Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minimalistinen elämäntapa

Vierailija
17.09.2014 |

Zero waste home blogi innoitti minua minimalistiseen elämäntapaan. Haluan lisää inspiraatiota! Jakakaa vinkkejä, linkkejä sun muuta josta voisi olla iloa! :)

Minua kiinnostaa erityisesti kuinka pärjätä mahdollisimman vähällä tavaralla, joten jos tiedätte jotain monikäyttöisiä esineitä/huonekaluja tai uusia käyttötapoja vanhoille esineille niin kertokaa ihmeessä! ;)

Kommentit (120)

Vierailija
81/120 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli tällainen minimalismikausi. Se oli ihan hauskaa mutta pidemmän päälle vähän pointitonta. 

Vierailija
82/120 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 13:56"]

Minullakin oli tällainen minimalismikausi. Se oli ihan hauskaa mutta pidemmän päälle vähän pointitonta. 

[/quote]

Itse ainakin koen eheytyväni kun poistan ylimääräistä hälinää elämästäni. Ehdin olla paremmin läsnä hetkessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/120 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos neloselle linkeistä!

Vitonen: Ajattelin että vinkkejä voisi jakaa yleisesti kaikille, joten jätin iät ja asunnon koot ym itseäni koskevat tiedot pois. Kiva nähdä että muutkin ovat innostuneet aiheesta!

Niinkuin kutonen, olen myös sisustuksen minimalismin lisäksi kiinnostunut elämän minimalismiin. Pidetään keskustelua yllä! :)

-AP

Vierailija
84/120 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 14:01"]

[/quote]

Itse ainakin koen eheytyväni kun poistan ylimääräistä hälinää elämästäni. Ehdin olla paremmin läsnä hetkessä.

[/quote]

Onko sinulla jokin neurologinen häiriö? Minä ehdin olla läsnä aivan hyvin, vaikka omistankin tavaroita. Meditointi onnistuu missä tahansa ympäristössä.

Vierailija
85/120 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimalismi on tiettyyn pisteeseen asti ihan tavoiteltavaa, mutta mielestäni siinä on hyvät mahdollisuudet myös sairaalloiseen muotoon. Esimerkiksi perheelliselle sellainen täysminimalistisuus on ihan mahdotonta. Täytyyhän muillakin perheenjäsenillä kuin tällä minimalistilla olla sananvaltaa tavaroihin ja kodin asioihin,ei voi olla että esim. perheen äiti yksin päättää muidenkin puolesta toisten tavaroista, sehän on ihan tyrannimeininkiä. Kannatan itse sellaista maanläheistä minimalismia, jossa käydään läpi aika ajoin tavarat ja laitetaan tarpeettomat kiertoon tai pois. Lisäksi asenne ettei osteta mitään vain pelkän ostamisen vuoksi. Hyvä olisi myös välttää kaikenlaista keräilyä harrastuksena. Ehkä joku yksineläjä voi pärjätä yhdellä vaatekerralla ja patjalla lattialla ja yhdellä lautasella, mutta kyllä tuollainen elämäntapa on liian karu lapsiperheelle...yltiöminimalistisuus kertoo, kuten tavaroiden hamstraaminenkin, jonkinlaisesta ahdistuneisuudesta, ehkäpä pitää miettiä tuon käytöksen motiiveja syvemmin. 

Vierailija
86/120 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimalismin ilo on hyvä blogi!

Vierailija
87/120 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 15:43"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 14:01"]

[/quote]

[/quote]

Onko sinulla jokin neurologinen häiriö? Minä ehdin olla läsnä aivan hyvin, vaikka omistankin tavaroita. Meditointi onnistuu missä tahansa ympäristössä.

[/quote]

Itseasiassa on. Enpäs ole ajatellutkaan että se voisi liittyä siihen.

Vierailija
88/120 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 01:26"]

Kokeile pakata kaikki vaatteesi matkalaukkuun, jos ne mahtuvat niin et omista liikaa vaatteita ja jos vaatteesi eivät mahdu yhteen isoon matkalaukkuun niin omistat liikaa vaatteita. Halutessasi voit jättää pois laskuista talvitakit ja urheiluvaatteet. Kokeile myös mahtuvatko meikit/kosmetiikat 1-3 meikkilaukkuun vai tarvitseko niille oman kaapin, jos tarvitset oman kaapin niin omistat liikaa, minimalistin elämäntavan mukaan. 

[/quote]

Hyvä määritelmä. Oikeastaan huonekalujen jälkeen koko omaisuuden pitäisi mahtua kahteen normaalikokoiseen (23kg) matkalaukkuun vaatteet ja kengät mukaanlukien. Harva taitaa siihen yltää.

Vierailija
89/120 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa jurttaan asumaan koko suku niin joudutte pakosti elämään minimalistista elämäntapaa.

Vierailija
90/120 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 00:53"]

Minimalismi on rikkaiden luksusta, hylätään rumat halpatavarat (jotka olisi ekologista käyttää loppuun) ja aletaan shoppailla laadukkaita merkkituotteita. Ja tämän selittävät olevan sisäisen tasapainon kehittämistä.

[/quote]

Tässä on totta toinen puoli. Tosiköyhän on järkevää hillota vanhoja tavaroita sille varalle, että jotain hajoaa tai muusta syystä jotain tarvitaan. Hyvin toimeentuleva voi taas aina tarvitessaan ostaa uutta, joten tavaroita ei tarvitse säilöä varmuuden vuoksi. Tosiköyhällä ei ole varaa minimalismiin.

Vierailija
91/120 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 23:14"]

Olen päässyt siihen tilaan että kotona ei ole mitään ylimääräistä. Ei yhtäkään ylimääräistä kippoa tai hiuspinniä ja se on melkoinen saavutus kun lapsia on useampi. Minimalismi ei onnistu jos ruuan lisäksi ostaa kuukausittain muutakin sieltä kaupasta. Tavaran jatkuva poukkoilu sisään ja ulos kertoo sitä ettei "minimalismi" ole onnistunut vaan jotakin oleellista puuttuu koko ajan. 

Oma koti valkoisen Miia ei ole minimalisti vaan täysin vastakohta määritteelle, hän on pahimman laatuinen hamsteri. Piilottaa ominaisuuttaan ostamalla ja myymällä tavaraa jatkuvasti ja huijaa itseään myös kodin valkoisuudella.

Minimalistiksi hän voi alkaa kutsua itseään sitten kun perustava keittiöremontti on tehty, kaikki ushamama-pussukat lahjoitettu eteenpäin ja vaatteiden säilytys organisoitu omaan tilaansa. Monen pienen viherkasvin sijaan yksi suurempi joka tuo selkeyttä tilaan. Pienempi sohva ja kunnollinen olohuoneen pöytä, tv tasoineen pois koska taloudessa on jo läppäri. Keittiön pöytä on hyvä mutta oikea minimalisti ei yrittäisi tunkea pöydän keskelle olevaan reikään mitään. Lopuksi Miian pitäisi olla ihan aluksi sellaiset puoli vuotta ostamatta mitään uutta kotiin ja tulla toimeen niillä kalliilla todellisen käytön tarvetta vastaavilla kalusteilla jotta hän tajuaisi mitä oikeasti on kaivannut tuon puolen vuoden aikana ja mikä tuntuu turhalta.

[/quote]

Ihania sääntöjä! :D Ennen minimalistiksi saattoi kutsua itsensä sellaiseksi tunteva. AV-akatemia kuitenkin opettaa, että minimalistilla

a) on oltava pellavaverhot

b) ei ole kuukausittain muita kuin ruokaostoksia 

c) on oltava perustava keittiöremontti tehtynä

d) ei saa olla ushamama(?)-pussukoita

e) keittiön pöydänreikään ei saa tunkea mitään(!!!)

f) vaatesäilys on oltava organisoituna omaan tilaansa(!)

g) ei saa olla pieniä viherkasveja

jne. 

Olen myös luullut hamsteriksi kutsuttavan ihmistä, joka kerää itselleen paljon tavaraa. Nykyisin hamsteriksi voi kutsua ihmistä, jolla on vähän tavaraa? Onko nyt jalostettu jokin hamsterilaji, joka myy tavaroita poskipusseistaan ja näin huijaa itseään? :D Voiko samalla logiikalla vaikkapa laihaa läpipaskoa kutsua läskiksi?hän kuitenkin syö paljon ja huijaa elimistöään olemalla metaboloimatta kaikkea. 

Miten muuten itseä huijataan kodin valkoisuudella???

Mä tykkään teistä, Miian antifani(t)! <3 Aamun naurut taas koossa. Yritystä riittää vaikkei argumentteja olekaan. Tuolla sinnillä voisitte edetä elämässänne vaikka suosituiksi bloggaajiksi, jos vaan raha riittää siihen elämäntapaan. *pusi*

Vierailija
92/120 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä huvittaa nää blogisti-kuluttaja-merkkilaukku "minimalistit".  Juoksette ulkoisen muodin perässä ja kuvittelette löytävänne sisäisen rauhan. Senhän takia sitä minimalismia pitää täällä oikein rummuttaa ja isoon ääneen keuhkota, kuinka ihanan seesteistä on. Onkohan näin? Kaikenlainen näprääminen ulkoisen kanssa on vain keino laittaa sisäistä kaaosta hallintaan ja luoda itselleen uskottava valhe elämän hallinnasta.

