Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jotkut ne ovat AINA myöhässä. Mikä siinä on, ettei voi olla koskaan ajoissa?

Vierailija
21.08.2021 |

Itse olen aina muutaman minuutin ajoissa.

Kommentit (1183)

Vierailija
1101/1183 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ota sitä henkilökohtaisesti, ap. Se on luonnevika ja voi mennä jopa vuosikymmeniä muuttua.

Ei muutu, meillä isänsä aina myöhässä jo seurusteluaikana. Lapsemme päiväkotijuhlaan saapui aina 15-minuuttia myöhässä. Poikansa, tämä minulle niin rakas tulee sentään joskus ajoissa vaimonsa kanssa päivälliselle. En ole vaimoltaan kehdannut kysyä ärsyttääkö. Jos poika tulee yksin aina vaimo joutuu soittamaan, että oli jotain manoa sovittu, että sopis jo tulla.

Vierailija
1102/1183 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätön kirjoitti:

On näynyt jopa niin, että olen ollut lähtövalmiina 10 min ennen kuin tarvitsee lähteä, mutta sitten pää keksii jonkun älyttömän viime hetken puuhan ja joutuu kuitenkin juoksemaan pysäkille.

Voisitko selittää sen, minkä IHMEEN takia et vain lähde 10 min aikaisemmin? Senkö vuoksi, että on niin kestämätön ajatus odottaa bussia sen 10 min?

Etkö voi kävellä pysäkille hieman hitaammin, hetkestä nauttien, kun ei ole kiire mihinkään ja seisoskella siellä muutaman minuutin rauhassa?

Itse en varmaan tuossa tilanteessa edes miettisi mitään, vaan automaattisesti lähden ovesta ulos, kun olen lähtövalmis. En todellakaan keksi mitään puuhia kymmeneksi minuutiksi, kun on oikeastaan aika vähän puuhia, jotka kestävät vain 10 min.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1103/1183 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät arvosta muiden aikaa, siitä kyse. Itsekeskeisiä ovat, eivät osaa, mutta harvemmin lentokoneesta myöhästyvät, eli eivät arvosta muita ihmisiä.

Vierailija
1104/1183 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tavallaan osittainen omaishoitaja ja elämää ja aikaa menee toisen hoitamiseen paljon. Kun tulee sukulaiselta tai kaverilta soitto että tule niin en millään ehdi 15 minuutissa tulla. Sitten valitetaan että sitä saa aina odottaa.

Vierailija
1105/1183 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät arvosta muiden aikaa, siitä kyse. Itsekeskeisiä ovat, eivät osaa, mutta harvemmin lentokoneesta myöhästyvät, eli eivät arvosta muita ihmisiä.

Tuo on niin totta, en usko että on paljon matkustelevana koskaan koneesta myöhästynyt.

Vierailija
1106/1183 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tällainen myöhästelijä ja se johtuu ihan vain siitä, etten hallitse aikaa. En hahmota sitä kuinka paljon aikaa tarvitsen ja kuinka paljon sitä menee eri asoioihin. Herään kaksi tuntia ennen töiden alkua joka työaamu, jotta ehdin juoda kahvin, syödä aamupalan ja käydä tarpeillani ja silti myöhästyn töistä melkein aina. Työmatkaan minulla menee 10-30 minuuttia, riippuen siitä, mihin päin aamun ensimmäinen paikka osuu. Jos tarkoitus on mennä johonkin todella tärkeään tapaamiseen tms. olen paikalla suurinpiirtein puoltatoista tuntia ennen, koska muuten myöhästyn. Jokaiseen asiaan en kuitenkaan ala käyttämään noin paljoa aikaa, koska se olisi vain elämän tuhlaamista. Ajanhallinnan ongelmat minulla liittyvät keskittymishäiriöön, enkä voi asialle mitään. Ymmärrän, että ihmisiä ärsyttää, sillä ärsyttää asia minuakin. On raskasta joutua pettymään itseensä joka päivä useita kertoja.

Vierailija
1107/1183 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi aina ajoissa on hirviöitä, nalkuttavia tärkeiliöitä, vaimo oli tuollanen ja seuraava vaikka tunnin myöhässä muttei etuajassa aina.

jos oli klo 11 sovittu niin oli jo viimestään puolelta ja silti nalkutti vaikka tuli viittä vaille.

ei ihme että sai potkut, ei semmosta kestä.

Vierailija
1108/1183 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tällainen myöhästelijä ja se johtuu ihan vain siitä, etten hallitse aikaa. En hahmota sitä kuinka paljon aikaa tarvitsen ja kuinka paljon sitä menee eri asoioihin. Herään kaksi tuntia ennen töiden alkua joka työaamu, jotta ehdin juoda kahvin, syödä aamupalan ja käydä tarpeillani ja silti myöhästyn töistä melkein aina. Työmatkaan minulla menee 10-30 minuuttia, riippuen siitä, mihin päin aamun ensimmäinen paikka osuu. Jos tarkoitus on mennä johonkin todella tärkeään tapaamiseen tms. olen paikalla suurinpiirtein puoltatoista tuntia ennen, koska muuten myöhästyn. Jokaiseen asiaan en kuitenkaan ala käyttämään noin paljoa aikaa, koska se olisi vain elämän tuhlaamista. Ajanhallinnan ongelmat minulla liittyvät keskittymishäiriöön, enkä voi asialle mitään. Ymmärrän, että ihmisiä ärsyttää, sillä ärsyttää asia minuakin. On raskasta joutua pettymään itseensä joka päivä useita kertoja.

Lisään tähän vielä, että oman kokemukseni vuoksi ymmärrän myöhästelijöitä, enkä viitsi ärsyyntyä siitä. Ei voi koskaan tietää miten vaikeaa paikalle saapuminen ajoissa toiselle on ja mitä on tapahtunut, jos ylipäätään on tapahtunut. Itsekkyys ihmisestä paistaa kyllä ihan muita kanavia pitkin, kuin paikalle myöhässä tulemalla. Empatiakykyni ei ole sidottu toisen ajoissa olemiseen.

Vierailija
1109/1183 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä harvoin myöhästyn, mutta olen aina kiireessä ja juoksen tapaamisiin. Olen huono ajoittamaan itseni tai jos on aikaa niin ajattelen myös, että aikaa on, ei ole kiire.

Minua ei kyllä haittaa jos kaveri on alle 15min myöhässä. Se haittaa PALJON enemmän, jos vaikka kylään tai juhliin tullaan viisikin minuuttia ajoissa. Ne viimeiset minuutit ovat usein tärkeitä emännälle tai isännälle.

Tästä on tehty liian iso asia Suomessa. Olen asunut Keski-Euroopassa vuosikausia ja siellä (eri maita) ihmiset eivät tee juttua pienistä myöhästelyistä.

Vierailija
1110/1183 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään tähän vielä, että oman kokemukseni vuoksi ymmärrän myöhästelijöitä, enkä viitsi ärsyyntyä siitä. Ei voi koskaan tietää miten vaikeaa paikalle saapuminen ajoissa toiselle on ja mitä on tapahtunut, jos ylipäätään on tapahtunut. Itsekkyys ihmisestä paistaa kyllä ihan muita kanavia pitkin, kuin paikalle myöhässä tulemalla. Empatiakykyni ei ole sidottu toisen ajoissa olemiseen.

Olipa viisaasti sanottu. Ihmiset ärsyyntyvät liian helposti. En ole ikinä kokenut ongelmaksi, jos joku vähän myöhästyy. Minulla on ystävä, joka on yleensä aina vähän myöhässä, mutta hän on kaukana itsekkäästä ihmisestä. Sitten päin vastoin, tiedän monta itsekästä ihmistä, jotka ovat aina etuajassa.

Vierailija
1111/1183 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tietysti ok myöhästyä, jos on jokin kirjainyhdistelmä tai muu päävika, MUTTA kukaan ei voi olla niin id i ootti, ettei sano sitä toiselle sopimuspuolelle: "Minulla on XYZ ja sen vuoksi en voi olla ajoissa, tulen tunnin myöhässä sovitusta ajasta. Kiitos, että odotat tai voit tehdä jotain muuta sen aikaa".

Vierailija
1112/1183 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni jostain syystä luotto vakiomyöhästyjä kaveriin. Pikkuhiljaa vuosien mittaan alkoi tuntua, ettei häneen voi muutenkaan luottaa. Puhui tästä toiselle kaverille ja hän kertoi samaa. Koska puheet ja teot eivät kodanneet, teot puhuivat puolestaan.

Vierailija
1113/1183 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi nyt, mutta miten aikuinen ihminen saa PUOLITOISTA tuntia kulumaan siihen, että syö aamiaisen, keittää ja juo kahvit ja käy vessassa?? Onko sulla jotain munia benedict joka aamu, joiden kokkailuun itse fermentoitujen kurkkujen kanssa menee aikaa?

Vierailija
1114/1183 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ja toisaalta, jos tietää, että toisella aina on näitä vaikeuksia, että ei vaan osaa lähteä ajoissa, vaikka tietää yhden tai useamman itseään odottelevan, on kai empatiakykyä ymmärtää, että ei tule kutsutuksi kovin usein.

Nimittäin itselläni kävi näin, väsyin järjestelemään tapaamisia monta kertaa todella hankalasti itseni kannalta, esim. kerrankin sovin töissä aikaisemmin lähtemisen, hommasin lapsenvahdin, järjestelin kulkuyhteydet vain venaillakseni toista niin pitkään, että yhteistä aikaa jäi 45 min, kun mun piti lähteä jo päästämään lapsenvahtia pois.

Kaverini ei osoittanut mitään empatiaa, vaan mankui, että hän kyllä vasta äsken tuli, nytkö olet jo lähdössä. Ei anna tarpeeksi valitettavasti nämä tapaamiset.

Vierailija
1115/1183 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhästyjät vaativat kouluttamista. Joskus muinoin koulukaveri pyysi pääsiskö kyydissä ja sovittiin aika, jolloin tulen hakemaan. Olin paikalla tasan sovittuna aikana siinä pihalla. Odottelin noin 3 minuuttia ja koska häntä ei kuulunut, lähdin sitten koululle. Hän tuli kävellen myöhemmin. Oli vielä niin röyhkeä ja typerä, että kehtasi kysyä, miksen tullut sisältä hakemaan. Ja kyseessä olisi varmaankin ollut ilmaiskyyti, kuului ihmisiin, jotka passauttavat ja teettävät omia hommiaan toisilla.

En voi kerta kaikkiaan sietää myöhästeleviä ihmisiä. Se on moukkamaista ja toisen ihmisen aliarvioimista, lyttäystä ja tahallista henkistä väkivaltaa

Vierailija
1116/1183 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on moneksi ja itse olen myöhästelijä. En sitä tarkoituksella tee enkä kaipaa mitään huomiota esimerkiksi joihinkin kokouksiin viivästyneenä saapuessa. Jotenkin vain ajantaju lipsahtelee. Olen kyllä pyytänyt aina anteeksi. Ystävät tietävät eivätkä närkästy.

Vierailija
1117/1183 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa että ajanhallinnan ongelmat ovat tyypillisiä monelle autismin kirjolaisille, ja sen kanssa eläminen sille ihmiselle itselleenkin on hankalaa. 

Vierailija
1118/1183 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöhästyjät vaativat kouluttamista. Joskus muinoin koulukaveri pyysi pääsiskö kyydissä ja sovittiin aika, jolloin tulen hakemaan. Olin paikalla tasan sovittuna aikana siinä pihalla. Odottelin noin 3 minuuttia ja koska häntä ei kuulunut, lähdin sitten koululle. Hän tuli kävellen myöhemmin. Oli vielä niin röyhkeä ja typerä, että kehtasi kysyä, miksen tullut sisältä hakemaan. Ja kyseessä olisi varmaankin ollut ilmaiskyyti, kuului ihmisiin, jotka passauttavat ja teettävät omia hommiaan toisilla.

En voi kerta kaikkiaan sietää myöhästeleviä ihmisiä. Se on moukkamaista ja toisen ihmisen aliarvioimista, lyttäystä ja tahallista henkistä väkivaltaa

Aika kova olet. Oletko itse täydellinen? Virheetön? Onko sinulla sydän?

Vaikuttaa traumaperäiseltä tuo reaktiosi. 

Vierailija
1119/1183 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi nyt, mutta miten aikuinen ihminen saa PUOLITOISTA tuntia kulumaan siihen, että syö aamiaisen, keittää ja juo kahvit ja käy vessassa?? Onko sulla jotain munia benedict joka aamu, joiden kokkailuun itse fermentoitujen kurkkujen kanssa menee aikaa?

Se on erittäin hyvä kysymys enkä itsekään tiedä vastausta. Joskus en - usko tai älä - ehdi edes syödä sitä aamupalaa, jolle niin kovasti varaan aikaa. Otan silloin mukaan pari leipäpalaa ihan vain sellaisenaan suoraan pussista ja syön ne autossa ajaessani töihin. Tilannetta on vaikea käsittää, jos omat aivot toimivat normaalisti. Minulla tilanne on se, että aivoissani on monta kanavaa ja kaukosäädin on jollain muulla ja hän painelee nappuloita summan mutikassa.

Vierailija
1120/1183 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nepsy ja ajanhallinta on haaste ja lisäksi eksyn, joten olen aika kamala kaverina. 

Nykyään teen niin että kaverit tulevat luokseni ja lähdemme meiltä liikkeelle, jos mahdollista. Asun ihan kaupungin keskustassa joten helppo tulla, minua ei haittaa jos joku on myöhässä, paitsi tietysti jos jotkut liput on, mutta muutenkin oma aivotoiminta on jotenkin hetkessä elämistä, ja voi kun voisi sille tehdä jotain. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi