Jotkut ne ovat AINA myöhässä. Mikä siinä on, ettei voi olla koskaan ajoissa?
Kommentit (1183)
Tätä samaa olen ihmetellyt. Aikoinaan se oli häpeä olla myöhässä, nyt maan tapa. Ihan kuin myöhästely olisi nk uusi normaali. Ärsyttää hitosti sellaiset ihmiset ja niitä on paljon. Usein käy niin, että kun on meno jonnekin, niin alkaa hyyppä vasta pukeutuu, kun menen hakemaan. Nyt ajattelin, että saavat olla ja saavat kävellä, en sovi myöhästelijöiden kanssa enää mitään. Typerää, törkeää, omahyväistä sakkia.
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä tavannut yhtään myöhästelijää, jolla myöhästely ei loppu, jos sitä vain lakkaa sietämästä. Minä ilmoitan näille aina, että mä lähden jo, tule sitten perässä. Ei tarvitse monta kertaa tehdä näin, kun myöhästely lakkaa.
Jos te aina annatte myöhästyjän määrätä aikataulunne, hän myöhästyy jatkossakin. Kun jätätte hänet yksin haahuilemaan ja menette sinne pysäkille/keikalle/kahville sovittuna aikana yksin ja annatte myöhästyjän juosta perässä, myöhästely loppuu.
Jatkuva myöhästely on tahallista piittaamattomuutta ja vallankäyttöä. Kaikki muut selitykset ovat tekosyitä. Poikkeuksena voi pitää vakavasti mieleltään sairaita ja esim. vaikeasti päihdeongelmaisia, mutta heillä ajantajun puute on varmaan ongelmista pienimpiä.
Samat kokemukset itselläni. Minullakin oli yksi krooninen myöhästelijäystävä, jonka sain samalla tavalla koulutettua noudattamaan aikatauluja.
Yksi on ollut nyt yli 20 v joka tapaamisesta myöhässä. Syy on aina jonkun muun. Bussi myöhässä, ratikka ei tullut, piti palata kotiin vielä kun unohtui XYZ, en saanut nukuttua kun 2 tuntia.
Ei ole yhtään odottamisen arvoinen edes.
Jos tapan ton tuhnupierun nyt, saanko lievennystä tuomioon näillä perusteella?
kumppani (mies) on aina myöhässä 30min-1h. Olen pyytänyt ilmoittamaan paljon on myöhässä ja kun lähtee mutta sekään ei onnistu. Itse on todella tarkka että kaikki häneen päin onnistuu täydellisesti. Todella rasittavaa. Joku 10 min myöhästyminen joskus ymmärtää vielä.
Ei nämä myöhästelijät myöhästy itselleen tärkeistä menoista, kavereille ja kumppaneille tehdään vaan näin.
Yksi kaveri on tuollainen mutta hänellä on adhd. On joko myöhässä tai etuajassa,oikeassa paikassa vääränä päivänä tai väärässä paikassa oikeana päivänä..
Vierailija kirjoitti:
Ei nämä myöhästelijät myöhästy itselleen tärkeistä menoista, kavereille ja kumppaneille tehdään vaan näin.
Älä jaksa. Minä olen myöhästynyt ihan kaikkialta ja menettänyt rahaakin sen takia.
Työpaikalla kokouksiin tulee aina muutama ihminen myöhässä. Ne seisovat jossain ulkona tai kahvihuoneessa ainakin sen viisi minuuttia ennen kuin suvaitsevat saapua kokoukseen. Eihän niitä kukaan muuten huomaisikaan, jos ajoissa olisivat paikalla.
Oltiin linjaautolla messureissulla. Yksi pariskunta vetelehti pihalla tauolla vaikka Muut odotteli lähtövalmiina jonkun aikaa Joka tauolla. Kuskina olisin huomauttanut ja lopuksi unohtanut Vetelehtijät vetelehtimään. Näitten takia oltiin myöhässä vajaa tunti.
Mikähän siinä on, että jotkut ovat aina etuajassa!
Sovitaan, että nähdään jossain ravintolan edessä klo 18.00.
Kurvaan pihaan klo 17.59 ja henkilö näkee minun tulevan.
Ehkä olen siinä hänen vierellään klo 18.01. Joka tapauksessa hirveä valitus, että aina olen myöhässä ja HÄN on tässä palellut ja odottanut ainakin 20minuuttia!
