Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jotkut ne ovat AINA myöhässä. Mikä siinä on, ettei voi olla koskaan ajoissa?

Vierailija
21.08.2021 |

Itse olen aina muutaman minuutin ajoissa.

Kommentit (1183)

Vierailija
861/1183 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kiinnostavaa. Itse olin ennen viime tingan ihminen, nykyään myöhästelijä. Tällä viikolla olen ollut myöhässä mm. töistä ja hammaslääkäristä. Unelmoin aina rauhallisesta matkanteosta ja silti teen joka kerta ahdistuneena jotain pikku kotitöitä viime hetkeen kunnes hoksaan, että hampaat on vielä pesemättä ja avaimet jossain 🤷🏼‍♀️

Vierailija
862/1183 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan äitini (50-luvulla) kulki junalla töissä. Asuimme parin sadan metrin päässä pysäkiltä ja hän joutui aina juoksemaan ehtiäkseen junaan. Joskus vuosia myöhemmin kysyin, eikö hän olisi voinut lähteä paria minuuttia aikaisemmin, ettei olisi tarvinnut aina juosta henki kurkussa. - No, kun hän joutui tekemään kaikki kotityöt ennen lähtöä.

Kun sitten sain omia lapsia, päätin, etten lasten nähden pidä koskaan tällaista kiirettä. Pyrimme pysymään aikatauluissa ilman hosumista ja siitä on jopa tullut myöhemmin aikuisilta lapsilta kiitosta.

Mutta onko tässä nyt sitten epigenetiikkaa, kun huomasin, että tytär toistuvasti juosta kirmaisi lastenrattaita työntäen bussiin ehtiäkseen. Mummunsa junalle juoksemista hän ei koskaan nähnyt eikä saanut kotoa tällaista mallia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/1183 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD, asperger, mielenterveysongelmat

Vierailija
864/1183 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADHD, asperger, mielenterveysongelmat

Ja ajan hahmottamisongelmat

Vierailija
865/1183 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työssä jossa aikaa per potilas on rajallinen määrä ja työ on tehtävä siinä ajassa. Vakiintunut asiakaskunta, suurin osa tulee ajoissa, mutta jotkut kroonisia myöhästelijöitä. Tällöin työn stressaavuus lisääntyy ja seuraava potilas ei pääse omalla ajallaan hoitoon. Kun huomaan kaavan tässä myöhästelyssä, olen antanut 15 min. aikaisemman ajan myöhästelijälle, siis aikomattakaan noudattaa sitä. Näin minä ja muut potilaat emme joudu kärsimään myöhästelijöistä.

Vierailija
866/1183 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kiinnostavaa. Itse olin ennen viime tingan ihminen, nykyään myöhästelijä. Tällä viikolla olen ollut myöhässä mm. töistä ja hammaslääkäristä. Unelmoin aina rauhallisesta matkanteosta ja silti teen joka kerta ahdistuneena jotain pikku kotitöitä viime hetkeen kunnes hoksaan, että hampaat on vielä pesemättä ja avaimet jossain ‍

Et sitten ajattele esimerkiksi sitä hammaslääkärin aikataulua. Siellä on sinulle varattu tietty aika ja sinun jälkeen heti perään seuraava potilas odottamassa. Saat omalla myöhästymiselläsi usean muunkin ihmisen ajat myöhästymään. 

Vierailija
867/1183 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut aina myöhässä tärkeistä ja vähemmän tärkeistä asioista, olen adhd. Ei se liity siihen, etten arvostaisi ihmisiä. Jään vaan jumiin asioihin, joita teen. Jos e ole tätä ominaisuutta, niin ei voi ymmärtää. 

