Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras mielialalääke?

Vierailija
13.09.2014 |

Olen ollut jo kauan keskivaikeasti masentunut, mutta kieltäytynyt lääkehoidoista, koska olen kuullut niistä kauheista sivuvaikutuksista. Keskusteluapua olen saanut. Nyt alkavat illat kuitenkin pimenemään ja mieli on musta. Luulen, että jotain lääkettä olisi syytä kokeilla.

Mitä suosittelisitte? Sellaista, josta ei mene pää ihan sekaisin tai persoonallisuus muutu kokonaan. 

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielialalääkkeet eivät ole sama kuin rauhoittavat, joista voi yliannostuksella saada pään sekaisin. SSRI-tyyppiset lääkkeet toimivat piristävästi ja ne otetaan aamuisin, esim essitalopraami (Cipralex, Escitalopram Actavis) OMa kokemus oli että tottumisvaiheessa oli lievää kuvotusta ja mielialojen heittelyä. Muutamassa viikossa olo koheni tosi paljon ja itkeskely ja jatkuva ahdistus jäi pois. Jos sitä voi sanoa persoonallisuuden muutokseksi niin olen ainoastaan tyytyväinen. Jaksoin hoitaa kotia ja lapsia, olo oli normaali ekaa kertaa pitkään aikaan. Toinen vaihe missä tuli sivuvaikutuksia, oli lopetus- se piti tehdä todella hitaasti, muuten tuli pieniä sähköiskumaisia tuntemuksia päähän. Nekin jäivät kyllä ajan oloon kokonaan pois. 

Lääkäri on se, joka päättää lääkityksestäsi. Pelätä ei tarvitse. Jos lääke ei sovi, sitä voi vaihtaa tai annosta muuttaa. Masennuslääkkeet eivät muuta persoonallisuutta, mutta jotkut herkät saavat tietysti sivuvaikutuksia tai kokevat tasoittavan vaikutuksen pahana, kun tunnevuoristoradasta jäävät huiput ja syvät laaksot pois.

Mulla on useita työkavereita ja muita ystäviä jotka ovat tai ovat olleet mielialalääkityksellä eikä kenenkään persoonallisuudessa ole tapahtunut mitään muutosta. 

Vierailija
42/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kovin yksilöllistä, ja usein turhauttavana kokeilujen sarjaa ennen oikean löytämistä.

Itselle paras tähän mennessä on ollut voimassa. Poislukien siis tarvittaessa rauhoittava; saa sen ihan pahimman hetken yli niin että jaksaa taas. Se on mielestäni ollut ehkä melkein paras. Takana monet vuodet kokeiluja, seuraavaksi ajattelin yrittää lääkkeettömyyttä, sillä tarvittavalla rauhoittavalla, kun ei kerran tämäkään oikein tunnu auttavan. Tuntuu olevan lääkeresistenttiä sorttia tämä masennus ja tulee ja menee miten sattuu.

Paljon voimia, toivottavasti sinulle löytyisi sopiva lääke, ensiyrittämällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 21:21"]

Mielialalääkkeet eivät ole sama kuin rauhoittavat, joista voi yliannostuksella saada pään sekaisin. SSRI-tyyppiset lääkkeet toimivat piristävästi ja ne otetaan aamuisin, esim essitalopraami (Cipralex, Escitalopram Actavis) OMa kokemus oli että tottumisvaiheessa oli lievää kuvotusta ja mielialojen heittelyä. Muutamassa viikossa olo koheni tosi paljon ja itkeskely ja jatkuva ahdistus jäi pois. Jos sitä voi sanoa persoonallisuuden muutokseksi niin olen ainoastaan tyytyväinen. Jaksoin hoitaa kotia ja lapsia, olo oli normaali ekaa kertaa pitkään aikaan. Toinen vaihe missä tuli sivuvaikutuksia, oli lopetus- se piti tehdä todella hitaasti, muuten tuli pieniä sähköiskumaisia tuntemuksia päähän. Nekin jäivät kyllä ajan oloon kokonaan pois. 

Lääkäri on se, joka päättää lääkityksestäsi. Pelätä ei tarvitse. Jos lääke ei sovi, sitä voi vaihtaa tai annosta muuttaa. Masennuslääkkeet eivät muuta persoonallisuutta, mutta jotkut herkät saavat tietysti sivuvaikutuksia tai kokevat tasoittavan vaikutuksen pahana, kun tunnevuoristoradasta jäävät huiput ja syvät laaksot pois.

Mulla on useita työkavereita ja muita ystäviä jotka ovat tai ovat olleet mielialalääkityksellä eikä kenenkään persoonallisuudessa ole tapahtunut mitään muutosta. 

[/quote]

Ok. Tuntuu vain että kaikkialla saa lukea niitten kauheista sivuvaikutuksista. Ehkä pitäisi sitten kokeilla. Lääkäri ehdottaa lääkityksen aloittamista joka kerta. 

ap

Vierailija
44/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro tuntemuksistasi lääkärille. Ei mielialalääkkeitä voi valita kuin karkkeja.

Vierailija
45/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 21:22"]

Se on kovin yksilöllistä, ja usein turhauttavana kokeilujen sarjaa ennen oikean löytämistä. Itselle paras tähän mennessä on ollut voimassa. Poislukien siis tarvittaessa rauhoittava; saa sen ihan pahimman hetken yli niin että jaksaa taas. Se on mielestäni ollut ehkä melkein paras. Takana monet vuodet kokeiluja, seuraavaksi ajattelin yrittää lääkkeettömyyttä, sillä tarvittavalla rauhoittavalla, kun ei kerran tämäkään oikein tunnu auttavan. Tuntuu olevan lääkeresistenttiä sorttia tämä masennus ja tulee ja menee miten sattuu. Paljon voimia, toivottavasti sinulle löytyisi sopiva lääke, ensiyrittämällä.

[/quote]

Siis mikä on ollut paras? En ymmärtänyt. Kiitos joka tapauksessa! 

ap

Vierailija
46/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimassa = voxra. Olisi oikeasti kiva tietää miten saada ennakoiva tekstinsyöttö pois.

Vierailija
47/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä pakko saivarrella. "Lääkäri on se, joka päättää lääkityksestäsi." No ei todellakaan päätä. Kyllä sen lääkityksen päättää vain ja ainoastaan potilas, lääkäri vain suosittelee jotain lääkettä.

Vierailija
48/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 21:24"]

Kerro tuntemuksistasi lääkärille. Ei mielialalääkkeitä voi valita kuin karkkeja.

[/quote]

Tiedän sen, mutta jos täällä sanottaisiin että "älä sitä ainakaan!" niin voisin sitten sanoa lääkärille että kavereilla on ollut huonoja kokemuksia. Ja itse asiassa onkin: yksi ystävä lihoi parikymmentä kiloa kun söi mielialalääkkeitä. 

ap

Vierailija
49/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Venlaa. Silkkaa helvettiä yrittää pyristellä siitä irti. (Venlafaxin)

Vierailija
50/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä lue enää nettipalstoja. Tuhansista käyttäjistä sinne eksyy usein ääritapauksia. Kannattaa ainakin kokeilla, on turha kuluttaa elämää kärsien jos voisit saada suht halvoista ja paljon käytetyistä lääkkeistä avun. Yhdessä terapian kanssa voi olla todella hyvä tulos. Lääkkeet eivät paranna, mutta voivat sillä tavalla auttaa voittamaan masennusta, että jaksat muuttaa elämääsi, esim.  aloittaa liikunnan tai tavata ystäviä ja kokea olosi normaaliksi. Jostain luin tutkimusta, että lääkkeet auttavat aivoja muokkautumaan terapian aikana, terapian tarkoitushan on muokata ajatusmalleja ja myös fysiologisesti tapahtuu uusia yhteyksiä aivoissa. Jos sulle sattuisi tulemaan sivuvaikutuksia, lääkkeet voi lopettaa. Mielialalääkkeillä yleensä kuitenkin kestää useampi viikko ennenkuin teho tulee näkyviin ja kullakin on yksilöllinen annoksensa, jolla vaikutus tulee. KÄrsivällinen pitää siis olla. 

Vierailija
51/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voxra. Mulla on toiminut aivan loistavasti. Paras täsmäase masennusta vastaan, ja sivuvaikutuksia tuskin lainkaan. Pystyin taas menemään töihin Voxran ansiosta. 

Kalliimpi se kyllä on kuin ssri:t. 

Vierailija
52/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 21:26"]

[/quote]

Tiedän sen, mutta jos täällä sanottaisiin että "älä sitä ainakaan!" niin voisin sitten sanoa lääkärille että kavereilla on ollut huonoja kokemuksia. Ja itse asiassa onkin: yksi ystävä lihoi parikymmentä kiloa kun söi mielialalääkkeitä. 

ap

[/quote]

Kyseessä on ollut varmaan Mirtazapin tai sen tyyppinen lääke, sillä voi tosiaan lihoa. Mutta yleensä se ei ole ensimmäinen valinta, vaan juurikin joku Escitalopram tai Sepram-tyyppinen lääke. Ne eivät lihota. 

Vierailija
53/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä pakko saivarrella. "Lääkäri on se, joka päättää lääkityksestäsi." No ei todellakaan päätä. Kyllä sen lääkityksen päättää vain ja ainoastaan potilas, lääkäri vain suosittelee jotain lääkettä.

[/quote]

Tavallaan kyllä, mutta tarkoitus oli korostaa sitä, että lääkäri ottaa myös vastuun lääkityksestä ja lääkkeen valinnasta, vastuu valinnasta ei jää potilaalle vaikka potilas voi omin päin ottaa selvää asioista. Ei resepti ole vain joku suositus, vaan lääkemääräys. Potilas vastaa sitten siitä, syökö lääkettä ohjeen mukaan vai ei. 

Vierailija
54/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 21:27"]

Älä lue enää nettipalstoja. Tuhansista käyttäjistä sinne eksyy usein ääritapauksia. Kannattaa ainakin kokeilla, on turha kuluttaa elämää kärsien jos voisit saada suht halvoista ja paljon käytetyistä lääkkeistä avun. Yhdessä terapian kanssa voi olla todella hyvä tulos. Lääkkeet eivät paranna, mutta voivat sillä tavalla auttaa voittamaan masennusta, että jaksat muuttaa elämääsi, esim.  aloittaa liikunnan tai tavata ystäviä ja kokea olosi normaaliksi. Jostain luin tutkimusta, että lääkkeet auttavat aivoja muokkautumaan terapian aikana, terapian tarkoitushan on muokata ajatusmalleja ja myös fysiologisesti tapahtuu uusia yhteyksiä aivoissa. Jos sulle sattuisi tulemaan sivuvaikutuksia, lääkkeet voi lopettaa. Mielialalääkkeillä yleensä kuitenkin kestää useampi viikko ennenkuin teho tulee näkyviin ja kullakin on yksilöllinen annoksensa, jolla vaikutus tulee. KÄrsivällinen pitää siis olla. 

[/quote]

Kyllä. Aivojen plastisuus lisääntyy, ja jos on taipumusta pakkoajatuksiin niin loppuvat. Kokeilin ensin useamman ssri:n, mutta saivat lähinnä aikaan vain huonon ja sekavan olon (joskin pakkoajatukset loppuivat). Voxraa olen syönyt nyt puoli vuotta ja olen todella tyytyväinen. Etenkin siksi, ettei enää ole niitä kehää kiertäviä haitallisia ajatuskuvioita. Minun isolla pyörällä kun on tapana hirttää kiinni välillä. 

Suosittelen siis Voxraa. Mutta ei sekään kaikille sovi. 

nro 13

Vierailija
55/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

ap

[/quote]

Mutta kannattaa ainakin suhtautua varauksella muiden kokemuksiin. Sama lääke vaikuttaa eri ihmisillä eri tavoin. Toisen ihmisen sama lääke saattaa lihottaa, toisen laihduttaa, noin esimerkiksi.

Vierailija
56/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 21:31"]

[/quote]

Tavallaan kyllä, mutta tarkoitus oli korostaa sitä, että lääkäri ottaa myös vastuun lääkityksestä ja lääkkeen valinnasta, vastuu valinnasta ei jää potilaalle vaikka potilas voi omin päin ottaa selvää asioista. Ei resepti ole vain joku suositus, vaan lääkemääräys. Potilas vastaa sitten siitä, syökö lääkettä ohjeen mukaan vai ei. 

[/quote]

Yhteistyössä kai siitä silti lääkärin kanssa sovitaan, varsinkin kun mt-ongelmat on vaikeita diagnosoida. Tästä suositellusta Voxrasta sanoisin sen verran, että ei sovi, jos on vähänkään bipo. Se on piriste, amfetamiinijohdannainen. Vaikutustapa (ja vaikuttava aine) on täysin erilainen kuin ssri:llä. Vaikuttaa aivojen dopamiini- ja noradrenaliinipitoisuuksiin. Minusta tuli Voxralla hyperseksuaalinen Duracel-pupu, mutta jollekin toiselle Voxra voi tietysti olla pelastusrengas. Riippuu niin ihmisestä. Jos lääkärillä on sinusta hyvä kokonaiskuva, hän varmaan osaa arvioida, mitkä sivuvaikutukset on sinulle vähiten haitallisia. 

Voxra ei ehtinyt Käypään hoitoon, joten sitä määrää enemmän psykiatrit, tai erityisesti asioihin perehtyneet yleislääkärit.

Vierailija
57/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 21:14"]

Olen ollut jo kauan keskivaikeasti masentunut, mutta kieltäytynyt lääkehoidoista, koska olen kuullut niistä kauheista sivuvaikutuksista. Keskusteluapua olen saanut. Nyt alkavat illat kuitenkin pimenemään ja mieli on musta. Luulen, että jotain lääkettä olisi syytä kokeilla.

Mitä suosittelisitte? Sellaista, josta ei mene pää ihan sekaisin tai persoonallisuus muutu kokonaan. 

[/quote]

Mulla on ollut kymmenisen vuotta venlafaxin. En ole mielestäni muuttunut muuten kuin itkuisuus ja ahdistus ovat jääneet pois. Ei lihota. 

Vierailija
58/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cymbalta

Vierailija
59/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 21:34"]

[/quote]

ap

[/quote]

Mutta kannattaa ainakin suhtautua varauksella muiden kokemuksiin. Sama lääke vaikuttaa eri ihmisillä eri tavoin. Toisen ihmisen sama lääke saattaa lihottaa, toisen laihduttaa, noin esimerkiksi.

[/quote]

Mulla ssri-lääkkeet sai aikaan ahmimiskohtauksia, mutta toisaalta vatsa oli koko ajan niin sekaisin, etten päässyt lihomaan. Ei ikinä enää! Mä taidan olla niitä, joille ei mikään lääke sovi. Syön valeriaanaa ahdistukseen ja masennukseen mäkikuismaa. Myös kärsimyskukka on hyvä. 

En suosittele mitään lääkettä. Luonto parantaa. Voimia!

Vierailija
60/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 21:40"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 21:14"]

[/quote]

Mulla on ollut kymmenisen vuotta venlafaxin. En ole mielestäni muuttunut muuten kuin itkuisuus ja ahdistus ovat jääneet pois. Ei lihota. 

[/quote]

Venlasta tulee vain helvetilliset vieroitusoireet, jos sen joskus haluaa lopettaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi