Jotkut ne ovat AINA myöhässä. Mikä siinä on, ettei voi olla koskaan ajoissa?
Kommentit (1183)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina vähän myöhässä niin ei tarvitse koskaan odottaa muita!
Taitaa olla sama monella muullakin..
Minä olen myöhästelijä, mutta kaipa olen siitä poikkeuksellinen, että minua ei myöskään haittaa odottaa muita. Mikä siinä odottamisessa on niin kamalaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno ketju taas.
Kysytään miksi ovat myöhässä, mutta vain ne jotka haukkuvat saavat ylänuolia. Ja se oikea syy tai muunlaiset kokemukset eivät kelpaa.
Muuttakaa otsikoksi: haukutaan ne, jotka ovat myöhässä. 👍
Voisin omalta osaltani laittaa tähän syitä miksi itse olen aikoinani myöhästellyt, mutta antaa olla. Mutta syy ei ole se, etten arvostaisi toisten aikaa tai pitäisin muita huonompina (niinkuin täällä on väitetty).
Ei ole oikeasti mitään muita oikeita syitä, ne ovat vaan selittelyjä omalle huonolle käytökselle. Tässä puhutaan nyt sellaisista ihmisitä, jotka ovat tosiaan aina myöhässä, satunnaisesti kaikki myöhästyy joskus. Voi olla myös, että on joku sellainen elämäntilanne, että myöhästyy usein, mutta sekään ei ole sama asia kuin olla AINA myöhässä. Jos joku esimerkiksi on vuosikaupalla joka aamu töistä myöhässä, on jotain pielessä siinä, mihin aikaan ko. henkilö lähtee töihin.
Krooninen myöhästely on vain ja ainoastaan itsekästä ja huonoa käytöstä, ei sitä voi selitellä millään.
Mietipä vähän. Kuinka monta kertaa palstalla itketään, kun rahat on loppu ja lapsille pitäisi saada ruokaa, mutta rahaa tulee vasta viikon päästä? Eikö silloin ole kyse huonosta rahankäyttö taidosta? Halutaanko täällä joukolla sellainen henkilö? Ei, vaan satelee neuvoja ja monet ovat valmiit antamaan omastaan.
Oletko koskaan lukenut jonkun kirjoittavan puolison tai tuttavan rahapeli/alkoholiongelmasta. Molemmat luetaan nykyään sairauksiksi.Mutta krooninen myöhästely on vain ja ainoastaan itsekästä ja huonoa käytöstä???
Tällä palstalla sympatisoidaan pettäjiä, naisia jotka huvikseen iskevät varattuja miehiä, yli satakiloisia jotka ei pyrikään elämään terveellisemmin, alkoholisteja, narkkeja ja ihmisiä jotka sössii raha-asiansa ja eivät edes halua työllistyä kun kotona kivempaa elää tuilla.
Mutta myöhästelijät, nehän voi haukkua maanrakoon, herttinen jos ihminen myöhästyy silloin tällöin pari minuuttia jos ei ole mistään "tärkeämmästä" tilaisuudesta kyse.. Kannattaisko ihmisten olla ottamatta noin itseensä ihan kaikkea ja olla kyttäämättä kelloa niin paljon, rennomminkin voi elää ja ymmärtää että joskus joku vain myöhästyy jostain, ei se liene maailmanloppu.
En itse edes ole myöhästelijä mutta hirveää haukkumista, ehkä haukkujilla ei muuta ole omassa elämässään paremmin kuin se täsmällisyys, niin pakko jollain koittaa päteä ja lytätä muita?
Vierailija kirjoitti:
Tyhmintä on joutua myöhästyä itsekin jonkun toisen takia, jos mennään samalla kyydillä.
Vuonna 2005 oli kaveripiirissä eräs kolmekymppinen naisihminen, joka tuli häihini reippaasti myöhässä. Oli jo vihkiminenkin suoritettu ja oltiin jo ruokailemassa, kun tämä saapui paikalle. Hän olisi päässyt kätevästi ja hyvissä ajoin paikalle erään toisen kutsuvieraan kyydillä, mutta kun välttämättä piti tulla Espoosta Lahteen jonkun Heinolaan matkalla olleen seurueen kyydillä, koska a) jätkälauma ja b) pääsi kulkemaan jenkkiletukan kyydissä. Muutenkin tyyli se, että tultiin ja mentiin miten huvitti, mikään sovittu ei vahingossakaan pitänyt. Hän sittemmin ghostasi kokonaan, enkä ole häntä nähnyt enkä kuullut hänestä mitään kohta 16 vuoteen. No ei tartte kyllä kuulua eikä varsinkaan näkyä yhtään missään. Lentäköön menojaan miten lystää siellä missä ikinä onkaan. Kolmen tonnin velkansa olisi kyllä voinut hoitaa, mutta kun ei voi vaatia. Sääliksi käy niitä, jotka nyt pyörivät sen porukoissa. Kaikenlaisia sitä onkin.
Vierailija kirjoitti:
En tajua ihmisiä jotka ovat liian ajoissa, jopa juhliin tulevat kutsuttuna 15 min ennen. Ei missään nimessä ok. Akateemisen vartin verran on sopivaa olla myöhässä, kunhan ei sovituista työtapaamisista myöhästy. Onneksi ei tarvi kulkea kello kaulassa. Eikö ihmiset pysty istumaan itsekseen siellä kahvilassa tovin jos seuralainen hieman myöhästyy. Itse nautin tuollaisista hetkistä.
Kannattaa muistaa, että vaikka sinä itse nautiskelet tyhjän panttina istuskelemista, kaikki muut eivät nauti. Joillekin se voi olla suorastaan ahdistavaa.
Sitä paitsi, odottavalla voi olla sovittuna jotakin muuta heti perään. Tai hän olisi voinut tehdä jotakin hyödyllistä sen sijaan, että odottelisi myöhästelijää.
Eikä tässä kukaan ole etuajassa olemisesta puhunut eikä sitä vaatinut, vaan täsmällisyyttä ja ajoissa olemisesta, joka ainakin itselleni tarkoittaa juurikin sitä sovittua aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kuuluu hyviin tapoihin mennä kylään vähän myöhässä. Eli jos on luvannut mennä kolmelta, niin voi hyvin soittaa ovikelloa vasta vartin yli kolme. Aina nimittäin isäntäväelläkin voi sattua kaikenlaista, armonaika voi kelvata heillekin. Itse tykkään myös, jos vieras tulee hieman myöhemmin kun on sovittu, ehtii sitten itse vielä vetämään hetken henkeä.
Myöhästyminen ei todellakaan kuulu hyviin tapoihin. Jos isäntäväki kutsuu sinut kolmeksi, he ovat tehneet sen ihan tietoisesti ja tarkoittaneet sitä. Entäpä jos siellä on esim. ruoka jo valmiina, saattavat olla itsekin nälissään, mutta haluavat odottaa vierasta? Ja sinä tulet tarkoituksella myöhässä, koska se on SINUN mielestäsi kohteliasta?
Kaikenlaista selittelijää sitä kuuleekin.
No onneksi mulla ei ole tuollaista nipottavaa tai syyllistävää tuttavapiiriä. Osaavat kyllä syödä, jos on nälkä, eikä ole illanistujaiset vartista tai puolestakaan tunnista kiinni. Ei kylään meno mitään ajanvaraustasoista hommaa tarkkuudeltaan ole. Ja varsinkin jos tulijoita on paljon, ei kaikki millään mahdu muutenkaan samaan aikaan eteiseen. Hyvä vaan että tullaan tipotellen.
Yleensäkin tapaamisia on erilaisia. Hammaslääkärissä käynti on ymmärrettävästi aikatarkkuudeltaan eri sarjaa kuin jokin "nähdään seiskalta pubissa" -tapaaminen. Tässä ketjussa nyt on vaan neuroottisia ihmisiä, joille kaikki asiat on samanarvoisia. Joustamattomat ihmiset ovat ikäviä. Meillä on tuttujen kanssa normaalia suurpiirteistä meininkiä.
