Miksi pelkän lukion käynyt ei voi olla vakituisena opettajana lukiossa?
Siis hänhän osaa jo ne jutut. Miksi pitää olla kallis, vuosikausia kestävä jatkokoulutus? Ajatelkaa, mitä säästöä se toisi Suomelle. Ei tarvitsisi maksaa niin paljon veroja.
Kommentit (57)
Lukiosta sitten yli opistoon siitä opettaja kouluun . Ettei ala väärin opettamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm, ei hullumpi idea. Minäpä soitan Li Anderssonille asian tiimoilta.
Tilanne on sikäli hieman erikoinen, että Li Anderssonilla ei taida olla yliopistotutkintoa, vaikka hän älykäs ihminen onkin. Li Andersson ei sikäli ole oikea osoite kysyä asiaa. Toisaalta hän kyllä on opetusministeri. Joka tapauksessa Li Anderssonin täytyy itse konsultoida jotakuta, jolla on akateemisia tutkintoja.
Li Andersson valmistui Turun Katedralskolanista. Hän kirjoitti lukiossa peräti kahdeksan ainetta, yleisarvosanana on laudatur.
Ruotsi (äidinkieli): L
Pitkä Suomi: E
Pitkä englanti: L
Historia: L
Lyhyt ranska: L
Lyhyt venäjä: L
Yhteiskuntaoppi: L
Lyhyt matematiikka: M
[ ] älykäs
[x] Lyhyt matematiikka M
Okei lukio on lukio mutta miten poliitikkoja tuntuu niin usein yhdistävän kehno matikan arvosana ja helppo yliopistotutkinto
Vähän aiheen vierestä, mutta on ihan totta, että ryhmätyö tai parityö toisen samalla tasolla olevan opiskelijan kanssa voi olla parhaimmillaan hyvin opettavaista. Meilläkin laskettiin joskus porukalla laskuja, kun oli vaikeaa. Oli helppo oppia, kun kaveri näytti. Mutta eipä siitä opiskelusta oikeasti mitään tulisi, jos kaikki olisi jätetty vaan sen varaan, että yksi kyseisen kurssin läpäissyt olisi sitten opettanut seuraavan ryhmän.
Vierailija kirjoitti:
Syy on siinä, että silloin kaikki haluis olla opettajii pitkien lomien ja ison palkan takii.
Ei ole kaikilla opettajilla hyvä palkka, ehkä keskipalkkainen. Eikä kaikilla opettajilla ole pitkä loma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on sikäli hieman erikoinen, että Li Anderssonilla ei taida olla yliopistotutkintoa, vaikka hän älykäs ihminen onkin. Li Andersson ei sikäli ole oikea osoite kysyä asiaa. Toisaalta hän kyllä on opetusministeri. Joka tapauksessa Li Anderssonin täytyy itse konsultoida jotakuta, jolla on akateemisia tutkintoja.
Li Andersson valmistui Turun Katedralskolanista. Hän kirjoitti lukiossa peräti kahdeksan ainetta, yleisarvosanana on laudatur.
Hyvät on arvosanat, mutta ei pääsisi opettajaksi lukioon. Eikä hän ole opiskellut yliopistossa mitään sellaista ainetta, jota opettaan lukiossa. Lisäksi kandidaatin opinnoilla ei pääse opettajaksi lukioon, vaan pitää olla maisteri ja jostain opetettavasta aineesta syventävät opinnot (maisteri). Lisäksi pitää olla vielä opettajan pedagogiset opinnot suoritettuina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät on arvosanat, mutta ei pääsisi opettajaksi lukioon. Eikä hän ole opiskellut yliopistossa mitään sellaista ainetta, jota opettaan lukiossa. Lisäksi kandidaatin opinnoilla ei pääse opettajaksi lukioon, vaan pitää olla maisteri ja jostain opetettavasta aineesta syventävät opinnot (maisteri). Lisäksi pitää olla vielä opettajan pedagogiset opinnot suoritettuina.
Lisään venäjää Li on opiskellut yliopistossa, mutta vain sivuaineena eli sillä ei pääse vielä lukioon opettamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lillä on vain hyvä muisti.
Yläasteellakaan ei voi opettaa pelkän lukion käynyt, eikä edes ala-asteella.
Yläasteen opettajalta vaaditaan vähintään perusopinnot opetettevasta aineesta ja ylempi yliopistotukinto. Lisäksi pitää olla käynyt opettajan pedagogiset opinnot.
Miksei opetusministeriltä edellytetä professorin pätevyyttä?
Olihan ennen esim. 50 ja 60-luvulla peräkylän kouluissa melkein kuka vaan tyttökoulun käynyt ainakin sijaisopettajana Kun olimmme pikkuserkkujen maatilalla pitkään vielä syksyllä. Minun äitini toimi opettajana kyläkoulussa. Hän oli käynyt Hallituskadun Tyttökoulun Helsigissä., osasi kieliä, ei puhunu savoa, oli edustava ja hänellä oli erikoisen kaunis käsiala. Ei yliopisto tutkintoa, vaikka jotain siellä lukikin . Osalistui osakunnan toimintaan lähinnä isän daamina. Tämä oli joskus 55. Siskoni ei muista eikä usko.Iisalmella. Hän opetti myös kylän lapsille englantia tuvassa.Emäntä itse piti meille ja muile sunnuntaina pyhäkoulua siellä tuvassa. Köyhille vietiin ruokaa korilla, me lapset siis pikin pitkospita, teitä ei ollut.
Vääriä opettajia kirjoitti:
Lukiosta sitten yli opistoon siitä opettaja kouluun . Ettei ala väärin opettamaan.
Korjataanpa tässä olevat kielioppivirheet: yliopisto on yhdyssana, opettajakoulu (?) on yhdyssana, "ettei ala väärin opettamaan" on - ihmeellistä kyllä - nykyään hyväksytty muoto, mutta parempi olisi kirjoittaa "ala väärin opettaa". Tämän vuoksi EI pelkkä lukion läpäiseminen riitä lukion opettaksi (kun ei edes kielioppi ole hallussa)
Tiedän kyllä vakituisia opettajia, joilla on ulkomailla tutkinto sopivissa aineissa . Pärjää hyvin rauhattomien poikienkanssa. Kokemusta erityisluokasta ja erityiskasvattajana. Sitä ei opi missään yliopistossa jos ei ole auktoriteettia niin ei tule mitään.
Jos tietää jalkapallon säännöt, voi ryhtyä maajoukkueen valmentajaksi.
Somessa ei katsota kielioppia,kun monella on vain hankaa knnykkä. Nipottajat haluaisivat mitallin. Saa tänne osallistua, vaikka olisi rippikoulun käynyt betoniraudottaja, ja kotikieli viro. Tervetuloa kaikki ihan ilman tutkintoja.
Minä olen FM (hallintotieteet), silti olen unohtanut melkein kaiken, mitä lukiossa on opetettu. Ainoastaan vieraat kielet ovat jääneet jotenkin tuonne päänuppiin. M44
Olin yläasteella ja opon tunneilla käsiteltiin peruskoulun jälkeisiä opintoja. Yksi kysi ihan vakavissaan, miksei lääkäriksi voi kouluttautua ammattikoulussa. Ei hitsi, miten me naurettiin.
Vierailija kirjoitti:
Syy on siinä, että silloin kaikki haluis olla opettajii pitkien lomien ja ison palkan takii.
Ei halua. Minä voisin jopa maksaa siitä, että minun ei tarvitse opettaa ketään.
Mä oon käyny aikoja sitten lukion ja kaiken päässy siellä joten kuten läpi. Mutta en mä silti nykyään tajuais niistä asioista yhtään mitään.
Tätä menoa kelpaa kohta monille aloille pelkän peruskoulun käyneetkin.