Miksette osta suomalaisia tuotteita? Onko se niin vaikeaa suosia suomalaista?
Missä ostajien tuki? Varsinkin näinä aikoina se olisi ehdottoman tärkeää. Jättäkää kerrankin ne esim H&M kledjut kauppoihin ja suosikaa suomalaisia materiaaleja vaatteissa.
Kommentit (1309)
Suomalainen keskiverto palkansaaja vaatii kyllä palkat ja edut, ja hyväksyy kaikenlaiset kansainvälisen mittapuun mukaan suhteellisen korkeat verot ja maksut ja työnantajakulut joita keskiverto suomalainen työnantajayrittäjä joutuu suorittamaan. Ja näitä kaikkia korkeita kuluja yrittää hän sitten siirtää tuotteiden hintoihin...huomatakseen että ihmiset eivät halua maksaa vaan ostavat mielummin halpoja aasialaisia. Onkos tässä nyt jokin ristiriita?
Ostan heti, kun esim. ruokatarvikkeita saa ostaa suoraan tilalta ilman ahneita välikäsiä.
Joku kyseli villasukista! En nyt ymmärrä, olen yrittänyt myydä eri foorumeilla äitini kutomia laadukkaita villasukkia, ei edes kalliita! Mutta eivät kelpaa koskaan kellekään!! Ovat nättejä, vahvistettu kantapää, eri kokoja hintaan 10-18 e! Missähän vika???
En lukenut koko ketjua, mutta aika vaikeaa löytää esim. Suomessa tehtyjä vaatteita, jos et itse tee. Lähes kaikki tavara on made in China, tai Bangladesh tai vastaavaa. Siinäpä olemme tehneet ison virheen, että alamme olla täysin riippuvaisia tuontituotteista. JOs kotimaista ruokaa saa luomuna, valitsen ilman muuta sen.
Vierailija kirjoitti:
Ostan heti, kun esim. ruokatarvikkeita saa ostaa suoraan tilalta ilman ahneita välikäsiä.
Onhan tämä jo mahdollista. Ota Google käyttöön. Minä en kyllä viitsisi alkaa polttaa naftaa päästäkseni kiertämään tilalta toiselle, säästö uppoaisi siihen aika nopeasti. Sen sijaan käyn mielelläni ostoksilla lähikaupassani, joka tilaa tavaraa suoraan tilalta. Silloin jää keskusliikkeen varastokierros väliin, eli tavara on tuoreempaa, mutta vastaavasti vähän kalliimpaa, kun kauppiaan ja maajussin täytyy hoitaa kuljetus itse eikä voi hyödyntää keskusliikkeen sopimuksia. Silti ostan mieluummin näitä suoraan viljelijältä tulevia, koska silloin tuottajalle jää enemmän käteen.
Joo, en tiedä noista venäläisistä nettikaupoiosta tällä hetkellä, että tuleeko tuote.
Kiinasta taas on tullit ja verot paitsi esim. Puolan kanssa, joissa se niinku tai on jo hinnassa.
Ukrainasta ei nyt kannata tilata, kun niillä on kiireitä ja ei välttämättä tule tuote.
Suomalainen maksaa liikaa; tulee tilata Itä-Euroopasta tai kauempaa, tosin postikulutkin huomioiden, ja kaupasta ne tilaa isomman satsin, ja alessa saattaa sitten saada hyvään hintaan Suomestakin.
Suomea ei ole ollut kaupallisesti olemassa pariin kymmeneen vuoteen ja työte tekee halpatyöntekijät ja korruptio.
Saksan Amazon on hyvä ostospaikka, ja tuote tulee usein myös Saksasta, ja kirjoja saa jopa ilman postikuluja, jos tietää mistä, sitäkin kautta.
Ruotsistakin saa kaikenlaista, ja halvemmalla kuin Amazonilta, kun ostaa jonkun firman kautta sieltä, kaikenlaisia tuotteita, ja ne on useimmiten aika piilossa, kuten muodenkin maiden firmat, jotka siksi myy usein Amazonin jne. kautta.
Suomi jää useimmiten toiseksi, verrattuna mihin hintaan saa muista maista, samankin tuotteen.
Vierailija kirjoitti:
Aika hankala on ostaa suomalaista autoa tai moottoripyörää, kun ei ole vara maksaa muutamaa kymppitonnia laitteista. Aivan kaikkea ei edes ole suomalaisena valmisteena, koska niiden valmistaminen on niin paljon edullisempaa kaukoidässä, ettei niitä ole täällä valmistettu ikinä/aikoihin. Se on silloin aivan turha tulla itkemään, 'miksi et osta suomalaista?'.
Osaaminen loppuu kun oikeat työt loppuu.
Ostan ulkolaista koska hinta määrää sen.
Suomituotteet ovat kalliita järjettömien verojen ja sotujen takia. Se taas on vasemmiston ahneuden vika.
Vierailija kirjoitti:
Otapa google avuksi ja etsi lähin reko- jakelu. Tuotteet ovat suoraan tiloilta ja takuulla tuoreita. Viime kesänä tuli ostettua paljon perunoita, vihanneksia ja kananmunia sitä kautta. Myös lihaa olen ostanut, ja marjoja. Priimalaatua ja tuoretta, kilohinnat ehkä himpun kalliimpia, kuin kaupoissa, mutta mielelläni maksoin, kun esim. perunat oli samana päivänä nostettu.
Kummastunut kirjoitti:
Joku kyseli villasukista! En nyt ymmärrä, olen yrittänyt myydä eri foorumeilla äitini kutomia laadukkaita villasukkia, ei edes kalliita! Mutta eivät kelpaa koskaan kellekään!! Ovat nättejä, vahvistettu kantapää, eri kokoja hintaan 10-18 e! Missähän vika???
Myös Kiinassa osataan kutoa.
Kyllä se vain niin on, että jollei rahassa kieri niin hinta sanelee. Täälläkin Cittarissa jotain paikallisia kurkkuja n. 6 eurolla kilo. No justiinsa joo. Jää kyllä ostamatta kun vieressä on sellaisia joita saat n. 3 eurolla kilo.
Pitäisi mennä suoraan tilojen omistajilta ostamaan, että saisi tuettua toimintaa ilman näitä ahneita välikäsiä, jotka nappaavat siitä parhaat tulot.
Vierailija kirjoitti:
Mun akateemisesti koulutetun 35 vuoden työkokemuksen kertymällä tarvitsee tehdä 8 tuntia töitä ansaitakseni summan josta jää nettona käteen sen verran rahaa jolla voin ostaa yhden tunnin ammattikoulutusta juuri valmistuneen duunarin työsuorituksen joka sisältää kaikki verot , maksut & sivukulut. Veroja ja maksuja moninkertaisesti. Siinäpä se ongelma lyhyesti. Kulutushyödykkeitä ja tavaroita
ei suurimmaksi osaksi suomessa valmistetakaan mistä olisin kiinnostunut eikä tosiaan em. syyn takia niitä olisi moninkertaisen hintansa takia varaa ostaakaan.
Tässäpä hyvä analyysi.
Asia on juuri näin. Eli LIIAN KORKEAT verot ja sotut nostaa tuotteen ja palvelun LIIAN korkeiksi.
Suomalaisen ostovoima on tosi matala.
Olemme länsimaiden alinta pohjasakkaa elintasossa.
Siksi rikkaatkin maalavat itse kämppiään, ei vaan kannata palkata ketään verojen takia.
Tyhmää maksaa välistävetäjille kirjoitti:
Valitettavasti suomessa ei ole aikoihin valmistettu mitään mitä minä useastitarvitsen.
Nyt viimeksi tilasin saksasta 1250 ADV gessu bemariin varusteita. Olisin ostanut suomesta mutta ei täällä kukaan niitä valmista, ja suomalaiselta jälleenmyyjältä en viittinyt ostaa kun nopeammin saan itse saksasta tilaamalla ja säästin monta sataa kun ei tarvinnut elättää suomalaista välistä vetäjää.
Lidlistä ostan kyllä suomalaista ruokaa, tietenkin kun halvin kauppa on.
Lidlin takana on säätiö, mikä antaa mahdollisuuden välttää veroja.
Mutta ei tietenkään väliä, halpuus on tärkein, kuten myös muissa kehitysmaissa.
Olis huippua, jos kaupoissa olis selkeämmät merkinnät suomalaisista elintarvikkeista. Suomen lipun nyt näkee, mutta usein joutuu tihrustamaan. Tämmönen tavallinen kiireinen perheenäiti, joka joutuu usein hinnan perusteella valitsemaan tuotteen, olis tyytyväinen selkeämmistä merkinnöistä. Mieluusti pyrkisin suuntaamaan omaa ostamista kotimaisiin, jos vaan rahat antaa myöden.
Totta, miksi ostan Dr Martensin kengät kun voin ostaa Pomarin kengät! No niin! Niin no....
Miten Suomi voisi mielestänne varustautua parhaiten?
Pitäisikö jalkaväkimiinat ottaa käyttöön, kuten Venäjällä? Sitä aloitetta voi esim. kannattaa tuolla:
https://www.rul.fi/ajankohtaista/uutiset/ruln-ja-resn-puheenjohtajat-ot…
Vai mitä meidän pitäisi tehdä? Lisätä pommisuojia?
Kotimainen puuvillainen T-paita🤔
Pellavainen pitää pestä 10 kertaa ennenkuin pystyy käyttämään. Enkä tiedä mistä niitä saa ostaa.