Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni kaveri jättää AINA ruuan syömättä!

Vierailija
07.08.2014 |

Lapsen kaverilla ei ole minkäänlaisia pöytätapoja. Sanoo lähes aina, että ruoka on pahaa. Maistaa pari lusikallista, sanoo ettei jaksa, ja poistuu pöydästä mitään sanomatta. Jäätelöstäkin haukkasi pari palaa, sanoi ettei jaksa ja hipsi tiehensä. En oikein uskalla vieraan lapselle sanoa asiasta mitään, harmittaa ihan vietävästi. Sitten oma lapsi jää pöytään istumaan ja selvästikin huomaa, että yrittää kiusallisen nopeasti saada ruokansa syödyksi, että pääsisi taas leikkimään.

Pieni ongelma oikeiden ongelmien rinnalla, mutta jotenkin tuntuu, ettei tälle lapselle ole opetettu käytöstapoja. Mua hävettäisi, jos mun lapset käyttäytyisivät kylässä noin!

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

What's the problem? Jatkossa et päästä pöytääsi mokomaa paskiaista.

Vierailija
2/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tossa mättää? Ei haluu syödä niin ei haluu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sille oo pakko tarjota mitään?

Vierailija
4/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos tiedät että lapsi ei syö, niin älä kutsu häntä pöytään. Kutsu pelkästään oma lapsesi. Ei sulla ole tässä ongelmaa, jos et siitä sellaista tee.

Vierailija
5/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä toi on köyhässä perheessä ongelma. Meillä joskus äiti jätti itse syömättä, kun vieraat lapset ei tajunnut lähteä kotiin ruoka-aikaan. Kyllä tuntui typerältä sitten kun eivät syöneetkään loppuun. Minä olin vielä niin pieni, etten tajunnut, että mun kannattaisi usuttaa kaverit jo kotiin.

Vierailija
6/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme touhua. En jaksaisi minäkään kauaa katsella tuollaista lasta. Outoa, että eivätkö lapsen vanhemmat ole opettaneet edes kiittämään. Mutta sano sille lapselle ensi kerralla että ottaa itse ruokaa vain sen verran mitä aikoo syödä.

Vierailija
7/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut lapsille, että ei koskaan sanota pahaksi. Mutta olen opettanut myös, ettei kaikkea tarvitse syödä. Olen aikuinen ihminen eikä minunkaan tarvitse syödä, jos en pidä ruuasta tai en ole nälkäinen. Ei todellakaan tarvitse syödä tyhjäksi jonkun toisen täyttämää lautasta.

Vierailija
8/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohteliaisuudesta tarjoan ruuan, kun kerran on meillä useamman tunnin leikkimässä. En tietenkään voi pakottaa syömään, mutta tapa jättää ruoka on tarttumassa myös omaan lapseen ja sitä en missään tapauksessa halua. Yritän opettaa omaani maistamaan erilaisia ruokia, syömään sen mitä lautaselleen ottaa, kiittämään ruuasta jne. Tällaisesta kaverista en haluaisi hänen mallia ottavan. ap

Vierailija
9/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et pyydä jatkossa pöytään. Jotkut lapset eivät osaa syödä vieraassa pöydässä, vaikka kotona tarjottavat maistuisikin. Jotain ujostelua kai.

Vierailija
10/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tarjoat lapselle ruokaa?

Vierailija
11/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 12:12"]

Kyllä toi on köyhässä perheessä ongelma. Meillä joskus äiti jätti itse syömättä, kun vieraat lapset ei tajunnut lähteä kotiin ruoka-aikaan. Kyllä tuntui typerältä sitten kun eivät syöneetkään loppuun. Minä olin vielä niin pieni, etten tajunnut, että mun kannattaisi usuttaa kaverit jo kotiin.

[/quote]

Eihän se asia sinun vastuullasi ollut, vaan äitisi vastuulla. Jokainen aikuinen osaa laittaa vieraat lapset kotiin tai ilmoittaa, että nyt me syömme, jos teillä on nälkä niin menkää kotiinne syömään. Harvan äiti tykkää siitäkään, että on tehnyt ruuan ja odottaa lastaan syömään, mut lapsi on syönyt jo naapurissa. Eivät lapset tajua näitä juttuja, siksi aikuisten pitää niistä huolehtia.

Vierailija
12/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 12:12"]Kyllä toi on köyhässä perheessä ongelma. Meillä joskus äiti jätti itse syömättä, kun vieraat lapset ei tajunnut lähteä kotiin ruoka-aikaan. Kyllä tuntui typerältä sitten kun eivät syöneetkään loppuun. Minä olin vielä niin pieni, etten tajunnut, että mun kannattaisi usuttaa kaverit jo kotiin.

[/quote]

Jos olit kerran niin pieni, niin olisi ollut äitisi tehtävä usuttaa ne kaverisi kotiin.

Vierailija
13/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että on hyvää seuraa sun lapselle, kannattaisi ottaa etäisyyttä. Toi on varmaan jäävuoren huippu noissa huonoissa tavoissa mitä tolta kakaralta löytyy, sorry to say :(

Vierailija
14/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei halua syödä niin ei syö. Oman lapseni laitan kuitenkin odottamaan että muut on syönyt. Osaa pyytää luvan poistua ja kiittää vaikka harvoin sapuska maistuu.

Vierailija
15/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin ohjeistan toisten lapsia jos ovat meillä ruokapöydässä! Olenkin tosin Pph, eli se on työtänikin opettaa pöytätapoja. Mutta huomaan siis tekemäni tätä myös lasteni kavereille vapaa-aikana.

Tosin siis syödähän ei ole pakko kaikkea, se on väärin jos siihen pakotetaan. Mutta tuossa voisi vaikka ensinnäkin opettaa ettei ruoka ole pahaa, hän vain ei pidä siitä. Mutta siis ruoka ei ole ikinä pahaa ellei se ole pilaantunut.

Ja sitten voisi sanoa että meillä on tapana odottaa pöydässä että muutkin ovat syöneet, vaikka ei itselle enää maistuisi. Ehkä tuo kaveri ei vain malta syödä, liian kiire leikkimään? Jos ei pöydästä saa poistua kesken niin saattaisi jopa syödä enemmän?

Vierailija
16/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 12:13"]

Kohteliaisuudesta tarjoan ruuan, kun kerran on meillä useamman tunnin leikkimässä. En tietenkään voi pakottaa syömään, mutta tapa jättää ruoka on tarttumassa myös omaan lapseen ja sitä en missään tapauksessa halua. Yritän opettaa omaani maistamaan erilaisia ruokia, syömään sen mitä lautaselleen ottaa, kiittämään ruuasta jne. Tällaisesta kaverista en haluaisi hänen mallia ottavan. ap

[/quote]

Ottaahan se sun lapsi tällaisista lapsista joka tapauksessa oppia pitkin päivää koulussa ja päiväkodissa. Ei siitä kannata huolehtia. Et vaan enää tarjoa lapselle ruokaa. Ei ole sinun vastuullasi kehittää vieraan lapsen makutottumuksia. Tuo lapsi on selvästi niitä, jotka on onnellisia kun saavat voidellun näkkärin tai leipäviipaleen, joten jos näyttää nälkäiseltä niin ongelma on sillä ratkaistu. Ei toisten lasten kohdalla tarvitse ns. yrittää liikaa. 

Vierailija
17/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 12:13"]

Kohteliaisuudesta tarjoan ruuan, kun kerran on meillä useamman tunnin leikkimässä.

[/quote]

Minusta on nimenomaan epäkohteliasta tarjota lapselle ruokaa, jos lapsen vanhempien kanssa ei ole sovittu, että lapsi syö teillä. Vanhemmat ovat varanneet lapselle kotiin oman ruuan, ja tällaisten ylimääräisten ruokien tarjoilu vain sekoittaa vanhempien systeemit. Ja jos kerran ruokailutilanteet ovat noin hankalia, niin sitä suuremmalla syyllä jätä tarjoilematta lapselle ruokaa. Jotenkin tuntuu nyt siltä, että sinä väkisin haluat keksiä jotain vikaa lapsesta laittamalla hänet tilanteeseen, jossa hän joutuu epäedulliseen valoon.

Vierailija
18/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsi on teillä tuntikausia leikkimässä, eikä käy kotona syömässä välillä? Yleensähän, meillä ainakin, on selvä kellonaika jolloin lapsi laitetaan kotiinsa just syömään, koska siellä äiti on laittanut sitä ruokaa varta vasten. 

Vierailija
19/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en katselisi kodissani tuommoista räkänokkaa.

Vierailija
20/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sua voi aivan hyvin hävettää jos lapsesi käyttäytyisi noin, mutta sinähän et sitä tiedä, miten lapsesi käyttäytyy silloin kun sinä et ole näkemässä. Voimme tietenkin kaikki uskoa, että hän ei koskaan yököttele ja jätä ruokaa syömättä tai muutenkaan käyttydy koskaan huonosti, mut oiskohan kuitenkaan ihan näin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi