Elätkö miehesi/vaimosi rahoilla?
Olen yllättynyt kuinka paljon tällaisia ihmisiä on. Eli toinen osapuoli on vain kotona ja toinen kustantaa kaiken.
Miksi? Tai oletko elättänyt puolisoasi, miten kävi lopulta?
Tarkoitan tässä siis oikeasti ihmisiä, joilla ei ole aikomustakaan mennä töihin vaan elää toisten rahoilla, koska voi.
Kommentit (46)
Elän. Hoidan lapset ja kodin 100%. Mies käy töissä, harrastaa ja maksaa laskut. Sopii hyvin molemmille.
Mä elän mieheni pienillä tuloilla tai oikeastaan koko perheemme elää. Olen sairas,vammainen erityisaikuinen enkä pääse eläkkeelle.
Minä tiedän vain yhden tällaisen naisen. Hänkin oli työelämässä ainakin 50-vuotiaaksi (poislukien perhevapaat), mutta sen jälkeen jäi ihan vain kotiin, koska miehensä uran kautta olivat jo multimiljonäärejä. Tuskin tällaisia kovin montaa Suomessa on.
Elän vaimoni perimillä rahoilla. Emme kummatkaan käy ansiotyössä, koska ei tarvitse. Aika kuluu erilaisten projektien, metsätöiden ja harrastusten parissa. Meillä ei ole lapsia, joten yritämme käyttää rahat eläessämme.
En elä enkä tunne yhtään pariskuntaa, joka tekisi noin.
Vierailija kirjoitti:
Mä elän mieheni pienillä tuloilla tai oikeastaan koko perheemme elää. Olen sairas,vammainen erityisaikuinen enkä pääse eläkkeelle.
Ja ainoa huono puoli tässä on rahan vähyys.
En elä. Meillä on kummallakin omat ansiotulot, tilit, osuudet asunnosta ja muista kiinteistöistä, vuokratuotot ja osinkotulot muodostuu henk. kohtausten omistuksien kautta. Kumpikin on opiskeluajoistlöhtienstänut ja sijoittanut, toki esim. ASP-tili oli yhteinen, samoin nykyinen taloustili, johon molemmat siirtävät kuukausittain saman summan rahaa lainanlyhennyksiä, laskuja ja remonttirahaston kerryttämistä varten.
Ei tuntuisi kummankaamn näkökulmasta reilulta elellä toisen osapuolen rahoilla.
Jos vaimo hoitaa lapsia kotona, miehen tulee taloudellisesti osallistua siihen.
Vierailija kirjoitti:
Elän. Hoidan lapset ja kodin 100%. Mies käy töissä, harrastaa ja maksaa laskut. Sopii hyvin molemmille.
Sama täällä, paitsi lapset ovat jo omillaan. Rahan takia ei tarvitse käydä töissä, joten voin tehdä kaikkea kivaa, mikä itseäni kiinnostaa. Esim. matkustella, nytkin olen lähdössä reissuun 3 viikoksi.
Ja ennenkuin joku ehtii varoittamaan avioerosta jne, niin kaikkeen mahdolliseen on varauduttu eikä ole mitään hätää. Ei myöskään eläkkeen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Kai mieskin hoitaa välillä lapsia ja sinä pääset harrastamaan? Ei haittaisi, jos mies myös tyhjentäisi tiskikoneen, kävisi kaupassa ja pesisi vessan, noin esimerkkeinä.
Miksi äidin työpäivän pitäisi kestää 16 tuntia ja mies pääsee paljon vähemmällä? En halua luoda tyytymättömyyttä, hyvä jos olette iloisia. Ihmettelen vain vähän.
Jos molemmat tyytyväisiä, niin asiahan on ok.
En tunne yhtäkään tuollaista pariskuntaa. Viimeisin tietämäni tuollainen pari (yrittäjämies + kotirouvavaimo) erosi joskus 1990-luvulla, olivat vanhempieni tuttavia. Vaikka en kuunnellut äitini juttuja kovin tarkoin, niin muistan hänen kauhistelleen, kuinka vaimolle kävi vasta silloin ilmi, että miehellä oli mm. kakkosasunto, jossa asui hänen toinen naisensa, ja kuinka se kotirouvavaimo ei osannut edes hoitaa pankkiasioita, veroilmoitustaan yms, koska ei ollut koskaan niitä joutunut/päässyt tekemään.
Miksi tämä olisi keneltäkään pois, jos molemmat ovat tilanteeseen tyytyväisiä ja puolison tulot/omaisuus riittää toisen elättämiseen? Ei tästä tule sen enempää kuluja yhteiskunnalle, jos ei käytä tukiakaan.
Elän, koska olen työtön. Veneen alle pitäisi muuttaa jollei puoliso maksaisi kaikkea. 580 eurolla ei makseta edes tämän talouden laskuja.
En tunne yhtäkään tuollaista pariskuntaa. Viimeisin tietämäni tuollainen pari (yrittäjämies + kotirouvavaimo) erosi joskus 1990-luvulla, olivat vanhempieni tuttavia. Vaikka en kuunnellut äitini juttuja kovin tarkoin, niin muistan hänen kauhistelleen, kuinka vaimolle kävi vasta silloin ilmi, että miehellä oli mm. kakkosasunto, jossa asui hänen toinen naisensa, ja kuinka se kotirouvavaimo ei osannut edes hoitaa pankkiasioita, veroilmoitustaan yms, koska ei ollut koskaan niitä joutunut/päässyt tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä olisi keneltäkään pois, jos molemmat ovat tilanteeseen tyytyväisiä ja puolison tulot/omaisuus riittää toisen elättämiseen? Ei tästä tule sen enempää kuluja yhteiskunnalle, jos ei käytä tukiakaan.
Usein siihen liittyy valta-asetelma. Itselläni oli exän kanssa yhteiset rahat, kun olimme nuoria. Sovimme, että minun palkkani, joka oli pienempi, menee suoraan pankkiin ensin asuntosäästötilille, sitten asuntolainaan, ja hänen rahansa muihin laskuihin + kulutukseen. Lopputuloksena hän marmatti minun hygieniatarvikkeistani mutta itse kävi päivittäin äijäporukan kanssa kahvilla huoltoasemalla. Minun piti pyytää häneltä rahaa kaikkiin hankintoihini, hänen ei tarvinnut kertoa, mitä hän osti. (Tämä tapahtui aikana ennen verkkopankkia.)
Kun sitten halusin palata jatkamaan opintojani, jotta itsekin pääsisin paremmille tuloille, se ei tietenkään sopinut.
Sen suhteen jälkeen en enää koskaan ole kysynyt yhdeltäkään mieheltä lupaa rahojeni käyttöön enkä kysy. Nykyisen puolisoni kanssa meillä on erilliset tilit ja yhteinen taloustili, jolta hoidamme yhteiset kulut puoliksi. Sille tilille on tietysti molemmilla pääsy, mutta muuten hänelle ei kuulu minun tuloni eikä menoni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, paitsi lapset ovat jo omillaan. Rahan takia ei tarvitse käydä töissä, joten voin tehdä kaikkea kivaa, mikä itseäni kiinnostaa. Esim. matkustella, nytkin olen lähdössä reissuun 3 viikoksi.
Ja ennenkuin joku ehtii varoittamaan avioerosta jne, niin kaikkeen mahdolliseen on varauduttu eikä ole mitään hätää. Ei myöskään eläkkeen suhteen.
Ei noin saa tehdä. Teet naisesta esineen. Sun on pakko mennä töihin, raataa pitkää päivää ja tehdä överiä. Sun täytyy pyrkiä koko ajan uralla ylöspäin ja sun täytyy olla kiinnostunut esimiestehtävistä tai asiantuntijarooleista, missä viikonloput ja illatkin menee työasioista miettimiseen. Sun vaan täytyy. Sun pitää haluta sitä, koska kaikki naiset haluaa. Kyllä feministit tän tietää. Se että luulet ettet halua, on vain patriarkaatin mieleesi istuttama pakkoajatus.
Tiedän pariskunnan, joissa nainen elättää miehen. En ole ikinä ymmärtänyt mitä nainen näkee miehessä. Jonkinlainen riippuvuussuhde ilmeisesti ja naisella ilmeisesti rahaa (ja halu) pitää lemmikkimiestä.
UP