868/1183 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsien kanssa ymmärrän kun heidän kanssa ei tapahdu asiat sekunnilleen siinä on muuttujia mukana mutta pääasiassa pidän sitä henkilökohtaisena loukkauksena jos sovitaan klo 12 ja henkilö tulee myöhässä tai ei tule lainkaan. Keskustelin eräässä keskustelualustassa joskus tällaisten ihmisten kanssa eivät saa kuulemma aikatauluja kuntoon en tiedä miten se on mahdollista. Jos tarjottaisiin 500e jos tulet ajoissa niin varmasti kaikki tulisivat joten en usko höpinää ettei joku pystyisi tulemaan. Se on epäkunnioitusta.

Vierailija
869/1183 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että jos joku tulee myöhässä lääkäriin, niin hänen aikansa tulisi peruuttaa. Ei niin, että ne seuraavat ajoissa olijat joutuvat odottamaan omaa vuoroaan ja mahdollisesti taas myöhästymään jatkossa jostain muusta menosta. Vastuu sille, jolle vastuu kuuluu.

Vierailija
870/1183 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välinpitämättömyys, ei arvosteta toisia vaan annetaan odottaa.

Myöhästelijät ovat tottuneet siihen että heille sanotaan toistamiseen " ei haittaa kiva kun tulit", eli tällä tavalla myöhästely hyväksytään.

Sopuvan tilaisuuden tullen jättäkää myöhästyjä(t) esim pois porukasta ja lähtekää menemään ilman häntä/heitä.
Tätä toteutamme harrastusporukan retkille lähdettäessä. Se kuka ei ole sovittuun aikaan paikalla (ehkä + muutama minuutti) jää porukasta tai kyydistä.

Jostqin syystä myöhästelijät saavat aina anteeksi joka ruokkii jatkossakin tätä niin ärsyttävää käytösmallia.

Vierailija
871/1183 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

myöhässä tai ihan viime tipassa olija ärsyttää varsinkin silloin kun  kimppakyydillä ( olen se kyytiä vailla oleva bensan maksaja) tulee ja pitäisi olla tiettyyn aikaan paikalla esim koiranäytteyssä ilmottautumassa tai  yms, ja kyydin tarjoajaon tietty itsekin menossa kyseiseen tapahtumaan. Saapumisajan vähän aikaisemmaksi ilmoittaminen auttaa , joskus

Vierailija
872/1183 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, kerkesin lukea avauksen vasta nyt. 

Monesti on elämässä kiirettä eli paljon asioita hoidettavaksi peräkanaa samana päivänä. Silloin aikataulut voivat mennä niin tiukiksi että pelivara yllätyksille ei riitäkään. Esimerkiksi jos auto yllättäen ei käynnisty, niin se viiden minuutin lisähomma apuvirralla starttaamiseen tuottaakin jo myöhästymisen kun samaan aikaan tiet ovat vielä lumimyräkän jäljiltä auraamatta ja lasit paksussa jäässä. Vaikka siis olisi varannut yhden yllätyksen verran varaa, niin kolme samanaikaista ei riitä. 

Vierailija
873/1183 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että jos joku tulee myöhässä lääkäriin, niin hänen aikansa tulisi peruuttaa. Ei niin, että ne seuraavat ajoissa olijat joutuvat odottamaan omaa vuoroaan ja mahdollisesti taas myöhästymään jatkossa jostain muusta menosta. Vastuu sille, jolle vastuu kuuluu.

Ihan hurjan ärsyttävää on myös se että lääkärit/ hammaslääkärit/ kampaajat jne on lähes poikkeuksetta myöhässä. Jopa yksityisen puolen lääkärit ( joissa käynti maksaa min 100 ) odotuttavat helposti 15-30 minuuttiakin adiakkaitaan, eikä sitä kukaan korvaa asiakkaalle.
Jos asiakas ei tule paikalle veloitetaan kyllä käynti tai jos myöhästyt et välttämättä pääse enää vastaanotolle.

Vierailija
874/1183 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan edelliselle:  Jos auto starttaa ja käynnistysoperaatio kestää, sille ei tietenkään voi mitään.

Mutta autoilijan on otettava säätila huomioon. Aamulla lumimyräkkä tai jäätyneet lasit eivät tule yllätyksenä, vaan on alettava toimimaan ajoissa!

Vierailija
875/1183 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veli on just tällainen, ollut aina.

Vierailija
876/1183 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee tahallaan. Olen liiankin empaattinen ihminen. Ongelmia ajanhallinnassa. Enemmän haittaa itselle sen stressin vuoksi kuin kukaan toinen voi ymmärtääkään.

Vierailija
877/1183 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odottelin kerran lääkäriin (olen aina paikalla ennen h-hetkeä) ja lääkäri kutsui nimeltä pari-kolme kertaa asiakasta, joka ei ollut paikalla. Seuraavaksi oli minun vuoroni ja pääsinkin reilusti etuajassa sisään, koska sitä edellistä kutsuttua ei näkynyt. Kun tulin ulos vastaanotolta, jäin odotustilaan järjestelemään papereita ja pukemaan ulkovaatteita ja mitä siinä nyt oli, ja lääkäri kutsui jo seuraavaa potilasta nimeltä. Tässä vaiheessa tuolista ponnahti tuohtunut mies ja huusi lääkärille, että hänen vuoronsa on kyllä ollut jo ajat sitten, että miksei hän pääse sisään vaan nuo muut etuilee. Lääkäri totesi kylmän rauhallisesti, että herra saa nyt vuorostaan odottaa, koska muut on täällä ajallaan. "Otan tämän nuoren miehen vastaan nyt, ja sen jälkeen on teidän vuoronne." Jäi kyllä siihen istumaan, kun poistuin paikalta.

Vierailija
878/1183 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sen ymmärtämisessä on niin helvetin vaikeeta, että jos tapaaminen on esim kello 11.30 ja matkaa noin puolen tunnin verran, miksi lähdette aikaisintaan tasan 11, vaikka normaalilla järjellä menomatkaan pitää aina varata ylimääräistä liikkumavaraa vähintään sen 10minuutin verran.

Tuo krooninen myöhästely on verrattavissa käytöstapojen puutteeseen, koska siitä on haittaa ulkopuolisille ja välillä sitä tulee miettineeksi, että myöhästyykö nämä myöhästelijät aina tarkoituksella, koska ne tuntuu olevan aina sen tietyn ajan verran myöhässä ilman oikeasti hyvää syytä...

Vierailija
879/1183 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hurjan ärsyttävää on myös se että lääkärit/ hammaslääkärit/ kampaajat jne on lähes poikkeuksetta myöhässä. Jopa yksityisen puolen lääkärit ( joissa käynti maksaa min 100 ) odotuttavat helposti 15-30 minuuttiakin adiakkaitaan, eikä sitä kukaan korvaa asiakkaalle.
Jos asiakas ei tule paikalle veloitetaan kyllä käynti tai jos myöhästyt et välttämättä pääse enää vastaanotolle.

Varsinkin kun lääkäriajat ovat yleensä kesken työpäivän ja joudut korvaamaan nämä ääkärien myöhästelyt tekemällä enemmän miinuksia takaisin.

Vierailija
880/1183 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sen ymmärtämisessä on niin helvetin vaikeeta, että jos tapaaminen on esim kello 11.30 ja matkaa noin puolen tunnin verran, miksi lähdette aikaisintaan tasan 11, vaikka normaalilla järjellä menomatkaan pitää aina varata ylimääräistä liikkumavaraa vähintään sen 10minuutin verran.
Tuo krooninen myöhästely on verrattavissa käytöstapojen puutteeseen, koska siitä on haittaa ulkopuolisille ja välillä sitä tulee miettineeksi, että myöhästyykö nämä myöhästelijät aina tarkoituksella, koska ne tuntuu olevan aina sen tietyn ajan verran myöhässä ilman oikeasti hyvää syytä...

Koska äärimmäisen harvoin liikenteessä tapahtuu mitään niin mullistavaa, että myöhästyisin minuuttiakaan. Poikkeustilanteet, kuten joku lumikaaos, on asia erikseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi