Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Todistettavasti älykkäät (esim. mensan testit)

Vierailija
15.09.2014 |

Huomaatteko, että mielipiteenne ovat valtavirrasta poikkeavia?

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 14:44"]

Tuo muuten on yksi niistä puolista mikä tekee minun ja useimpien muiden kommunikoinnista vaikeahkoa, että minä en määrittele itseäni ollenkaan, enkä myöskään muita. En koe, että ihmisellä on koherenttia minuutta joka toistuisi hetkistä toiseen samanlaisena, paitsi jos ihminen itse asettaa itselleen leimoja ja määrittelyjä mielessään ja sitten alkaa toteuttaa niitä. Minä olen vapaasti mitä kulloinkin olen, toisena hetkinä vaikka nopea ja toisina hidas, toisina kiivas ja toisina rauhallinen. Ihmisiä häiritsee kun he eivät voi lokeroida minua, ja heitä hämmästyttää se että minä en lokeroi heitä, vaan otan sen mitä he kullakin hetkellä sanovat tai ilmentävät sellaisenaan, miettimättä jotain sellaista kuten että miten hän nyt  tuollaista kun hän niin "sellainen ja tällainen" ihminen yleensä.

[/quote]

Tähän ei sinänsä tarvita älykkyyttä. Kyse on vain ihmiskäsityksestä.

Vierailija
82/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaan. harvemmin vain niitä mielipiteitäni täällä(kään) kaikelle kansalle jakelen, koska täällä(kin) niistä yleensä alapeukutetaan  -  nimittäin silloin harvoin, kun jotain kirjoitankin, enkä vain lue tätä foorumia viihdemielessä. On täällä toisaalta joskus oikeasti mielenkiintoisiakin aiheita. 

Tein nuorempana useampiakin ÄO-testejä, ja aina tuli sen suuntaisia tuloksia, että (testistä riippuen) 90-95 % saa kyseisestä testistä huonomman tuloksen. Ei minun ÄO:llani (noin 130) kuitenkaan Mensaan pääse, enkä sinne menisi vaikka pääsisinkin, koska en halua maksaa mitään turhia jäsenmaksuja. Mitä vähemmän jäsenyyksiä, sen parempi. Kävin aikoinaan myös istumassa paikkakunnallani järjestetyn Mensan testin, joka kesti silloin kolme tuntia, ja samansuuntainen tulos siitäkin tuli. Uteliaisuuttani menin, mutta ei testi elämää mitenkään mullistanut.

t. megaletti -77

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 14:50"]

Tulen muuten yleensä varsin hyvin toimeen erilaisten vänkääjinä pidettyjen kuten maahanmuuttokriittisten, uskovaisten, ruokavaliofanaatikkojen jne kanssa ;-)

[/quote]

Samoin minä. Älykköjen kanssa en taas tule toimeen ollenkaan. He pitävät minua pinnallisena tai tyhmänä kun en jaksa ottaa osaa älykkökulttuuriin, jossa tiettyjä asioita tulee pitää hyvinä ja tiettyjä huonoina. 

Vierailija
84/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 14:04"]

Suurin ero tuntuu olevan se, että pystyn toisin kuin jotkut muut, katsomaan maailmaa erilaisista ajattelun viitekehyksistä ja perusoletuksista lähtien. 

Siinä missä moni muu, havaitessaan toisella erilaisia väittämiä kuin itsellä alkaa selvittää kumpi on oikeassa ja kumpi väärässä, ehkä väitelläkin, minä haluan lähinnä selvittää mistä lähtökohdista tuon toisen ajattelu lähtee. Mielestäni ihmisten ajattelu yleensä on varsin koherenttia ja loogista myös ns. vähemmän älykkäillä, mutta erot tulevat siitä millaisille perusoletuksille se perustuu. Minulla ei useinkaan ole mitään halua muuttaa sen toisen perusoletuksia, vaan voin keskustella niistä lähtien - minä osaan muuttaa viitekehystäni tarvittaessa.

Voin ymmärtää sekä maahanmuuttokriittistä että äärisuvaitsevaista, tai ihmistä joka on valinnut lapsettomuuden tai perhe-elämän, tai joka on oikeistolainen tai vasemmistolainen. 

[/quote]

Tämä. Minulla on myös oma mielipide asioista, mutta ymmärrän toistenkin mielipiteet heidän lähtökohdistaan käsin. Näen asioista eri puolet ja haen informaatiota monipuolisesti erilaisista lähteistä, ja muodostan oman käsitykseni asioiden laidasta vasta saatuani kattavan kokonaiskuvan. En usko automaattisesti mitään esim. sillä perusteella, että asian kertoo joku tunnettu auktoriteetti.

Toisaalla heitettiin, että älykkäät (ja korkeasti koulutetut) naiset ovat useammin lapsettomia. En sovi siihen malliin, vaan olen hankkinut useammankin lapsen. En tosin vahingossa ;)

t. megaletti -77

Vierailija
85/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

39, sinä 145 pistettä saanut älykäs, miten ratkaiset ristiriidat kun niitä kumminkin ihmisten välille tulee? Otetaan nyt vaikka tilanne, että olisit järjestämässä juhlia jonkun toisen henkilön kanssa ja hän haluaa tarjota liharuokaa ja sinä haluat tarjota ruokaa joka sopisi kaikille vieraille, myös kasvissyöjille, niin miten pääset eteenpäin tilanteesta vai oletko liian älykäs edes koskaan joutuaksesi moiseen tilanteeseen?

Vierailija
86/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mensan testistä sain 156 pistettä. Olen hyväpalkkaisessa työssä ja elän tavallista perhe-elämää. Mielipiteiltäni olen liberaali. Älystä on lähinnä hyötyä töissä, kun asiat saa helposti sujumaan ja näkee asiayhteydet yms. nopeasti. Kotielämä on normaalia. Mensan tulosta en ole mainostanut enkä ole osallistunut toimintaan yms.

Vierailija
87/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:54"]

Olen testien mukaan älykäs ja muutoinkin lahjakas monella saralla. Mutta minulla ei ole pitkäjänteisyyttä mihinkään joten se siitä älyn lahjasta :D

Joskus kyllästyn siihen kuinka hitaasti ja yksiulotteisesti monet ihmiset ajattelevat. Sen takia vaikutan siltä ettei minulla kiinnosta ihmisten jutut. Muutenkin käyn keskusteluja lähinnä itseni kanssa asioista jotka minua kiinnostavat. Kun tapaan kaltaiseni ihmisen, innostun taivaisiin keskusteluista joita voin käydä ja kuinka saan ajatukseni ymmärretyksi ilman että niitä täytyy avata yhä uudelleen, uudelleen ja uudelleen.

Myös monet tunnepitoiset asiat ovat minulle vähän tylsiä koska järkeistän, pystyn hyvin ymmärtämään toisen ihmisen tunteet ja mietteet. Sen takia draamat ja suuret tunteet ovat hieman vieraita ja turhauttavia.

INTJ äo 147

[/quote]

? Mitä tarkoittaa intj?

Vierailija
88/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole Mensan tai vastaavissa testeissä pärjännyt, mutta olen huomannut olevani sosiaalisesti hyvinkin älykäs. Niin, että minua pidetään kaikin puolin älykkäänä.

Minulla on eräs tuttu, joka on Mensan jäsen. Hän on lyhyesti sanottuna kiusaaja, jota ei voida pitää sosiaalisen älykkyyden huipentumana. Tämän piirteen takia ihmiset eivät halua olla hänen seurassaan. 

Vierailija
89/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:49"]

Mulla on 132 ja miehelläni yli 140. Mielipiteemme ovat hyvin Halla-aholaisia. 

[/quote]

Jokainen oikeasti älykäs peukuttaa tätä ja ymmärtää tämän olevan huumoria. :)

Vierailija
90/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 15:42"]

Huomaan. harvemmin vain niitä mielipiteitäni täällä(kään) kaikelle kansalle jakelen, koska täällä(kin) niistä yleensä alapeukutetaan  -  nimittäin silloin harvoin, kun jotain kirjoitankin, enkä vain lue tätä foorumia viihdemielessä. On täällä toisaalta joskus oikeasti mielenkiintoisiakin aiheita. 

Tein nuorempana useampiakin ÄO-testejä, ja aina tuli sen suuntaisia tuloksia, että (testistä riippuen) 90-95 % saa kyseisestä testistä huonomman tuloksen. Ei minun ÄO:llani (noin 130) kuitenkaan Mensaan pääse, enkä sinne menisi vaikka pääsisinkin, koska en halua maksaa mitään turhia jäsenmaksuja. Mitä vähemmän jäsenyyksiä, sen parempi. Kävin aikoinaan myös istumassa paikkakunnallani järjestetyn Mensan testin, joka kesti silloin kolme tuntia, ja samansuuntainen tulos siitäkin tuli. Uteliaisuuttani menin, mutta ei testi elämää mitenkään mullistanut.

t. megaletti -77

[/quote]

Joo, just näitä alapeukkuja satelee!

t. älykkö

Vierailija
91/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:06"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:49"]

Mulla on 132 ja miehelläni yli 140. Mielipiteemme ovat hyvin Halla-aholaisia. 

[/quote]

Jokainen oikeasti älykäs peukuttaa tätä ja ymmärtää tämän olevan huumoria. :)

[/quote]

Voi teitä vihervassareita....

Vierailija
92/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 15:48"]

39, sinä 145 pistettä saanut älykäs, miten ratkaiset ristiriidat kun niitä kumminkin ihmisten välille tulee? Otetaan nyt vaikka tilanne, että olisit järjestämässä juhlia jonkun toisen henkilön kanssa ja hän haluaa tarjota liharuokaa ja sinä haluat tarjota ruokaa joka sopisi kaikille vieraille, myös kasvissyöjille, niin miten pääset eteenpäin tilanteesta vai oletko liian älykäs edes koskaan joutuaksesi moiseen tilanteeseen?

[/quote]

Jos kerran yhdessä juhlia järjestetään, tarjoutuisin tekemään itse kasvisvaihtoehdon. Näin toisen ei tarvitsisi nähdä mitään vaivaa sellaisen vaihtoehdon eteen mitä hän ei pidä tarpeellisena, ja koska hänelle ei asiasta koituisi mitään vaivaa, hänellä tuskin olisi mitään sitä vastaan että kiikutan paikalle astiallisen jotain kasvisruokaa.

Ei tällaisen asian ratkaiseminen kyllä erityisemmin älykkyytä vaadi, on enemmän luonne- ja ongelmanratkaisumallikysymys miten sen ratkaisee. Minä olen hyvin ongelmanratkaisukeskeinen, minua ei kiinnosta esim. arvovaltakiistat kuten se että minun täytyisi erityisesti saada tahtoni läpi sellaisenaan kuin olen sen ilmaissut. Minulle on komromissit erittäin ok, kunhan päästään äkkiä johonkin toimivaan lopputulokseen. Mutta varmasti on älykkäitä ihmisiä jotka toimisivat ihan eri tavalla, riippuen siitä miten suhtautuvat yleensä kasvissyöntiin, tai kompromissien tekoon jne.

Vierailija
93/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mieheni on Mensan jäsen ja ihan älykäs alallaan, mutta ihan samanlainen tavis se on kotona arkielämässä; ehkä enmmänkin semmoista "hajamielinen professori"-tyyppiä.

Vierailija
94/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 15:14"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 14:25"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 14:20"]

Olen etenkin kielellisesti ja hahmottamiskyvyltäni huomattavasti älykkäämpi kuin suurin osa ihmisistä (en muista psykologin testeistä tarkkoja arvoa, mutta mensan testillä liikuttaisiin vähän alle 130 ehkä)

Osaan katsoa asioita laaja-alaisesti ja pystyn myös hyödyntämään verbaalista ja päättelykykyyn perustuvaa osaamistani esim ihmisiin vaikuttamiseen. Sosiaalisesti selviän hyvin vaikeista tilanteista.

Mielipiteeni sinällään eivät ole mitenkään erikoisia, mutta aika vaikea on kestää ns. yhden asian ihmisiä jotka eivät edes osaa perustella mielipiteitään tai Raamatulla päähän hakkaajia.

[/quote]

Tutkitusti älykkäät

-ovat poliittisesti liberaalimbia kuin keskivertoväestö

-Ovat avoimempia kaikelle uudelle ja vieraalle

-Ovat taipuvaisempia humalahakuiseen juomiseen ja huumeiden käyttöön

Toi nyt on mitä sosiaalipsykologisissa tutkimuksissa on tullut ilmi.

Aikalailla suuntaa antavia, mutta pitää yleistäen paikkaansa.

Allekirjoitan omalta osaltani kaikki edellä mainitut väittämät. Huumeita en onneksi ole koskaan alkanut käyttää.

[/quote]Älykkyytesi ei kuitenkaan riitä kyseenalaistamaan huumepropagandaa? Tai ymmärtämään, että huumeita on ihan laidasta laitaan, joista osa täysin vaarattomia ja osa hengenvaarallisia, alkoholin ollessa siinä keskivaiheilla. Jos käytät siis alkoholia ja samalla sanot "Huumeita en onneksi ole koskaan alkanut käyttää.", teet aika huonon älyllisen vaikutelman... 

[/quote]

Itse olen kokenut huumeiden suhteen, ja siksipä en koskaan puolustaisi aineita, jotka aiheuttavat niin paljon masennusta ja mielenterveysongelmia kuin huumeet. Joku kannabis ehkä asia erikseen, mutta suomalaisessa päihdekulttuurissa sen laillistaminen voisi olla niin ja näin - rakastamme vetää kaiken överiksi. 

Vierailija
95/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:12"]

[/quote]

Jos kerran yhdessä juhlia järjestetään, tarjoutuisin tekemään itse kasvisvaihtoehdon. Näin toisen ei tarvitsisi nähdä mitään vaivaa sellaisen vaihtoehdon eteen mitä hän ei pidä tarpeellisena, ja koska hänelle ei asiasta koituisi mitään vaivaa, hänellä tuskin olisi mitään sitä vastaan että kiikutan paikalle astiallisen jotain kasvisruokaa.

Ei tällaisen asian ratkaiseminen kyllä erityisemmin älykkyytä vaadi, on enemmän luonne- ja ongelmanratkaisumallikysymys miten sen ratkaisee. Minä olen hyvin ongelmanratkaisukeskeinen, minua ei kiinnosta esim. arvovaltakiistat kuten se että minun täytyisi erityisesti saada tahtoni läpi sellaisenaan kuin olen sen ilmaissut. Minulle on komromissit erittäin ok, kunhan päästään äkkiä johonkin toimivaan lopputulokseen. Mutta varmasti on älykkäitä ihmisiä jotka toimisivat ihan eri tavalla, riippuen siitä miten suhtautuvat yleensä kasvissyöntiin, tai kompromissien tekoon jne.

[/quote]

Mutta entäs jos teillä ei ole varaa valmistaa molempia vaihtoehtoja? Miten siis toimit sellaisessa tilanteessa jossa olet mielestäsi oikeassa (tässä yhteydessä "oikeassa" tarkoittaa, että sinun tapasi toimia on tehokkain ja paras kaikille) mutta muut eivät näe asiaa niin ?

Vierailija
96/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:18"]

[/quote]

[/quote]

Mutta entäs jos teillä ei ole varaa valmistaa molempia vaihtoehtoja? Miten siis toimit sellaisessa tilanteessa jossa olet mielestäsi oikeassa (tässä yhteydessä "oikeassa" tarkoittaa, että sinun tapasi toimia on tehokkain ja paras kaikille) mutta muut eivät näe asiaa niin ?

[/quote]

Mitäpä tuossa oikein kukaan voi muuta tehdä kuin yrittää perustella omaa näkökantaansa ja käyttää siinä mahdollisesti kaikkea oveluutta ja suostuttelua mitä vaan keksii. Jos silti ei päästä yhteisymmärrykseen, riippuen asian tärkeydestä voi joko antaa periksi tai sitten vaikka sanoa, että en lähde tähän koko hommaan jos et suostu minun ehdotukseeni (perustelut mukana, miksi tämä asia on niin tärkeä, esim. koska kasvissyöjiä on niin monia). 

Tosielämässä useimmiten tuntuu käyvän niin että saan tahtoni läpi "pehmein keinoin", ilman että joudutaan koskaan varsinaiseen konfliktiin. Esimerkiksi töissä olen mestari käsittelemään hankaliakin tyyppejä, sellaisia jotka helposti ottavat itseensä ja menevät "minä en anna periksi periaatteestakaan" vaihteelle. Sellaiset ihmiset on itse asiassa kaikkein helpoimpia, yleensä niille riittää kun ei missään nimessä vaadi mitään ja pehmentelee omia ehdotuksiaan vaikka tekovaatimattomuudella "enhän minä näistä niin mitään tiedä, mutta tällainen ajatus tuli että voisi olla hyvä..." Ja pientä mielistelyä henkilön osaamista ja järkevyyttä kohtaan, niin kenenkään egoon ei kolahda eikä ole tarvetta puolustautumisreaktioon. Parhaimmillaan käy niin että lopulta suostuteltava luulee itse keksineensä loistavan idean jonka sille syötin :D

Vierailija
97/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys on paljon moniulotteisempi asia kuin mitä IQ-testit mittaavat. Itselläni on korkeahko IQ, mutta tämä on mielestäni varsin pelkistävä mittari. Einsteinilla oli arvioiden mukaan 'vain' ko. pistemäärä 160, jonka lukuisat tavalliset pulliaisetkin ylittävät kirkkaasti (ei kai kukaan näistä väitä olevansa älykkäämpi kuin Einstein, vaikka omaisi korkeamman IQ:n). 

Muutoinkin nerous ja viisaus ovat tärkeämpiä ihmiskunnalle kuin älykkyys.

Vierailija
98/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:31"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:18"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mitäpä tuossa oikein kukaan voi muuta tehdä kuin yrittää perustella omaa näkökantaansa ja käyttää siinä mahdollisesti kaikkea oveluutta ja suostuttelua mitä vaan keksii. Jos silti ei päästä yhteisymmärrykseen, riippuen asian tärkeydestä voi joko antaa periksi tai sitten vaikka sanoa, että en lähde tähän koko hommaan jos et suostu minun ehdotukseeni (perustelut mukana, miksi tämä asia on niin tärkeä, esim. koska kasvissyöjiä on niin monia). 

Tosielämässä useimmiten tuntuu käyvän niin että saan tahtoni läpi "pehmein keinoin", ilman että joudutaan koskaan varsinaiseen konfliktiin. Esimerkiksi töissä olen mestari käsittelemään hankaliakin tyyppejä, sellaisia jotka helposti ottavat itseensä ja menevät "minä en anna periksi periaatteestakaan" vaihteelle. Sellaiset ihmiset on itse asiassa kaikkein helpoimpia, yleensä niille riittää kun ei missään nimessä vaadi mitään ja pehmentelee omia ehdotuksiaan vaikka tekovaatimattomuudella "enhän minä näistä niin mitään tiedä, mutta tällainen ajatus tuli että voisi olla hyvä..." Ja pientä mielistelyä henkilön osaamista ja järkevyyttä kohtaan, niin kenenkään egoon ei kolahda eikä ole tarvetta puolustautumisreaktioon. Parhaimmillaan käy niin että lopulta suostuteltava luulee itse keksineensä loistavan idean jonka sille syötin :D

[/quote]

Eli siis manipulointia kehiin. Älykkyydessä on se huono puoli, että sitä itse tajuaa milloin manipuloi toisia ja siitä tulee omatunto. Tyhmemmät voivat perseillä miten lystäävät koska heidän aivonsa eivät salli heidän nähdä edeltä käsin sitä kaaosta jonka he saavat aikaan.

Vierailija
99/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:37"]

Eli siis manipulointia kehiin. Älykkyydessä on se huono puoli, että sitä itse tajuaa milloin manipuloi toisia ja siitä tulee omatunto. Tyhmemmät voivat perseillä miten lystäävät koska heidän aivonsa eivät salli heidän nähdä edeltä käsin sitä kaaosta jonka he saavat aikaan.

[/quote]

Minulle ei tule manipuloinnista ollenkaan huono omatunto, jos ja kun en manipuloi ketään pahassa tarkoituksessa. Ihmisten väliset sosiaaliset suhteet ja ongelmanratkaisu ryhmissä perustuu paljolti sekä tietoiseen että tiedostamattomaan toisten manipulointiin, siis toisiin vaikuttamiseen. Ei siinä ole mitään pahaa, kunhan ketään ei huijata mhinkään joka johtaa johonkin ikävään tai pahaan joko hänelle itselleen tai toisille osapuolille. Oma manipulointini pyrkii siihen, että hommat rullaa ja asiat saadan mukavasti ratkaistua ilman hidastavia ristiriitoja. Tämäkin lienee enemmän luonne- kuin älykkyyskysymys. 

Vierailija
100/106 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:41"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:37"]

[/quote]

Minulle ei tule manipuloinnista ollenkaan huono omatunto, jos ja kun en manipuloi ketään pahassa tarkoituksessa. Ihmisten väliset sosiaaliset suhteet ja ongelmanratkaisu ryhmissä perustuu paljolti sekä tietoiseen että tiedostamattomaan toisten manipulointiin, siis toisiin vaikuttamiseen. Ei siinä ole mitään pahaa, kunhan ketään ei huijata mhinkään joka johtaa johonkin ikävään tai pahaan joko hänelle itselleen tai toisille osapuolille. Oma manipulointini pyrkii siihen, että hommat rullaa ja asiat saadan mukavasti ratkaistua ilman hidastavia ristiriitoja. Tämäkin lienee enemmän luonne- kuin älykkyyskysymys. 

[/quote]

Mutta sinun hyväsi ei välttämättä ole sama kuin muiden hyvä. Tai siis meillä on kaikille oma käsitys siitä mikä on hyvää. Eikö sinua hirvitä se vastuu mikä seuraa siitä, että saat muut ihmiset toimimaan niin kuin sinä haluat, ehkä heille itselleen (heidän mielestään) vahingollisesti ja miten voit ikinä taata sen, että tunnet asiat niin hyvin, että pystyt arvioimaan omien tekojesi seurauksia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän