Jotkut ne ovat AINA myöhässä. Mikä siinä on, ettei voi olla koskaan ajoissa?
Kommentit (1186)
Arvostan toisten aikaa! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluajoilta on jäänyt mieleeni henkilö, joka tuli luennolle aina vähintään 10 minuuttia myöhässä, ja sitten kun luento oli lopuillaan tämä sama ihminen alkoi esittää kysymyksiä luennoitsijoille niin että muidenkin olisi pitänyt olla vielä puoli tuntia siellä salissa kuuntelemassa. Ihmisillä on kuitenkin muutakin tekemistä kuin istua luentosalissa yhden huomionkipeän ihmisen takia.
Sieltähän se tulikin! Suomalaisten mielestä toinen suuri synti eli huomionkipeys! Lisäksi, se on yleinen johtopäätös jonka tueksi harvemmin viitsitään ottaa selvää.
Mistä ihmeestä tiedät, että kyse oli huomionkipeydestä? Entä jos hän ei ees tajunnut, että 10min on joku huomion arvoinen juttu?
Tai jos ei vain saanut sisäistä kelloaan tahdistetttua, ja häpesi myöhästelyä.
Oli kuitenkin innostunut aiheesta, tai höpötti vaivaantuneena. Tai yritti korvata kyselemällä myöhästymistään, näyttää, että kiinnostaa vaikka myöhästelee.
Sanoiko hän oikein, että teidän pitää jäädä? Vai päättelitkö sen hänen huonosta ajantajustaan ja siitä, ettei innostus aiheeseen päättynyt tietyllä kellonlyömällä?
Vaikea uskoa, että kukaan haluaisi tällaista huomiota osakseen. Luulenpa, että sua vain ärsytti kyseisen ihmisen persoona. Se, että hän oli puhelias ja epätäsmällinen.
Jos tää on jäänyt sulla mieleen, mahtanut olla tapahtumaköyhä elämä.
Mitä jos tällaisten ihmisten paikka ei vaan ole luennot? Ehkä heidän pitää hyväksyä, että kaikkea ei ole tarkoitettu kaikille. Että luennot ovat heille, jotka osaavat saapua ajoissa ja lähteä ajalla? Ettei kiinnostus aiheeseen ole riittävä oikeus osallistua, vaan se vaatii myös muita ominaisuuksia.
Näille joilla ajantajuominaisuutta ei ole, niin heille on ehkä äänitetty videoluennot ja kyselet voi tehdä sähköpostilla. Kuten ihmisille joilla on tarkat työajat. Niitä työpaikkoja vaan ei ole tarkoitettu ADHD ihmisille, joille määrättyyn aikaan paikalla oleminen on lähes mahdotonta.
Suurin synti ei ole huomionkipeys, mutta ei se nyt meriitti ole, jos muut joutuvat aina jonkun saman ihmisen sivuosan esittäjiksi ja heidän pitää rukata sitä omaa elämäänsä aina sen toisen ympärille. Ymmärrän, että jonkun itsekeskeisen opiskelijan mielestä, muuta vain voivat hyvin kuunnella puolituntia ylimääräisiä kysymyksiä ilman ongelmaa. Muut taas ymmärtävät, että jossain on ehkä joku pieni lapsi joka odottaa sitä professoriäitiään hakemaan hänet tarhasta. Jossain on uusi luento alkamassa, jossa on jo sata muuta opiskelijaa odottamassa luennonpitäjää ja siellä opiskelijoiden joukossa on heitä joilla kulkee vain yksi bussi enää sinä iltana kotiin ja siihen pitäisi ehtiä.Muita ei kiinnosta, halusiko joku näyttää kiinnostuneelta tai mikä hänen syynsä oli avata suunsa kymmenen minuuttia yli sovitun ajan.
”Ehkä hän ei vain tajunnut” aivan, tässä kirjoittamassa lauseessasi kuvaat hyvin asiaa. Tajuamisen puutetta. Maailmassa on paljon aikarajoituksia ja aikatauluja ja rajattuja aikoja. Ei oma flowtila tai kiinnostus vaan riitä, että muiden menot ja ajat menettävät merkityksensä. Jossain vain lento lähtee, kun kello näyttää määrättyä aikaa. Jossain vain kauppa sulkeutuu, kun aukioloaika umpeutuu ja jossain tilaisuus vaan menetetään, jos ei ehdi ajoissa ja joillekin ne ovat vaan tärkeämpiä, kun jonkun oikeus puheliaisuuteen tai esitellä muille, että on kiinnostunut.Niinpä! Olen sitä mieltä, että professori voi sanoa tälle kyselijälle, että valitettavasti aika on loppunut. Ja kenenkään ei tarvitse jäädä sinne luennolle pidemmäksi aikaa, jos ei kerran ehdi.
Yritin sanoa, että kyseinen myöhästelevä suupaltti ei silti ole välttämättä huomionkipeä tai itsekäs, vaikka käyttäytyy tökerösti.
Missään vaiheessa en sanonut, että hänen pillinsä mukaan täytyy tanssia!
Mulle ei ole koskaan jäänyt mitään huonoa muistoa kenestäkään myöhästelijästä tai suupaltista, koska en ole lähtenyt tekemään johtopäätöksiä enkä ole antanut heidän toimintansa häiritä omaani. Lähden silti ajoissa pois, vaikka joku muu haluaisi jäädä höpöttämään, jos en ehdi tai halua jäädä.
Jos joku tulee myöhässä luokkaan, se ei vaikuta millään lailla mun tekemisiin. Ihan niin kuin ei sekään, jos jonkun tarvii kesken kaiken käydä vaikka veskissä.
En ymmärrä sitä, että lietsotaan itsensä ärsyyntymään noin pienistä asioista ja oikein vellotaan siinä tulkinnassa, että : " Tuo ihminen ei muista sitten piittaa yhtään! "
Kenenkään ei tarvii lennolta siksi myöhästyä, että toinen matkustaja ei sinne ehdi.
On selvää, että tuo luennolta kroonisesti myöhästellyt ja sinne kyselemään jäänyt käyttäytyi huonosti. Mun pointti oli, että syynä siihen ei välttämättä ollut huomionkipeys.
Ja monen muun pointti on ollut, että tämä alkaa ärsyttämään kun se toistuu useasti. Pointti on ollut myös, että läheisen välinpitämätön käytös = jatkuva myöhästely tuntuu pahalta.
Silloin, kun huonon käytöksen kohteeksi joutuu usein, se tuntuu loukkaavalta ja epäoikeudenmukaiselta. Siitä tulee paha olo, se laskee itsetuntoa, herättää negatiivisia tunteita, joita harva päiväänsä toivoo.
Onko sinun vaikea ymmärtää tätä?
Jos kyseessä on joku läheinen ihminen, niin ei ole vaikeaa ymmärtää. Luulin, että kyseessä on joku random opiskelija luennolta jonka kanssa ei ole läheinen. Sellaisten kyttäämistä ja huomionkipeäksi tuomitsemista en ymmärrä.
Mun yksi entinen läheinen ihminen teki aina oharit, ja seisoin häntä odottamassa. Ei ilmoittanut mitään, ei pyytänyt anteeksi. Tiesin, että johtui hänen persoonallisuushäiriöstään ja masennuksestaan, emmekä ole enää tekemisissä koska en halua että mua kohdellaan noin.
En silti ajattele, että hän on huomionkipeä. En kuluta aikaa sen miettimiseen, miten itsekkäästi ja paskasti hän mua kohteli ja ajattele, että mä oon siksi huono, että hän kohteli mua noin. Ajattelin, että hän ei pysty tuolla lailla ylläpitämään mitään ihmissuhteita ja se on sääli.
Jos joku kohtelee huonosti, pitää itse vetää rajat. En ole missään vaiheessa sanonut, että myöhästelijää täytyy pitää lähipiirissä.
Olen yrittänyt sanoa, että myöhästelijöitä on erilaisia, ja kaikki eivät myöhästele siksi että olisivat välinpitämättömiä.
On sulle itsellesi kauhea taakka ajatella jokaisen ihmisen myöhästyminen sinuun kohdistuvana asiana.
Esim. Masennusta sairastavalla voi mennä vuosiakin tajuta, että oma tila on krooninen ja huomata milloin masennuskausi on taas päällä. Silloin ei kannata lyödä lukkoon mitään tapaamisia, joista ei kykene pitämään kiinni.
Ainut mihin voit vaikuttaa on sun oma suhtautumistapa ja rajat.
Jos krooninen myöhästelijä ei ole joku narsisti tyyliin, vaan tuntee häpeää myöhästelystään, on hänellekin iso stressi olla aina myöhässä.
Me kaikki ymmärrämme kyllä, että maailmaan mahtuu erilaisia ihmisiä. Muistisairaita, mahavaivaisia, pikkulasten vanhempia, hankalien matkojen päässä asuvia, romuautolla liikkuvia ja vaikka sekopäisellä työnantajalla töissä olevia. Kaikenlaiset asiat voivat myöhästyttää ihmistä, mutta ei aina, eikä aina sitä samaa ihmistä.
Kuka tahansa opiskelija voi myöhästyä, mutta jostain ihme syystä joillekin siitä muodostuu jokakertainen tapa. Hänelle muodostuu tapa aloittaa uusia juttuja, vaikka pitäisi lähteä luennolle. Hänelle muodostuu tapa sopia elokuviin meneminen klo 20 ja saapua paikalle klo. 20.10. Aina jotenkin kakat ovat housussa kun pitäisi lähteä ulos.
Jos se olisi ihmiselle stressi olla myöhässä hänen kannattaisi ihan itsensä vuoksi tehdä jotain asialle. Olla sopimatta tapaamisia tai sitoutua luentoja vaativiin opintoihin. Valita joku kirjekurssi, ehkä.
Kaikki asiat vaan ei ole kaikille. Elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Älä ota sitä henkilökohtaisesti, ap. Se on luonnevika ja voi mennä jopa vuosikymmeniä muuttua.
Samaa mieltä ettei kannata ottaa henkilökohtaisesti, mutta en tunne ketään kroonista myöhästelijää, joka olisi edes vuosikymmenissä parantanut tapansa. (Olen yli 50 vuotta, joten kokemusta alkaa olla.)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina muutaman minuutin ajoissa.
Se on sinun ongelmasi.
Koeta muuttaa tapojasi.
Vierailija kirjoitti:
Onhan täällä ollut pari, joka sanoo suoraan ja rehellisesti, että myöhästyy, koska haluaa varmistua siitä, että itse ei joudu ikinä odottamaan + ei vaan välitä siitä, että toiset odottavat.
Sitten pari neurootikkoa ja AHDHta paahtaa ongelmiaan. Ne ovat ymmärrettäviä, mutta koettakaapa te ymmärtää se, että ne eivät selitä heidän myöhästelyään, jotka eivät ole ADHD tai neuroottisia.
Ja niistä tässä nyt suurimmalla osalla sentään on kyse, sillä ihan oikeasti ei koko Suomen kansa ole jotain diagnoosia vailla, vaan käytöstä esiintyy monenlaista ilman niitäkin.
Kyllä mä sen ymmärrän. Pointti onkin, että kaikki myöhästelijät leimataan samanlaisiksi itsekkäiksi ihmisiksi.
Mut on jopa yks henkilö töissä leimannut, vaikka olen kertonut mun ongelmistani, ja hän on sanonut mulle sen tyyppisiä asioita joita tässäkin ketjussa on jotka on tosi ikäviä.
Olen tullut tulokseen, että hän on päänsä sisällä lyönyt lukkoon ainoaksi oikeaksi totuudeksi että " kaikki pystyvät olemaan ajoissa jos vain haluavat ja kaikki jotka myöhästelevät, ovat itsekkäitä."
Yhtään mikään mitä sanon tai teen, ei sitä muuksi muuta. Hän on tuomionsa antanut ja sillä hyvä.
Joku syy siihen on, kun toinen alkaa kutsua sinua itsekkääksi. Jotain sellaista teet, joka hyödyttää sinua ja haittaa sitä toista, etkä ole halukas tekemään mitään muuttaaksesi sitä asiaa. Eli ensin ajattelet itseäsi ja sitten muita, vaikka saatat jopa vääristää niitä juttuja muka olemaan, että ajattelet vain muita.
Tyyliin, käyt suihkussa enne töihin lähtöä ja myöhästyt töistä sen takia. Selittelet, että teet sen muita varten, ettei heidän tarvitse haistella sinua. Sillä aikaa edellisen vuoron työntekijä odottaa sinua. Hänen vuoronsa menee 10 minuuttia yli ajan, hänen lapsensa ja tarhatätinsä odottavat sillä aikaa. Tarhatädin pitäisi ehtiä bussiin, mutta myöhästyy siitä. Hänen omat lapsensa odottavat, että äiti tulee kotiin ja vie heidät harrastuksiin. He myöhästyvät vuorostaan sieltä jne.
Egoismi ja altruismi. Jos näitä sanoja käytetään siihen on syynsä. Olkoot sitten ihan vaikka lopulta se, että itsekkäästi pysyt siellä työpaikassa, vaikka se aiheuttaa muille paljon ongelmia.
Jos, et ajattelisi vain itseäsi menisit suihkuun paljon aiemmin. Lähtisit ajoissa ja saapuisit työpaikalle ajoissa ja kaikki muutkin olisivat ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Tutustu ADHD-liittoon kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ystävällä oikeasti on vaikeuksia, kuten paha ADHD, pakko-oireet tms. niistä luonnollisesti keskustellaan ja ne ovat tiedossa.
Näin vain oikeasti on todella harvoin, vaikka tähän ketjuun ymmärrettävästi monta onkin osunut kertomaan itseään koskevasta asiasta.
Suurin osa on myöhässä aivan muiden asioiden vuoksi. Olen keskustellut tästä sisareni kanssa, jonka muutama myöhästyminen luvatusta on aiheuttanut minulle suurta vahinkoa ja hemmetisti täpäriä tilanteita. Pahin lienee myöhästyminen työhaastattelusta, jonne hän itse välttämättä halusi minut heittää. Olisi pitänyt tietää historiasta, että hän myöhästyy ja antaa loukkaantua, kun sanon, että en tahdo sinun vievän minua sinne.
Osa syistä on jo täällä sanottuja, eli hän alkaa tehdä jotain tai hakea jotain tai mitä vaan, mutta siinä nyt vaan taas meni väkisin se 15-20 min. Eli yksinkertaistettuna: kun vaan saakeli tehdään jotain muuta kuin lähdetään!
Se onkin sitten mielenkiintoista, minkä helkkarin takia, kun tietää, että siinä myöhästyy? MIKSI on tärkeämpää nyt alkaa sössäämään jotain tiskikonetta, joka on rauhassa ollut tyhjentämättä 2 päivää kuin olla ajoissa, vaikka tietää toisen odottavan?
Kyllä olemme haarukoineet, että taustalla on jonkunlainen itsensä tärkeäksi tekeminen, nyt mulla on tässä menoa ja mua odotetaan = otetaan siitä nyt kaikki irti ja samalla tulee vihdoin tyhjennettyä se konekin. Win-win juu.
Tähän ei ole tietenkään varaa omien menojen kanssa, töihin jne. kyllä osataan lähteä, mutta mun menoista (ja vähien ystävien) voikin sitten tinkiä näin.
Näin kroonisena myöhästelijänä en usko teoriaan, että sillä jotenkin yritetään käyttää valtaa. Miksi myöhästelisin tahallani, kun tiedän miten kieroon sitä katsotaan? Enemmänkin on kyse jonkinlaisesta neuroosista. Kai lähteminen ahdistaa, ja sitten päädytään tekemään mitä tahansa, ettei tarvitse ajatella itse lähtemistä, ja sitten ollaankin jo myöhässä. Jos ongelma jollain herätyskellokikkailulla lähtisi, niin olisin tehnyt sen jo.
Ja väitän, että sunkin ongelmasi kyllä ratkeaa herätyskellolla, jos jätät pois sen kikkailun. Eli oikeasti kun se kello soi, uskot, että NYT en kikkaile vaan LÄHDEN.
Joo joo vähän kuin tupakanpoltto loppuu kuin seinään kun vain jätät röökin ostamatta. Kyllä väittäisin näitä muitakin tuntevana, että taustalla on yleensä neuroottinen käyttäytyminen.
No pitäiskö näihin neurooseihin sitten hakea apua? Jos todella näin iso osa (jokaisen tuttavapiirissä useampia) suomalaisista on neurootikkoja, kyllähän tälle ongelmalle ihan kansantasoisesti pitäisi tehdä jotain.
Auttaisiko hypnoosi, kuten tupakan polton lopettamiseen joskus? Olisitko läheistesi vuoksi valmis hakemaan apua?
Ainakin ADHD-oireyhtymään on vaikeaa saada apua. Asiantunteville psykiatreille on kuukausien jono. Jos et pääse julkisen kautta tutkimuksiin, hinta hipoo paria tonnia koko prosessiin. Julkisella tutkimuksiin hakeutuminen kestää ja tutkimukset, jos niihin pääsee, kestää vuoden.
Lisäksi, terapeuteista on pulaa.
Voit tehdä oman osuutesi opiskelemalla neuropsykiatriaan erikoistuneeksi psykiatriksi.
Viimeksi, kun mun piti tarkastaa lääkitys, oli kahden kuukauden jono kysymään asiasta.
Tervetuloa todellisuuteen.
ADHD on alidiagnosoitu häiriö.
No varmasti on, jos te ADHD:t tulette vielä suuresti myöhässä. Siellä teitä sitten odotellaan ja ehkä sen sijaan, että kaikki olisivat tulet ajoissa yhden päivän aikaan teitä olisi tutkittu 5. Niin nyt ehtiikin tutkia 2 kun aikataulut paukkuu ja venyy.
Näinhän se varmasti myöskin osaltaan on.
Hankala hoidettava.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä niskojen nakkelua, että jos et halua aikatauluja niin sitten ei tavata ketään...joillekin on tosi vaikeaa, jos heille ei ole täsmällistä aikaa jossa olla täsmällisesti kymmenen minuuttia ajoissa. Omat vapaa-aikani tapaamiset ovat esimerkiksi kuuden maissa, heti aamusta tai muita epämääräisiä aikoja. Päiväkotiinkin lapsi on mennyt vaihtelevasti n. 45 minuutin haarukassa. Onneksi ystäväni ovat samanlaisia ja heillekään ei tuota ongelmaa ilmavat aikataulut.
Ihmeellistä muiden odotuttamista sopia esim. nähdään joskus aamupäivällä. Siinä voi sitten jokainen arpoa, koska muut saattaisi sattua paikalle.
Minulla on ADD jonka takia en aina täysin hahmota kuinka nopeasti aika kuluukaan. Kuvittelen ehtiväni määränpäähän X ajassa, vaikka todellisuudessa siihen kuluisi kauemmin, joten lähden kotoa liian myöhään. Asia, johon en oikeastaan voi itse vaikuttaa.
Mä sanoin kerran yhdelle työkaverille, että sun palkasta pitäisi vähentää tällä viikolla ainakin 2 päivää. Tämä, koska olet ollut myöhässä 3 palaverista, kaikki isoja palavereita, joissa oli ihmisiä 15-20. Kun lasket, että jo ekassa palaverissa, mistä olit myöhässä 15 min ja sua taas odoteltiin, se tekee 8,5 t kun kerrotaan se muiden osanottajien hukatussa ajassa.
Ei tykännyt:-)
Mutta tätä puolta passaisi ajatella ainakin siellä duunissa, missä joku muu kuin myöhästelijä maksaa viulut.
Jos ystäväni tulee 5 minuuttia aikaisemmin kuin on sovittu ja minä tasan kun on sovittu, niin ei haittaa odottaa se 5 minuuttia. Mutta jos hän tulee tasan kun on sovittu ja minä 5 minuuttia myöhässä, on se ärsyttävää? Ehkä ongelma on puolin ja toisin jokaisen omassa päässä, mitä väliä asialla loppujen lopuksi on? Täällä myös epäillään aina kaiken olevan tahallaan tehtyä ja tarkoituksenhakuista. Useimmiten näin ei taida kuitenkaan todellisuudessa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluajoilta on jäänyt mieleeni henkilö, joka tuli luennolle aina vähintään 10 minuuttia myöhässä, ja sitten kun luento oli lopuillaan tämä sama ihminen alkoi esittää kysymyksiä luennoitsijoille niin että muidenkin olisi pitänyt olla vielä puoli tuntia siellä salissa kuuntelemassa. Ihmisillä on kuitenkin muutakin tekemistä kuin istua luentosalissa yhden huomionkipeän ihmisen takia.
Sieltähän se tulikin! Suomalaisten mielestä toinen suuri synti eli huomionkipeys! Lisäksi, se on yleinen johtopäätös jonka tueksi harvemmin viitsitään ottaa selvää.
Mistä ihmeestä tiedät, että kyse oli huomionkipeydestä? Entä jos hän ei ees tajunnut, että 10min on joku huomion arvoinen juttu?
Tai jos ei vain saanut sisäistä kelloaan tahdistetttua, ja häpesi myöhästelyä.
Oli kuitenkin innostunut aiheesta, tai höpötti vaivaantuneena. Tai yritti korvata kyselemällä myöhästymistään, näyttää, että kiinnostaa vaikka myöhästelee.
Sanoiko hän oikein, että teidän pitää jäädä? Vai päättelitkö sen hänen huonosta ajantajustaan ja siitä, ettei innostus aiheeseen päättynyt tietyllä kellonlyömällä?
Vaikea uskoa, että kukaan haluaisi tällaista huomiota osakseen. Luulenpa, että sua vain ärsytti kyseisen ihmisen persoona. Se, että hän oli puhelias ja epätäsmällinen.
Jos tää on jäänyt sulla mieleen, mahtanut olla tapahtumaköyhä elämä.
Mitä jos tällaisten ihmisten paikka ei vaan ole luennot? Ehkä heidän pitää hyväksyä, että kaikkea ei ole tarkoitettu kaikille. Että luennot ovat heille, jotka osaavat saapua ajoissa ja lähteä ajalla? Ettei kiinnostus aiheeseen ole riittävä oikeus osallistua, vaan se vaatii myös muita ominaisuuksia.
Näille joilla ajantajuominaisuutta ei ole, niin heille on ehkä äänitetty videoluennot ja kyselet voi tehdä sähköpostilla. Kuten ihmisille joilla on tarkat työajat. Niitä työpaikkoja vaan ei ole tarkoitettu ADHD ihmisille, joille määrättyyn aikaan paikalla oleminen on lähes mahdotonta.
Suurin synti ei ole huomionkipeys, mutta ei se nyt meriitti ole, jos muut joutuvat aina jonkun saman ihmisen sivuosan esittäjiksi ja heidän pitää rukata sitä omaa elämäänsä aina sen toisen ympärille. Ymmärrän, että jonkun itsekeskeisen opiskelijan mielestä, muuta vain voivat hyvin kuunnella puolituntia ylimääräisiä kysymyksiä ilman ongelmaa. Muut taas ymmärtävät, että jossain on ehkä joku pieni lapsi joka odottaa sitä professoriäitiään hakemaan hänet tarhasta. Jossain on uusi luento alkamassa, jossa on jo sata muuta opiskelijaa odottamassa luennonpitäjää ja siellä opiskelijoiden joukossa on heitä joilla kulkee vain yksi bussi enää sinä iltana kotiin ja siihen pitäisi ehtiä.Muita ei kiinnosta, halusiko joku näyttää kiinnostuneelta tai mikä hänen syynsä oli avata suunsa kymmenen minuuttia yli sovitun ajan.
”Ehkä hän ei vain tajunnut” aivan, tässä kirjoittamassa lauseessasi kuvaat hyvin asiaa. Tajuamisen puutetta. Maailmassa on paljon aikarajoituksia ja aikatauluja ja rajattuja aikoja. Ei oma flowtila tai kiinnostus vaan riitä, että muiden menot ja ajat menettävät merkityksensä. Jossain vain lento lähtee, kun kello näyttää määrättyä aikaa. Jossain vain kauppa sulkeutuu, kun aukioloaika umpeutuu ja jossain tilaisuus vaan menetetään, jos ei ehdi ajoissa ja joillekin ne ovat vaan tärkeämpiä, kun jonkun oikeus puheliaisuuteen tai esitellä muille, että on kiinnostunut.Niinpä! Olen sitä mieltä, että professori voi sanoa tälle kyselijälle, että valitettavasti aika on loppunut. Ja kenenkään ei tarvitse jäädä sinne luennolle pidemmäksi aikaa, jos ei kerran ehdi.
Yritin sanoa, että kyseinen myöhästelevä suupaltti ei silti ole välttämättä huomionkipeä tai itsekäs, vaikka käyttäytyy tökerösti.
Missään vaiheessa en sanonut, että hänen pillinsä mukaan täytyy tanssia!
Mulle ei ole koskaan jäänyt mitään huonoa muistoa kenestäkään myöhästelijästä tai suupaltista, koska en ole lähtenyt tekemään johtopäätöksiä enkä ole antanut heidän toimintansa häiritä omaani. Lähden silti ajoissa pois, vaikka joku muu haluaisi jäädä höpöttämään, jos en ehdi tai halua jäädä.
Jos joku tulee myöhässä luokkaan, se ei vaikuta millään lailla mun tekemisiin. Ihan niin kuin ei sekään, jos jonkun tarvii kesken kaiken käydä vaikka veskissä.
En ymmärrä sitä, että lietsotaan itsensä ärsyyntymään noin pienistä asioista ja oikein vellotaan siinä tulkinnassa, että : " Tuo ihminen ei muista sitten piittaa yhtään! "
Kenenkään ei tarvii lennolta siksi myöhästyä, että toinen matkustaja ei sinne ehdi.
On selvää, että tuo luennolta kroonisesti myöhästellyt ja sinne kyselemään jäänyt käyttäytyi huonosti. Mun pointti oli, että syynä siihen ei välttämättä ollut huomionkipeys.
Ja monen muun pointti on ollut, että tämä alkaa ärsyttämään kun se toistuu useasti. Pointti on ollut myös, että läheisen välinpitämätön käytös = jatkuva myöhästely tuntuu pahalta.
Silloin, kun huonon käytöksen kohteeksi joutuu usein, se tuntuu loukkaavalta ja epäoikeudenmukaiselta. Siitä tulee paha olo, se laskee itsetuntoa, herättää negatiivisia tunteita, joita harva päiväänsä toivoo.
Onko sinun vaikea ymmärtää tätä?
Jos kyseessä on joku läheinen ihminen, niin ei ole vaikeaa ymmärtää. Luulin, että kyseessä on joku random opiskelija luennolta jonka kanssa ei ole läheinen. Sellaisten kyttäämistä ja huomionkipeäksi tuomitsemista en ymmärrä.
Mun yksi entinen läheinen ihminen teki aina oharit, ja seisoin häntä odottamassa. Ei ilmoittanut mitään, ei pyytänyt anteeksi. Tiesin, että johtui hänen persoonallisuushäiriöstään ja masennuksestaan, emmekä ole enää tekemisissä koska en halua että mua kohdellaan noin.
En silti ajattele, että hän on huomionkipeä. En kuluta aikaa sen miettimiseen, miten itsekkäästi ja paskasti hän mua kohteli ja ajattele, että mä oon siksi huono, että hän kohteli mua noin. Ajattelin, että hän ei pysty tuolla lailla ylläpitämään mitään ihmissuhteita ja se on sääli.
Jos joku kohtelee huonosti, pitää itse vetää rajat. En ole missään vaiheessa sanonut, että myöhästelijää täytyy pitää lähipiirissä.
Olen yrittänyt sanoa, että myöhästelijöitä on erilaisia, ja kaikki eivät myöhästele siksi että olisivat välinpitämättömiä.
On sulle itsellesi kauhea taakka ajatella jokaisen ihmisen myöhästyminen sinuun kohdistuvana asiana.
Esim. Masennusta sairastavalla voi mennä vuosiakin tajuta, että oma tila on krooninen ja huomata milloin masennuskausi on taas päällä. Silloin ei kannata lyödä lukkoon mitään tapaamisia, joista ei kykene pitämään kiinni.
Ainut mihin voit vaikuttaa on sun oma suhtautumistapa ja rajat.
Jos krooninen myöhästelijä ei ole joku narsisti tyyliin, vaan tuntee häpeää myöhästelystään, on hänellekin iso stressi olla aina myöhässä.
Me kaikki ymmärrämme kyllä, että maailmaan mahtuu erilaisia ihmisiä. Muistisairaita, mahavaivaisia, pikkulasten vanhempia, hankalien matkojen päässä asuvia, romuautolla liikkuvia ja vaikka sekopäisellä työnantajalla töissä olevia. Kaikenlaiset asiat voivat myöhästyttää ihmistä, mutta ei aina, eikä aina sitä samaa ihmistä.
Kuka tahansa opiskelija voi myöhästyä, mutta jostain ihme syystä joillekin siitä muodostuu jokakertainen tapa. Hänelle muodostuu tapa aloittaa uusia juttuja, vaikka pitäisi lähteä luennolle. Hänelle muodostuu tapa sopia elokuviin meneminen klo 20 ja saapua paikalle klo. 20.10. Aina jotenkin kakat ovat housussa kun pitäisi lähteä ulos.
Jos se olisi ihmiselle stressi olla myöhässä hänen kannattaisi ihan itsensä vuoksi tehdä jotain asialle. Olla sopimatta tapaamisia tai sitoutua luentoja vaativiin opintoihin. Valita joku kirjekurssi, ehkä.
Kaikki asiat vaan ei ole kaikille. Elämä on valintoja.
Niinpä. Se on vain helppo sivusta huudella kun ei itse joudu elämään sen arvostelemansa ihmisen elämää.
Kaikessa kestää aikansa ja jokaisella on myös oikeus oppia virheistään ja opetella uusia tapoja. Virheitäkin sattuu siinä prosessissa.
Olen joutunut omalla kohdallani hyväksymään, että todennäköisesti tulen loppuelämäni silloin tällöin myöhästymään vaikka mitä tekisin.
Se johtuu siitä, että aina välillä väsähdän, en huomaa sitä ajoissa ja sitten mun toiminta alkaa tahmata ja myöhästyn. Vaikka mulla olis kaikki kikat käytössä, jossain vaiheessa joku niistä unohtuu ratkaisevalla hetkellä.
Tällä hetkellä mun työ on sellaista, että ainut joka siitä myöhästymisestä kärsii olen minä. Se lähtee mun palkastani, ja muut eivät joudu odottamaan mua sen takia, ei ainakaan usein eikä yhtään sen useammin, kuin minä joudun toisia.
En aio ottaa yhtään enää sontaa niskaani tän asian takia sanomatta vastaan. Olen niin kyllästynyt ja väsynyt siihen. Mun aivot riittää siihen pisteeseen, mihin ne riittää.
ADHD ei ole syy jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle ja jos mun työnantaja ei halua antaa mulle kenkää myöhästymisen takia niin sitten se on niin.
Enhän mäkään rupea tollasen takia irtisanoutumaan. Tiedät varmaan, että siitä tulis karenssi työkkäristä.
Vähemmän mä kuluja aiheutan kuin työpaikkakiusaajat jotka puuttuvat toisten asioihin ja kyttäävät.
Vierailija kirjoitti:
Mä sanoin kerran yhdelle työkaverille, että sun palkasta pitäisi vähentää tällä viikolla ainakin 2 päivää. Tämä, koska olet ollut myöhässä 3 palaverista, kaikki isoja palavereita, joissa oli ihmisiä 15-20. Kun lasket, että jo ekassa palaverissa, mistä olit myöhässä 15 min ja sua taas odoteltiin, se tekee 8,5 t kun kerrotaan se muiden osanottajien hukatussa ajassa.
Mutta tätä puolta passaisi ajatella ainakin siellä duunissa, missä joku muu kuin myöhästelijä maksaa viulut.
Tuo systeemi pitäisi ottaa työelämässä käyttöön. Myöhästelijät voivat muuttaa tapansa tai korvata myöhästelynsä, oma valinta kumman tekee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä niskojen nakkelua, että jos et halua aikatauluja niin sitten ei tavata ketään...joillekin on tosi vaikeaa, jos heille ei ole täsmällistä aikaa jossa olla täsmällisesti kymmenen minuuttia ajoissa. Omat vapaa-aikani tapaamiset ovat esimerkiksi kuuden maissa, heti aamusta tai muita epämääräisiä aikoja. Päiväkotiinkin lapsi on mennyt vaihtelevasti n. 45 minuutin haarukassa. Onneksi ystäväni ovat samanlaisia ja heillekään ei tuota ongelmaa ilmavat aikataulut.
Ihmeellistä muiden odotuttamista sopia esim. nähdään joskus aamupäivällä. Siinä voi sitten jokainen arpoa, koska muut saattaisi sattua paikalle.
Niin siis kuka tässä odotuttaa ketä, kun nää ihmiset on yhdessä sopineet tuon noin?
Voi esim. Sopia aamupäiväksi, ja jokainen laittaa toiselle viestiä moneksi ehtii, kun on saanut itsensä ja lapsensa ulos ovesta.
Jokaisella vuorollaan odotusta, kun lapsilla on milloin kenelläkin mitäkin.
Jos sulle tuo systeemi ei sovi, mitä se sulle kuuluu jos noille muille se sopii? Eihän sun tarvii osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo systeemi pitäisi ottaa työelämässä käyttöön. Myöhästelijät voivat muuttaa tapansa tai korvata myöhästelynsä, oma valinta kumman tekee
Mä oon myöhästelijä ja ehdotin omalla työpaikallani itse tuota. Mua se helpottaa, kun tiedän että jos myöhästyn, se menee mun palkasta.
Mua häiritsee tässä keskustelussa oletus, että myöhästelijä ei halua ottaa vastuuta myöhästymisensä aiheuttamista asioista ja että hän on aina itsekäs ja ei arvosta muita.
Se ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo yksi henkilö on niin tärkeä, että hänen takiaan 15-20 palaverin aloitusta lykätään kunnes tämä henkilö tulee paikalle, hänellä lienee joku oikeasti hyvä syy myöhästymiselle. Muussa tapauksessa palaveri aloitetaan silloin, kun se on aikataulutettu alkavaksi ja myöhästyjälle jaetaan heti palaverin alussa kaikki paskanakit. Näin saattaa jossain vaiheessa oppia olemaan ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut vaan kehtaa. Ärsyttää töissäkin odotella monta kertaa viikossa työkaveria, joka hyvin tietää, että joka päivä on tehtävienjako tasan klo 9.30 (jolloin osa porukasta on ollut töissä jo 2,5 tuntia). Millään tuo yksi ei vaan ehdi ajoissa paikalle. Pomo on puhuttanut, mutta ei julkisella puolella ei tuollaisesta mitään varoituksia jaella, ja homma vaan jatkuu.
Meilläkin on töissä näitä, jotka kuvittelee olevansa muita parempia ihmisiä, kun ovat aina jo klo 7 töissä, ehkä jopa jo klo 6. Itse varaan aina kaikki palaverit mieluummin iltapäivälle ja varsinkin näille tyypeille laitan aina kaikki palaverivaraukset tyyliin klo 14-16 ja alan sitten valittaa siitä, jos kehtaavat valittaa myöhäisestä ajankohdasta, koska ovat itse lähdössä kotiin jo klo 15.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon myöhästelijä ja ehdotin omalla työpaikallani itse tuota. Mua se helpottaa, kun tiedän että jos myöhästyn, se menee mun palkasta.
Mua häiritsee tässä keskustelussa oletus, että myöhästelijä ei halua ottaa vastuuta myöhästymisensä aiheuttamista asioista ja että hän on aina itsekäs ja ei arvosta muita.
Se ei pidä paikkaansa.
No otatko vastuuta? Jos työkaverisi sinun myöhästymisestä takia myöhästyy bussista, maksatko hänen taksinsa? Jos kaveriltasi jää filmistä alku näkemättä korvaako sen hänelle? Jos lapsesi tarhatäti joutuu tekemään ylitöitä, koska sinä olet myöhässä korvasiko sen ajan hänelle tai hänen työnantajalleen? Jos ystäväsi odottaa sinua pakkasessa annatko hänelle kipukorvauksen kylmettyneistä varpaista? Miten on? Mihin sen vastuun ottamien ylettyy? Siihen, että sanot, että se olis sinun vikasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo yksi henkilö on niin tärkeä, että hänen takiaan 15-20 palaverin aloitusta lykätään kunnes tämä henkilö tulee paikalle, hänellä lienee joku oikeasti hyvä syy myöhästymiselle. Muussa tapauksessa palaveri aloitetaan silloin, kun se on aikataulutettu alkavaksi ja myöhästyjälle jaetaan heti palaverin alussa kaikki paskanakit. Näin saattaa jossain vaiheessa oppia olemaan ajoissa.
Ikävä kyllä suurimmassa osassa työpaikoissa muut kuin myöhästelijä ovat empaattisia, yhteistyötä haluavia ja tukevia ihmisiä, jotka eivät toimi noin, vaan sen sijaan antavat myöhästelijälle samat mahdollisuudet onnistua palavereissa kuin itselleenkin.
Ja sen varaan myöhästelijä laskeekin ja röyhkeästi jatkaa, kun hänellä on aina omia syitä,miksi taaskaan ei päässyt liikkeelle ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut vaan kehtaa. Ärsyttää töissäkin odotella monta kertaa viikossa työkaveria, joka hyvin tietää, että joka päivä on tehtävienjako tasan klo 9.30 (jolloin osa porukasta on ollut töissä jo 2,5 tuntia). Millään tuo yksi ei vaan ehdi ajoissa paikalle. Pomo on puhuttanut, mutta ei julkisella puolella ei tuollaisesta mitään varoituksia jaella, ja homma vaan jatkuu.
Meilläkin on töissä näitä, jotka kuvittelee olevansa muita parempia ihmisiä, kun ovat aina jo klo 7 töissä, ehkä jopa jo klo 6. Itse varaan aina kaikki palaverit mieluummin iltapäivälle ja varsinkin näille tyypeille laitan aina kaikki palaverivaraukset tyyliin klo 14-16 ja alan sitten valittaa siitä, jos kehtaavat valittaa myöhäisestä ajankohdasta, koska ovat itse lähdössä kotiin jo klo 15.
Puhut nyt eri asiasta. Aamuvirkku tai iltavirkku ja myöhästelijät ovat eri asioita. Ihminen voi olla myöhässä vaikka klo 06.10 jos hänen työaikansa alkaa klo 06.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa teillä surkea duunipaikka. Meillä on suurin osa aamunvirkkuja ja aamutorkkuja on pari ja ollaan sovittu, että tullaan töihin mahdollisimman oman rytmin mukaan. Palaveriaika on 10-15, johon yritetään sovittaa. Jos ihan pakko on laittaa näiden aikojen yli tai ali, sitten laitetaan ja se, jolle osui epäonninen aika, joustaa.
Tämä ei siis ole ongelma.
Se on, että toinen aamutorkuista ei ennätä ikinä edes 10.30 palaveriin ajoissa ja myöhästyy tasaisesti muistakin.
Se on, että vaikka yhden vuoksi
Sä tiedät sun ongelmat, joten opettele elämään niiden kanssa. Tiedät mitkä on sulle haastavia juttuja, joten aikuisena ihmisenä tietenkin itse tasapainotat sitä lastia, et laita sitä muiden kyytiin. Meillä kaikilla on erilaisia ongelmia fyysisistä sairauksista psyykkisiin, traumoista ja perhejutuista puhumattakaan, ja silti hoidetaan sovitut jutut kuin aikuiset, koska ymmärretään että muilla on repussa taakkaa omasta takaa ihan riittävästi. Et sä ole mikään uniikki erikoistapaus sen enempää kuin kukaan muukaan.
Ehkä jos joskus kuuntelisit sen sijaan että valitat muille kuinka vaikeeta sulla on haldaa omia valintojas, niin ehkä sua ei leimattaisi itsekkääksi. Kanna vastuu itsestäs ja omista valinnoistas, niin se asenne muilla muuttuu ja sut otetaan vakavasti. Tämä ihan kokemuksella.