Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Todistettavasti älykkäät (esim. mensan testit)

Vierailija
15.09.2014 |

Huomaatteko, että mielipiteenne ovat valtavirrasta poikkeavia?

Kommentit (106)

Vierailija
41/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:39"]

enkä jaksa useimmiten edes keskustella ihmisten kanssa mielipideasioista, politiikasta jne.

[/quote]

Sama.

Vierailija
42/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkitusti älykkäät

-ovat poliittisesti liberaalimbia kuin keskivertoväestö

-Ovat avoimempia kaikelle uudelle ja vieraalle

-Ovat taipuvaisempia humalahakuiseen juomiseen ja huumeiden käyttöön

Toi nyt on mitä sosiaalipsykologisissa tutkimuksissa on tullut ilmi.

Aikalailla suuntaa antavia, mutta pitää yleistäen paikkaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no olen älykäs, tutkitusti ja muutenkin huomattuna ja kyllä ajatukseni ovat erilaiset kuin valtavirran.

Olen myös voimakkaasti masentunut ja sen vuoksi tai myös se johtuu älykkyydestä. Ajattelen varmasti erilailla asiasta kuin asiasta. Osaan katsoa asioita monelta kantilta.

Vierailija
44/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:40"]

Älykkyys on yliarvostettua. Miten saataisiin äo:ta vastaavat mittarit viisaudelle tai hyvyydelle?

[/quote]

Ei liity tähän keskusteluun.

Vierailija
45/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mensan testit eivät kerro yhtään mitään. Testin mukaan olen valtavan älykäs. En todellakaan ole!

Vierailija
46/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 132 ja miehelläni yli 140. Mielipiteemme ovat hyvin Halla-aholaisia. 

Vierailija
47/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:10"]

Huomaatteko, että mielipiteenne ovat valtavirrasta poikkeavia?

[/quote]

Mitä vanhemmaksi tulen, sen enemmän olen monista asioista eri mieltä kuin muut. Huomaan tämän erityisesti omassa tuttavapiirissäni, jossa ihmiset ovat keskimääräistä korkeammin koulutettuja, sivistyneitä ja älykkäitä. Näen (tai luulen näkeväni) näissä porukoissa paljon kapeakatseisuutta ja kykenemättömyyttä ajatella asioita muusta kuin omasta näkökulmasta ja omien mielipiteiden kautta. Se on todella raskasta, eli ei älykkyys kyllä onnea takaa.

Vierailija
48/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin pari pistettä alle mensan rajan virallisessa testissä, ja luokittelisin kyllä itseni älykkääksi. Muistaakseni kuuluin tuloksellani älykkäimpään 4%:iin (mensan raja on 2%). Ja kyllä ne mielipiteet eroavat keskimääräisestä, paljonkin. Keskimääräisen ihmisen mielipiteet kun on luokkaa "näin luki iltalehden kannessa" ja perustelut mutua, niin pakostikinhan ne ajattelevan, älykkään ihmisen mielipiteet on _perustellusti_ jotain ihan muuta. Monilta ihmisiltä puuttuu ihan peruslogiikka, eikä esim. ymmärretä korrelaation ja kausaliteetin eroa. Siinä sitten tulee näitä nerokkaita "jäätelö hukuttaa ihmisiä" -mielipiteitä... 

Vierailija
49/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:48"]

Osaan katsoa asioita monelta kantilta.

[/quote]

Tämä. Siksi en jaksakaan (enää) keskustella ihmisten kanssa, valtaosa kun on juurtunut niihin omiin mielipiteisiinsä ja keskustelun pitäisi olla joko vastakkainasettelu 'minun kantani vs. sinun kantasi' tai sitten sellaista "eikö olekin näin" -hymistelyä. Tylsää ja hedelmätöntä.

Olenkin töissä, jossa joudun haastamaan itseäni ajattelemaan maailmaa välillä esimerkiksi raiskaajan tai narkkarin kannalta ja puolustamaan heidän tekojaan, välillä sitten taas uhrin tai vaikkapa hyväksikäytetyn lapsen näkökulmasta.

Vierailija
50/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:29"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:11"]

Mitä pidät ÄO- rajana? Mulla on vain n 120 ja olen kyllä ihan tavis.

[/quote] Emmä tiedä, kyllä tuo musta ihan aika korkea alkaa olla. Eikö se ole kuitenkin niin että >> 84 % on sua tyhmempiä?

ap

[/quote]

120 on kyllä ihan tavis. Kuten on vielä 135:kin.

T. 6
[/quote]

Ei ole.

Vierailija
51/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini on Mensan jäsen ja siinä on olevinaan niin fiksua että... Muitten kanssa sitten naureskellaan selän takana, kun on niin olevinaan meitä muita älykkäämpi ja koittaa käyttää ystävyyttä hyväkseenkin välillä omiin tarkoituksiinsa. Ei sit ole kuitenkaan niin älykäs ihmissuhteissa...

Vierailija
52/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:49"]Mulla on 132 ja miehelläni yli 140. Mielipiteemme ovat hyvin Halla-aholaisia. 
[/quote]

Mikä todistaa testien olevan humpuukia

Vierailija
53/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mensan testin mukaan älykkyysosamäärä 145. Suurin ero tuntuu olevan se, että pystyn toisin kuin jotkut muut, katsomaan maailmaa erilaisista ajattelun viitekehyksistä ja perusoletuksista lähtien. 

Siinä missä moni muu, havaitessaan toisella erilaisia väittämiä kuin itsellä alkaa selvittää kumpi on oikeassa ja kumpi väärässä, ehkä väitelläkin, minä haluan lähinnä selvittää mistä lähtökohdista tuon toisen ajattelu lähtee. Mielestäni ihmisten ajattelu yleensä on varsin koherenttia ja loogista myös ns. vähemmän älykkäillä, mutta erot tulevat siitä millaisille perusoletuksille se perustuu. Minulla ei useinkaan ole mitään halua muuttaa sen toisen perusoletuksia, vaan voin keskustella niistä lähtien - minä osaan muuttaa viitekehystäni tarvittaessa.

Esimerkiksi voin keskustella uskovaisen kristityn kanssa kristillisestä viitekehyksestä lähtien ja agnostikon kanssa tai luonnontieteellisissä yhteyksissä materialistisesta viitekehyksestä lähtien. Tai voin ymmärtää sekä maahanmuuttokriittistä että äärisuvaitsevaista, tai ihmistä joka on valinnut lapsettomuuden tai perhe-elämän, tai joka on oikeistolainen tai vasemmistolainen. Mitä mieltä minä sitten olen itse? Kaikkea ja en mitään. En usko että ajattelun tasolta löytyy totuutta, vaan vain mielenkiintoisia näkökantoja. Minä viihdyn kaaoksessa ilman halua pyrkiä yksiselitteisiin totuuksiin, jotka minusta ovat yleensä karkeita yksinkertaistuksia.

Vierailija
54/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 14:03"]

Kaverini on Mensan jäsen ja siinä on olevinaan niin fiksua että... Muitten kanssa sitten naureskellaan selän takana, kun on niin olevinaan meitä muita älykkäämpi ja koittaa käyttää ystävyyttä hyväkseenkin välillä omiin tarkoituksiinsa. Ei sit ole kuitenkaan niin älykäs ihmissuhteissa...

[/quote]

Te sen sijaan vaikutattekin sekä fiksuilta että älykkäiltä ihmissuhteissa.

Vierailija
55/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:40"]

Älykkyys on yliarvostettua. Miten saataisiin äo:ta vastaavat mittarit viisaudelle tai hyvyydelle?

[/quote]

Ei liity tähän keskusteluun.

[/quote]

Pahoittelen valtavirrasta poikkeamistani.

Vierailija
56/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:56"]

[/quote]

Tämä. Siksi en jaksakaan (enää) keskustella ihmisten kanssa, valtaosa kun on juurtunut niihin omiin mielipiteisiinsä ja keskustelun pitäisi olla joko vastakkainasettelu 'minun kantani vs. sinun kantasi' tai sitten sellaista "eikö olekin näin" -hymistelyä. Tylsää ja hedelmätöntä.

Olenkin töissä, jossa joudun haastamaan itseäni ajattelemaan maailmaa välillä esimerkiksi raiskaajan tai narkkarin kannalta ja puolustamaan heidän tekojaan, välillä sitten taas uhrin tai vaikkapa hyväksikäytetyn lapsen näkökulmasta.

[/quote] Joo olin ihan kauhuissani tästä ketjusta; http://www.vauva.fi/keskustelu/4275869/ketju/en_ymmarra_jos_lahiomaiset_hylkaavat_huumeiden_kayttajan ja sen yleisestä mielipiteestä.

Oletko sosiaalityöntekijä? Siinä varmaan älykkyydestä on hyötyä.

ap

Vierailija
57/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös keskiarvo ole 100 ja keskihajonta 15? Jos näin, niin kyllä 135 on jo poikkeava.

Vierailija
58/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 14:12"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:56"]

[/quote]

[/quote] Joo olin ihan kauhuissani tästä ketjusta; http://www.vauva.fi/keskustelu/4275869/ketju/en_ymmarra_jos_lahiomaiset_hylkaavat_huumeiden_kayttajan ja sen yleisestä mielipiteestä.

Oletko sosiaalityöntekijä? Siinä varmaan älykkyydestä on hyötyä.

ap

[/quote]

Sivukommenttina tähän, että välttämättä pelkästä älykkyydestä ei ole hyötyä. Esim. mieheni on huippuälykäs matemaattis-loogisella tavalla, mitä paljolti testitkin mittaa, mutta olisi taatusti maailman huonoin sosiaalityöntekijä. Häntä ei ensinnäkään juuri kiinnosta ihmiset, eikä ole minkäänlaista herkkyyttä toisten tunne-elämän ymmärtämiselle. Onneksi tekeekin työtä tietokoneiden ja elektroniikkasuunnittelun parissa.

Vierailija
59/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaan. Olen esimerkiksi vegaani. Olen myös lapseton omalla päätöksellä. 

Vierailija
60/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen etenkin kielellisesti ja hahmottamiskyvyltäni huomattavasti älykkäämpi kuin suurin osa ihmisistä (en muista psykologin testeistä tarkkoja arvoa, mutta mensan testillä liikuttaisiin vähän alle 130 ehkä)

Osaan katsoa asioita laaja-alaisesti ja pystyn myös hyödyntämään verbaalista ja päättelykykyyn perustuvaa osaamistani esim ihmisiin vaikuttamiseen. Sosiaalisesti selviän hyvin vaikeista tilanteista.

Mielipiteeni sinällään eivät ole mitenkään erikoisia, mutta aika vaikea on kestää ns. yhden asian ihmisiä jotka eivät edes osaa perustella mielipiteitään tai Raamatulla päähän hakkaajia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi