Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaapa te jotka tiedätte: miten ihmiset osaa kouluttaa itselleen sellaisen koiran, joka aina kulkee vierellä vaikka olisi vapaanakin eik...

Vierailija
19.08.2021 |

Itsellä ei ole koiraa joten ei hajuakaan.

Kommentit (150)

Vierailija
81/150 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse toimin pennun kanssa niin, että pidän mahdollisimman paljon vapaana ja sen tehtävä on vahtia missä menen. Pari kertaa, kun pentu on jäänyt haahuilemaan omiaan, olen mennyt hetkeksi piiloon. Kerta pari riittänyt ja palleroinen on pysynyt ihan vapaaehtoisesti lähettyvillä. Riippuu varmaan myös rodusta ja yksilöstä kuinka itsenäinen on. En myöskään tiedä miten tällainen toimisi aikuisen koiran kanssa, mutta pentua varmaan maailma jänskättää vielä niin paljon, ettei halua jäädä yksin. Olen myös aina palkannut, kun tulee luokse. Tähän sitten vain liittänyt tule- komennon. 

Se riippuu pennustakin. Meidän yksi pentu aikanaan karkasi ensimmäisen kerran alle 8-viikkoisena yksinään tutkimaan lähimetsää eikä välttämättä tullut pihalta sisään kuin kantamalla vaikka olisi jäänyt sinne omin nokkinensa keskellä sysimustaa yötä. Luoksetuloa ja lähellä pysymistä sai opettaa ihan tosissaan että oppi. Piiloleikkejä mekin on muiden koirien kanssa hyvällä menestyksellä käytetty, mutta tuon kanssa olisi saanut alkuun kökkiä piilossa vaikka maailman tappiin ja etsiä sitten itse koiran jostain kilometrien päästä puuhastelemasta omiaan.

Näin vähän uumoilinkin, että riippuu paljolti myös yksilöstä ja rodusta. Itselläni omistajaan tukeutuvia paimenkoiria, joten on ollut helppoa opettaa. Olen kuullut, että esim. husky on luonteeltaan sen verran itsenäinen, että ei välttämättä toimi tämä metodi.  Tiedän myös yhden tällaisen jästipää mopsin :D

Mun lapinkoira oli tuollainen. Oli about 10 viikkoa vanha, oli pihassa mulla irti kun lähti kuono maata pitkin laahustamaan metsää kohti. No, muistin tämän "mene piiloon" - vinkin, ja meninkin. Katsoin puun takaa koiraa joka kohta huomasi minun hävinneen. Katsoi hetken ympärilleen, ja todettuaan ettei minua näy pisti ykkösen silmään ja juoksi täysiä sinne metsään. "JES OLEN VAPAA", se varmaan ajatteli. Sieltähän se piti käydä hakemassa kun ei kiinnostanut yhtään kun kutsuin sitä.

Täällä myös itsenäinen lapinkoira. Tämä seuraa käskystä hienosti, jos on sille sopiva hetki. Tulee luokse käskystä noin 80% kerroista. Mutta

jos jossain on vaikka juoksuinen narttu, tai ihan vaan joku tuttu koirakaveri, tai kivannäköinen mahdollinen koirakaveri, tai peura tai joku muu koiran mielestä tärkeä tehtävä, ei voi luottaa. Tämäkin lähti pihasta omille teilleen jo 10-viikkoisena. Itse sain etsiä pennun, onneksi löytyi.

Kotona tämä asettuu vähän kauemmas niin, että kumminkin näkee minut. Kyllä se on kiintynyt ja omalla lapinkoiran mittakaavallaan pysyy varmaan ihan tarpeeksi lähellä. Mutta ei sääressä kiinni. Tätä voisi ehkä pitää vapaana, jos ympärillä olisi tarpeeksi tunturia. Kaupungissa ei puhettakaan.

Vierailija
82/150 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rotuhan tuohon vaikuttaa, ja koiran persoona. Minulla on metsästyslinjainen noutaja, jota ei tippaakaan kiinnosta muut koirat eikä ihmiset eikä se myöskään lähde holtittomana elävän riistan perään. Koira on erittäin nöyrä ja kuuliainen perusluonteeltaan. Kun sen kanssa on panostettu hyvään suhteeseen ja ollaan tehty sille mieluisia asioita positiivisesti vahvistaen, koiralla ei ole mitään motiivia häipyä luotani. Se kulkee jalan vieressä kävelytiellä, metsäpoluilla sillä on lupa kulkea edelläni. Se on nyt nelivuotias ja ainoa kerta, kun se on ikinä karannut, on nuorena kerran ihmisen jättämän kakkaläjän pariin. Eikä tämä ole koskaan vaatinut mitään pakkoa tai kuria, namia ja kehuja vaan ja toki sitä, että koira on saanut aina runsaasti liikuntaa ja aivotyötä - turhautunut ja kiihtynyt koira on vaikea hallittava. Koira on myös miellyttävä, rauhallinen mutta sitkeä metsästyskoira.

Minulla on ollut myös terriereitä, nytkin on. Ne ovat siihen malliin riistan perään, että vaikka kaikki on tehty kuten tuon noutajan kanssa, niin missään tapauksessa eivät ole riistavarmoja vaan lähtevät kyllä, jos rusakko tai kauris lähtee edestä. Nykyiset ohittavat kyllä koirat ja ihmiset kytkemättä, mutta metsäpoluilla tuore haju tai liikkeelle lähtevä riista on liikaa, joten kulkevat metsässä kytkettynä. Omassa pihapiirissä ja riittävän korvessa, missä riista ei ole pakkautunut pienelle alueelle, saavat juosta irti. Siivot ohitukset on terrienkin kanssa rakennettu pennusta saakka hyvään suhteeseen ja palkitsemiseen pohjaten. Koirille on selvää, mitä niiltä toivotaan ja niitä kiinnostaa minun miellyttämiseni, koska suhde on hyvä. Riista on näille sitten sellainen, että omistajakin unohtuu, mutta se on rodunomaista ja toivottavaa, nämäkin ovat käytännön töissä toimivia yksilöitä ja siellä pitää pystyä itsenäiseen työskentelyyn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/150 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koiralla on vahva saalistusvietti niin lähtee kyllä ilman hihnaa saadessaan sopivan ärsykkeen kuin kuppa töölöstä eikä kutsuminen auta.

Vierailija
84/150 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. englantilaisissa tv-sarjoissa näkee usein jotain maalaisheppuja kulkemassa tiluksillaan koiriensa kanssa ja ne aina seuraavat kiltisti mukana tai ainakin käskettäessä tulevat takaisin. Onkohan tällaista oikeasti

Totta kai on! Ne on paimenkoiria, niiden perustaitoja on totella vierellä kulkemista, tekevät paljon monimutkaisempiakin juttuja! Noissa taidoissa myös kilpaillaan. Googleta vaikka itse dog herding sheep, niin näet miten taitavia paimenkoirat ovat.

8

Mulla vanhaenglanninpaimenkoira luuli minua lampaakseen ja vahtasi silmä kovana, etten karkaa. Samalla lailla sitten myöhemmin paimensi lapsenikin.

Maailman paras lapsenvahti.

Vierailija
85/150 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

83 lisää. Käytännössä olen opettanut lähellä kulkemisen siten, että koiralle opetetaan ääni (palkkasana tai vaikka naksuttimen ääni), joka ehdollistetaan namiin. Sitten vaan aletaan palkata pentua siitä, kun se sattuu kulkemaan toivotussa paikassa (esim omalla kohdalla vasemman jalan vierellä), ensin vähän löysemmin kriteerein ja sitten tiukentaen. Ensin sisällä, sitten ulkona pihalla ja vähitellen vaikeammissa paikoissa.

Samalla opetetaan katsekontaktin ottamista vaikeammissa ja vaikeammissa tilanteissa. Vahvistetaan runsaasti luoksetuloa. Ohjaajan luona on aina kivaa ja saa herkkua/lelun. Koiran kasvaessa palkkaamista vähitellen vähennetään/siirrytään enemmän sosiaaliseen palkkaan eli kehuihin ja rapsutuksiin. Mutta edelleen tykkään välillä palkata herkulla ja lelulla, kun koira toimii toivotusti.

Vierailija
86/150 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. englantilaisissa tv-sarjoissa näkee usein jotain maalaisheppuja kulkemassa tiluksillaan koiriensa kanssa ja ne aina seuraavat kiltisti mukana tai ainakin käskettäessä tulevat takaisin. Onkohan tällaista oikeasti

Totta kai on! Ne on paimenkoiria, niiden perustaitoja on totella vierellä kulkemista, tekevät paljon monimutkaisempiakin juttuja! Noissa taidoissa myös kilpaillaan. Googleta vaikka itse dog herding sheep, niin näet miten taitavia paimenkoirat ovat.

8

Mulla vanhaenglanninpaimenkoira luuli minua lampaakseen ja vahtasi silmä kovana, etten karkaa. Samalla lailla sitten myöhemmin paimensi lapsenikin.

Maailman paras lapsenvahti.

Siis vanhaenglanninlammaskoira.

Vierailija
87/150 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paimenkoirat paimentavat laumaansa ja omistaja kuuluu laumaan. Katsokaapas seuraavan kerran vierellä nätisti kulkevan koiran ulkonäköä. Lähes aina se on sheltti, collie tms.

Seuraavaksi vastaan juoksee terrieri eli saalistaja vetäen omistajaansa perässään…kaupan päälle ärsyttävästi räyhäten.

🤣 Mulla kaksi pientä terrieriä, jotka lisäksi mielellään räyhäävät keskenään, kun eteen tulee epäilyttäviä/liian kiinnostavia koiria tai riistaa.

Näistä toinen ollut mulla vapaana metsäisillä alueilla noin nelivuotiaaksi (sitten alkoi olla niin urosaggressiivinen, että en voinut ottaa riskiä koirien kohtaamisista). Kun taas toinen ei ole ollut vapaana koskaan, koska omaa niin kovan riistavietin, että menisi kyselemättä kaninkoloon tai jahtaisi riistaa auringonlaskuun.

Vierailija
88/150 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit uskon ettei lähde minkään perään jos on nuori uros ja edessä menee sen 12 kiimaista narttua

Vierailija
89/150 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuommoinen labradorinnoutaja. Kehumll ja karkeilla opetettu.

Vierailija
90/150 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on whippet, jonka kanssa lenkkeilen vapaana, kun on myöhä ja vähemmän ihmisiä ulkona. Se ei ole koskaan osoittanut suurta kiinnostusta muihin ihmisiin tai koiriin, eikä sillä ole juuri riistaviettiäkään. Lisäksi se on vanha kuin mikä. Ohitustilanteissa kiinnitän koiran huomion sanomalla sen nimen ja käsken olemaan nätisti. Jos vastaan tulee koira, joka näyttää siltä että alkaa räkyttää tai tempoa kohti, kävelen aina myös oman koiran ja ärsykkeen välissä, jolloin oma koira ehkä vilkaisee kahdesti, muttei syöksy minnekään.

Koirani on välinpitämättömyyden perikuva, joten paloja työtä tuon eteen ei ole tehty. Asun kerrostalossa, ja naapurit tuntevat koiran. Joskus käy niin, että naapuri tulee pihalla vastaan, näkee koiran kanssani, kumartuu ja alkaa leperrellä sille ja kutsua sitä nimeltä luokseen. Koiralla on järjetön pokerinaama, se ei edes käännä päätä, heilauta häntää tai lotkauta korvaa vaan sipsuttaa metrin päästä ohi. Ja tähän en edes opettanut sitä, on ollut tuollainen aina. 

Vierailija
91/150 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämättömiä jotkut kommentit. En yhtään ihmettele että koirien hyökkäyksistä uutisoidaan, jos emännän tai isännän perusoletus on jo se että koiraa ei pysty käskyttämään pysähtymään, vaan koira lähtee kuin kuppa töölöstä kaiken perään.

Ensinnäkin, on totta että toisia koiria ei voi, eikä kannata pitää vapaana. Mutta, silloin pitäisi olla päivänselvää että se koira pidetään tiukasti hihnan päässä hallinnassa! Joten, silloin ei pitäisi edes huvikseen selitellä että koira lähtee jos se näkee jotain sitä kiinnostavaa koska sitä ei silloin saa pitää irrallaan sekuntiakaan jos omistaja ei kykene sitä hallitsemaan! Jopa laki määrää omistajaa että koiran (tai lemmikin) täytyy olla AINA omistajansa hallinnassa! Luulisi tämän olevan päivänselvää jokaiselle! Tuollaisilta ihmisiltä koirat pois jotka eivät niitä ymmärrä tai viitsi kouluttaa, tai jotka pitävät koiraansa vain ihan kilttinä kotikoirana!

Jopa hihnan päässä oleva koira pitää opettaa siihen ettei se roiku tai vedä tai pyöri jaloissa, vaan kulkee rinnalla nätisti seuraten lauman johtajaa. Sellaista koiraa ei ole vielä eteeni sattunut joka ei oppisi vaikka olisi kuinka itsenäinen luonne. Lauman johtaja on Johtaja ja kaikki itsenäiset koirat ovat myös lauman jäseniä jotka seuraavat johtaajaansa! Esimerkiksi luolakoirat joiden täytyy itsenäisesti hoitaa tehtävänsä, eivät saa syöksyillä mihin sattuu, vaan vasta sitten kun siihen annetaan lupa ja johtaja määrää mitä pitää tehdä. Uskomatonta että jotkut vetoavat ja selittävät koiran tekoja sen luonteella, kun nimenomaan johtajan täytyy ymmärtää sen koiran luonnetta ja kouluttaa se tottelemaan niin ettei se luonne pääse esiin arvaamattomasti!

Vierailija
92/150 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakkaamalla ja potkimalla. Niin kuin se "superkouluttajat" tekevät salaa kuvatuilla videoilla.

Vierailija
93/150 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittämättömiä jotkut kommentit. En yhtään ihmettele että koirien hyökkäyksistä uutisoidaan, jos emännän tai isännän perusoletus on jo se että koiraa ei pysty käskyttämään pysähtymään, vaan koira lähtee kuin kuppa töölöstä kaiken perään.

Englannissa asuessani en tainnut kertaakaan nähdä koiraa, joka olisi juoksennellut kauempana ilman omistajan nimenomaista lupaa. Koirat kulkivat kadulla tiukasti omistajan vieressä riippumatta siitä, oliko se hihnassa vai ei. Yhtään kertaa en nähnyt koirien sinkoilevan hajujen perässä tai muiden ihmisten luo. Koiran haukuntaa ei kuulunut oikeastaan ollenkaan. Osansa on tietysti sillä, millaisia koirarotuja ihmisillä oli, mutta tärkeintä oli se, että koirien koulutukseen panostettiin toisin kuin Suomessa, jossa suuri osa koirista on kouluttamattomia ja käyttäytyy täysin oman päänsä mukaan.

Vierailija
94/150 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin, on totta että toisia koiria ei voi, eikä kannata pitää vapaana. Mutta, silloin pitäisi olla päivänselvää että se koira pidetään tiukasti hihnan päässä hallinnassa! Joten, silloin ei pitäisi edes huvikseen selitellä että koira lähtee jos se näkee jotain sitä kiinnostavaa koska sitä ei silloin saa pitää irrallaan sekuntiakaan jos omistaja ei kykene sitä hallitsemaan! Jopa laki määrää omistajaa että koiran (tai lemmikin) täytyy olla AINA omistajansa hallinnassa! Luulisi tämän olevan päivänselvää jokaiselle! Tuollaisilta ihmisiltä koirat pois jotka eivät niitä ymmärrä tai viitsi kouluttaa, tai jotka pitävät koiraansa vain ihan kilttinä kotikoirana!

Jopa hihnan päässä oleva koira pitää opettaa siihen ettei se roiku tai vedä tai pyöri jaloissa, vaan kulkee rinnalla nätisti seuraten lauman johtajaa. Sellaista koiraa ei ole vielä eteeni sattunut joka ei oppisi vaikka olisi kuinka itsenäinen luonne. Lauman johtaja on Johtaja ja kaikki itsenäiset koirat ovat myös lauman jäseniä jotka seuraavat johtaajaansa! Esimerkiksi luolakoirat joiden täytyy itsenäisesti hoitaa tehtävänsä, eivät saa syöksyillä mihin sattuu, vaan vasta sitten kun siihen annetaan lupa ja johtaja määrää mitä pitää tehdä. Uskomatonta että jotkut vetoavat ja selittävät koiran tekoja sen luonteella, kun nimenomaan johtajan täytyy ymmärtää sen koiran luonnetta ja kouluttaa se tottelemaan niin ettei se luonne pääse esiin arvaamattomasti!

Samaa mieltä. En voi käsittää noita kahta miinuspeukkua. Taitaa olla jotain taistelukoirien omistajia jotka ylpeilee kun koira on arvaamaton

Vierailija
95/150 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä mitään muutakaan kirjoitti:

Lauma eläin on pakko aikuistumis vaiheessa antaa turpaan koska se ottaa muuten johtajan paikan. Sen pitää totella ihmistä eikä itseään tai muita. Niiden varastettuja koirien omistajat on tehnyt työtä niiden kanssa ja maksanut eläin lääkärit kukaan ei voi varastaa toisten koiria . Hävytöntä.

Oot sekaisin, koiralle ei missään vaiheessa anneta turpaan, idari. Olet vissiin edelleen siinä uskossa, että 1940 tehty tutkimus susilla, jossa eri lauman susia tungettiin postimerkin kokoiseen aitaukseen olisi pätevä?

Vierailija
96/150 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiraan ei kiinnitetä huomiota kuin vain silloin, kun siltä halutaan jotain. Vanhoista käskyistä se ei saa palkkiota, vain uusista asioista. Palkinnon tulee olla sellainen, johon ei kylläännytä (makupalat eivät riitä useimmille) ja käsittelyn kaikessa johdonmukaista. 

Minulla on ollut omia koiria 34 vuotta, pääasiassa palveluskoiria, mutta myös metsästysviettisiä kaksi, joista molemmat osasivat ko. asian. Liikun paljon Saksassa, siellä 90% koirista osaa tuon asian rodusta riippumatta ja koirat saavat myös harjoitusta kulkiessaan kaupungilla vapaana. Viimeksimainittu on Suomessa ongelma eli vapaana kaupungilla kävelyä on hankala harjoitella, kun siitä voi saada sakot.

Olen asunut Italiassa, Espanjassa ja oleskellut pitkiä aikoja Saksassa, joten olen voinut harjoitella. Ja olen sen verran vanha, että muistan Suomessakin ajan, jolloin koirat kulkivat kaupungilla vapaana, tätä oli vielä 80-luvulla.

Vierailija
97/150 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaatii hyvän kontaktin koiraan. Sitä ei saa pakottamalla eikä pelolla hyvin toimivaksi, vaan koiran pitää haluta sitä itsekin. Se haluaa sitä, kun sillä on hyvä kontakti omistajaansa, ja se on palkitsemalla ehdollistettu seuraamaan.

Vierailija
98/150 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koiraan ei kiinnitetä huomiota kuin vain silloin, kun siltä halutaan jotain. Vanhoista käskyistä se ei saa palkkiota, vain uusista asioista. Palkinnon tulee olla sellainen, johon ei kylläännytä (makupalat eivät riitä useimmille) ja käsittelyn kaikessa johdonmukaista. 

Minulla on ollut omia koiria 34 vuotta, pääasiassa palveluskoiria, mutta myös metsästysviettisiä kaksi, joista molemmat osasivat ko. asian. Liikun paljon Saksassa, siellä 90% koirista osaa tuon asian rodusta riippumatta ja koirat saavat myös harjoitusta kulkiessaan kaupungilla vapaana. Viimeksimainittu on Suomessa ongelma eli vapaana kaupungilla kävelyä on hankala harjoitella, kun siitä voi saada sakot.

Olen asunut Italiassa, Espanjassa ja oleskellut pitkiä aikoja Saksassa, joten olen voinut harjoitella. Ja olen sen verran vanha, että muistan Suomessakin ajan, jolloin koirat kulkivat kaupungilla vapaana, tätä oli vielä 80-luvulla.

PS. Koiraa ei siis seuraa vierellä kuten seuraa-käskyllä, kun se kulkee vapaana. Se kulkee noin 2-3 metrin etäisyydellä ja haistelee vapaasti. Tarvittaessa se otetaan aivan vierelle seuraa-käskyllä.

Nämä ovat aivan perusasioita, joita jokaisen koiran tulisi osata kuten myös hihnassa kulkeminen vetämättä. Koiran koulutusmetodit ovat todella heikkoja nykyään, kun omistajille ei kyetä opettamaan näitä perusasioita edes. En vastusta makupaloja ja positiivista koulutusta, mutta on selvä asia, että kun koiraa palkitaan jatkuvasti asioista mitä se jo osaa ja lisäksi liian yksinkertaisista asioista, se tekee päätelmän, että ihmiset ovat vähä-älyisiä. Se on kuin lapsi palkittaisiin yhä uudelleen siitä, että se osaa nimetä aakkoset eikä lasta opetettaisi lainkaan lukemaan ja soveltamaan lukemaansa. Lisäksi koiran kasvatus ja opetus sisältää liikaa koiran huomioimista.

Vierailija
99/150 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakkaamalla ja potkimalla. Niin kuin se "superkouluttajat" tekevät salaa kuvatuilla videoilla.

Nuo eivät tiedä koirista mitään, järjetöntä väkivaltaa. Tosin tuollaisia on aina ollut ja tulee olemaan.

Koiran tottelevaisuus perustuu siitä huolimatta kuriin, johdonmukaisuuteen ja oikeanlaiseen palkitsemiseen. Ilman että käskyn noudattamista valvotaan, ei koirasta milloinkaan tule tottelevaista koiraa eli koiraa, joka tottelee aina ja heti. Pelkkä positiivinen vahvistaminen voi riittää vain hyvin pehmeillä koirilla, joilla on matala toimintakyky.

Vierailija
100/150 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jokaisesta koirasta saa sellaista. Yleensä kyse on poikkeavasta yksilöstä, joka on lisäksi koulutettu. Koiralla on yleensä myös aika paljon ikää tuossa vaiheessa.

Jatkakaa laiskat koiran omistajat vaan itsellenne valehtelua...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme