Paras mielialalääke?
Olen ollut jo kauan keskivaikeasti masentunut, mutta kieltäytynyt lääkehoidoista, koska olen kuullut niistä kauheista sivuvaikutuksista. Keskusteluapua olen saanut. Nyt alkavat illat kuitenkin pimenemään ja mieli on musta. Luulen, että jotain lääkettä olisi syytä kokeilla.
Mitä suosittelisitte? Sellaista, josta ei mene pää ihan sekaisin tai persoonallisuus muutu kokonaan.
Kommentit (75)
Jos masennuksesi ei ole vaikeaa, suosittelen kokeilemaan mindfulness-harjoituksia. Itselläni lievää ja keskivaikeaa masennusta. Olen kokeillut 2 eri lääkitystä, kumpikin oli turhaa, ei apua. Toisesta lääkkeestä luopuminen oli vaikeaa. Mindfulness alkoi auttaa jo viikon -kahden jälkeen ahdistuneisuuteen ja masennukseen. Tätä voi olla vaikea uskoa (että rentoutus ja hengitysharjoitukset auttavat), mutta niin se vaan on. Päivä päivältä olo paranee!
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 21:43"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 21:26"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 21:24"]
Kerro tuntemuksistasi lääkärille. Ei mielialalääkkeitä voi valita kuin karkkeja.
[/quote]
Tiedän sen, mutta jos täällä sanottaisiin että "älä sitä ainakaan!" niin voisin sitten sanoa lääkärille että kavereilla on ollut huonoja kokemuksia. Ja itse asiassa onkin: yksi ystävä lihoi parikymmentä kiloa kun söi mielialalääkkeitä.
ap
[/quote]
Mutta kannattaa ainakin suhtautua varauksella muiden kokemuksiin. Sama lääke vaikuttaa eri ihmisillä eri tavoin. Toisen ihmisen sama lääke saattaa lihottaa, toisen laihduttaa, noin esimerkiksi.
[/quote]
Mulla ssri-lääkkeet sai aikaan ahmimiskohtauksia, mutta toisaalta vatsa oli koko ajan niin sekaisin, etten päässyt lihomaan. Ei ikinä enää! Mä taidan olla niitä, joille ei mikään lääke sovi. Syön valeriaanaa ahdistukseen ja masennukseen mäkikuismaa. Myös kärsimyskukka on hyvä.
En suosittele mitään lääkettä. Luonto parantaa. Voimia!
[/quote]
Olen kokeillut yrttejä yms, eikä ne ole auttaneet :( Ikävä kyllä.
ap
Olen syönyt lyricaa hermokipuun,ja kyllä se mielialaakin nostaa. Olen hiukan pessimistinen ja masennukseentaiåuvainen, mäen asiat synkkinä, ja olen kauhean itsekriittinen. Nyt olen ollut tosi pirteä ja rauhallinen, ja minulla on ollut mukavaa, ei ajdista. Ennenkaikkea auttanut kipuun.
Minulla toimii vanhanajan Doxal. Mielialalääkkeet eivät lihota, jos voit olla syömättä lisääntyneestä ruokahalusta huolimatta.
Voxra ei tehny mulla mitään muuta ku väsytti sairaasti. Aiempia kokeiluja/käyttöjä oli mutta silloin venlafaxiini ei tuntunut riittävältä ja psk lisäsi voxran. En tykännyt. Käytin tosin melkein vuoden ennen kuin sain aikaiseksi lopettaa. Venlan jätin pois ennen raskauden yrittämistä, lopetus oli liian nopeaa ja siten aivan hhirvittävää, sairaat viekkarit. Yritin olla ilman mutta aloitin Sepramin jota käytin myös raskauden ajan. Kelan kuntoutusterapian olin aloittanut tuossa välissä ja nyt lopettelen 3v jälkeen Sepramia ja terapiaa. Sepram on mulla ollut paras. Venla oli tosi hyvä, toi energiaa hitosti mutta sen lopetuksen takia en viitseisi enää sitä edes kokeilla.
Mutta niinkuin tästäkin ketjusta näkyy, ihmiset ovat yksilöitä. Itse sanoisin "älä kokeile Voxraa" ja täällä moni sitä kehuu.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 21:55"]
Voxra ei tehny mulla mitään muuta ku väsytti sairaasti. Aiempia kokeiluja/käyttöjä oli mutta silloin venlafaxiini ei tuntunut riittävältä ja psk lisäsi voxran. En tykännyt. Käytin tosin melkein vuoden ennen kuin sain aikaiseksi lopettaa. Venlan jätin pois ennen raskauden yrittämistä, lopetus oli liian nopeaa ja siten aivan hhirvittävää, sairaat viekkarit. Yritin olla ilman mutta aloitin Sepramin jota käytin myös raskauden ajan. Kelan kuntoutusterapian olin aloittanut tuossa välissä ja nyt lopettelen 3v jälkeen Sepramia ja terapiaa. Sepram on mulla ollut paras. Venla oli tosi hyvä, toi energiaa hitosti mutta sen lopetuksen takia en viitseisi enää sitä edes kokeilla. Mutta niinkuin tästäkin ketjusta näkyy, ihmiset ovat yksilöitä. Itse sanoisin "älä kokeile Voxraa" ja täällä moni sitä kehuu.
[/quote]
Onpa erikoista! Mulla Voxra todella piristi ja aluksi vei yöunetkin lähes kokonaan. Yhä vielä nukun vähän, vaikka otan Voxran aamulla. Eipä kyllä myöskään väsytä. Tässä sen näkee kuinka erilaisia me kaikki ollaan. Juttele lääkärin kanssa ja kokeile, ap. Ei sitä voi muuten tietää.
13
Olen hyötynyt Cipralexista. Lievän kuvotuksen kyllä kestää, kun muuten voi paremmin. Olen kyllä muutenkin herkästi pahoinvoiva, lääkärin mukaan ollenkaan kaikille ei tule sitä. Muita sivuvaikutuksia ei ollut, paitsi orgasminsaantivaikeus. Toisaalta lääke palautti seksihalut, jotka masennuksen takia olivat poissa. Mieluummin halut ilman orgasmia kuin toisin päin.
Todellakin niin yksilöllisiä nämä. Tuolla joku kommentoi että venlafaxin ei ainakaan lihota, no mä lihoin 5 vuodessa sillä 40kg! KUn lopetin lääkkeen, aloin samantien laihtumaan liki 10kg/kk tahtia, vaikka mitään elintapoja muuten en muuttanut. Vaikeita nämä on.
Näitä täällä suositeltuja ja / tai varoiteltuja Voxraa ja Venlaa harvemmin kai määrätään ensimmäiseksi lääkkeeksi. Nykyisin taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus, että aloitetaan SSRI-lääkkeellä (Cipralex, Seronil jne.) ja jos ei tehoa, niin sitten ehkä Voxra (DNRI-lääke) siihen rinnalle tai vaihto Venlaan (SNRI-lääke).
Mielialalääkkeet vaikuttavat lähinnä kahdella tavalla, joko tasaavat mielialoja (vievät ns. ääripäät pois) tai lisäävät toimintakykyä. Jos ap olet käynyt samalla lääkärillä jo pitempään, hän varmasti osaa arvioida, minkä tyyppinen lääkitys sinua voisi auttaa parhaiten.
Ns. uudet mielialalääkkeet, joita nämä kaikki SSRI-lääkkeet sekä Venla ja Voxra ovat, eivät periaatteessa lihota, mutta saattavat lisätä ruokahalua paljonkin. Joitakuita ne väsyttävät, Voxra yleensä kai piristää. Seksuaalisuuteen ikävä kyllä taitavat vaikuttaa lähes kaikilla. Lopettamisesta puhutaan paljon, mutta sekin on aika tuurista kiinni, voi päästä helpollakin (itse lopetin Venlan melko kivuttomasti parin vuoden käytön jälkeen).
Mielialalääkkeitten ikävin puoli on, että hyvin harvoin osuu kerralla oikea lääke ja annostus, vaikutus alkaa monesti vasta viikkojen tai jopa parin kuukauden kuluttua tai sitten ei ala, joten edessä on lääkkeen vaihto ja taas menee viikkoja. Jos en itse ole muuta masennukseni aikana oppinut, niin kärsivällisyyttä... Niin ja minulle ei käynyt mikään noista yllämainituista lääkkeistä, mutta apu löytyi lopulta ns. vanhan mallisesta lääkkeestä.
Tästä muistaakseni joskus keskusteltiin täällä. Nimittäin siitä, kun joku tässäkin kejussa sanoi, että rauhioittavat eivät ole mielialalääkkeitä. Kyllä ovat. amerikassakin maitokaupasta saatava valium on sellainen.
Suomesta on hyvää vauhtia tulossa amerikan kaltainen maa, jossa mielenrauha otetaan purkista. Mieltähän siinä pyritään rauhoittamaan, eli mielialalääkkeitä ne rauhoittavat on. Amerikassa ehkä suurin osa väestöstä on lääkekoukussa.
Siellä on varmaan tapana ottaa rauhoittava päivittäin ja sitten kun tapahtuu jotain, niin otetaan ylimääräinen rauhoittava.
J-P
Vierailija kirjoitti:
Näitä täällä suositeltuja ja / tai varoiteltuja Voxraa ja Venlaa harvemmin kai määrätään ensimmäiseksi lääkkeeksi. Nykyisin taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus, että aloitetaan SSRI-lääkkeellä (Cipralex, Seronil jne.) ja jos ei tehoa, niin sitten ehkä Voxra (DNRI-lääke) siihen rinnalle tai vaihto Venlaan (SNRI-lääke).
Miksi?
Ixel oli hyvä. Ei vie orgasmikykyä eikä lihota.