Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Lapsesi kiroili oppitunnilla"

Vierailija
20.08.2021 |

Poika oli sanonut "ei hele", kun hoksasi vastanneensa väärin johonkin kysymykseen.

En edes jaksa ottaa pojan kans tätä puheeksi. Joka päivä jotakin tehnyt "väärin". "Unohti näyttää allekirjoitetun todistuksen", "oli unohtanut kynän", "kävi kaksi kertaa vessassa" (joo selvitetään asiaa, mistä johtuu), "sanoi kirosanan".

Mun poika on vielä helppo tapaus ja tekee kaiken mitä pyydetäänkin eikä riehu. Joillakin vanhemmilla varmaan wilma laulaa koko ajan. Tsemppiä.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kertovat tietenkin asiat kotona itselleen edullisesta vinkkelistä. Tapahtumien kulku on voinut olla ihan toisenlainen.

Vierailija
42/79 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo loppukappale on vähän hassu, ethän sä ap voi tietää mitä lapsesi tekee kun et ole näkemässä.

Kyllä vanhempi kuitenkin lapsensa tuntee. Itse ymmärsin kappaleen niin, että ap sympatisoi niitä vanhempia, joiden lapsilla on oikeasti käytösongelmia tai ovat vain villimpiä tapauksis. Että jos Wilmaan tulee noinkin pienistä jutuista merkintöjä, niin kuinka kuormittavaa se on vanhemmille, joiden lapset ovat oikeasti villimpiä.

Kyllä, vanhempi tuntee lapsensa kotona ja vanhempien seurassa, mutta ei silloin, kun vanhemmat eivät ole paikalla. Kuten me aikuisetkin käyttäydymme eri tavalla eri ihmisten läsnäollessa, niin tekevät myös lapset.

Opettajana saa ikävän usein kuulla tämän ”mä tunnen mun lapsen, eikä se kyllä koskaan lyö/kiroile/kiusaa/lintsaa/yms.” Valitettavasti näissä tilanteissa lapsi on kuitenkin todistettavasti tehnyt jonkun mainitun asian, usein jopa niin, että joku koulun aikuinen tai videokamera voi asian todistaa.

En yhtään epäile, etteikö niitäkin olisi. Mutta ei tämä kyllä ap:hen liity mitenkään. Ei ap ole maininnut, etteikö uskoisi mitä opettaja kertoo. Ap:n pointti on, että hänellä kuitenkin lapsi on suht helppo tapaus, mutta millaista on vanhemmilla, joiden lapsilla oikeasti on haasteita?

Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta se ei päde ap:hen, eikä tähän keskusteluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajan kommentti:

Itse en viitsi tuollaisia pikkuasioita Wilmaan kirjata, koska silloin ei muuhun jäisikään aikaa.

Toisaalta ei kannata olla liian sinisilmäinen vanhempi. ”Ei hele” on saattanut olla jotain ihan muuta (jos siis lapsesi kertoi tuon). Vessassa ramppaaminen saattaa olla luokassa levinnyt juttu, jolla päästään pois luokasta häröilemään käytävään. Joku saattaa keksiä ilahduttaa luokkaa kymmenellä näyttävällä teroituspelleilysessiolla kesken hiljaiseksi tarkoitetun työskentelyn. Joku pummii aina kyniä kilteiltä luokkatovereilta.

Toisaalta jos opettaja tällaista haluaa kotiin viestiä, kannattaisi varmaan miettiä sanamuotoja tarkemmin, että vanhempi ottaisi asian tarpeeksi vakavasti.

Kannattaisikohan olla opettajaan yhteydessä ihan kokonaisella viestillä lyhyiden tuntimerkintöjen sijaan ja kysyä, miten lapsella oikeasti menee koulussa? Kotona asiallisesti käyttäytyvä lapsi saattaa koulussa vetää pelleroolia lukemattomista syistä. Onneksi tilanne voi olla päinvastainenkin - kotona hankala teini voi olla koulussa ihan fiksu.

Ymmärrän pointtisi. Mutta ihan oikeasti, kyse on kuitenkin pienistä ihmisenaluista, jotka vasta opettelevat käyttäytymistä. Jos siellä luokassa pelleillään, niin se on sinun työsi opettajana pistää loppu sille. Itse henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että vanhempien kanssa pitäisi asiasta keskustella vasta kun on kyse esim. väkivallasta, tappeluista, kiusaamisesta tai jatkuvasta häiriköinnistä. Tuollainen pikkujuttujen kirjoittaminen merkinnöiksi on ihan naurettavaa vanhempien turhaa kiusaamista ja kuormittamista.

Joo, olisihan se ihan liikaa vaadittu että kasvattaisit sitä mukulaasi.

Vierailija
44/79 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöksen pulmista kärsivälle oppilaalle on mahdotonta saada edes tutkimusaikaa, jollei wilmassa ole runsaasti merkintöjä häriökäyttäytymisestä. Siksi se levottomuus pitää kirjata.

Vierailija
45/79 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta vaipat niin ei tarvi ravata paskalla koko ajan 😂

Siis sua oikeen naurattaa toisten mahdolliset terveysongelmat?

Vierailija
46/79 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa alussa non vain vanhemman näkemys asiasta.

Opettajalla voi olla hieman erilainen....

Asettukaapa edes aatoksisssanne opettajan rooliin edes yhden oppitunnin ajaksi !

Niin. Ei oo helpoimmasta päästä se ammatti.

Lasten kanssa vielä suhteellisen hyvin pärjää.

Mutta vanhemmat ovat opettajien VAIKEIN LINKKI !

Mitä vanhempia !!!?? Ei heitä kestä erkkikään !

Vierailija
47/79 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa alussa non vain vanhemman näkemys asiasta.

Opettajalla voi olla hieman erilainen....

Asettukaapa edes aatoksisssanne opettajan rooliin edes yhden oppitunnin ajaksi !

Niin. Ei oo helpoimmasta päästä se ammatti.

Lasten kanssa vielä suhteellisen hyvin pärjää.

Mutta vanhemmat ovat opettajien VAIKEIN LINKKI !

Mitä vanhempia !!!?? Ei heitä kestä erkkikään !

Just, joo... minäkin olen ope ja pärjään vanhempien kanssa enimmäkseen oikein hyvin.

Vierailija
48/79 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttö kirjoitti 3.luokalla pulpetin pohjaan lyikkärillä sanan pippeli. Opettaja laittoi Wilmaan viestiä missä osoitti huolensa siitä, miksi tyttö kirjoittaa tuollaista. Varmaan jos olisi ollut poika, olis kuittaantunut sillä "pojat on poikia" lauseella.

Minusta aivan pikkuasia, kun tyttö ei aiheuta häiriöitä eikä ongelmia ja koulu sujuu. Oli kaverin kanssa villiintynyt kun oli jotain vapaampaa toimintaa ollut tunnilla pareittain, ja saaneet älyn väläyksen että vois kirjoittaa tänne pulpetin alle että pippeli.

Tuon olisi voinut ihan vähäeleisesti vain hoitaa, tyylillä "pulpetteihin ei saa piirtää tai kirjoittaa, pyyhippä tuo nyt pois", eikä pitää puhuttelua ja vielä kotiinkin infota.

Näin hommat hoidettiin kun itse olin saman ikäinen (vuonna 2000).

Vierailija
49/79 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olis helpompi nauhottaa näitä oppitunteja ja pistää youtubeen ihan koulun viralliselle kanavalle?

Olin ict asentajan koulutuksessa amiksessa ja siellä porukka veti sähkötupakkaa luokassa missä oli asennusharjoitukseen tarvittavia laitteita, eli sellainen eristetty sähkölaitteille tarkoitettu luokka ja siltivaan pössyttelivät sielä nurkassa. Tietenkin aina vaan silloin kun opettaja lähti asioita hoitaan.

Olisin tietty voinu kuvata tän, mutta kyseinen oppilas oli noin muuten ihan mukava ihminen että annoin olla, hän jää vielä aikanaan kiinni jossain tehtaalla sitten.

Vierailija
50/79 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi koululaista, Wilma käytössä kummallakin. Tässä vaiheessa on tullut vain positiivista palautetta, silloin harvoin kun on tullut. Olen toki viestitellyt etukäteen opettajien kanssa, kun on tulossa lääkärikäyntejä yms., ja pidän tarkalleen silmällä kotona, että kouluasiat hoituvat, oli sitten kyse läksyistä, liikuntakamoista, mistä milloinkin. Huolettaa kyllä jo valmiiksi, että millaista palautetta kuopus, joukon täystuho, tulee saamaan parin vuoden päästä. Silloin taitaa Wilma laulaa harva se päivä...

Vierailija
51/79 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee jatkuvalla syötöllä jotain palautetta omasta nuorukaisesta niin parempi olisi ottaa yhteyttä opettajaan ja puhua suoriksi asiat, mistä oikeasti asiat kiikastaa.

Ei ole tervettä koko aika "puukotella" toisista.

Vierailija
52/79 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos poika sanoi oikean kirosanan, niin siitä voisi ehkä keskustella, mutta jos sanoi "ei hele", niin sitten voisi kiittää hänen itsesensuuriaan. Pienempi paha.

mun pojalla oli tapana just tuon ikäisenä kiertää kiroilukieltoa just näillä fitt..passs..hel..

Oli jonkinlainen tapa osoittaa mieltä ja tehdä just niin kuin itse haluaa kuitenkaan ihan tarkalleen tekemättä niin kuin on kielletty. Typerä, ärsyttävä tapa jonka kitkin pois. Kuuluu tuohon ikään just tommonen, että kun ei halua esim välkällä ulos niin pukee oikein korostetun hitaaaaasti päälle. Sitten voi tulla Wilmaan merkintä, että puki kenkiä liian kauan.

Vierailija
53/79 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä koulussa pestiin suu saippualla vähäisemmänkin kirosanan jälkeen niin tytöiltä kuin pojilta, kuusikymmentäluvulla. Ja nurkkaan ja arestiin joutui joku joka päivä. Tunnilla ei riehuttu eikä opettajaa kyseenalaistettu ja opiskelurauha oli kaikilla. Ei ollut kiusaamisia eikä levottomuutta.

No just. Väität tosiaan, ettei ennen ollut muka kiusaamista. Ja kyllähän se lapsi saadaan tottelemaan vaikka turpaan tirvaisemalla, mutta sillä voi olla sitten muitakin seurauksia sen lisäksi, että siinä hetkessä totellaan. Ja häpeäkasvatus nyt on jo aikoja sitten todistettu olevan vahingollista lapselle.

En itsekään kannata tätä nykyistä päänsilittelyä, mutta en kyllä kannata tuota entisaikojenkaan meininkiä. Osaltaan on luonut vaan oikein hyvää pohjaa tuleville tunne-elämän ongelmille.

Vierailija
54/79 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä koulussa pestiin suu saippualla vähäisemmänkin kirosanan jälkeen niin tytöiltä kuin pojilta, kuusikymmentäluvulla. Ja nurkkaan ja arestiin joutui joku joka päivä. Tunnilla ei riehuttu eikä opettajaa kyseenalaistettu ja opiskelurauha oli kaikilla. Ei ollut kiusaamisia eikä levottomuutta.

No just. Väität tosiaan, ettei ennen ollut muka kiusaamista. Ja kyllähän se lapsi saadaan tottelemaan vaikka turpaan tirvaisemalla, mutta sillä voi olla sitten muitakin seurauksia sen lisäksi, että siinä hetkessä totellaan. Ja häpeäkasvatus nyt on jo aikoja sitten todistettu olevan vahingollista lapselle.

En itsekään kannata tätä nykyistä päänsilittelyä, mutta en kyllä kannata tuota entisaikojenkaan meininkiä. Osaltaan on luonut vaan oikein hyvää pohjaa tuleville tunne-elämän ongelmille.

En ottanutkaan kantaa siihen, oliko senaikainen kurinpito oikein tai väärin.  Ja kiusaamista varmaan oli ennenkin, mutta ei meidän pienessä kansakoulussa, joss kaikki tu nsivat toisensa.  Mutta olen kyllä sitä mieltä, että lapsella on turvaton olo, jos hänen annetaan riehua ja käyttäytyä huonosti puuttumatta asiaan.

Vierailija
55/79 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Wilman tuntimerkinnät opettajaa vai vanhempia varten?

Mietin vaan kun yksi päivä tuli viesti että ”lapsi valitteli käsien kipua mutta muutoin tunti sujui hyvin.” Mietin vaan että aha, tämäpä oli taas tärkeä tieto…

Paljon tulee viestejä joihin tekisi mieli kommentoida että en tee näillä tiedoilla yhtään mitään.

Vanhemmat usein ihmettelevät, että miksi esim. läksyjen ja koulutavaroiden unohtumiset aina kirjataan, mutta ne kirjataan myös opettajan oikeusturvan takia. Sama koskee häiriökäyttäytymistä. Vai miltä sinusta vanhempana tuntuisi kuulla ensimmäisen kerran maaliskuussa, että lapsesi on häiriköinyt tunteja jatkuvasti koko lukuvuoden ja nyt asiaan puututaan järeämmällä kädellä?

Tukitoimien (eli esim. erityisopettaja, koulukuraattori, pienryhmät, eriytetty opetus jne.) järjestäminen oppilaalle ilman todisteita, eli juurikin näitä vanhempien inhoamia Wilma-merkintöjä, on vaikeampaa.

Opettaja ei yleensä odota vanhemman vastaavan Wilma-merkintöihin. Jos on jotain vakavampaa niin opettaja laittaa erillisen viestin tai soittaa huoltajalle.

Tämän ymmärrän mutta kun tilanne on se että lapsi on jo erityisryhmässä ja opettajan kanssa vaihdellaan viikottain 2-10 viestiä muutenkin ja joka viikko soitto. Siksi hämmästyttää merkinnät vastaavista viesteistä. Viesteissä on ollut negatiivisena merkintänä myös että lapsi tuntee olon kipeäksi ja ei ole siksi aktiivinen tunnilla sekä syö välipalan liian hitaasti sekä mehu kaatunut (Ei kaadettu vaan kaatunut) . Tälläisiä merkintöjä en ymmärrä, kokonaisuudessaan lapsella on oikeasti pahempia pulmia koulutiellään eikä tuollaiset keksimällä keksityt huomiot tunnu kuin ilkeältä.

Vierailija
56/79 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wilma on opella koko ajan auki ja nopea käyttää. Siksi sinne tulee tuntimerkintöihin välillä merkittyä ihan neutraalisti tietoa kotiin (tyyliin kävi kaksi kertaa wc:ssä tunnin aikana eli onko syytä huoleen, tai valitteli käsien kipua, mikä on myös kotona hyvä tietää, nuokkui pulpetilla eli kannattaisi lisätä yöunta). Opettajan hektisen työpäivän aikana näistä huolestuttavista asioista ehdi soittaa tai kirjoittaa viestiä, mutta näin tieto kulkee kotiin.

Vierailija
57/79 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja on tainnut ottaa lapsesi silmätikukseen, jos jaksaa valittaa vanhemmille kun lapsi käy 2 kertaa vessassa. Luulisi että keskittyy ennemmin niihin oikeisiin häiriköihin ja kiusaajiin.

Vierailija
58/79 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisia oppilaita kytätään mutta ne oppilaat jotka ennen kuuluivat yarkkikselle saavat terrorisoida koulussa vapaasti.

Vierailija
59/79 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajan kommentti:

Itse en viitsi tuollaisia pikkuasioita Wilmaan kirjata, koska silloin ei muuhun jäisikään aikaa.

Toisaalta ei kannata olla liian sinisilmäinen vanhempi. ”Ei hele” on saattanut olla jotain ihan muuta (jos siis lapsesi kertoi tuon). Vessassa ramppaaminen saattaa olla luokassa levinnyt juttu, jolla päästään pois luokasta häröilemään käytävään. Joku saattaa keksiä ilahduttaa luokkaa kymmenellä näyttävällä teroituspelleilysessiolla kesken hiljaiseksi tarkoitetun työskentelyn. Joku pummii aina kyniä kilteiltä luokkatovereilta.

Toisaalta jos opettaja tällaista haluaa kotiin viestiä, kannattaisi varmaan miettiä sanamuotoja tarkemmin, että vanhempi ottaisi asian tarpeeksi vakavasti.

Kannattaisikohan olla opettajaan yhteydessä ihan kokonaisella viestillä lyhyiden tuntimerkintöjen sijaan ja kysyä, miten lapsella oikeasti menee koulussa? Kotona asiallisesti käyttäytyvä lapsi saattaa koulussa vetää pelleroolia lukemattomista syistä. Onneksi tilanne voi olla päinvastainenkin - kotona hankala teini voi olla koulussa ihan fiksu.

Ymmärrän pointtisi. Mutta ihan oikeasti, kyse on kuitenkin pienistä ihmisenaluista, jotka vasta opettelevat käyttäytymistä. Jos siellä luokassa pelleillään, niin se on sinun työsi opettajana pistää loppu sille. Itse henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että vanhempien kanssa pitäisi asiasta keskustella vasta kun on kyse esim. väkivallasta, tappeluista, kiusaamisesta tai jatkuvasta häiriköinnistä. Tuollainen pikkujuttujen kirjoittaminen merkinnöiksi on ihan naurettavaa vanhempien turhaa kiusaamista ja kuormittamista.

No en nyt sanoisi 12-vuotiasta enää ihan pieneksi ihmisenaluksi...

Vierailija
60/79 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallisia oppilaita kytätään mutta ne oppilaat jotka ennen kuuluivat yarkkikselle saavat terrorisoida koulussa vapaasti.

Lapsesi taitaa käydä Kannelmäen peruskoulua!

Ainakin kommenttisi olisi voinut olla minun ja lasteni suusta.