Vierailija
93/120 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 17:36"]

Ehkä "yksinkertaistaminen" tms. voisi olla parempi termi tällaiselle elämäntavalle? "Minimalismi" sanana viittaa kuitenkin minimointiin. Käsittääkseni tähänkään ketjuun kirjoittavat tavaroiden karsijat eivät kuitenkaan tähtää mihinkään varsinaiseen askeettisuuteen... vai olenko väärässä?

[/quote]

Minimalismi-termi ei ole vain tätä keskustelua varten keksittty, vaan on maailmanlaajuisesti käytetty ja jo kielenkäyttöönkin vakiintunut termi minimalistisesta elämäntavasta, vaikea sitä on enää tässä vaiheessa mennä muuttamaan :)

Siitä huolimatta, että on tietysti se ongelma, että ihmiset sekoittavat sen välillä minimalistiseen tyylisuuntaan estetiikassa, esim taiteessa, muodissa tai sisustamisessa.

Vierailija
94/120 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaran vähentämisestä on AV:lla hyvä keskustelu:

http://www.vauva.fi/keskustelu/3969618/ketju/tavarapaljous

Olen itsekin vähentänyt tämän vuoden aikana huomattavan määrän turhaa tavaraa kotoani. Tavoitteeni on siistimpi ja selkeämpi koti ja kaapit, joissa jokaiselle tavaralle on oma paikkansa. Muutin juuri pienempään asuntoon, jossa on vähemmän säilytystilaa, ja haaveenani on nyt saada kellarin häkkivarasto tyhjäksi ja kaiken sieltä asunnon kaappeihin. Sitä varten kaappien nykyistä sisältöä täytynee käydä uudestaan läpi.

Toivoisin, että kerrostaloissa ja taloyhtiöissä panostettaisiin enemmän yhteisöllisyyteen tavaroiden omistuksessa. En välttämättä koe tarvitsevani pesukonetta (ainakaan vielä kun minulla ei ole lapsia), joten käytän mielelläni taloyhtiön pesutupaa silloin jos sen käyttö ei ole kovin kallista. Samoin esimerkiksi työkalut ja ikkunanpesulaite olisi kätevä jakaa useamman ihmisen kanssa, jolloin kerran-kahdesti vuodessa käytettävää tavaraa ei tarvitse omistaa itse. 

Vierailija
95/120 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 16:21"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 16:18"]

Eiks minimalistinen elämäntapa voisi lähteä olemassaolevan tavaran hyödyntämisestä ja tuunaamisesta eikä sen miettimisestä mitä voi heittää roskiin, että voi ostella kaikkea minimalistista tilalle? Kyllä esim. sota-aikaan ja nykyään kehitysmaissa eletään aidosti minimalistisesti, kun olemassa oleva tavara on arvossaan.

[/quote]

Jep. Tuossahan se asian ydin onkin.

[/quote]

Just näin. Minimalismi on vähän ja se on vähän joka suuntaan ei vain kalusteiden muodossa. Minimalismi taiteessa on sitten ihan oma juttunsa.

Time of the Aquarius-blogi on hyvä esimerkki minimalistisesta aikaa kestävästä sisustamisesta. Suosittelen sitä niille jotka ovat kiinnostuneita minimalismista. Esimerkiksi bloggaajan sohva on kallis laatusohva joka on ostettu vähillä rahoilla ja ajan myötä vaan päällystetty uudelleen. Lastenhuoneen sänky on tehty mittatilauksena koska normaalit jutut eivät sinne olisi mahtuneet. Tekee paljon todellisia löytöjä myös second handina ja osaa tuunata mutta on sisustusalalla töissä ja ihan siis ammattilainen käsittääkseni, tekee somistuksia mainoskuvauksiin ainakin toisinaan. 

Vierailija
96/120 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 20:13"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 19:30"]

Astioita eri asioille ei oikeasti tarvitse, kukat voi kastella millä tahansa, joka pitää vettä. Tarvitseeko juustohöylää, jos saman asian saa tehtyä kuorimaveitsellä?

[/quote]

Joukossa on ihan hyviäkin vinkkejä, mutta näitä vähän ihmettelen. Itse pidän kastelukannua ihan oikeasti hyödyllisenä, koska muilla astioilla kaataessani vettä menee vähän joka puolelle, ja sitä paitsi en viitsisi mitään Substralia omiin juomalaseihin laittaa.

Miten ihmeessä kuorimaveitsellä saa höylättyä juustosta siivuja? Kerran yritin jollain kuorimavehkeellä kun juustohöylä oli hukassa, ja sain aikaiseksi lähinnä epämääräistä muhjua.

[/quote]

En omista kastelukannua, joten vinkki oli mielestäni ihan sopiva (enkä käytä substralia). Jokainen vähennetty tavara on pois huolenaiheistani, joten juustohöylä/kuorimaveitsi juttua täytyy vielä kokeilla.

Vierailija
97/120 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

”En kannata köyhyyttä vaan yksinkertaisuutta.”

”Köyhä on se, joka tarvitsee paljon. Se joka tyytyy vähään, ei ole köyhä, koska se mitä hänellä on, riittää.”

”Jos omistaa paljon, pitää huolehtia omaisuudesta, ettei sitä varasteta, ja aika kuluu sen hoitamiseen eikä ole aikaa elää.”

Tässä haastattelussa ”maailman köyhimmältä presidentiltä” viisaita sanoja! Lähtee noin 9minuutin kohdalta.

http://yle.fi/uutiset/maailman_koyhin_presidentti_tuli_kylaan/7474756

Vierailija
98/120 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hankkinut "ylimääräistä" piirakka/kakkuvuokaa jota käyttäisin ehkä kerran pari vuodessa.

Olen huomannut että Arabian Uunikokki vuoka (pyöreä 1,5l tai 2l, en muista kumpi) on riittänyt minulle kakkujen leipomiseen, piiraisiin ja tietenkin makaronilaatikoihin ym.

Jollekin himoleipojalle tämä ei ehkä sopisi, mutta itse leivon niin vähän että tuntuu pöljältä omistaa jotain jota käyttäisin vain muutaman kerran vuodessa, ja joka on noin helposti korvattavissa.

Vierailija
99/120 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 18:34"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:40"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:33"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 13:20"]

No sellainen blogisti kuin Oma Koti Valkoinen julistaa olevansa minimalisti, mutta ostaa kyllä 1000 eurolla sisustustavaraa kuukaudessa ja laittaa vanhaa kiertoon. Että vitsihän tuo taitaa olla.

[/quote]

Minimalismi ei tarkoita köyhäilyä. Toki minimalisti voi myös köyhäillä, mutta monella minimalistilla on isot kalliit keskusta-asunnot ja kalleimmat pelit ja vehkeet. Määrä ratkaisee, ei hinta. :)

[/quote]

Juurikin noin. Tavaraa ja vaatteita on vähemmän mutta laatu parempaa.

[/quote]

No sinäpä heitit oikeastaan sen ainoan järkevän perusteen minimalismille romukoppaan - ekologisuus ja järkevä kuluttaminen.

Minimalismi on häikkä. Pakkomielle siitä, että tavaraa ei saa olla liikaa. Minimalisti tuskailee, jos joku tuo hänelle jonkun väärän tavaran. Siinä menee rutkasti energiaa tuskaillessa, kun ei halua omistaa tuollaista epäeleganttia, laadutonta ja mautonta esinettä. Normaali ihminen jatkaa elämäänsä eikä tuhlaa ajatustakaan rumalle esineelle, unohtaa sen jonnekin, ei vaivaa päätään. Minimalistille se on suuri kriisi. Niin että minimalisti ja minimalismi on paradoksi. Pitää olla se jokin, mikä kielletään. Ja kun minimalisti on tehnyt itselleen virikkeettömän rauhan tyyssijan, tyhjiön, jossa tyhjät seinät kaikuu, mitä hän löytää? Rauhan? Ehei. Tyhjyyden sisältään.

[/quote]

Ei se mitään tuskaa aiheuta. Nakkaan roskiin tai annan eteenpäin sen, mistä en pidä. Yksinkertaista.

Miksi ihmeessä kukaan pitäisi kotonaan jotakin, mikä ei ole kaunista tai hyödyllistä tai mieluummin molempia?

Vierailija
100/120 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta minun vinkki on tosiaan tehdä tuo kartoitus. Itse tein taulukkolaskelman tietokoneella. Kun sinne laittaa ylös, siitä on helppo lähteä kartoittamaan ja karsimaan ja miettiä tulevia hankintoja."

Mitä tällä taulukoinnilla tarkoitetaan, voisko joku avata mulle vähän?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi