Minimalistinen elämäntapa
Zero waste home blogi innoitti minua minimalistiseen elämäntapaan. Haluan lisää inspiraatiota! Jakakaa vinkkejä, linkkejä sun muuta josta voisi olla iloa! :)
Minua kiinnostaa erityisesti kuinka pärjätä mahdollisimman vähällä tavaralla, joten jos tiedätte jotain monikäyttöisiä esineitä/huonekaluja tai uusia käyttötapoja vanhoille esineille niin kertokaa ihmeessä! ;)
Kommentit (120)
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 13:49"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 10:48"]
Nyt kun tuosta oma koti valkoinen -blogista on puhuttu, niin googlaillessani minimalismiin liittyviä juttuja kiinnitin siihen huomiota. Luin ensimmäistä kertaa hänen blogiaan (en ylipäätään lue blogeja) niin kyllä puistatti. Jos ei oteta huomioon sydämiä ja hymiöitä niin itse tekstin sisältökin oli kyllä epämiellyttävää. Se huokusi sellaista omahyväistä merkkibrassailua ettei mitään rajaa. Itse minimalismina kannatan myös laatuun panostamista, mutta tuommoinen merkki edellä meneminen ei tunnu ainakaan itselläni sopivan minimalismin aatteeseen.
Tarkoitus on karsia elämästään turhuus, ei leveillä sillä.
[/quote]
Jos Miian antifanin saa jostakin ketjusta vaimennettua, niin kohta tilalle astuu sivupersoona, joka ei ole koskaan ennen Miian blogiin sattunutkaan. Mutta nyt ekan kerran ja heti huomaa, että "puistatti, epämiellyttävää, omahyväistä merkkibrassailua, ei mitään rajaa, merkki edellä meneminen, ei sovi aatteeseen". :D
Tuossa HM-kommentissasi oli vähän enemmän yritystä. Siinä ei suoraan viitattu Miian, vaan annoit epäsuorasti ymmärtää, että Miian suosiman vaatekaupan perusteella hän on "vailla omaa tyyliä, vailla itsetuntemusta, teinimenoa, kyllästyy nopeasti, huonolaatuisia vaatteita".
Onhan tämä palsta tietty (verorahojen suhteen) ilmaista terapiaa, mutta kohtuuttoman raskasta Miialle. Oletko ajatellut, että mun ja varmaan monen muunkin lukijan mielestä sun kirjoitusten vuoksi ajattelemme Miian olevan todella vahva ja mainiolla itsetunnolla varustettu nainen? Että mustamaalausyrityksesi onkin tehnyt Miiasta ihailtavan ja sympaattisen?
[/quote]
Olisiko sinulla nyt pieni pakkomielle tästä Miiastasi...? :o
Ketjun aihe on minimalismi eikä sisustusblogit, pliis älkää työntäkö mielenkiintoista keskustelua ihan sivuraiteille!
[/quote]
Mä luulen, että tuolla kirjoittajalla, jota lainasit, ei ole sitä pakkomiellettä, vaan tuolla haukkujalla, joka munkin tulkinnan mukaan taisi käydä "sivupersoonana" hieman haukkumassa ja ehkä muutenkin kommentoimassa... Jos jätettäisiin nyt se OKV kokonaan pois tästä ketjusta ja puhuttaisiin varsinaisesta aiheesta. Sopiiko?
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 12:16"]
Minäkin asun ihmisen kanssa joka on fyysisesti rajoitteinen, tykkää myös kerätä tavaroita pöydille eikä pysty siivoamaan jälkiään. Ja on hamstraaja, esim. jos en heittelisi roskiin, koko keittiö olisi täynnä käytettyjä leipäpusseja ym. Asuin ennen yksin kaksiossa jonka siivoamiseen meni tavaran vähyyden vuoksi 30 min. Nyt saa varata koko päivän: ensin pitää raivata tilaa jotta pystyy imuroimaan ja pyyhkimään. Pölyn määrä on myös hirvittävä, sillä henkilö ei suostu pitämään vaatteitaan kaapissa ja nekin pitää olla levitelty ympäri huonekaluja.
[/quote]
59 täällä sanoo: Oletko minä?! Tuo kuulostaa NIIN tutulta, vaatteet ja kaikki mukaanlukien.
Kiitos loistavasta taulukkovinkistä, täytyy ehdottomasti kokeilla. Minun ongelmani vain on, että en ole "luonnoltani" mikään totaaliminimalisti, vaikka tavarapaljoudesta ahdistunkin. Inhoan liiallista turhaa sälää, mutta minulla on myös tärkeitä tavaroita (esim. historialliseen tutkimustyöhöni liittyvä laaja kirjakokoelma) enkä ole sellainenkaan ihminen, joka pystyy heittämään kaikki tunnearvoltaan tärkeät muistoesineet pois. En toki ole kerännyt mitään suunnatonta kokoelmaa tunnearvosälää, mutta pointtini on, että en osaa suhtautua ihan kaikkeen tavaraan vain turhana tilaavievänä roskana. Tykkään siisteistä pinnoista ilman turhaa sälää, mutta en pelkästään sellaisesta. Kyllä minunkin ihanneasunnossani olisi joitain antiikkivaaseja ja sen sellaista.
Tuntuu niin helkkarin kohtuuttomalta, jos minun täytyisi alkaa karsia itselleni tärkeitäkin tavaroita pois vain siksi, että toinen perheenjäsen saa levittäytyä roinansa kanssa ympäri huushollia. Täällä olisi niin paljon kaikkea sellaista, mistä ihan oikeasti voisi kärsiä rankalla kädellä. En tajua, mihin tarvitaan esimerkiksi 10 paria sohvatyynyjä, jos vain yksi on kerrallaan käytössä. Siksi tuntuu turhauttavalta ja ahdistavalta keskittyä koko ajan vain nipistämään omaa omaisuutta ihan minimiin, kun se todellinen ongelma on toisaalla...
t: 59
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 16:04"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 15:43"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 14:01"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 13:56"]
Minullakin oli tällainen minimalismikausi. Se oli ihan hauskaa mutta pidemmän päälle vähän pointitonta.
[/quote]
Itse ainakin koen eheytyväni kun poistan ylimääräistä hälinää elämästäni. Ehdin olla paremmin läsnä hetkessä.
[/quote]
Onko sinulla jokin neurologinen häiriö? Minä ehdin olla läsnä aivan hyvin, vaikka omistankin tavaroita. Meditointi onnistuu missä tahansa ympäristössä.
[/quote]
Itseasiassa on. Enpäs ole ajatellutkaan että se voisi liittyä siihen.
[/quote]Sama täällä, mutta olen jo tiedostanut sen, että häiriöstäni johtuen voin paremmin hiljaisuudessa ja pienen tavaramäärän keskellä. Kuten myös luonnossa.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:27"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 13:49"]
Mä luulen, että tuolla kirjoittajalla, jota lainasit, ei ole sitä pakkomiellettä, vaan tuolla haukkujalla, joka munkin tulkinnan mukaan taisi käydä "sivupersoonana" hieman haukkumassa ja ehkä muutenkin kommentoimassa... Jos jätettäisiin nyt se OKV kokonaan pois tästä ketjusta ja puhuttaisiin varsinaisesta aiheesta. Sopiiko?
[/quote]
Täällä kun ei kukaan tiedä kuka kukin on, niin muuta ei voi kuin luottaa sanaan. Toisaalta ehkä teillä on helpompi olla jos ajattelette että palvomaanne henkilöä kritisoi vain yksi ja sama henkilö, ei useita toisistaan erillisiä henkilöitä. Aivan yksi lysti mulle mitä te luulette.
Minimalismin ympärillä pyörii selvästi pahoin- ja hyvinvointia. Tämä ketju on ollut todella kiva ja inspiroiva kunnes siitä tuli okv:n mainos. Nyt sitten saitte minutkin klikkaamaan sinne ja jopa puhumaan siitä. Pitäkää tunkkinne.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 22:46"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 16:04"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 15:43"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 14:01"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 13:56"]
Minullakin oli tällainen minimalismikausi. Se oli ihan hauskaa mutta pidemmän päälle vähän pointitonta.
[/quote]
Itse ainakin koen eheytyväni kun poistan ylimääräistä hälinää elämästäni. Ehdin olla paremmin läsnä hetkessä.
[/quote]
Onko sinulla jokin neurologinen häiriö? Minä ehdin olla läsnä aivan hyvin, vaikka omistankin tavaroita. Meditointi onnistuu missä tahansa ympäristössä.
[/quote]
Itseasiassa on. Enpäs ole ajatellutkaan että se voisi liittyä siihen.
[/quote]Sama täällä, mutta olen jo tiedostanut sen, että häiriöstäni johtuen voin paremmin hiljaisuudessa ja pienen tavaramäärän keskellä. Kuten myös luonnossa.
[/quote]
Tuo hiljaisuus on tärkeää. Kovat äänet ovat aika helvetillisiä. Esim lasten kiljunta on kuin vihlontaa ja möykkäävästä telkkarista tulee paha olo.
-lainattu neurologisesti poikkeava
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 11:06"]
mutta olen myös neurologisesti poikkeava kuten useampi muu tässä ketjussa, ja minulla on sen lisäksi ollut ahdistuneisuushäiriötä, joten olen hyvin tietoinen siitä, miten paljon tavarapaljous minua kuormittaa.
[/quote]
Mua kiinnostaa tämä. Luulen, että mulla on jonkinlainen keskittymishäiriö, ja välillä tavarakuorma on aivan musertava. Yritän karsia koko ajan, se auttaa.
[/quote]
Jep, se on ihan ymmärrettävää! Tosin minun mielestäni olisi tärkeää, ettei hoideta pelkkiä oireita - siis voisi olla hyödyllistä ensin selvittää, mistä tämä johtuu. Voihan olla, että mahdollinen keskittymishäiriösi tms. aiheuttaa muitakin ongelmia kuin tavaran kanssa pärjäämisen.
Minä kyllä uskon, että ns. "normaali" ja tasapainoinen ihminen pärjää sellaisenkin huushollin kanssa, joka ei ole minimalistinen. Mutta minä myönnän, että en ole tällä tavalla "normaali". Omat vahvuutensa ja heikkoutensa on jokaisen syytä tuntea, eikä ole mitään väärää siinä, jos tiedostaa, ettei esimerkiksi pysty pitämään siistinä asuntoa, jonka tavaramäärä ylittää tietyn rajan. Parempihan se on tiedostaa kuin haaskata iso osa elämästään siihen, että taistelee täysin turhia tuulimyllyjä vastaan.
t: 59
Olen päässyt siihen tilaan että kotona ei ole mitään ylimääräistä. Ei yhtäkään ylimääräistä kippoa tai hiuspinniä ja se on melkoinen saavutus kun lapsia on useampi. Minimalismi ei onnistu jos ruuan lisäksi ostaa kuukausittain muutakin sieltä kaupasta. Tavaran jatkuva poukkoilu sisään ja ulos kertoo sitä ettei "minimalismi" ole onnistunut vaan jotakin oleellista puuttuu koko ajan.
Minimalistisuuteen pyrkivän kannattaa aloittaa pienestä. Ei missään nimessä mitään varastojen kertaulosheittoa vaan suunnitelmallista luopumista tavara tavaralta ja oman elämän kartoitusta. Esimerkiksi joskus on minimalistisempaa säästää asioita kuin heittää ne pois.
Jos susta tuntuu että et tykkää jostain huonekalusta tai vaatteesta tai se tuntuu turhalta niin mieti ensin miksi sen olet alunperin hankkinut. Laita tavara elämän keskiöön niin että se on ainakin viikon ajan näkyvillä, kokeile ja yritä mahduttaa se elämääsi. Minimalisti ei piilottele asioita kaappiin.
Oma koti valkoisen Miia ei ole minimalisti vaan täysin vastakohta määritteelle, hän on pahimman laatuinen hamsteri. Piilottaa ominaisuuttaan ostamalla ja myymällä tavaraa jatkuvasti ja huijaa itseään myös kodin valkoisuudella.
Minimalistiksi hän voi alkaa kutsua itseään sitten kun perustava keittiöremontti on tehty, kaikki ushamama-pussukat lahjoitettu eteenpäin ja vaatteiden säilytys organisoitu omaan tilaansa. Monen pienen viherkasvin sijaan yksi suurempi joka tuo selkeyttä tilaan. Pienempi sohva ja kunnollinen olohuoneen pöytä, tv tasoineen pois koska taloudessa on jo läppäri. Keittiön pöytä on hyvä mutta oikea minimalisti ei yrittäisi tunkea pöydän keskelle olevaan reikään mitään. Lopuksi Miian pitäisi olla ihan aluksi sellaiset puoli vuotta ostamatta mitään uutta kotiin ja tulla toimeen niillä kalliilla todellisen käytön tarvetta vastaavilla kalusteilla jotta hän tajuaisi mitä oikeasti on kaivannut tuon puolen vuoden aikana ja mikä tuntuu turhalta.
Mulla minimalismi alkoi ihan itsestään. Oikeastaan tänään tajusin että se on joku juttu. Tässä samalla harjoitan itsekuria sen suhteen, että ostan varsinkin tunnettuja merkkejä laadun ja funktion vuoksi, en sen merkin. Niin vaatteissa, asusteissa kuin sisustuksessakin.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 23:32"]
Mulla minimalismi alkoi ihan itsestään. Oikeastaan tänään tajusin että se on joku juttu. Tässä samalla harjoitan itsekuria sen suhteen, että ostan varsinkin tunnettuja merkkejä laadun ja funktion vuoksi, en sen merkin. Niin vaatteissa, asusteissa kuin sisustuksessakin.
[/quote]
Juuri näin! Minimalistiksi ei voi vain ryhtyä sanomalla et nyt musta tulee minimalisti. Se alkaa siitä että huomaa tuntevansa mielihyvää kun ei ole tarvetta hankkia kaikenlaista uutta koko ajan :D Pikkuhiljaa ne vanhat varastot vähenee ja jäljelle jää oleellinen.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 23:44"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 23:32"]
[/quote]
Juuri näin! Minimalistiksi ei voi vain ryhtyä sanomalla et nyt musta tulee minimalisti. Se alkaa siitä että huomaa tuntevansa mielihyvää kun ei ole tarvetta hankkia kaikenlaista uutta koko ajan :D Pikkuhiljaa ne vanhat varastot vähenee ja jäljelle jää oleellinen.
[/quote]
Jep! Se alkaa siitä kun todella pysähtyy kuuntelemaan itseään :)
Minimalismi on rikkaiden luksusta, hylätään rumat halpatavarat (jotka olisi ekologista käyttää loppuun) ja aletaan shoppailla laadukkaita merkkituotteita. Ja tämän selittävät olevan sisäisen tasapainon kehittämistä.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 00:53"]
Minimalismi on rikkaiden luksusta, hylätään rumat halpatavarat (jotka olisi ekologista käyttää loppuun) ja aletaan shoppailla laadukkaita merkkituotteita. Ja tämän selittävät olevan sisäisen tasapainon kehittämistä.
[/quote]
Mun minimalismi alkoi jo lapsena ja on siitä jatkunut näihin päiviin asti. Minimalismi ja luksus eivät ole synonyymejä. Oot liikaa lukenut huonoja blogeja.
Eiks minimalistinen elämäntapa voisi lähteä olemassaolevan tavaran hyödyntämisestä ja tuunaamisesta eikä sen miettimisestä mitä voi heittää roskiin, että voi ostella kaikkea minimalistista tilalle? Kyllä esim. sota-aikaan ja nykyään kehitysmaissa eletään aidosti minimalistisesti, kun olemassa oleva tavara on arvossaan.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 16:18"]
Eiks minimalistinen elämäntapa voisi lähteä olemassaolevan tavaran hyödyntämisestä ja tuunaamisesta eikä sen miettimisestä mitä voi heittää roskiin, että voi ostella kaikkea minimalistista tilalle? Kyllä esim. sota-aikaan ja nykyään kehitysmaissa eletään aidosti minimalistisesti, kun olemassa oleva tavara on arvossaan.
[/quote]
Jep. Tuossahan se asian ydin onkin.
Kyllä on elitististä tämä nykyajan minimalismi, kun tavaraa kärrätään kaatopaikoille, että voidaan täyttää koti vain tarpeeksi laadukkailla tavaroilla. Tämäkö tuo sisäisen rauhan? Itse kokisin olevani lähinnä tuhlaavainen. Onko minimalismi uuden sallitun shoppailumuodon nimi?
Kokeile pakata kaikki vaatteesi matkalaukkuun, jos ne mahtuvat niin et omista liikaa vaatteita ja jos vaatteesi eivät mahdu yhteen isoon matkalaukkuun niin omistat liikaa vaatteita. Halutessasi voit jättää pois laskuista talvitakit ja urheiluvaatteet. Kokeile myös mahtuvatko meikit/kosmetiikat 1-3 meikkilaukkuun vai tarvitseko niille oman kaapin, jos tarvitset oman kaapin niin omistat liikaa, minimalistin elämäntavan mukaan.
Löytyykö todellinen tasapaino siitä, kun kotoa tyhjennetään kaikki tavara ja näyttää valkoiselta ja steriililtä , ei ole mitään tyylitöntä, hassua ja omaperäistä, mummon tekemiä juttuja, jotka eivät näytä riittävän minimalistiselta. Minulle tällainen koti ei ole kodikas.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 19:24"]
Minimalisti on aina materialisti. Tavara hallitsee negaation kautta. Sellainen, joka ei omista edes imuria ja on riippuvainen siivojasta, on taas degeneroitunut yksilö. Täysin riippuvainen muista.
[/quote]
Kaksi ensimmäistä virkettä asiaa, kaksi viimeistä höpötystä.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 16:26"]
Löytyykö todellinen tasapaino siitä, kun kotoa tyhjennetään kaikki tavara ja näyttää valkoiselta ja steriililtä , ei ole mitään tyylitöntä, hassua ja omaperäistä, mummon tekemiä juttuja, jotka eivät näytä riittävän minimalistiselta. Minulle tällainen koti ei ole kodikas.
[/quote]
Sä sekoitat minimalismin minimalistiseen tyyliin. Mä olen minimalisti ja mun koti näyttää ihan tavalliselta kodilta. Ikkunoissa on verhot, lattialla matot ja telkkari löytyy, sterkat, kirjoja, cd-levyjä, vaatekaappi täynnä vaatteita.
Minimalistinen tyyli esim sisustamisessa on täysin eri asia kuin minimalistinen elämätapa. Minimalismissa on tarkoitus luopua kaikesta itselleen turhasta, lakata yrrttämästä saavuttaa onnnea shoppailemalla ja ylenmäärin krääsällä. Jokainen voi soveltaa minimalismia elämääsä juuri sen verran kun itse näkee parhaaksi. Joillekin se tarkoittaa tyhjää asuntoa ja pelkällä patjalla nukkumista, joillekin vaan ylimääräisesti turhasta roinasta eroon pääsemistä ja elämänkokemusten, ihmissuhteiden ja yksinkertaisemman elämän arvostamista.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 11:06"]
mutta olen myös neurologisesti poikkeava kuten useampi muu tässä ketjussa, ja minulla on sen lisäksi ollut ahdistuneisuushäiriötä, joten olen hyvin tietoinen siitä, miten paljon tavarapaljous minua kuormittaa.
[/quote]
Mua kiinnostaa tämä. Luulen, että mulla on jonkinlainen keskittymishäiriö, ja välillä tavarakuorma on aivan musertava. Yritän karsia koko ajan, se auttaa.