Se ei ole neuroottista, jos sovit johonkin parkkipaikalle tapaamisen ja toinen on puolituntia myöhässä ja odottava ei pidä siitä. Ehkä jotkut 100 ihmisen bileissä ei haittaa vaikka joku ei edes saavu paikalle. Mutta kyllä toisia ja heidänkin aikaansa voisi kunnioittaa. Sinulle tekisi hyvää seisottaa sinua 45 minuuttia pakkasessa odottamassa kyytiä, sillä aikaa kun toinen on käynyt suihkussa, mopannut lattiat ja silittänyt vaatteitaan. Tai oikeasti, vaikka 1 h ja 45 minuuttia. Ei viitsitä nipottaa sen ajan kanssa.
Minä olen myöhästelijä, mutta kaipa olen siitä poikkeuksellinen, että minua ei myöskään haittaa odottaa muita. Mikä siinä odottamisessa on niin kamalaa? [/quote]
Odottelu on hukkaan heitettyä aikaa ja myöhästely siten jokseenkin itsekästä.
Mulla on yksi kaveri joka on tosi usein joku 5-30 min myöhässä ja monet kerrat olen häntä odotellut, vaikka olen itsekin tullut paikalle tietoisesti hieman viime tipassa kun tiedän että häntä saa aina odottaa.
Tasan yhden kerran, kun bussi oli myöhässä ja hän olikin kerrankin ajoissa, soitti heti klo 18:01 "missä oot" kun bussi oli juuri kurvaamassa keskustaan, missä piti nähdä klo 18 ja olin ihan juuri saapumassa sinne parin minuutin sisällä. Parin minuutin odottelu oli näköjään ihan sietämätöntä eikä tainnut tajuta, että usein on itse ihan hemmetisti myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kuuluu hyviin tapoihin mennä kylään vähän myöhässä. Eli jos on luvannut mennä kolmelta, niin voi hyvin soittaa ovikelloa vasta vartin yli kolme. Aina nimittäin isäntäväelläkin voi sattua kaikenlaista, armonaika voi kelvata heillekin. Itse tykkään myös, jos vieras tulee hieman myöhemmin kun on sovittu, ehtii sitten itse vielä vetämään hetken henkeä.
Myöhästyminen ei todellakaan kuulu hyviin tapoihin. Jos isäntäväki kutsuu sinut kolmeksi, he ovat tehneet sen ihan tietoisesti ja tarkoittaneet sitä. Entäpä jos siellä on esim. ruoka jo valmiina, saattavat olla itsekin nälissään, mutta haluavat odottaa vierasta? Ja sinä tulet tarkoituksella myöhässä, koska se on SINUN mielestäsi kohteliasta?
No onneksi mulla ei ole tuollaista nipottavaa tai syyllistävää tuttavapiiriä. Osaavat kyllä syödä, jos on nälkä, eikä ole illanistujaiset vartista tai puolestakaan tunnista kiinni. Ei kylään meno mitään ajanvaraustasoista hommaa tarkkuudeltaan ole. Ja varsinkin jos tulijoita on paljon, ei kaikki millään mahdu muutenkaan samaan aikaan eteiseen. Hyvä vaan että tullaan tipotellen.
Yleensäkin tapaamisia on erilaisia. Hammaslääkärissä käynti on ymmärrettävästi aikatarkkuudeltaan eri sarjaa kuin jokin "nähdään seiskalta pubissa" -tapaaminen. Tässä ketjussa nyt on vaan neuroottisia ihmisiä, joille kaikki asiat on samanarvoisia. Joustamattomat ihmiset ovat ikäviä. Meillä on tuttujen kanssa normaalia suurpiirteistä meininkiä.
Se ei ole neuroottista, jos sovit johonkin parkkipaikalle tapaamisen ja toinen on puolituntia myöhässä ja odottava ei pidä siitä. Ehkä jotkut 100 ihmisen bileissä ei haittaa vaikka joku ei edes saavu paikalle. Mutta kyllä toisia ja heidänkin aikaansa voisi kunnioittaa. Sinulle tekisi hyvää seisottaa sinua 45 minuuttia pakkasessa odottamassa kyytiä, sillä aikaa kun toinen on käynyt suihkussa, mopannut lattiat ja silittänyt vaatteitaan. Tai oikeasti, vaikka 1 h ja 45 minuuttia. Ei viitsitä nipottaa sen ajan kanssa.
Samaa mieltä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno ketju taas.
Kysytään miksi ovat myöhässä, mutta vain ne jotka haukkuvat saavat ylänuolia. Ja se oikea syy tai muunlaiset kokemukset eivät kelpaa.
Muuttakaa otsikoksi: haukutaan ne, jotka ovat myöhässä. 👍
Voisin omalta osaltani laittaa tähän syitä miksi itse olen aikoinani myöhästellyt, mutta antaa olla. Mutta syy ei ole se, etten arvostaisi toisten aikaa tai pitäisin muita huonompina (niinkuin täällä on väitetty).
Ei ole oikeasti mitään muita oikeita syitä, ne ovat vaan selittelyjä omalle huonolle käytökselle. Tässä puhutaan nyt sellaisista ihmisitä, jotka ovat tosiaan aina myöhässä, satunnaisesti kaikki myöhästyy joskus. Voi olla myös, että on joku sellainen elämäntilanne, että myöhästyy usein, mutta sekään ei ole sama asia kuin olla AINA myöhässä. Jos joku esimerkiksi on vuosikaupalla joka aamu töistä myöhässä, on jotain pielessä siinä, mihin aikaan ko. henkilö lähtee töihin.
Krooninen myöhästely on vain ja ainoastaan itsekästä ja huonoa käytöstä, ei sitä voi selitellä millään.
Mietipä vähän. Kuinka monta kertaa palstalla itketään, kun rahat on loppu ja lapsille pitäisi saada ruokaa, mutta rahaa tulee vasta viikon päästä? Eikö silloin ole kyse huonosta rahankäyttö taidosta? Halutaanko täällä joukolla sellainen henkilö? Ei, vaan satelee neuvoja ja monet ovat valmiit antamaan omastaan.
Oletko koskaan lukenut jonkun kirjoittavan puolison tai tuttavan rahapeli/alkoholiongelmasta. Molemmat luetaan nykyään sairauksiksi.Mutta krooninen myöhästely on vain ja ainoastaan itsekästä ja huonoa käytöstä???
Tällä palstalla sympatisoidaan pettäjiä, naisia jotka huvikseen iskevät varattuja miehiä, yli satakiloisia jotka ei pyrikään elämään terveellisemmin, alkoholisteja, narkkeja ja ihmisiä jotka sössii raha-asiansa ja eivät edes halua työllistyä kun kotona kivempaa elää tuilla.
Mutta myöhästelijät, nehän voi haukkua maanrakoon, herttinen jos ihminen myöhästyy silloin tällöin pari minuuttia jos ei ole mistään "tärkeämmästä" tilaisuudesta kyse.. Kannattaisko ihmisten olla ottamatta noin itseensä ihan kaikkea ja olla kyttäämättä kelloa niin paljon, rennomminkin voi elää ja ymmärtää että joskus joku vain myöhästyy jostain, ei se liene maailmanloppu.
En itse edes ole myöhästelijä mutta hirveää haukkumista, ehkä haukkujilla ei muuta ole omassa elämässään paremmin kuin se täsmällisyys, niin pakko jollain koittaa päteä ja lytätä muita?
Minä en sympatisoi yhtäkään noista ennenmainituista, eikä minulla löydy kroonisesti myöhässä oleville sympatioita. Naurettavaa selittää jostain parin minuutin myöhästymisestä, silloin tällöin. Ei, tässä ketjussa ei puhuta heistä, vaan näistä jotka ovat AINA myöhässä ja AINA sitä reilusti.
Ihmiset oppii kouluttamalla. Ennen koronaa laitoin palaverihuoneen oven lukkoon minuutin yli alkamisajan ja jos silloin ei ollut huoneessa, se oli voi voi ja kyynel. Kysyköön asiat joltakulta. Teamsissa samoin heitän palaverista ulos myöhästyjät. Ottakoot asiasta selvää jotain muuta kautta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen myöhästelijä, mutta kaipa olen siitä poikkeuksellinen, että minua ei myöskään haittaa odottaa muita. Mikä siinä odottamisessa on niin kamalaa?
Odottelu on hukkaan heitettyä aikaa ja myöhästely siten jokseenkin itsekästä.
Myöhästely ei ole itsekästä, paitsi jos se on tahallista. En koe hukkaavani aikaa odottaessa, sillä yleensä luen kirjaa tai infoa puhelimesta tai suunnittelen mielessäni projektejani tmv.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin olla ajoissa, jopa etuajassa, mutta se vaatii paljon energiaa. Etuajassa olemista inhoan, aika menee ihan hukkaan odotellessa. Tavoitteena on aina olla täsmälleen oikeaan aikaan paikalla, ei myöhästyä tarkoituksella. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä paremmin osaan ajoittaa.
En ole koskaan myöhästynyt lennolta tms. mutta tosi tarkat aikataulut ovat henkisesti raskaita. Joudun muistuttamaan itseäni koko ajan, että en ajaudu muihin puuhiin, heräilen yöllä jne. Kestän sellaisen rasituksen toisinaan, en päivittäin.
Työelämässä olen ymmärtänyt siirtyä töihin, jossa tiukka aikataulu liittyy oikeasti merkitykselliseen, esim. asiakastapaamisesta en voisi myöhästyä. Jokainen sisäinen palaveri tai jokainen työpäivä ei vaan tunnu niin tärkeältä, että uhraisin sille kaiken keskittymiskyvyn.
Ymmärrän kyllä, että tällainen on muille harmillista. Jos mahdollista, älä turhaan pistä liikaa painoarvoa muiden ihmisten ajoissa tai myöhässä olemiseen, se yleensä liittyy heihin itseensä, ei arvostukseen sinua kohtaan.
Tässäkin tekstissä tulee esille, että se liittyy sinun tärkeyteesi. Sinulle on tärkeää, ettei sinun aikasi mene hukkaan. Se meneekö jonkun muun, niin sillä ei ole niin väliä. Sinulle on henkisesti raskasta tiukat aikataulut, vaikka sillä mahdollistetaan tehokas ajankäyttö ja joku muu tienaa tai hyötyy siitä.
Sinä et halua uhrata edes palkanmaksajallesi keskittymiskykyäsi, jollei se sinusta ole tärkeää. Vaikka hän siis maksaa sinulle siitä. En nimittäin jaksa uskoa, että työnantajasi maksaa siitä, että keskityt puoliksi asioihin, koska sinä et näe niitä tärkeinä.
Oletan ettet itse maksa palkkaasi tai ole oma työnantajasi, koska et varmasti silloin järjestäisi näitä turhia tapaamisia ja palavereja.
Toivon, että sinulla on samalla mentaliteettillä oleva työnantaja kuten itse olet. Ei se ole niin tarkkaa, jos palkka on myöhässä ja onko se edes lopulta niin tärkeää saatko ne rahat mitkä on sovittu. Kaikkeen ei tarvitse keskittyä eikä kaikesta tarvitse myöskään maksaa palkkaa, vai mitä? Turhaa laittaa painoarvoa noihin asioihin.
Työnantajani lienee realisti, joka ymmärtää, että kaikkea ei voi saada, varsinkaan mediaanipalkalla. Ts. muut taitoni ovat merkityksellisempiä kuin kykyni olla ajoissa aina. Minäkään en saa kaikkea, joudun mm. sietämään tempoilevaa johtamista ja turhaa pikkuasioihin keskittymistä.
Jotenkin en näe tilannetta, jossa asiantuntija irtisanotaan, koska on tiimin viikkopalaverista satunnaisesti kolme minuuttia myöhässä.
Yksi kaveri ei vain osaa olla ajoissa. Lisäksi on joku ihmeellinen fetissi yrittää yhteen menoon yhdistää useampaa tapahtumaa. Tämä yhdistelmä on vain aina tuomittu epäonnistumaan ja myöhästymisen myöhästymiseen.
Ei ole kovinkaan mukava tapa muita kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkö sen määrittelet, mikä on normaalia?
Ja kyllä, minulle kaikki ihmiset ja tilanteet ovat samanarvoisia. En halua odotuttaa itseäni, olipa kyse sitten ystävistä, lääkäristä tai kenestä hyvänsä.
Kyllä, minä määrittelen mikä on normaalia: joustavuus ja rentous. Lisäksi aika ei mene koskaan älykkäällä ihmisellä hukkaan: hän tekee odotellessaan jotain mielekästä. Vain sellainen, jonka päässä ei tapahdu mitään, voi kokea, että vartin odottelu on hukkaan mennyttä aikaa.
Liian usein nykyään ihmisillä on aikaa pysähtyä, liian moni on nykyään suorittaja ja mittaaja. Ei sellaisten kanssa viihdy.
No mikset sinä sitten mene sinne varttia etuajassa odottelemaan? Siinähän ehdit ajattelemaan vaikka mitä. Mikä sinä olet päättämään, että laitetaanpa se toinen nyt sinne seisomaan vartiksi ajattelemaan, kun sinä teet ”tärkeitä” asioita?
Ensi kerralla sovit sen tapaamisen toiselle klo 13.30 ja sinä menet sinne klo 13.15 ajattelemaan ja sitten leikit, että teidän piti tavat klo 13 jolloin olet vain vartin myöhässä siitä ja nautit siitä, että toinen on vain puolituntia myöhässä ja sinulle on annettu upea mahdollisuus ajatella ja rentous olla myöhässä. Rentoa vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin olla ajoissa, jopa etuajassa, mutta se vaatii paljon energiaa. Etuajassa olemista inhoan, aika menee ihan hukkaan odotellessa. Tavoitteena on aina olla täsmälleen oikeaan aikaan paikalla, ei myöhästyä tarkoituksella. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä paremmin osaan ajoittaa.
En ole koskaan myöhästynyt lennolta tms. mutta tosi tarkat aikataulut ovat henkisesti raskaita. Joudun muistuttamaan itseäni koko ajan, että en ajaudu muihin puuhiin, heräilen yöllä jne. Kestän sellaisen rasituksen toisinaan, en päivittäin.
Työelämässä olen ymmärtänyt siirtyä töihin, jossa tiukka aikataulu liittyy oikeasti merkitykselliseen, esim. asiakastapaamisesta en voisi myöhästyä. Jokainen sisäinen palaveri tai jokainen työpäivä ei vaan tunnu niin tärkeältä, että uhraisin sille kaiken keskittymiskyvyn.
Ymmärrän kyllä, että tällainen on muille harmillista. Jos mahdollista, älä turhaan pistä liikaa painoarvoa muiden ihmisten ajoissa tai myöhässä olemiseen, se yleensä liittyy heihin itseensä, ei arvostukseen sinua kohtaan.
Tässäkin tekstissä tulee esille, että se liittyy sinun tärkeyteesi. Sinulle on tärkeää, ettei sinun aikasi mene hukkaan. Se meneekö jonkun muun, niin sillä ei ole niin väliä. Sinulle on henkisesti raskasta tiukat aikataulut, vaikka sillä mahdollistetaan tehokas ajankäyttö ja joku muu tienaa tai hyötyy siitä.
Sinä et halua uhrata edes palkanmaksajallesi keskittymiskykyäsi, jollei se sinusta ole tärkeää. Vaikka hän siis maksaa sinulle siitä. En nimittäin jaksa uskoa, että työnantajasi maksaa siitä, että keskityt puoliksi asioihin, koska sinä et näe niitä tärkeinä.
Oletan ettet itse maksa palkkaasi tai ole oma työnantajasi, koska et varmasti silloin järjestäisi näitä turhia tapaamisia ja palavereja.
Toivon, että sinulla on samalla mentaliteettillä oleva työnantaja kuten itse olet. Ei se ole niin tarkkaa, jos palkka on myöhässä ja onko se edes lopulta niin tärkeää saatko ne rahat mitkä on sovittu. Kaikkeen ei tarvitse keskittyä eikä kaikesta tarvitse myöskään maksaa palkkaa, vai mitä? Turhaa laittaa painoarvoa noihin asioihin.Työnantajani lienee realisti, joka ymmärtää, että kaikkea ei voi saada, varsinkaan mediaanipalkalla. Ts. muut taitoni ovat merkityksellisempiä kuin kykyni olla ajoissa aina. Minäkään en saa kaikkea, joudun mm. sietämään tempoilevaa johtamista ja turhaa pikkuasioihin keskittymistä.
Jotenkin en näe tilannetta, jossa asiantuntija irtisanotaan, koska on tiimin viikkopalaverista satunnaisesti kolme minuuttia myöhässä.
Oletko tosissasi? Puhummeko siis kolmen minuutin myöstymisestä satunnaisesti?
Vaikea sanoa mitä hän ajatteli, joka sinut palkkasi. Että sillä tarjotulla palkalla sai vain pienen osan osaamistaso ja keskittymistäsi ja jos halusi enemmän, palkan olisi pitänyt olla suurempi?
Itseäni kyllä ärsyttäisi, kun palkkaisin vaikka siivoajan, joka siivoaisi kyllä 8 tuntia, mutta jälki on huonoa, koska hänestä palkka on liian matala, vaikka tiesi kyllä mihin hänet palkattiin ja mitä odotettiin.
Kirjoitat ” jokainen työpäivä ei vaan tunnu niin tärkeältä, että uhraisin sille kaiken keskittymiskyvyn.”. Jos olisin palkanmaksajasi ajattelisin, ettei tosiaan jokainen työpäiväsi tunnu niin tärkeältä, että maksaisin siitä palkkaa sinulle.
Ärsyttävintä on että jotkut esim. maksullisten kurssien opettajat antavat näiden myöhästyjien pompottaa itseään tai sopeutuvat näiden tahtiin muiden paikallaolijoiden maksaman ajan kustannuksella. Kurssi alkaa klo 09.00 . Opettaja sanoo: odotellaan nyt vielä, täältä puuttuu pari. Sitten odotellaan, ei näy ketään, vihdoin aloitetaan opetus, jonka alussa käydään kurssin ohjeet läpi. Jossain vaiheessa myöhästyjä tulee paikalle, opettaja kertaa jo kerran kertomansa asiat hänelle, muut odottavat tyhjän panttina. Joka ikinen kerta sama juttu, tehtävän ohjeet kerrotaan moneen kertaan näille myöhästelijöille. Opettajien pitäisi pysyä aikataulussa, eikä antaa näiden myöhästelijöiden varastaa muilta aikaa. Jokaisen oma menetys, jos ei ole ajoissa paikalla.
Akateeminen vartti on joidenkin ihmisten mielestä sopiva tapa toimia joka paikassa. Mutta mitä sitten, kun myöhästyy lentokentältä koneen lähtiessä aikataulun mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset oppii kouluttamalla. Ennen koronaa laitoin palaverihuoneen oven lukkoon minuutin yli alkamisajan ja jos silloin ei ollut huoneessa, se oli voi voi ja kyynel. Kysyköön asiat joltakulta. Teamsissa samoin heitän palaverista ulos myöhästyjät. Ottakoot asiasta selvää jotain muuta kautta.
Vastaavasti itse olen joutunut kouluttamaan sinun kaltaisiasi. Jos palaverihuone on edelliselle varattuna klo 12.00-13.00, niin sinä et voi olla siellä sulkemassa ovea seuraavan palvelin osallistujilta klo 13.00. Sinä voit korkeintaan olla menossa itsekin ovesta sisään vasta klo 13.00. Tähän törmää aivan jatkuvasti, etteivät itsekkäät etuajassa ryysääjät kunnioita toisia ja heidän maksamiaan edellisiä varauksia pätkän vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Minun mieheni on aina myöhässä. Kun ilmoitan, että meidän pitää lähteä ovesta viimeistään klo 11, jotta ennätämme paikkaan x, hän alkaa valmistautua lähtöön vasta tuolloin. Siinä sitä sitten laitellaan hiuksia, käydään vessassa, etsitään vaatteita ynnä muuta sellaista, vaikka meidän pitäisi olla jo matkassa.
Luulen, että hän ei vaan kuuntele minua kunnolla :D.
Mun ex oli myös tuollainen. Ei tajunnut millään, että jos klo 10 pitää olla toisella puolella kaupunkia, niin ennen sitä on myös ehdittävä bussiin, käveltävä pysäkiltä määränpäähän, suoritettava ne lähtötoimet jne. Alkoi miettiä kotona vaatetustaan ehkä klo 9:50, ja ihmetteli sitten huuli pyöreänä että ohhoh, miten tässä nyt taas näin kävi.
Ymmärrän monia syitä toistuvallekin myöhästymiselle, mutta kroonista idiotismia ja typeryyttä en. Ihan s-tanan rasittava piirre.
Tai sitten palaveri aloitetaan alusta ja kerrataan kaikki asiat mattimyöhäiselle…