Mitä vattua? Miksi tulee liian aikaisin paikalle?
Tämä on toistunut useamman ihmisen kanssa. Minä tulen juuri sovittuna kellonaikana ja muu porukka onkin jo puoli tuntia istuskellut odottamassa? Piruako tulette niin aikaisin? Miksi sitten ylipäätään sovitaan mitään, jos kerran tullaan ihan eri aikaan ja närkästytään siitä, että joku tulee pari minuutta myöhässä, kun itse on joutunut odottamaan jo puoli tuntia.
Ei käy järkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän siinä on, että jotkut ovat aina etuajassa!
Sovitaan, että nähdään jossain ravintolan edessä klo 18.00.
Kurvaan pihaan klo 17.59 ja henkilö näkee minun tulevan.
Ehkä olen siinä hänen vierellään klo 18.01. Joka tapauksessa hirveä valitus, että aina olen myöhässä ja HÄN on tässä palellut ja odottanut ainakin 20minuuttia!
Mitä vattua? Miksi tulee liian aikaisin paikalle?
Tämä on toistunut useamman ihmisen kanssa. Minä tulen juuri sovittuna kellonaikana ja muu porukka onkin jo puoli tuntia istuskellut odottamassa? Piruako tulette niin aikaisin? Miksi sitten ylipäätään sovitaan mitään, jos kerran tullaan ihan eri aikaan ja närkästytään siitä, että joku tulee pari minuutta myöhässä, kun itse on joutunut odottamaan jo puoli tuntia.
Ei käy järkeen.
Tätä minäkin ihmettelen. Sovittuna tapaamisaikana ollaan jo aivan hiilenä ja valmiina lähtemään pois, kun on odoteltu jo niin kauan ja mietitty, että tuleekohan toinen ollenkaan. Joidenkin on ilmeisesti mahdotonta olla paikalla ajallaan..
Vierailija kirjoitti:
Olen lakannut pitämästä yhteyttä henkilöön, joka ei arvostanut minun aikaani. Yleensä teki kotona vasta lähtöä, kun minä jo odottelin sovittuna aikana sovitussa paikassa. Eli oli 30-45 minuuttia myöhässä ja yleensä oli sopinut seuraavan menon niin, että hyvä jos puoli tuntia ehdimme tavata. Kotirouvan elämänhallinta oli muutenkin vähän hakusessa.
Toinen ärsyttävä myöhästelijä oli kollega. Meillä oli aamu ja iltavuoron välillä ns. lentävä vaihto. Asiakaspalvelutehtäviä, joten tulijaa ei voinut takki päällä odotella. Joka päivä tämä lompsi kiirettä pitämättä 10-15 minuuttia myöhässä paikalle tupakkapaikan kautta tietenkin. Oma työpäiväni venyi myöhästelijän takia 20-30 minuuttia. Ja palkatta tietenkin. Ja lopulta sain itse juosta tukka putkella hakemaan lasta päiväkodista ennen kuin se meni kiinni.
Tekisin Samoin Vastapalveluksena. Jos alkaisi valittaa niin kiitos samoin.
Työskentelin firmassa Kellokortin mukaan. 3minutin myöhästymisestä meni puolituntia. jne. Ei tarvinnu kärsiä luusereitten vuoksi.
En ole lukenut koko viestiketjua, joten tämä voi tulla uudelleen esille. Muutaman kerran kun olen mennyt kampaajalle tilaamaani aikaan, on aikataulu sekaisin. Yksi asiakas oli tullut puoli tuntia myöhässä, tietenkin hänen hiuksensa piti hoitaa, vaikka aikaa siihen ei enää olisi ollut. Kaikki seuraavat asiakkaat joutuivat odottamaan, kun tuo puolituntinen oli mennyt tämän myöhästelijän vuoksi pelkkään odotteluun. Siinä sitten odottelimme me kaikki muut. Tällaista käytöstä minä kutsuisin jo aiheestakin kaikeksi muuksi kuin toisen ihmisen ajan kunnioittamiseksi. Tällä odottajalla saattaa olla jo jokin toinen meno heti tämän odottelun jälkeen, jolloin tapaamiseen ei sitten jäänytkään aikaa, ei siis muuhun kuin odotteluun.
Huonoa käytöstä, mutta onpa selityksiä selitysten jälkeen. Toisen ihmisen ajankäytön aliarvostamisesta on kyse. Minä minä minä ja minä, hitot muista.
Kertoo hyvin paljon elämänhallinnan ongelmista kun ei kykene sovituista aikatauluista pitämään kiinni.
En haluaisi sukupuolestaan asiaa mutta naisten kohdalla tuo oikein korostuu että ei pidetä kiinni sovituista aikatauluista kun siihen syyllistyy hyvin suuri osa naisista. En ole yhtäkään treffejä järjestänyt niin että naisen olisi saapunut paikalle sovittuun aikaan vaan naiset tulee aina 15 - 45 minuuttia myöhässä ja jokainen niistä on loukkaantunut verisesti kun en ole maksanut naiselle niitä treffejä vain sen takia kun ei pitänyt kiinni sovitusta aikatauluista.
Siskoni tälläinen. Ihan joka kerta myöhässä jopa tunninkin. Sanoo että nyt lähtee tulemaan ja laittaa vain ulkovaatteet päälle, noh sitten kysyn 20min päästä että missäs meet niin kotonahan hän vielä on. Todella törkeää käytöstä häneltä. Tekee näin perheelleen, mutta ei esim. Miesystävilleen. Perhettä näköjään saa kohdella miten haluaa. En tajua mitä tämmöisten päässä liikkuu. Olen vähentänyt tapaamisia siskoni kanssa kun ei tämmöistä jopa tunnin odottelua jaksa. Pari kertaa vuosien aikana on ollut ajoissa ja minä itse tullut max 5min myöhässä ja siitä hirveät huudot. Itse sitten aina myöhässä 30min tai jopa tunnin..
Itselläni on parhaimman kaverin perhe syyllisenä tähän. Asutaan maalla ja välimatkat ovat pitkiä(puhutaan 10 kilometristä suuntaansa) ja kyseinen kaveri ei voi itse ajaa autoa (Ei saa korttia terveydellisten syiden vuoksi)
Eilen oli taas tapaus että piti nähdä tietyssä paikkaa klo 16. Kyseinen perhe alkoi lämmittämään autoa vasta klo 16 ja joi vielä kupposen kahvia klo 16:30.
Alkaa olemaan aina turhauttavaa että suunnitelmat venyvät aina 1h eteenpäin, koska eivät voi olla ajoissa ja kyseinen kaveri ei pysty tekemään perheensä tavalle mitään
Minullakin ADHD, mutta olen tarkka siitä etten myöhästy mistään. Jotkut tuttuni myöhästelevät. 5-10 minuuttia ei haittaa, mutta kun jotkut on tunninkin myöhässä. En vaan käsitä.
Vierailija kirjoitti:
Enpä muuta sano, kuin että näistä kommenteista saa hyvin mielenkiintoisen tulkinnan "aina myöhässä" olevista.
Itse en tajua miksi pitää olla varttia ennen venaamassa ja sitten väittää että toinen on myöhässä tms.
Tämä on muuten kulttuurillinen ominaisuus kanssa. Suomessa ollaan kamalan tarkkoja kellon kanssa.
Sekin on jännä, että jos saa sen leiman, että on "aina myöhässä" niin sitten olet. Vaikka et olisikaan oikeasti. Vaikka olisit ajoissa niin silti olet muka "myöhässä".
Siinä missä "täsmällisen" on mielestään pakko olla kaikkialla vähintään puoli tuntia etuajassa odottamassa, pystyy vartin sisään määräajasta saapuva joustavampi handlaamaan kaikenlaisia odottamattomia asioita. Itse arvostan joustavuutta ja hyväksyvytttä luonteenpiirteenä korkeammalle kuin jäykkäniskaista, määräilevää ja herkästi tuomitsevaa täsmällisyyttä.
Myöhästelijät ovat myöhässä, koska se sallitaan. Juna ja lentokone lähtevät aikataulun mukaan. Miksei odottajakin? Mikä oikeus myöhästelijällä on sotkea toisen aikataulu tai pilata odotuksen riemu? Onko vielä niin röyhkeä, että kehtaa muille valittaa myöhästelystä? Vähin, mitä myöhästelijä voi tehdä, on että ilmoittaa tulevansa x minuuttia myöhässä. Tuskin on juuri silloin akku lopussa tai katvealueella.