä laadun ja funktion vuoksi, en sen merkin. Niin vaatteissa, asusteissa kuin sisustuksessakin.

[/quote]

Juuri näin! Minimalistiksi ei voi vain ryhtyä sanomalla et nyt musta tulee minimalisti. Se alkaa siitä että huomaa tuntevansa mielihyvää kun ei ole tarvetta hankkia kaikenlaista uutta koko ajan :D Pikkuhiljaa ne vanhat varastot vähenee ja jäljelle jää oleellinen.

[/quote]

Jes, hyviä ajatuksia! :) Itse valaistuin muutaman muuton jälkeen, kun huomasin kuinka paljon käyttämätöntä tavaraa minulla on. Kun hävitin tavaroita, huomasin että siivouksesta ja järjestelystä tuli helpompaa ja sehän sopi minulle. Koriste-esineet on vaihtunut tauluihin ja mattoja ei ole ollenkaan.

Kun omistaa vähemmän vaatteita, on paremmin aikaa huoltaa niitä. Poistan nukat, parsin reiät, korjaan vaatteen istuvuudet ym. Itse hankin kaikki vaatteeni kirpparilta ja suosin muutenkin kierrätystä. Ei kaikkien minimalistien tarvitse olla rikkaita, niinkuin joku kommenteissa totesi. :)

-AP

Vierailija
19/120 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimalisti on aina materialisti. Tavara hallitsee negaation kautta. Sellainen, joka ei omista edes imuria ja on riippuvainen siivojasta, on taas degeneroitunut yksilö. Täysin riippuvainen muista.

Vierailija
20/120 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 19:24"]

Minimalisti on aina materialisti. Tavara hallitsee negaation kautta. Sellainen, joka ei omista edes imuria ja on riippuvainen siivojasta, on taas degeneroitunut yksilö. Täysin riippuvainen muista.

[/quote]

Työllistäminen työllistää. Mitä sitten jos käyttää palveluita? Puhut kuin siinä olisi jotain pahaa. Jos kaikki maailman siivoojat lakkaisivat siivoamasta, uskon että minimalisti sen imurin sitten hankkii. Tosin itse pesen lattiat, en imuroi ollenkaan.

Taitaa erilaisuus pelottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi