Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jotkut ne ovat AINA myöhässä. Mikä siinä on, ettei voi olla koskaan ajoissa?

Vierailija
21.08.2021 |

Itse olen aina muutaman minuutin ajoissa.

Kommentit (1183)

Vierailija
261/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluiten olen minuutilleen paikalla, mutta yleensä 5-15 min. ennen ja odottelen ihan rauhassa sovittuun aikaan. 5-10 min. myöhästymisen ymmärrän itselle ja muille, mutta enempi vaatii kyllä hyvän syyn. Eli jos oon etuajassa 15 min. Ja kaveri tulee 10 min. Myöhässä, niin saahan siinä odotella, sen takia olen mieluiten just tasan sovittuna aikana paikalla.

Sama juttu minulla nykyään. Ennen olin tuon 5-15 minuuttia ennen ja ystävät usein 5-10 minuuttia myöhässä. Minusta 5-10 minuuttia myöhässä ei ole paljon, enkä siitä ole ystäviäni moittinut. Mutta kun itse olin reilusti aikaisemmin, kyllästyin odottelemaan joka kerta. Nykyisin tähtään mieluummin tasan sovittuun aikaan silläkin uhalla, että toisinaan myöhästyn muutaman minuutin.

Vierailija
262/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on tuollainen ihminen. Hänen ajantajunsa ja matka-aikaan menevän ajan arviointikykynsä on huono.

Hän tietää vikansa ja yrittää korjata asiaa päättämällä lähteä matkaan esim. 10 minuuttia aikaisemmin. Alitajuisesti hän kuitenkin käsittää, että nyt ei ole mikään kiire, ja toimii lähtöpuuhissaan rauhallista tahtia – ja myöhästyy taas.

Näin se on. Ei kunnioituksen puute koske kaikkia myöhästelijöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitan sanomalla että olen krooninen myöhästelijä, mutta että harvoja tapauksia (niitä mitä sattuu niillekin jotka normaalisti ovat jopa etuajassa) lukuunottamatta en ole viittä minuuttia enempää myöhässä.

Olen aika neuroottinen ihminen, pikkutarkka. Kotoa lähtiessä tarkistan 3-4 kertaa että ikkunat ja parvekkeen ovi ovat kiinni, ettei kukaan pääse helposti murtautumaan asuntoon, että hella ei ole päällä, mikään hana ei jäänyt auki, väliovi auki niin että posti solahtaa luukusta helposti, ja ulko-oven lukitus, joka joskus täytyy käydä tarkistamassa vielä senkin jälkeen kun on lähtenyt. Tarkistan myös mukaan lähtevät tavarat useamman kerran, viimeisen kerran pihalla ja jos jokin on unohtunut, mieluummin palaan hakemaan sen kuin lähden liikkeelle ilman, koska sitten stressaan koko päivän siitä puuttuvasta tavarasta vaikka sitä ei tarvitsisikaan (tyyliin, rakkolaastareita kun on uudet kengät suht ensimmäisiä kertoja jalassa).

Tiedän tämän piirteen itsessäni ja siksi varaan aina n. 30 minuuttia näille tarkistuksille. Ongelmia tuleekin siitä jos rutiiniin tulee yhtään mitään poikkeamia, kuten esim. joku soittaa kesken tarkistusten, koska sitten tarkistukset pitää aloittaa alusta. En voi sille mitään, on pakko, tai sitten alan stressaamaan lähtemisestä niin paljon että perun sen lähtemisen kokonaan. Työaamuista selviän niin että tarkistusten ajan puhelin on kiinni, ei voi kukaan häiritä silloin, mutta muihin juttuihin lähtiessä en uskalla pitää kiinni jos se toinen soittaakin ja sanoo ettei pääse tulemaan tai jotain vastaavaa.

Minulla myös katoaa ajantaju kokonaan jos huomioni kiinnittyy johonkin itseä kiinnostavaan. En voi tehdä sitä "tsekkaan vain nopeasti uutiset netistä" ilman että laitan kännykkään hälytyksen ajankäytölle, koska sitten seuraavan kerran huomaankin että on mennyt tunteja, ilman että minulla on sitä tuntua niin pitkästä ajasta.

Stressaan myös kaikista muutoksista aikatauluun, esim. jos kaveri soittaa että hänellä meneekin töissä puoli tuntia pitempään tänään - vaikka sen ilmoittaisi kolme tai neljä tuntia etuajassa, mieluummin siirrän koko tapaamisen toiselle päivälle. Minulla on päivän alussa herätessäni päässä sen päivän aikataulu (kun olen edellisenä iltana tarkistanut mitä kaikkea huomenna on tarkoitus olla), ja kaikki poikkeamat siitä stressaavat ihan älyttömästi. Lääkärissä yms. käynti stressaa ihan kamalasti koska yritän erityisen kovasti olla niitä varten ajoissa, ja sitten siellä yleensä aikataulu venyy ja vanuu ja se epätietoisuus on ihan kamalaa.

En myöskään hahmota miten kauan kestää paikasta A paikkaan B, kävellen tai linja-autolla, ellen ota aikaa monta kertaa niin että voin painaa mieleni aikatauluun siihen kuluvan ajan. Ilman tätä aikataulutusta voin kuvitella että puolen tunnin matkaan menee kymmenen minuuttia tai kahdenkymmenen minuutin kävelyyn tunti. Eli olen joskus ihan älyttömän ajoissakin, kun en osaa arvioida matkaan kuluvaa aikaa.

Mutta siis niistä myöhästelyistä, yritän olla ajoissa aina kaikkiin juttuihin, tiedostaen omat ongelmani ja varaten aikaa niihin, miksi siis myöhästelen? Inhoan epämääräisyyttä. Minusta on parempi olla paikalla 5 minuuttia myöhässä kuin 2 minuuttia. En osaa selittää sitä, mutta viidellä jaolliset luvut voivat päättyä vain 5:een tai 0:aan ja se jotenkin selkiyttää tilannetta niin että myöhästyminen (joka oikeasti voi johtua esim. linja-auton kohtaamasta ruuhkatilanteesta) tuntuu vähemmän stressaavalta itselleni. Toki ilmoitan tapaamalleni ihmiselle olevani vähän myöhässä ja joskus sovimme esim. näkevämme paikan päällä suoraan niin ettei hänen tarvitse odotella minua. Mieluummin juoksen itse ehtiäkseni edes sen 5 minuuttia myöhässä.

Minulla ei ole mitään diagnooseja, mutta usein tuntuu siltä että ei tämä kaikki ihan normaalia voi olla.

Ainakin nuo tarkistukset ja se, että pitää aloittaa alusta jos häiriintyy jostain kuulostavat itselle hyvin tutuilta. T. Pakko-oireinen lähtöstressaaja

Vierailija
264/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli vaan mieleen tätä ketjua lukiessa, että kuinka moni tuntee/tietää tällaisen kroonisen myöhästelijän joka on saanut lopputilin myöhästelyjensä vuoksi.

Aika harvassa taitavat loppujen lopuksi olla. Yleensä nämä myöhästelijät kyllä ehtivät asioihin jotka ovat heille itselleen tärkeitä ja joista voisi tulla ihan oikeita sanktioita. Kysymys on prioriteeteista ja valinnoista, ei siitä että ei oikeasti osattaisi olla ajoissa silloin kun sillä on oikeasti väliä.

Vierailija
265/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kroonikko vaati myös, että pitää odotella aina tapaamispaikan ovella, koska hän ei halua tulla/mennä yksin sisälle. Että ei siinä oikein luontevaa olisi ollut lueskella ravintolan, museon, leffateatterin ovella. Muutenkin harvemmin sitä jaksaa alkaa tavallista illan viettoa varten rahtaamaan laukullista viihdykettä itselleen, kun tarkoitus on tavata kavereita. Lueskelen mieluummin kotona.

Siskoni on myös aina myöhässä ja voit olla varma, että mitä tärkeämpi meno mulle, sen enemmän. Lisäksi hän on näitä "pistäydytään vaan nopeasti"-tyyppejä, eli jos ollaan menossa jonnekin, pitää käydä tossa ja tossa kaupassa, jossa nuohotaan joka saaketin hyllyn väli. Tapana myös jäädä jaarittamaan myyjälle piittaamatta tippaakaan, miten jono kasvaa takanaan. Naama punaisena saa kiskoa pois tiskiltä, että täällä muutkin haluaa ostaa.

Ihana sisko, mutta en mielellään hengaile ja pyydän jota kuta muuta, jos oikeasti haluan mennä jonnekin, ainakaan ajoissa.

Vierailija
266/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset oppii kouluttamalla. Ennen koronaa laitoin palaverihuoneen oven lukkoon minuutin yli alkamisajan ja jos silloin ei ollut huoneessa, se oli voi voi ja kyynel. Kysyköön asiat joltakulta. Teamsissa samoin heitän palaverista ulos myöhästyjät. Ottakoot asiasta selvää jotain muuta kautta. 

Vastaavasti itse olen joutunut kouluttamaan sinun kaltaisiasi. Jos palaverihuone on edelliselle varattuna klo 12.00-13.00, niin sinä et voi olla siellä sulkemassa ovea seuraavan palvelin osallistujilta klo 13.00. Sinä voit korkeintaan olla menossa itsekin ovesta sisään vasta klo 13.00. Tähän törmää aivan jatkuvasti, etteivät itsekkäät etuajassa ryysääjät kunnioita toisia ja heidän maksamiaan edellisiä varauksia pätkän vertaa.

Mikä helvetin selitys tuo oli?! :D :D xD Ehkäpä alkuperäisen kommentin kirjoittajalla ei ole tuollaista ongelmaa, että vasta klo 13.00 pääsee sisään, joten ei voi klo 13.00 laittaa ovea lukkoon. Eikä hän myöskään kuvannut tilannetta, jossa joku muu olisi huoneessa omalla varauksellaan, ja hänen pitäisi ajaa tämä sieltä pois. Idea oli, että kun palaverihuoneessa ollaan ja tilaisuuden kuuluu alkaa, ovi pannaan kiinni eikä myöhästyneitä oteta sisälle. Näin kuuluisi tehdä joka paikassa. Sillä ei mielestäni ole mitään väliä, jos joku tulee jossain yliopistossa normiluennolle myöhässä, koska se ei ole muiden oppimisesta pois, eikä myöhästyjää tarvitse briiffata aiheeseen mukaan, mutta jos pitää tehdä jotain opiskelijatovereiden kanssa ja kaikkien pitäisi olla paikalla, se on ongelma, kun joku tuppaa paikalle myöhässä ja hommat pitää aloittaa alusta ja pahimmassa tapauksessa jäädä yliajalle, että saadaan hoidetuksi se, mitä piti.

Vierailija
267/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kuuluu hyviin tapoihin mennä kylään vähän myöhässä. Eli jos on luvannut mennä kolmelta, niin voi hyvin soittaa ovikelloa vasta vartin yli kolme. Aina nimittäin isäntäväelläkin voi sattua kaikenlaista, armonaika voi kelvata heillekin. Itse tykkään myös, jos vieras tulee hieman myöhemmin kun on sovittu, ehtii sitten itse vielä vetämään hetken henkeä.

Myöhästyminen ei todellakaan kuulu hyviin tapoihin. Jos isäntäväki kutsuu sinut kolmeksi, he ovat tehneet sen ihan tietoisesti ja tarkoittaneet sitä. Entäpä jos siellä on esim. ruoka jo valmiina, saattavat olla itsekin nälissään, mutta haluavat odottaa vierasta? Ja sinä tulet tarkoituksella myöhässä, koska se on SINUN mielestäsi kohteliasta?

Kaikenlaista selittelijää sitä kuuleekin.

No onneksi mulla ei ole tuollaista nipottavaa tai syyllistävää tuttavapiiriä. Osaavat kyllä syödä, jos on nälkä, eikä ole illanistujaiset vartista tai puolestakaan tunnista kiinni. Ei kylään meno mitään ajanvaraustasoista hommaa tarkkuudeltaan ole. Ja varsinkin jos tulijoita on paljon, ei kaikki millään mahdu muutenkaan samaan aikaan eteiseen. Hyvä vaan että tullaan tipotellen.

Yleensäkin tapaamisia on erilaisia. Hammaslääkärissä käynti on ymmärrettävästi aikatarkkuudeltaan eri sarjaa kuin jokin "nähdään seiskalta pubissa" -tapaaminen. Tässä ketjussa nyt on vaan neuroottisia ihmisiä, joille kaikki asiat on samanarvoisia. Joustamattomat ihmiset ovat ikäviä. Meillä on tuttujen kanssa normaalia suurpiirteistä meininkiä.

Se ei ole neuroottista, jos sovit johonkin parkkipaikalle tapaamisen ja toinen on puolituntia myöhässä ja odottava ei pidä siitä. Ehkä jotkut 100 ihmisen bileissä ei haittaa vaikka joku ei edes saavu paikalle. Mutta kyllä toisia ja heidänkin aikaansa voisi kunnioittaa. Sinulle tekisi hyvää seisottaa sinua 45 minuuttia pakkasessa odottamassa kyytiä, sillä aikaa kun toinen on käynyt suihkussa, mopannut lattiat ja silittänyt vaatteitaan. Tai oikeasti, vaikka 1 h ja 45 minuuttia. Ei viitsitä nipottaa sen ajan kanssa.

No enhän minä tietenkään pakkasessa odottaisi 45 minuuttia. Kyllä myöhästelijät yleensä ilmoittavat ennen myöhästymistään viestillä, että myöhästyvät. Niin minäkin: ilmoitan, että myöhästyn niin ja niin paljon sovitusta ajasta. Toisella on sitten mahdollisuus ilmoittaa, että hän ei odota. Ihan oma valinta.

Aina voi sattua kaikenlaista. Minäkin kuljen junalla ja julkisilla, metrokin on aina silloin tällöin seisauksissa "henkilövahingon vuoksi" ja sitten pitää mennä bussilla pidemmän kautta. En todellakaan kaikkiin tapaamisiin varaa tunnin puskuria siltä varalta että satun myöhästymään, vaan luotan aikatauluihin. Jos ne ei pidä, niin sitten myöhästyn. Tai sitten joskus pitää palata kotiin hakemaan jokin juttu, jota kyläpaikassa pyydetäänkin tuomaan jne.

Myöhästyminen on inhimillistä, nipottaminen tosikkomaista. Ihminen luulee aikansa olevan niin tärkeää, että kaiken pitää tapahtua minuutilleen. Sellaisille ihmisille koronakaranteeni tai -eristys on sopiva hengähdystauko.

Ilman muuta maailmassa sattuu kaikenlaista. Olen jopa joutunut lentokentälle mentäessä seisomaan onnettomuuden takia jonossa ja vaarassa myöhästyä lennolta, mutta emme me puhu tässä ketjussa näistä, jotka ovat aina ajoissa ja sitten joskus todella harvoin tapahtuu odottamatonta tyyliin housut repeävät ja on pakko palata kotiin ne vaihtamaan.

Kyllä, vaikka sinusta tuntuu vaikealta uskoa, niin kyllä jopa näitä jopa pakkasessa odotuttajia on. Ensin ollaan vartin myöhässä, heille soittaa ja he sanovat, että ovat melkein perillä ja sitten siihen menee vielä toiset 20 minuuttia ennenkuin ovat lopulta paikalla.

Ei se aina ole oma valinta jääkö vai ei odottamaan. Joskus sinä olet sopinut joidenkin muiden kanssa tapaamisen ja sovitte menevänsä yhdessä, mutta sitten tämä sopija, joka ehkä on itse sekä määrännyt ajan, että paikan tuleekin reilusti myöhässä. Jos olisit tiennyt etukäteen olisit järjestänyt vaikka toisen kuljetuksen, mutta siinä odotellessa mitä ikinä teet, tulet sen toisen takia itsekin olemaan myöhässä.

Kyllä näitä ”elokuvateatterin” ulkopuolella odottavia näkee usein. Haluttaisiin mennä yhdessä kaverin kanssa, molemmat maksaa omat lippunsa ja toista ei vaan kuulu, vaikka filmin mainokset pyörivät jo. Et voi ostaa omaa lippua, koska sitten ette ehkä saa viereisiä ja sinulla ei ole varaa ostaa molempia lippua jne.

Jos sinun aikasi ei ole tärkeää, niin mikset mene sinne jo tunteja etukäteen seisomaan? Mitä sinä sillä ajalla teet? Voit hyvin käyttää sen siinä seisomalla odottelemassa muita. Sen sijaan heille, joille se aika on tärkeää tulevat sitten tehokkaasti sovittuun aikaan, kun sinä olet ensin siellä seissyt ja ajatellut.

Miksi et ihan vaan sovi varttia myöhemmäksi, jos haluat tulla vartin myöhemmin? Miksi kaverisi pitää odotella siellä sinua, jotta sinä saat tehtyä juttujasi? Hänkin voisi käyttää ne minuutit ja tunnit siellä kotona siivoamiseen. Sen sijaan, että sinun mieleksesi saapuu ajoissa ja on paikalla kun sinä saavut.

Minua ei häiritse jos joku myöhästyy 5 minuuttia. Saatan joskus itsekin "myöhästyä" saman. Jos sovitaan tapaaminen viiden aikaan niin mielestäni se ei ole tasan 17 vaan hieman molemmin puolin. Elokuvissa en ole koskaan ymmärtänyt noita mainoksia, mielelläni menen sisään vasta niiden loppuessa. Olen nimittäin allerginen mainoksille. En koskaan kyttää kelloa että nyt se kaveri on 30 sekuntia myöhässä.

Jos on elämänsä rakentanut niin että 30 sek romahduttaa mielenterveyden niin ei kannata olla kuin harvojen ja valittujen kanssa tekemisissä.

Onneksi nyt korona-aikana saa ihan luvan kanssa vetäytyä eikä tarvitse antaa muiden aikatauluttaa elämäänsä.

Mistä sinä tämän 30 sekuntia keksit? Ei kukaan kyttää sekunteja. Ei edes muutamia minuutteja. Eikä edes tunteja, jos katastrofi on kohdannut ja estää saapumisen.

Toivon sinulle tuttavuuksia jotka aina odotuttavat sinua. Ei vaan, että saavutte mainosten aikaan, vaan 10 minsaa filmin alkamisen jälkeen. Sellaisen, jonka kanssa teidän pitäisi lähteä yhdessä festareille, mutta kolme ensimmäistä bändiä on jo settinsä soittanut kun saavutte sinne.

Vai miten on, kun tilaat auton ja haet sen mutta edellinen vuokraaja ei ole palauttanut sitä ajoissa, joten odottelet sitä autoa pari tuntia? Hänelle katsos tulo muuttujia ja piti mopata lattiat ja pestä hiukset.

Minulla on ystävä joka tulee mainosten aikaan elokuviin. Hän on itse se joka tykkää elokuvista ja pyytää minua mukaan. Joskus lähden. Ei ole minulle ongelma ollut jos hän on ollut myöhässä. Jos sovimme tapaamisen uimahalliin niin sovimme että jos toinen myöhästyy niin toinen voi mennä edeltä vaikka saunomaan. Keikkoja menen yksin katsomaan jos ne on tärkeitä, en halua siihen häiriköimään kavereita. Jos menen taas festareille seuran vuoksi niin silloin mennään joustavasti yhdessä.

Itselleni ei ole hirveä ongelma odotella paria minuuttia jos toinen on myöhässä. Sellaiseen olen katkaissut välit joka sekunteja kyttää.

Minulle ystävyydessä on muut asiat tärkeämpiä kuin ajoissa olo, kuten luotettavuus ja se ettei puhuta pahaa selän takana.

Ei olla sinun kanssa ystäviä ja hyvä niin.

Yritäpä vastata argumenttiin sen sijaan että olkiukkoilet. Vai onko luetun ymmärtämisessä todellakin noin pahoja ongelmia? Lainaus henkilöltä jolle vastasit:  "Mistä sinä tämän 30 sekuntia keksit? Ei kukaan kyttää sekunteja. Ei edes muutamia minuutteja. Eikä edes tunteja, jos katastrofi on kohdannut ja estää saapumisen." Ja sinä ääliö länkytät taas minuuteista. Todellakin ansaitset kavereita, jotka odotuttavat sinua jossain kadunkulmassa toista tuntia, ja sitten vielä kehtaavat valittaa kun et enää roikkunut siellä parin tunnin päästä kun viitsivät vihdoin ilmaantua paikalle. Mutta taidat oikeasti olla itse yksi näistä kavereitaan halveksivista myöhästelijöistä kun sinulla on niitä kavereita joiden kanssa välit ovat menneet poikki kun ovat valittaneet "sekuntien" (eli luultavasti oikeasti parinkymmenen minuutin) myöhästelystä.

En jaksa lukea juttujasi enkä muutenkaan tätä ketjua.

Kummasti sinulla löytyy aikaa jonninjoutavan länkyttämiseen tällä palstalla mutta aikasi on kullan arvoista jos kaverisi hieman myöhästyy. Aika ristiriitaista ja ei ihme jos sinulla ei ole paljonkaan kavereita.

Vierailija
268/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki muut syyt myöhästyä paitsi onnettomuus ovat tekosyitä.

Paskahätä ja lorahtaneet veret pikkareissa on ihan hyvä syy.

Jos tällaisten asioiden takia myöhästyy, on ollut lähdössä liian myöhään joka tapauksessa.

Vierailija
269/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kuuluu hyviin tapoihin mennä kylään vähän myöhässä. Eli jos on luvannut mennä kolmelta, niin voi hyvin soittaa ovikelloa vasta vartin yli kolme. Aina nimittäin isäntäväelläkin voi sattua kaikenlaista, armonaika voi kelvata heillekin. Itse tykkään myös, jos vieras tulee hieman myöhemmin kun on sovittu, ehtii sitten itse vielä vetämään hetken henkeä.

Myöhästyminen ei todellakaan kuulu hyviin tapoihin. Jos isäntäväki kutsuu sinut kolmeksi, he ovat tehneet sen ihan tietoisesti ja tarkoittaneet sitä. Entäpä jos siellä on esim. ruoka jo valmiina, saattavat olla itsekin nälissään, mutta haluavat odottaa vierasta? Ja sinä tulet tarkoituksella myöhässä, koska se on SINUN mielestäsi kohteliasta?

No onneksi mulla ei ole tuollaista nipottavaa tai syyllistävää tuttavapiiriä. Osaavat kyllä syödä, jos on nälkä, eikä ole illanistujaiset vartista tai puolestakaan tunnista kiinni. Ei kylään meno mitään ajanvaraustasoista hommaa tarkkuudeltaan ole. Ja varsinkin jos tulijoita on paljon, ei kaikki millään mahdu muutenkaan samaan aikaan eteiseen. Hyvä vaan että tullaan tipotellen.

Yleensäkin tapaamisia on erilaisia. Hammaslääkärissä käynti on ymmärrettävästi aikatarkkuudeltaan eri sarjaa kuin jokin "nähdään seiskalta pubissa" -tapaaminen. Tässä ketjussa nyt on vaan neuroottisia ihmisiä, joille kaikki asiat on samanarvoisia. Joustamattomat ihmiset ovat ikäviä. Meillä on tuttujen kanssa normaalia suurpiirteistä meininkiä.

Taas yksi krooninen myöhästelijä selittämässä miten on niitä itselle tärkeitä asioita joista ei myöhästytä ja sitten niitä hälläväliä-tapaamisia missä voi ihan rauhassa odotuttaa ihmisiä vaikka tuntikausia, kun ei niillä ole niin väliksi. Tärkeisiin asioihin ehditään ajoissa, vähemmän tärkeisiin sitten kun viitsii vaivautua. Ja vika tietysti on siinä "joustamattomassa" kaverissa jota v*tuttaa notkua jonkun leffateatterin aulassa 30min odottamassa hänen kuninkaallista korkeutaan. Eikun ei sentään, kyllä se elokuva on niin tärkeä ettei siitä myöhästytä.

Vierailija
270/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öh, en tiedä mistä päin Suomea sinä olet, mutta minulle on opetettu että kylään mentäessä ei koskaan saa saapua etukäteen. Kohteliainta on saapua aavistuksen (10-15min) myöhässä niin että isäntäväki ehtii hengähtää hetken jos aika on mennyt tiukalle. Voi olla että tässä on aluekohtaisia eroja: onhan monessa muussakin tavassa kuten itselleni täysin vieraassa kursailussa.

Ja lähes aina kun jotkut juhlat olen itsekin järjestänyt, niin viimetipassa tajuaa että hammastikut/servetit/sokeripalat ovat loppu tai vessapaperia pitää lisätä veskiin. Joten arvostan todella itsekin ihmisiä jotka tulevat pienellä viiveellä kylään.

Minulla on sellainen kokemus, että ristiäiset/häät/hautajaiset ym. klo 15 tarkoittavat sitä, että juhlallisuudet alkavat klo 15. On siis hyvä olla paikalla 5 - 15 min etuajassa. Kyseessä on selkeästi suunniteltu tilaisuus, jossa valmistelut eivät veny yli määräajan.

Mutta jos minut on kutsuttu kylään klo 17, on sopivaa mennä klo 17 - 17.15, ei koskaan etuajassa. Itselle on kerran käynyt niin, että tuttavaperhe tuli kylään 15-20 min etuajassa. Olin vauvaperheen aikatauluista johtuen vasta juuri ehtinyt käydä suihkussa ja tukka oli märkä, enkä ehtinyt meikata, kuten oli tarkoitus. Se oli minulle kiusallista.

Sovittuihin tapaamisiin kodin ulkopuolella mennään ajallaan. Jos myöhästyminen ylittää viisi minuuttia, siitä ilmoitetaan etukäteen. Aina kannattaa pahoitella aluksi vielä sanallisesti, jos on myöhässä.

Vierailija
271/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole neuroottista, jos sovit johonkin parkkipaikalle tapaamisen ja toinen on puolituntia myöhässä ja odottava ei pidä siitä. Ehkä jotkut 100 ihmisen bileissä ei haittaa vaikka joku ei edes saavu paikalle. Mutta kyllä toisia ja heidänkin aikaansa voisi kunnioittaa. Sinulle tekisi hyvää seisottaa sinua 45 minuuttia pakkasessa odottamassa kyytiä, sillä aikaa kun toinen on käynyt suihkussa, mopannut lattiat ja silittänyt vaatteitaan. Tai oikeasti, vaikka 1 h ja 45 minuuttia. Ei viitsitä nipottaa sen ajan kanssa.

No enhän minä tietenkään pakkasessa odottaisi 45 minuuttia. Kyllä myöhästelijät yleensä ilmoittavat ennen myöhästymistään viestillä, että myöhästyvät. Niin minäkin: ilmoitan, että myöhästyn niin ja niin paljon sovitusta ajasta. Toisella on sitten mahdollisuus ilmoittaa, että hän ei odota. Ihan oma valinta.

Aina voi sattua kaikenlaista. Minäkin kuljen junalla ja julkisilla, metrokin on aina silloin tällöin seisauksissa "henkilövahingon vuoksi" ja sitten pitää mennä bussilla pidemmän kautta. En todellakaan kaikkiin tapaamisiin varaa tunnin puskuria siltä varalta että satun myöhästymään, vaan luotan aikatauluihin. Jos ne ei pidä, niin sitten myöhästyn. Tai sitten joskus pitää palata kotiin hakemaan jokin juttu, jota kyläpaikassa pyydetäänkin tuomaan jne.

Myöhästyminen on inhimillistä, nipottaminen tosikkomaista. Ihminen luulee aikansa olevan niin tärkeää, että kaiken pitää tapahtua minuutilleen. Sellaisille ihmisille koronakaranteeni tai -eristys on sopiva hengähdystauko.

Ilman muuta maailmassa sattuu kaikenlaista. Olen jopa joutunut lentokentälle mentäessä seisomaan onnettomuuden takia jonossa ja vaarassa myöhästyä lennolta, mutta emme me puhu tässä ketjussa näistä, jotka ovat aina ajoissa ja sitten joskus todella harvoin tapahtuu odottamatonta tyyliin housut repeävät ja on pakko palata kotiin ne vaihtamaan.

Kyllä, vaikka sinusta tuntuu vaikealta uskoa, niin kyllä jopa näitä jopa pakkasessa odotuttajia on. Ensin ollaan vartin myöhässä, heille soittaa ja he sanovat, että ovat melkein perillä ja sitten siihen menee vielä toiset 20 minuuttia ennenkuin ovat lopulta paikalla.

Ei se aina ole oma valinta jääkö vai ei odottamaan. Joskus sinä olet sopinut joidenkin muiden kanssa tapaamisen ja sovitte menevänsä yhdessä, mutta sitten tämä sopija, joka ehkä on itse sekä määrännyt ajan, että paikan tuleekin reilusti myöhässä. Jos olisit tiennyt etukäteen olisit järjestänyt vaikka toisen kuljetuksen, mutta siinä odotellessa mitä ikinä teet, tulet sen toisen takia itsekin olemaan myöhässä.

Kyllä näitä ”elokuvateatterin” ulkopuolella odottavia näkee usein. Haluttaisiin mennä yhdessä kaverin kanssa, molemmat maksaa omat lippunsa ja toista ei vaan kuulu, vaikka filmin mainokset pyörivät jo. Et voi ostaa omaa lippua, koska sitten ette ehkä saa viereisiä ja sinulla ei ole varaa ostaa molempia lippua jne.

Jos sinun aikasi ei ole tärkeää, niin mikset mene sinne jo tunteja etukäteen seisomaan? Mitä sinä sillä ajalla teet? Voit hyvin käyttää sen siinä seisomalla odottelemassa muita. Sen sijaan heille, joille se aika on tärkeää tulevat sitten tehokkaasti sovittuun aikaan, kun sinä olet ensin siellä seissyt ja ajatellut.

Miksi et ihan vaan sovi varttia myöhemmäksi, jos haluat tulla vartin myöhemmin? Miksi kaverisi pitää odotella siellä sinua, jotta sinä saat tehtyä juttujasi? Hänkin voisi käyttää ne minuutit ja tunnit siellä kotona siivoamiseen. Sen sijaan, että sinun mieleksesi saapuu ajoissa ja on paikalla kun sinä saavut.

Minua ei häiritse jos joku myöhästyy 5 minuuttia. Saatan joskus itsekin "myöhästyä" saman. Jos sovitaan tapaaminen viiden aikaan niin mielestäni se ei ole tasan 17 vaan hieman molemmin puolin. Elokuvissa en ole koskaan ymmärtänyt noita mainoksia, mielelläni menen sisään vasta niiden loppuessa. Olen nimittäin allerginen mainoksille. En koskaan kyttää kelloa että nyt se kaveri on 30 sekuntia myöhässä.

Jos on elämänsä rakentanut niin että 30 sek romahduttaa mielenterveyden niin ei kannata olla kuin harvojen ja valittujen kanssa tekemisissä.

Onneksi nyt korona-aikana saa ihan luvan kanssa vetäytyä eikä tarvitse antaa muiden aikatauluttaa elämäänsä.

Mistä sinä tämän 30 sekuntia keksit? Ei kukaan kyttää sekunteja. Ei edes muutamia minuutteja. Eikä edes tunteja, jos katastrofi on kohdannut ja estää saapumisen.

Toivon sinulle tuttavuuksia jotka aina odotuttavat sinua. Ei vaan, että saavutte mainosten aikaan, vaan 10 minsaa filmin alkamisen jälkeen. Sellaisen, jonka kanssa teidän pitäisi lähteä yhdessä festareille, mutta kolme ensimmäistä bändiä on jo settinsä soittanut kun saavutte sinne.

Vai miten on, kun tilaat auton ja haet sen mutta edellinen vuokraaja ei ole palauttanut sitä ajoissa, joten odottelet sitä autoa pari tuntia? Hänelle katsos tulo muuttujia ja piti mopata lattiat ja pestä hiukset.

Minulla on ystävä joka tulee mainosten aikaan elokuviin. Hän on itse se joka tykkää elokuvista ja pyytää minua mukaan. Joskus lähden. Ei ole minulle ongelma ollut jos hän on ollut myöhässä. Jos sovimme tapaamisen uimahalliin niin sovimme että jos toinen myöhästyy niin toinen voi mennä edeltä vaikka saunomaan. Keikkoja menen yksin katsomaan jos ne on tärkeitä, en halua siihen häiriköimään kavereita. Jos menen taas festareille seuran vuoksi niin silloin mennään joustavasti yhdessä.

Itselleni ei ole hirveä ongelma odotella paria minuuttia jos toinen on myöhässä. Sellaiseen olen katkaissut välit joka sekunteja kyttää.

Minulle ystävyydessä on muut asiat tärkeämpiä kuin ajoissa olo, kuten luotettavuus ja se ettei puhuta pahaa selän takana.

Yritäpä vastata argumenttiin sen sijaan että olkiukkoilet. Vai onko luetun ymmärtämisessä todellakin noin pahoja ongelmia? Lainaus henkilöltä jolle vastasit:  "Mistä sinä tämän 30 sekuntia keksit? Ei kukaan kyttää sekunteja. Ei edes muutamia minuutteja. Eikä edes tunteja, jos katastrofi on kohdannut ja estää saapumisen." Ja sinä ääliö länkytät taas minuuteista. Todellakin ansaitset kavereita, jotka odotuttavat sinua jossain kadunkulmassa toista tuntia, ja sitten vielä kehtaavat valittaa kun et enää roikkunut siellä parin tunnin päästä kun viitsivät vihdoin ilmaantua paikalle. Mutta taidat oikeasti olla itse yksi näistä kavereitaan halveksivista myöhästelijöistä kun sinulla on niitä kavereita joiden kanssa välit ovat menneet poikki kun ovat valittaneet "sekuntien" (eli luultavasti oikeasti parinkymmenen minuutin) myöhästelystä.

Kummasti sinulla löytyy aikaa jonninjoutavan länkyttämiseen tällä palstalla mutta aikasi on kullan arvoista jos kaverisi hieman myöhästyy. Aika ristiriitaista ja ei ihme jos sinulla ei ole paljonkaan kavereita.

Asiaan ei pitäisi olla sinulla mitään puuttumista, jos ao. henkilö ei täällä kommentoidessaan odotuta ketään. Aika on kullan arvoista, ja sen saa kukin käyttää just niin kuin haluaa. Toisten aikaa ei saa kuluttaa kuten tahtoo - ainoastaan omaansa. Jos ette osaa pitää sovitusta kiinni, kertokaa etukäteen, että olette aina myöhässä ja/tai jättäkää sopimatta.

Vierailija
272/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli vaan mieleen tätä ketjua lukiessa, että kuinka moni tuntee/tietää tällaisen kroonisen myöhästelijän joka on saanut lopputilin myöhästelyjensä vuoksi.

Aika harvassa taitavat loppujen lopuksi olla. Yleensä nämä myöhästelijät kyllä ehtivät asioihin jotka ovat heille itselleen tärkeitä ja joista voisi tulla ihan oikeita sanktioita. Kysymys on prioriteeteista ja valinnoista, ei siitä että ei oikeasti osattaisi olla ajoissa silloin kun sillä on oikeasti väliä.

Mulla oli työkaveri, joka oli aina sen 10 min vähintään myöhässä ja sai siitä kyllä aika paljon noottia. Ei sentään potkuja, mutta ikävää naljailua ja joka palaverin alussa meni vähän semmoiseksi ahaa x se taas sieltä vasta tulee.

Muutaman kerran sanoin, että hei nyt lähdetään palaveriin ja kun vastasi, että joo jooo hän tulee ihan kohta, sanoin, että kannattaisko nyt lähteä mun kanssa. Siis myöhästeli myös ihan toimistolla, jäi aina jotain nykertämään, kun olisi ollut palaverin aika.

Hänestä jäi mielikuva, että muuten ei oikein päivän aikana saanutkaan mitään aikaiseksi, vaan jotenkin se palaverin alkaminen sitten sai boostin työnteolle, että nytpä teenkin tuon ja tuon. Sama myöhästelevällä kaverilla, lojui telkkarin edessä koko päivän ja varttia ennen lähtöä alkoi kämpän siivoilu.

Vierailija
273/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah! Sieltähän se paljastui, krooninen myöhästelijähän se siinä kommentoi! Veikkaan, että sinun tuttavapiirissäsi olet tunnettu tyyppinä jota ei kannata pyytää mihinkään, kun se on aina kuitenkin myöhässä ja vielä jaksaa marista jos siitä huomauttaa. Defenssit päällä ja mieletön käsienheiluttelu ja yritys johtaa puhe johonkin muuhun kuin sinun ja kaltaistesi itsekkääseen ja itsekeskeiseen käytökseen, jota ei siedä kukaan - ei edes muut myöhästelijät.

Vierailija
274/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väännät asian kuin minulle olisi ongelma joku muutama minuutti tai jopa sekunti. Ei, se ei ole minulle ongelma.

Ei, eikä minulle ole sekään ongelma, kun joku sanoo ottavansa se kymmentä yli bussin ja sovitaan, että nähdään siellä pysäkillä kun bussi saapuu tms. Eikä edes se, että sovimme etukäteen toisen menevän sisälle kun saapuu paikalle.

Ei, me emme tosiaan olisi ystäviä, koska ymmärtämisesi taso on liian matala. Minulle ystävyydessä on paljon tärkeitä asioita, mutta siitähän tämä ketju ei koskenut, vaan myöhästymistä. Mutta hei, kivat sulle, jos ystäväsi on luvannut hakea sinut vaikka lentokentältä tai bussiasemalla yömyöhään, kun paikallisbussit ei enää kulje ja takseja ei näy ja tulisivat muutenkin liian kalliiksi ja olet vieraassa kaupungissa, sinä odottelet siellä ulkona pakkasessa tai epämääräisten tyyppien ympäröimänä muutaman tunnin.

Mutta tärkeintä on, että kaverillasi on puhtaat hiukset ja lattia mopattu.

Vierailija
275/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on itse aina vähän etuajassa, muttei kestä kun toiset on aina vähän taka-ajassa. Millä perustella toinen on toista huonompi! Joka tapauksessa hän on kanssaihmiselle ankarampi kuin itselleen. Olisi edes tasan oikeassa ajassa.

Vierailija
276/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli työkaveri, joka oli aina sen 10 min vähintään myöhässä ja sai siitä kyllä aika paljon noottia. Ei sentään potkuja, mutta ikävää naljailua ja joka palaverin alussa meni vähän semmoiseksi ahaa x se taas sieltä vasta tulee.

Muutaman kerran sanoin, että hei nyt lähdetään palaveriin ja kun vastasi, että joo jooo hän tulee ihan kohta, sanoin, että kannattaisko nyt lähteä mun kanssa. Siis myöhästeli myös ihan toimistolla, jäi aina jotain nykertämään, kun olisi ollut palaverin aika.

Hänestä jäi mielikuva, että muuten ei oikein päivän aikana saanutkaan mitään aikaiseksi, vaan jotenkin se palaverin alkaminen sitten sai boostin työnteolle, että nytpä teenkin tuon ja tuon. Sama myöhästelevällä kaverilla, lojui telkkarin edessä koko päivän ja varttia ennen lähtöä alkoi kämpän siivoilu.

Tässä voi olla jotain selityksen juurta! Suoraan sanottuna on laiska yksi myöhästelevä kaveri ja varmaankin siis juuri noin, että tekee kaikki päivän jutut sitten yhteen syssyyn, siivoaa ja lähtee, mutta ei osaa yhtään ajoittaa hommia.

Itsellä ollut myös aina myöhässä (ovet  jo kiinni) palaveriin tuleva työkaveri ja ihmettelin aina, miten oikeasti kehtaa tulla JOKA KERTA viimeisenä ja sori sori ja sönkätä jotain selitystä. Meillä on avokonttori, joten kaikkihan näkee miten jää vaan sinne pöytänsä ääreen jotain häsäämään kun muut lähtee palaveriin.

Vierailija
277/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on itse aina vähän etuajassa, muttei kestä kun toiset on aina vähän taka-ajassa. Millä perustella toinen on toista huonompi! Joka tapauksessa hän on kanssaihmiselle ankarampi kuin itselleen. Olisi edes tasan oikeassa ajassa.

Sillä perusteella, että aina vain toinen odottaa. Vähän niinkun kurjempi on kaveri, joka ei koskaan maksa osuuttaan, kuin sellainen, joka maksaa.

Vierailija
278/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on useampia syitä, miksi meinaan myöhästyä tai myöhästyn

Pakko-oireinen häiriö ja ahdistus/paniikki: Minun on pakko tarkistaa hella, sähkölaitteet yms. ennen lähtöä, en voi poistua sitä ennen kotoa. Stressaan välillä valtavasti uloslähtöä ahdistuksen/paniikkihäiriön vuoksi ja mitä enemmän stressaan, sitä varmemmin jään "jumiin" lähtötilanteeseen, enkä pysty irroittautumaan tarkastamisesta mihinkään. Tämä ei ole siis mikään valinnainen "vielä yksi pikkujuttu ennen lähtöä", vaikka joku tulisi irvailemaan siitä, että jätä tarkistamatta jos et ehdi, koska se ei ole vaihtoehto. Työstän tätä terapiassa.

IBS ja stressivatsa: Minulla on jo ennestään todettu ärtyvä suoli, jota lähtöön liittyvä ahdistus hankaloittaa ennestään. Yleensä ei kuitenkaan kehtaa myöhästyessään selittää "Anteeksi, jännitti niin paljon, että piti mennä vielä p**kalle, vaikka olisi jo pitänyt olla lähdössä."

Nepsyoireet, ehkä ADHD: Minulla on toiminnannohjauksen häiriöitä, enkä kykene juurikaan luomaan rutiineja. Kuten eräs aiempi kommentoija sanoi, joka päivä joutuu tavallaan aloittamaan alusta, koska ei ole lähtöön liittyvää rutiinia. Kyllähän se on musertavaa kun miettii aikuisena ihmisenä, että pitäisi varmaan hankkia joku kuvataulu jossa lukee S-Y-Ö, P-U-E H-O-U-S-UT, jne. että muistaisi mitä pitää tehdä ja ehtiä ennen lähtöä ja jäisi kaikki ylimääräinen pois. Minullakin esiintyy myös sekä aikaoptimismia, että ajantajun hämärtymistä.

Olen ratkaissut ongelmani niin, että en tee mielelläni suunnitelmia ihmisten kanssa. En halua olla myöhässä tai pahimmassa tapauksessa joutua perumaan tapaamista ahdistuksen vuoksi. Pakolliset lääkärikäynnit ym. hoituvat joten kuten kiireestä ja ahdistuksesta huolimatta, mutta minun täytyy varata lähtöön runsaasti aikaa ja lähteä mielellään tunti etuajassa. En pidä myöhästymisestä tai siitä tunteesta, kun tulee hiki hatussa paikalle jo valmiiksi stressaantuneena, enkä myöskään halua haaskata ihmisten aikaa.

Ehkä tämä ei liittynyt tähän keskusteluun, koska ainakin jotkut ovat sanoneet, että sairaudet ja muut ovat erikseen, mutta eihän niitä näe päällepäin ja näin ollen minustakin joku saattaisi ajatella, että olen vain huoleton, muista piittaamaton, itsekäs häslääjä, vaikka todellisuus olisikin muuta.

T. Pakko-oireinen lähtöstressaaja

Vierailija
279/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhis kirjoitti:

Ainiin ja todellakin olen ihminen, joka voi hukata ajantajunsa. Maalaan hyvin suuren osan vapaa-ajastani ja jos olen flowtilassa niin todellakin saattaa hukkua vaikka 2-8h päivästä vain tehdessä taidehömppää. Että eipä sekään ole mikään tekosyy kohdallani.

Joskus olen suihkussa 5min, mutta olen niin uppoutunut ajatuksiini että äkisti hätkähdän aikaa kuluneen varmasti ainakin 30min. Mutta ei, tulen suihkusta ja viisi minuuttia meni. Sisäinen kelloni on kai säpäleinä.

Jos kerran tunnet itsesi ja olet sopinut tapaamisen, niin onko sinne suihkuun pakko mennä juuri ennen lähtöä ja varsinkin ilman kelloa? Menet neljä tuntia aikaisemmin ja varmasti ehdit tai jätät väliin koko suihkun ja menet kun tulet takaisin. Flowtilaan auttaa huippuhyvin herätyskello. Laitat sen reilusti ennen soimaan, jotta sinulla on aikaa valmistautua lähtemään ulos. Tai sitten on vaan hyväksyttävä ettei kykene sovittuihin tapaamisiin ja käskeä ne kaverit sinne kotiin, milloin he haluavat tullakin ilman aikatauluja. Kenenkään ei tarvitse odotella yhtään mitään ja katsella kelloja.

Vierailija
280/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset oppii kouluttamalla. Ennen koronaa laitoin palaverihuoneen oven lukkoon minuutin yli alkamisajan ja jos silloin ei ollut huoneessa, se oli voi voi ja kyynel. Kysyköön asiat joltakulta. Teamsissa samoin heitän palaverista ulos myöhästyjät. Ottakoot asiasta selvää jotain muuta kautta. 

Vastaavasti itse olen joutunut kouluttamaan sinun kaltaisiasi. Jos palaverihuone on edelliselle varattuna klo 12.00-13.00, niin sinä et voi olla siellä sulkemassa ovea seuraavan palvelin osallistujilta klo 13.00. Sinä voit korkeintaan olla menossa itsekin ovesta sisään vasta klo 13.00. Tähän törmää aivan jatkuvasti, etteivät itsekkäät etuajassa ryysääjät kunnioita toisia ja heidän maksamiaan edellisiä varauksia pätkän vertaa.

Mikä helvetin selitys tuo oli?! :D :D xD Ehkäpä alkuperäisen kommentin kirjoittajalla ei ole tuollaista ongelmaa, että vasta klo 13.00 pääsee sisään, joten ei voi klo 13.00 laittaa ovea lukkoon. Eikä hän myöskään kuvannut tilannetta, jossa joku muu olisi huoneessa omalla varauksellaan, ja hänen pitäisi ajaa tämä sieltä pois. Idea oli, että kun palaverihuoneessa ollaan ja tilaisuuden kuuluu alkaa, ovi pannaan kiinni eikä myöhästyneitä oteta sisälle. Näin kuuluisi tehdä joka paikassa. Sillä ei mielestäni ole mitään väliä, jos joku tulee jossain yliopistossa normiluennolle myöhässä, koska se ei ole muiden oppimisesta pois, eikä myöhästyjää tarvitse briiffata aiheeseen mukaan, mutta jos pitää tehdä jotain opiskelijatovereiden kanssa ja kaikkien pitäisi olla paikalla, se on ongelma, kun joku tuppaa paikalle myöhässä ja hommat pitää aloittaa alusta ja pahimmassa tapauksessa jäädä yliajalle, että saadaan hoidetuksi se, mitä piti.

Pahimpia ovat sellaiset jotka tunkevat edellisten pelivuorolle urheiluhalleissa. Tullaan roikkumaan porttiin kymmenenkin minuuttia ennen oman vuoron alkua ja häiritsemään edellisten suoritusta, kun se aika oman vuoron alkuun asti kuuluisi tietysti pysyä ihan muualla. Käytöstavat jääneet ilmeisesti opettamatta kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan