Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Läksin nopeastikatsomaan, joko metsässä näkyiis merkkejä sienistä. Ja jo matkalla näin kaksi pulleaa herkkuatttia pyörätien reunassa. Tein pienen lenkin metikössä, noin tunti, ja mukaan tarttui kolme kiloa herkkutatteja. En ole koskaan löytänyt niin isoja ja hyviä tatteja! Tosin olen kerännyt nitä vasta 5-6 vuotta. Mutta: Nyt niitä löytyy!

Kommentit (15)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Voi, mä haluaisin alkaa harrastaa sienestystä, mutten uskalla kerää niitä, koska en tunnista 100 varmasti kun kanttarellit. Sit kun joku "tatti" onkin myrkyllinen, se oli siinä.

Vierailija

Voi, mä haluaisin alkaa harrastaa sienestystä, mutten uskalla kerää niitä, koska en tunnista 100 varmasti kun kanttarellit. Sit kun joku "tatti" onkin myrkyllinen, se oli siinä.

Voi, minusta olisi ihanaa opettaa jotakuta aloittelevaa sienestäjää. Missä asut?

Ei ole olemassa myrkyllisiä tatteja, mutta karvaan makuisia kylläkin. Se sappitatti näyttää ihan herkkutatilta, mutta maku hiuksia nostattava. Sen vuoksi kannattaa maistella keräämiään tatteja, ettei niitä ole eksynyt ruokasienten sekaan, koska pilaa koko erän. Puniikkitatista sen sijaan ei voi erehtyä, sen malto muuttuu lopulta mustaksi, kun sen halkaisee, lienee parhaimpia ruokasieniä mitä Suomesta löytyy, on jopa parempi kuin kanttarelli.

Vierailija

Ei ole olemassa myrkyllisiä tatteja, mutta karvaan makuisia kylläkin.

On olemassa piruntatti ja tauriontatti, molemmat myrkyllisiä. Niihin ei taida tosin Suomessa pahemmin törmätä. :D

Vierailija
Vierailija
Mulla kasvaa herkkutatti lahkeessa.
höpö höpö. Limanuljaska enintään.

Toi varmaan sekoitti herkkutatin herkkusieneen, siihen pikku naperoon, joten sääliä hei nyt vähän...

Vierailija

Ei ole olemassa myrkyllisiä tatteja, mutta karvaan makuisia kylläkin. Se sappitatti näyttää ihan herkkutatilta, mutta maku hiuksia nostattava. Sen vuoksi kannattaa maistella keräämiään tatteja, ettei niitä ole eksynyt ruokasienten sekaan, koska pilaa koko erän. Puniikkitatista sen sijaan ei voi erehtyä, sen malto muuttuu lopulta mustaksi, kun sen halkaisee, lienee parhaimpia ruokasieniä mitä Suomesta löytyy, on jopa parempi kuin kanttarelli.

Herkkutatin jalassa on useimmiten vaalea verkkokuvio. Sappitatilla verkkokuvio jalan pohjaväriä tummempi.

Vierailija

Läksin nopeastikatsomaan, joko metsässä näkyiis merkkejä sienistä. Ja jo matkalla näin kaksi pulleaa herkkuatttia pyörätien reunassa. Tein pienen lenkin metikössä, noin tunti, ja mukaan tarttui kolme kiloa herkkutatteja. En ole koskaan löytänyt niin isoja ja hyviä tatteja! Tosin olen kerännyt nitä vasta 5-6 vuotta. Mutta: Nyt niitä löytyy!

Missä päin asut? Itse pähkäilen, olisiko Espoon metsissä juuri noita herkkutatteja tällä hetkellä. Onko kellään tuoretta tietoa tattitilanteesta Espoossa, esim. Nuuksion seudulla tai muualla? Missä on Espoon parhaat tattimetsät?

Vierailija
Vierailija

Voi, minusta olisi ihanaa opettaa jotakuta aloittelevaa sienestäjää. Missä asut?

Olisipa kiva, jos joku voisi opastaa. Asun Keravalla, missä sinä? Viime vuonna kävin metsässä keräämässä joitain rouskun? näköisiä sieniä, mutta kun aloin katsomaan googlesta ja tarkastamaan niitä, niin heitin lopulta kaikki roskiin, koska en ollut varma oliko ne ruokasieniä edes.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat