Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ”tavallisissa töissä” jaetaan lomat?

Vierailija
19.08.2021 |

Nyt en puhu siitä miten työnanataja jakaa lomaviikot työntekijöille, vaan miten työntekijät jakavat lomiaan vuoden ympäri?

Olen juuri aloittanut ”oikeissa töissä” opiskeluajan pätkähommien jälkeen ja työnantaja oli laittanut viestiä että syksyn lomatoiveita saa esittää. Yllätyin siitä, koska kuvittelin että lomia pidetään lähinnä kesällä ja ehkä joulun aikaan. Lähipiirissäni lähes kaikki ovat joko opettajia tai yrittäjiä joten en tiedä yhtään miten näissä ”perustöissä” jaetaan ne 28 lomapäivää vai mitä ovatkaan.

Ja ei, ei ole minulle vielä kertynyt niitä päiviä kovin paljoa joten tuskinpa olen nyt mitään lomaa pitämässä. Mutta mielenkiinto heräsi että miten muut olette jakaneet lomianne tai pyrkineet niitä jakamaan?

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies jakaa ne. Huomioi toiveet tai sitten ei. 

Vierailija
2/73 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vastausta ap:lle mutta seuraan! Itsekin opettajana, opettajien lapsena ja opettajan puolisona en ole asiaa koskaan edes miettinyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten esität toiveita? Siiis millaisia toiveita? Kesällä kaikki putkeen vai jaoteltuna ympäri vuotta?

Ap

Vierailija
4/73 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oman valinnan mukaan saa jakaa. Työehtosopimuksesta selviää montako viikkoa pitää käyttää kesäkautena ja montako muulloin. 

Vierailija
5/73 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluna joitain päiviä että ei tarvitse joulun ja uudenvuodne välissä mennä toimistolle, loput kesällä.

Vierailija
6/73 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.erto.fi/tyosuhdeopas/vuosiloma/vuosiloman-pitaminen

Tuolta löytyy vastaus. Tarkemmat ajankohdat ovat työpaikkakohtaisia. 

Vierailija
7/73 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oman valinnan mukaan saa jakaa. Työehtosopimuksesta selviää montako viikkoa pitää käyttää kesäkautena ja montako muulloin. 

No tämän jo tiesin. Selkosuomeksi toistin ensimmäisen viestin viestissä 3.

Ap

Vierailija
8/73 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kesälomakuukaudet on kesä- ja heinäkuu ja ne vuorottelevat. Toivoa voi jotain muutakin mutta takeita järjestämisestä ei ole.

Talvella lomakaudet on jaettu loka-tammikuu ja helmi-huhtikuu eli kahteen ryhmään jotka vuorottelevat myös ja näistä voit sitten toivoa haluamaasi ajankohtaa.

Vierailija
9/73 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse tykkään pidemmistä irtiotoista, joten olen pitänyt neljä viikkoa heinäkuussa ja kaksi viikkoa joulun ja uudenvuoden seudulla. Aika lailla noin monet muutkin meillä pitävät, tai sitten joulun ja pääsiäisen aikaan.

Vierailija
10/73 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten esität toiveita? Siiis millaisia toiveita? Kesällä kaikki putkeen vai jaoteltuna ympäri vuotta?

Ap

Esim. "Haluaisin pitää kaksi viikkoa lomaa tuossa kun koulut alkavat"

Esimies sitten katsoo, onko se mahdollista ja joko antaa pitää loman siinä kohtaa tai ei. 

Vierailija
11/73 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kesällä kiertävät lomat ettei tule riitaa. Saa niitäkin päikseen vaihtaa.Muina aikoina lomatoiveet otetaan huomioon.

Vierailija
12/73 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on hyvin työpaikkakohtaista. Joissain paikoissa lomat ovat aina tiettyyn aikaan, joissain on kiertävä lomasysteemi, joissain pyritään huomioimaan toiveita jne. jne. 

Vierailija
13/73 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olin joskus työpaikassa jossa lomia pidettiin ihan yleisesti pitkin vuotta. Kun ilmoitti lomatoiveen niin yleensä sen sai, kun tosiaan ei ollut mitään sellaista tappelua, et kaikki ois halunnut heinäkuulle tmv.

Nykyisessä työpaikassa sitten on peruslähtökohtana, että lomat pidetään lomakaudella kesällä ja jouluna. Ja on paljon epävarmempaa se, että saa haluamansa ajankohdan.

Tykkäsin enempi entisen paikan lomakäytännöstä.

Vierailija
14/73 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luovalla alalla toimistotöissä ja meillä loppukesä on kiireisintä aikaa töiden osalta. Yleensä pidetään kesälomaa osissa ja jokainen neuvottelee lomansa itse esihenkilönsä kanssa. Itse vietin tänä kesänä heinäkuussa 3 viikkoa lomaa ja loput varmaan joskus jouluna. Osa työkavereista piti 2 viikkoa kesän alussa ja toiset 2 viikkoa tässä elokuussa.

Aiemmin ollessani tehtaalla töissä, se oli aina koko heinäkuun kiinni. Kaikki pitivät siis siellä heinäkuussa kesälomansa.

Vierailija
15/73 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat lomalistaan toivees ja toivot parasta

Vierailija
16/73 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi kesälomien toiveiden esittelijät on työpaikan syöpää.

Paras on kun työpaikalla on kiertävät lomat, se on tasa-arvoisin kaikille.

Vierailija
17/73 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on niin, että kesälomakuukauden saa valita ja yleensä pääsee sinä kuuna kun haluaa pitää loman. Touko - syyskuussa porukat pitäneet, itselläni yleensä elokuu. Syyslomaviikon pidän joulun ympärillä, sekin on aina onnistunut toiveiden mukaan. Talviloma vähän vaihdellut, en sijoita lomaviikkoa koulujen hiihtolomien ajalle, koska ei enää pieniä lapsia niin ei tarvitse. Joskus olen pitänyt joulun aikaan 2 viikkoa putkeen lomaa. Mutta kivempi jakaa kahteen osaan syys- ja talvilomat

Vierailija
18/73 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa jakaa. Työnantaja PÄÄTTÄÄ milloin ja miten lomasi pidät. Lisäksi työnantajan pitää varmistaa että vähintään 2 viikkoa lomasta on yhteen pötköön. Työntekijä itse ei voi päättää mitenkään lomista. Työntekijä voi vain pyytää lomia, ja riippuen firmasta niihin joko suostutaan tai ei...

Vierailija
19/73 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on varmaan lukemattomia tapoja, koska a) ihmisillä on erilaisista elämäntilanteista johtuen erilaiset tarpeet loma-ajankohtiin ja b) ihmiset ylipäätään arvostaa erilailla jaoteltuja lomia. 

Esimerkiksi osa pitää aina neljä viikkoa kesällä putkeen ja aina lähes samaan ajankohtaan, kun taas toiset tykkää pitää lyhyemmissä pätkissä lomia tai pitää maksimissaan kolme viikkoa kesällä ja jättää yhden viikon pitkän pimeän syksyn iloksi. Talvilomaviikko lienee lapsellisilla useimmiten koulujen lomien ajankohtina eli joko syysloman, joululoman tai hiihtoloman aikaan. Lapsettomat sitten milloin huvittaa. Tiedän sellaisiakin jotka ei kesäisin juuri lomia pidä, vaan käyttävät kaikki lomat talvikaudella matkustellen silloin yleensä jonnekin lämpimiin maihin. 

Omassa työpaikassa onneksi hyvin vapaasti saa itse päättää koska ja miten lomansa pitää. Lisäksi on mahdollista ylitöitä vaihtaa lomiksi. En varmaan sopeutuisi enää työpaikkaan jossa joku muu määrää koska lomasi on.

Vierailija
20/73 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi kesälomien toiveiden esittelijät on työpaikan syöpää.

Paras on kun työpaikalla on kiertävät lomat, se on tasa-arvoisin kaikille.

Meillä menee niin, että esitetään toiveet ja yleensä toivotaan eri kuukausia tasaisesti niin kaikki on saaneet haluamansa loma-ajankohdan. Riippuu varmaan työn luonteestakin, oon työpaikassa jossa ei tarvita kellekään sijaisia vaan kaikki tekee samaa hommaa