Kela vaatii virheensä takia multa yli 1000e takaisin.
Minulta evättiin toissa syksynä opintotuki ja jouduin sen takia hakea yleistä asumistukea, jotta saisin maksettua vuokrani. Seuraavana kesänä maksoivat palautuvasti koko vuoden opintotuet kerralla. Viime syksynä alkoivat vaatimaan sitten reilua tuhatta euroa takaisin. Tein valituksen muutoksenhakulautakuntaan ja sieltä tuli kirje jossa luki, että liikaa maksettava etuus on pääsääntöisesti maksettava takaisin, vaikka se johtuisi kelan väärästä toiminnasta.
Siis mitä helvettiä? Miksi mun pitäisi maksaa kelan virheestä? Sen ei pitäisi olla edes mahdollista, että maksavat kahta tukea. Tein tästäkin sitten valituksen ylemmälle taholle. Saa nähdä koska tulee vastaus ja mitä.
Kommentit (84)
Kyllä se vastuu tukien oikeudesta on sinulla itselläsikin. Taidat vaan odottaa, että kaikki tehdään valmiiksi puolestasi.
Tästä olen parin nuorisotyöntekijän ja kuraattorinkin kanssa jutellut ja hekin ovat sitä mieltä, ettei mun missään tapauksessa kuuluisi maksaa.
Ilmaisia lounaita ei ole yhteiskunnan tukitoimissa, mikä oikein onkin
Ihan sama homma jos saat vaikkapa liikaa palkkaa; takaisin se on maksettava jos työnantaja tajuaa pyytää. Turhaan valitat.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:53"]Siis luulit saavasi sen ylimääräisen rahan lahjaksi?
[/quote]
En luullut. Olin oikeutettu opintotukeen ja koska jouduin hakea toista tukea koska eväsivät tämän tuen alunperin ilman syytä olisi heidän pitänyt erottaa tuo summa tuosta opintotuesta.
Ymmärsinkö nyt oikein, että opintotuki oli hylätty ja siksi sait yleistä asumistukea? Ja yhtäkkiä kela päättikin maksaa ne opintotuet sulle?
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:56"]Ymmärsinkö nyt oikein, että opintotuki oli hylätty ja siksi sait yleistä asumistukea? Ja yhtäkkiä kela päättikin maksaa ne opintotuet sulle?
[/quote]
Joo. Olin koko ensimmäisen lukuvuoden ilman opintotukea ja kesällä olivat huomanneet, että minulle olisi kuulunut opintotuki.
No kelan olisi periaatteessa pitänyt niistä takautuvista opintotuista vähentää jo maksettu asumistuki. Mutta kelan virheistä maksaa aina asiakas. Sinun olisi pitänyt silloin itse tajuta ottaa kelaan yhteyttä ja maksaa samantien liiat tuet pois.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:55"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:53"]Siis luulit saavasi sen ylimääräisen rahan lahjaksi? [/quote] En luullut. Olin oikeutettu opintotukeen ja koska jouduin hakea toista tukea koska eväsivät tämän tuen alunperin ilman syytä olisi heidän pitänyt erottaa tuo summa tuosta opintotuesta.
[/quote] Siis hait asumistukea, mutta sitten sinulle maksettiin takautuvasti opintotuet jotka he alunperin eväsivät? Etkö olisi voinut silloin mennä sanomaan siitä että olet jo saanut asumistukea ja maksanut sen osuuden saamistasi rahoista pois?
Onhan sitä jälkikäteen kurjaa maksaa, mutta itsekin perisit mieluusti 1000 euroa takaisin, jos olisit virheellisesti sen jollekin maksanut. Eihän tuossa ole mitään epäselvää.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:59"][quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:55"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:53"]Siis luulit saavasi sen ylimääräisen rahan lahjaksi? [/quote] En luullut. Olin oikeutettu opintotukeen ja koska jouduin hakea toista tukea koska eväsivät tämän tuen alunperin ilman syytä olisi heidän pitänyt erottaa tuo summa tuosta opintotuesta.
[/quote] Siis hait asumistukea, mutta sitten sinulle maksettiin takautuvasti opintotuet jotka he alunperin eväsivät? Etkö olisi voinut silloin mennä sanomaan siitä että olet jo saanut asumistukea ja maksanut sen osuuden saamistasi rahoista pois?
Onhan sitä jälkikäteen kurjaa maksaa, mutta itsekin perisit mieluusti 1000 euroa takaisin, jos olisit virheellisesti sen jollekin maksanut. Eihän tuossa ole mitään epäselvää.
[/quote]
No ei mulla käynyt mieleskään etteivät vähentäisi sitä automaattisesti.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:55"][quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:53"]Siis luulit saavasi sen ylimääräisen rahan lahjaksi?
[/quote]
En luullut. Olin oikeutettu opintotukeen ja koska jouduin hakea toista tukea koska eväsivät tämän tuen alunperin ilman syytä olisi heidän pitänyt erottaa tuo summa tuosta opintotuesta.
[/quote]
Harvoin se menee noin, yleensä maksavat molemmat ja perivät ylimääräiset takaisin. Jos he eivät sitä erottaneet niin tottakai sun pitää se takaisin maksaa. Ei ole varaa maksella joillekin satoja euroja ylimääräistä tuolla tavalla.
Nii-in, se tukihan myönnettiin takautuvasti eli myös ilmeisesti siltä ajalta kun olet saanut yleistä asumistukea? Ei kahta tukea voi saada päällekkäin. Eli takautuen maksetuista tuista olisit ihan hyvin voinut palauttaa jo maksetun asumistuen takaisin. Olisi kannattanut olla Kelaan yhteydessä asiasta silloin, kun sait opintotukipäätöksen myönteisenä.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 17:01"]Nii-in, se tukihan myönnettiin takautuvasti eli myös ilmeisesti siltä ajalta kun olet saanut yleistä asumistukea? Ei kahta tukea voi saada päällekkäin. Eli takautuen maksetuista tuista olisit ihan hyvin voinut palauttaa jo maksetun asumistuen takaisin. Olisi kannattanut olla Kelaan yhteydessä asiasta silloin, kun sait opintotukipäätöksen myönteisenä.
[/quote]
No ei käynyt mieles etteivät vähennä sitä automaattisesti. Eikä kelan pitäisi edes pystyä maksamaan päällekkäisiä tukia.
Ja vastaukses mun valitukseen oli myönnetty virheellinen toiminta.
Kuuluiko tuohon saamaasi opintotukeen asumislisä?
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 17:03"][quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 17:01"]Nii-in, se tukihan myönnettiin takautuvasti eli myös ilmeisesti siltä ajalta kun olet saanut yleistä asumistukea? Ei kahta tukea voi saada päällekkäin. Eli takautuen maksetuista tuista olisit ihan hyvin voinut palauttaa jo maksetun asumistuen takaisin. Olisi kannattanut olla Kelaan yhteydessä asiasta silloin, kun sait opintotukipäätöksen myönteisenä.
[/quote]
No ei käynyt mieles etteivät vähennä sitä automaattisesti. Eikä kelan pitäisi edes pystyä maksamaan päällekkäisiä tukia.
[/quote]
Kuule kun se näkyy kyllä siinä päätöksessä mitä sulle maksetaan joten ihan siitä oisit huomannut ettei asumistukea ole vähennetty.
Sieltä tulee rahojen kanssa samaan aikaan päätös, jossa on eritelty maksetut summat. Eli siitä olisit aivan mainiosti nähnyt, että he ovat virheellisesti maksaneet sulle asumislisää, vaikka olet saanut asumistukea koko vuoden. Sinun olisi tämä pitänyt huomata ja ottaa itse yhteyttä Kelaan. Asiassa ei ole mitään epäselvää.
Mullekin on käynyt samantapainen tilanne. Kela teki virheen ja maksoi minulle n. 200 euroa asumistukea kuussa, vaikka sitä olisi kuulunut maksaa n. 100 euroa. En itse tätä lähtenyt mistään tarkistamaan, ei tullut mieleen kyseenalaistaa Kelan minulle myöntämää tukea.
Kelan takaisinperintäsumma vaihteli valitusten mukaan 700-1000 euron välillä. En löytänyt summan vaihtelusta mitään logiikkaa, mutta kun se kolmen vuoden taistelun jälkeen oli n. 800 euroa, päätin alkaa maksaa sitä pois ennen kuin se nousisi taas. Jouduin ottamaan opintolainaa, että sain maksettua velan pois. Aika kohtuuttomalta tuntui.
Siis luulit saavasi sen ylimääräisen rahan lahjaksi?