Kela vaatii virheensä takia multa yli 1000e takaisin.
Minulta evättiin toissa syksynä opintotuki ja jouduin sen takia hakea yleistä asumistukea, jotta saisin maksettua vuokrani. Seuraavana kesänä maksoivat palautuvasti koko vuoden opintotuet kerralla. Viime syksynä alkoivat vaatimaan sitten reilua tuhatta euroa takaisin. Tein valituksen muutoksenhakulautakuntaan ja sieltä tuli kirje jossa luki, että liikaa maksettava etuus on pääsääntöisesti maksettava takaisin, vaikka se johtuisi kelan väärästä toiminnasta.
Siis mitä helvettiä? Miksi mun pitäisi maksaa kelan virheestä? Sen ei pitäisi olla edes mahdollista, että maksavat kahta tukea. Tein tästäkin sitten valituksen ylemmälle taholle. Saa nähdä koska tulee vastaus ja mitä.
Kommentit (84)
Mites, ap, jos maksat vaikka jonkin 50 euron laskun ja laskua maksaessasi näpyttelet vahingossa yhden nollan liikaa maksaen siis 500 euroa. Oletko sitä mieltä, että maksun saaja saa pitää itsellään liikaa maksamasi 450 euroa, koska eihän se maksun saajan vika ole, että maksoit liikaa? Voin veikata, että olisit välittömästi vaatimassa liikaa maksamaasi summaa takaisin. Tämä sinun ja Kelan välinen tilanne on käytännössä ihan sama. Kela on vahingossa maksanut sinulle liikaa. Virhe on Kelan tekemä, mutta ei se anna sinulle silti oikeutta pitää itselläsi Kelan liikaa maksamia rahoja. Kyllä sinulla on velvollisuus ne maksaa takaisin. Ymmärrän, että tilanne on todella kurja. Olen itsekin aikanaan maksanut liikaa maksettuja opintotukia takaisin päin ihan vain siitä opintotuesta ja kesätöistä säästetyistä rahoista. Todella siis ymmärrän kuinka ikävää se on, mutta kyllä ne rahat on takaisin maksettava. Voit enää toivoa, että summaa kohtuullistetaan, mutta jotain joudut joka tapauksessa maksamaan.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:48"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:42"]Mikset vaan maksa takaisin? Kai sulla on kesältä tallessa [/quote] Meinaat ilmeisesti että kaikki kelalta tulevat rahat kannattaa varmuuden vuoksi jättää käyttämättä..eiköhän ihmiset luota siihen että ne kelassa tietää mitä tekevät ja että päätökset ovat oikeita.
[/quote]
Lausuit taikasanan "päätös". Saamasi summa luki päätöksessä. Ei Kela voi olla varma, ettetkö tahallisesti ummistanut silmiäsi, kun huomasit Kelan maksaneen liikaa.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 00:16"][quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:48"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:42"]Mikset vaan maksa takaisin? Kai sulla on kesältä tallessa [/quote] Meinaat ilmeisesti että kaikki kelalta tulevat rahat kannattaa varmuuden vuoksi jättää käyttämättä..eiköhän ihmiset luota siihen että ne kelassa tietää mitä tekevät ja että päätökset ovat oikeita.
[/quote]
Lausuit taikasanan "päätös". Saamasi summa luki päätöksessä. Ei Kela voi olla varma, ettetkö tahallisesti ummistanut silmiäsi, kun huomasit Kelan maksaneen liikaa.
[/quote]
Niin päätöksessä valituksesta. Josta tein uuden valituksen.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 00:17"][quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 00:16"][quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:48"]
[/quote]
[/quote]
Niin päätöksessä valituksesta. Josta tein uuden valituksen.
[/quote]
Eiku ei toi ollukkaa mun kommentti.
T. Ap
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 00:16"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:48"]
[/quote]
[/quote]
Eikö kyse ollut siitä, että virhe oli päätöksessä?
Ja vaikka lait säätää eduskunta niin kela niitä soveltaa ja vaikka soveltaisivat oikein niin virheenhän he tekevät JOS he virheen tekevät eli laskevat väärin ja päätös menee väärin. Sitten se korjautetaan yksinomaan asiakkaalla, minusta se on väärin myös.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 15:18"]
Meiltäkin vaativat n. 2000e takasin asumistukia vaikka itse olivat hukanneet lomakkeet jotka oltiin henkilökohtaisesti toimitettu kelan toimistoon.
[/quote]
Eikä tullu mieleen kysellä kirjeen tai päätöksen perään?
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:58"][quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:56"]Ymmärsinkö nyt oikein, että opintotuki oli hylätty ja siksi sait yleistä asumistukea? Ja yhtäkkiä kela päättikin maksaa ne opintotuet sulle?
[/quote]
Joo. Olin koko ensimmäisen lukuvuoden ilman opintotukea ja kesällä olivat huomanneet, että minulle olisi kuulunut opintotuki.
[/quote]
Ensinnäkään Kela ei maksa lakkautuksen jälkeen opintotukia ennenkuin kysyy oppilaitoksen opintotukilautakunnalta lausuntoa. Vastasitko mihinkään selvityspyyntöihin?
Tosin jos on menny ihan päin honkia Kelan puolelta niin harmin paikka..
Kun mä vastaavassa tilanteessa oikein valitin kelaan ja sanoin, ettei mulla helvetti soikoon ole rahoja maksaa takaisin niin he kohtuullistivat summan. Muistaakseni mun piti maksaa noin kolmannes vai oliko se puolet. Mutta mulla oli oikeasti sellainen tilanne, että rahaa ei vain ollut, kävin terapiassa ja olin syrjäytymisvaarassa. Kela olisi sitten joutunut maksamaan mulle jossain toisessa päässä takaisin jos olisivat ajaneet mut tiukalla perinnällä oman epäselvän toimintansa takia entistä huonompaan kuntoon.
Vaadin muistaakseni maksun poistamista mutta tulikin kohtuullistaminen. Sitä voi kai hakea suoraankin (eikä maksun poistamista) jos arvelee, etteivät kuitenkaan luovu perinnästä.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 17:22"]
Tuntuu siltä, että Kelan tädit ovat joukolla käyneet alapeukuttamassa kaikkia ap:lle myönteisiä vastauksia :D.
Kyllä tuo Kelan touhu on niin mysteeristä välillä, ettei siitä maallikko saa mitään tolkkua. Kelan olisi ehdottomasti pitänyt vähentää väärin maksetut tuet noisa uusista, eikä saattaa ap:tä tällaiseen kamalaan välikäteen!
[/quote]
Vahingossa alapeukutin tätä. Eli yksi yläpeukku lisää.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:39"]Kela maksoi minulle opintotukea liikaa vaikka olin sen keskeyttänyt lomakkeella ja paikanpäällä pyytänyt maksuestettä. Silti tuli liika maksua. Nyt sitten muutin yhteen poikaystäväni kanssa ja vaihdoimme asumistuen hänen tililleen ja kävimme paikan päällä kysymässä että tarviiko tehdä muuta. No sanoivat että sillä selvä ja asumistuki maksetaan seuraavan kuun alusta sitte avopuolison tilille. Silti tuli kummallekkin asumistuki ja nyt joudun maksamaan omank takaisin. Onneksi sen voi maksaa erissä ja kannattaakin sopia asia niin, että takaisin maksetaan 20-50e kuussa
[/quote]
Mikset voinut palauttaa vaik samana päivänä koko summaa, miksi te kaikki jotka olette saaneet liikaa tai vääriä etuuksia käytätte ne rahat heti?
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 17:58"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 17:57"]Kai se nyt pitää tajuta itsekin, että kahta asuntotukea ei voi saada. Tottakai maksetaan takaisin. [/quote] Niin ja kelan olis pitänyt vähentää se takautuvasta tuesta.
[/quote]
Kela ei voi automaattisesti ottaa tuesta pois aiemmin väärin maksettuja etuuksia. Asiasta pitää aina tehdä paperi hakijan ja Kelan välillä.
Kela mokaa, eikä voi viedä oikeuteen. Suurimmalla osalla on toki jossain vaiheessa ollut jotain takaisinperinnässä kelalta...
Kela maksoi minulle opintotukea liikaa vaikka olin sen keskeyttänyt lomakkeella ja paikanpäällä pyytänyt maksuestettä. Silti tuli liika maksua. Nyt sitten muutin yhteen poikaystäväni kanssa ja vaihdoimme asumistuen hänen tililleen ja kävimme paikan päällä kysymässä että tarviiko tehdä muuta. No sanoivat että sillä selvä ja asumistuki maksetaan seuraavan kuun alusta sitte avopuolison tilille. Silti tuli kummallekkin asumistuki ja nyt joudun maksamaan omank takaisin. Onneksi sen voi maksaa erissä ja kannattaakin sopia asia niin, että takaisin maksetaan 20-50e kuussa
Mulle tuli kanssa ihme asumistukipäätökset, tuki väheni yhtäkkiä satasia kuukaudessa. VAlitin ja mulle maksetaankin nyt takautuvasti 2000 euroa. EN ymmärrä enää mistäään mitään, en niistä summistakaan, jotka oli tarkistettu ties kuinka kauas taaksepäin. Jos Kela vielä uudestaan sanoo, että on maksettukin liikaa niin ei ole kohtuullista, koska ei noista papereista saa erkkikään selvää.
Tässä taas hyvä esimerkki hyvinvointiyjteiskunnan asukista parhaimmillaan! Voi herraisä sentään.
Kyllä, Kelakin tekee virheitä. Siellä on ihmisiä töissä, ja he eivät ole täydellisiä.
Et tietenkään saa pitää väärin saamaasi rahaa. Kuten täällä jo mainittiinkin - sama juttu jos saisit vahingossa liikaa palkkaa, eli joutuisit maksamaan liiat takaisin.
Tiedän tapauksen jossa kela maksoi asiakkaalleen liian vähän tukia. Kun asiasta valitettiin niin yhtäkkiä maksettiin takautuvasti ja kohta taas vaadittiin takaisin maksua liikamaksusta. Tämä henkilö oli saanut tasan ja juuri sen verran kuin pitikin, mutta kelalla vaan tapana kierrättää rahaa huvikseen
Miksi oletetaan että Kelassakaan osataan ajatella tuen saajan aivoilla etukäteen ennustaen ja tekemään päätöksiä ilman asiakkaan omaa ilmoitusta? Omissakin päätöksissä lukee aina ilmoitusvelvollisuudesta. Netissä jos teen hakemuksen työttömyysturvasta/asumistuesta täppään kohdan, että vakuutan antamani tiedot oikeiksi ja muutoksista tulee ilmoittaa? Miksi sitä on niin vaikea ymmärtää?
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:39"]
Kela maksoi minulle opintotukea liikaa vaikka olin sen keskeyttänyt lomakkeella ja paikanpäällä pyytänyt maksuestettä. Silti tuli liika maksua. Nyt sitten muutin yhteen poikaystäväni kanssa ja vaihdoimme asumistuen hänen tililleen ja kävimme paikan päällä kysymässä että tarviiko tehdä muuta. No sanoivat että sillä selvä ja asumistuki maksetaan seuraavan kuun alusta sitte avopuolison tilille. Silti tuli kummallekkin asumistuki ja nyt joudun maksamaan omank takaisin. Onneksi sen voi maksaa erissä ja kannattaakin sopia asia niin, että takaisin maksetaan 20-50e kuussa
[/quote]
Jos kerran tiesit rahan tilille tultua, että se ei sulle kuulu, niin onhan se nyt ihan omaa tyhmyyttää raha mennä käyttämään. Ongelma olisi ollut ratkaistu sillä, että et olisi sitä rahaa törsännyt vaan siirtänyt heti takaisin Kelalle. Voi hyvää päivää taas.