Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä oon niin väsynyt, että tiskien ja pyykkien laitto tuntuu aivan ylivoimaiselta

Vierailija
22.10.2023 |

Ja olisikin tää vaan joku hetkellinen rasituksesta johtuva juttu. Mä oon ollut aivan kuolemanväsynyt yli 2 vuotta. Kaikki vaatii valtavaa ponnistelua. Käyn töissä, mulla on pieni lapsi, puoliso ja pari lemmikkiä. Kaikki se mistä olen unelmoinut. En vaan jaksa nauttia siitä, en ollenkaan. Pakotan itseni laittamaan ruokaa lapsen takia. Kaikki muu vähimmäinenkin perussiivous tuntuu niin vaikealta. Kaiken jaksan vaan sillä voimalla että lapsella on oltava päiväkotiin puhtaat vaatteet ja laitan tiskit sen takia että hänelle on puhdas lautanen aamupuurolle.

Tästä on kyllä elämän ja arjen nautinto niin kaukana. Aikoinaan jopa nautin siivoamisesta ja tykkäsin kun oli viihtyisä ja puhdas koti. Mulla on todettu raudanpuute ja olen syönyt lisää jo 9 kuukautta, en huomaa olossa mitään eroa. En ole mielestäni masentunut, toki tämä kokonaistilanne laskee mielialaa. En pysty olemaan sellainen äiti kuin haluaisin. Olen väsynyt, mutta en saa nukuttua. Olen viime vuodet nukkunut noin 5-6h yössä kun unta ei vaan riitä. En enää tiedä mitä teen. 

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini, saa ilman reseptiäkin. Ei ihmelääke mutta voi auttaa unen laadun parantamiseen. Mitä puoliso tekee kotona? Jos teet paljon perusarjesta yksin, on ihan inhimillistä että vähillä unilla on ihan loppu. Onko mahdollista ottaa palkatonta vapaata edes muutama viikko? Tai sitten uupumus-sairaslomaa, jos tuntuu että osa liiasta kuormituksesta tulee töistä. Onko loma-aikoina helpompaa? Onko mahdollista palkata väliaikaisesti siivojaa siivoamaan enimmät sotkut, jolloin ei itse tarvitsisi? Nuo vaatii toki rahaa ja jos on tosi tiukoilla taloudellisesti, ei niihin ole mahdollisuutta.

Vierailija
2/19 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä käyt töissä, on pieni lapsi ja lemmikkejä. Mä en jaksa tehdä noita edes neljän vuoden sairausloman jälkeen. Jää ihmeessä ajoissa sairauslomalle hetkeksi, että et pala kunnolla loppuun. Tämä on nimittäin myös kamalaa. Tsemppiä! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuon melatoniinin pitäisi auttaa pikemminkin nukahtamiseen??? Itse sitä joskus kokeilin, ehkä 3 kertaa, niin heräsin yöllä siihen, et päätä särki aivan hirveesti, siis sisälle päähän eikä mitään niska-hartiaa tms.. Mulla kyllä on joskus migreeni, mut se onneksi jättää yöllä rauhaan. 

Niin, tuota uniongelmaa veikkaisin myös eli joko univelkaa kertyy tai sitten sen laatu on huonoa. Huomasin sen äidin kuoleman yhteydessä: nukuin tosi paljon ja kuin tukki, mut aamulla yhtä väsynyt kuin nukkumaan käydessäni. Ilmeisesti paniikki/stressireaktio päällä, hävisi sitten itsestään ajan myötä.

Vierailija
4/19 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama vetämätön tilanne jatkunut jo 3 vuotta, enää en jaksanut. Sain Voxra nimistä lääkettä. Syönyt nyt viikon. Pitäis teho alkaa näkymää n2 - 3  viikon päästä tai sitten ei.. Kaikki voimat loppu. 

Vierailija
5/19 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvasin, että raudanpuute. Paljonko nyt on hb ja ennenkaikkea ferritiini?

Vierailija
6/19 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuo #3: jatkan vielä, et mulla on rannesykemittari; tein kaikki aamukahvit, syömiset sun muut niin ennenkin. Leposyke lähes kaksinkertaistui aamukahvin jälkeen. Eikä johtunut siitä kahvista, palautui sitten entiselleen ehkä n. 1-2 viikko hautajaisten jälkeen. Paino sitä myötä sitten putosi vaikka söin samalla lailla kuin ennenkin.

Vierailija
7/19 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt työterveyteen ja pian. Tarvitset todennäköisesti sairaslomaa.

Hyvä, että itse tajuat. Mä jouduin sairaalaan kun en tajunnut tilannettani. 

Vierailija
8/19 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuuko niiden laitto ylivoimaiselta silloin kun teet sitä, vai etukäteen kun mietit niiden tekemistä?

Vierailija
9/19 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uneen pieni määrä mirtatzapinia tms kokeiltu?  Ei ihme ettei jaksa ilman unta ja etenkin jos rauta vielä matalalla. Käy lääkärissä, toivottavasti helpottaa 🤗

Vierailija
10/19 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudanpuutos aiheuttaa väsymystä mutta myös unihäiriöitä

Herää kesken unen tai ei nukahda vaikka on tajuttoman väsynyt.

Synlabissa voi käydä ilman lähetettä ottaa verikokeet mutta raudanpuutteen syy olisi tärkeä selvittää

Vierailija
11/19 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskien ja pyykkien laitto?!? Siis kone hoitaa ilmeisesti molempien "laitot" eli mikä on ongelma, panna pesuainetta, painaa nappia ja ottaa puhtaat ulos koneesta ja pistää kaappiin astiat ja narulle pyykit, onpa rankkaa. Mitä se äijä siellä huushollissa tekee, onko ihan vapaamatkustajana? Ota nyt hyvä ihminen asennetta kehiin, sulla on lapsi jonka takia sinulla pitäisi olla riittävä syy jaksaa normaalielämää. Lapsi parka. 

Vierailija
12/19 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille, ette heti tyrmänneet että mitäs teit lapsen kun et jaksa. Raudanpuutteesta en laittanut enempää aloitukseen, ettei tästä tulisi pelkästään muotidiagnoosi-keskustelua. Mutta ferritiini oli 10 kun alkuvuodesta mitattiin. On runsaat kuukautiset ja silloin lapsen synnytyksessä myös menetin verta jonkin verran. Voisin kyllä pyytää jotain lääkettä uniongelmiin. Nukahdan kyllä, mutta herään jo aamuyöllä enkä saa enää unta. Kiitos kaikista neuvoista, lisää saa laittaa. Ap 

Vierailija
13/19 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tiskien ja pyykkien laitto?!? Siis kone hoitaa ilmeisesti molempien "laitot" eli mikä on ongelma, panna pesuainetta, painaa nappia ja ottaa puhtaat ulos koneesta ja pistää kaappiin astiat ja narulle pyykit, onpa rankkaa. Mitä se äijä siellä huushollissa tekee, onko ihan vapaamatkustajana? Ota nyt hyvä ihminen asennetta kehiin, sulla on lapsi jonka takia sinulla pitäisi olla riittävä syy jaksaa normaalielämää. Lapsi parka. 

Idiootti, jaksat tätä vanhaa virttä. Ai sulla ilmeisesti kone, joka kerää pyykit ympäri asuntoa, ja lajittelee ne värin ja lämpötilan mukaan, tyhjentää koneen ja ripustaa pyykit, ja niiden kuivuttua viikkaa ja vie kaappeihin? Ihminen, jolla ei ole raudanpuutosta ei tiedä sen kaltaisesta uupumuksesta yhtään mitään. Silloin on pahimmillaan vaikea pysyä edes tolpillaan ilman, että silmissä mustenee. Onneksi rauta-arvot voi saada nousemaan. Mutta kun empatiakyky puuttuu, se puuttuu.

Vierailija
14/19 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen vajaatoiminta?

Työkaverini nukahteli istualleen.

Lääkärin pakeille selvittelemään asiaa, jos on kerran noin selkeä muutos aiempaan elämään.

Tsemppiä!

Vierailija
15/19 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tuntuuko niiden laitto ylivoimaiselta silloin kun teet sitä, vai etukäteen kun mietit niiden tekemistä?

Sekä että. En jaksa liikkua niin kuin ennen, siis kävellä. Kaikki fyysinen tekeminen tuntuu vaikealta. Olen kankea ja esim portaat nousen niin kuin vanha mummo kaiteesta kiinni pitäen ja huohottaen. Tämä hirvittää minua, sillä olen vasta 35v. Ap 

Vierailija
16/19 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin. Minulla on jaksamattomuutta, jotka pohjautuvan henkisiin syihin ja suruun, turhautumiseen. En esim. jaksa vaihtaa lakanoita kuin ehkä 2 kertaa vuodessa. Tiedän, että pitäisi ja ei ole iso homma, mutta en vain pysty siihen. Arki tuntuu hirveältä oravanpyörältä enimmäkseen töiden vuoksi. Lapsen olen hoitanut hyvin ja lemmikkejä ei ole. Puoliso syyttää laiskaksi, kun en leikkaa juustoa täsmälleen oikein. Turha yrittää saada ymmärrystä. Vanhemmat syyttävät laiskaksi, jos ei viikonloppuna jaksa olla koko ajan tekemässä jotain hyödyllistä, vaan istahtaa paikoilleen miettimään.

Vierailija
17/19 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä on kausia,ettei ole voimia. Ei ihminen ole mikään kone. Itselläni syy totaaliseen pitkäaikaiseen väsymykseen löytyi ravinnosta. Ei mitkään lääkärit osanneet auttaa,vaan löysin avun yllättäen. Eräs tuttava kyseli tarjoamieni voileipien kinkun ainesosaluetteloa. Kertoi välttelevänsä joitakin lisäaineita. Tietyt elintarvikkeiden lisäaineet aiheuttivat matala-asteista tulehdusta. Kyselin lisää ja aloin noudattaa hänen ohjeitaan ruuan suhteen. Aloin vähitellen muuttua pirteämmäksi ja nyt olen jo eri ihminen. 

Vierailija
18/19 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsopas Hanna Huttusen haastatteluita youtubesta, terveyssummitista löytyy ainakin. Yleensä ravinnosta ja suoliston vaikutuksesta  hyvinvointiin,  kipuihin, sairauksiin, väsymykseen ja jopa masennukseen. Annika Havaste myös hyvä ja Karita Aaltonen. Suoliston mikrobiomi kuntoon! 

Vierailija
19/19 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin kans kuolemanväsynyt kun lapset oli tuonikäisiä suurinpiirtein. Jää hetkeksi vielä kotiin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän