Miten ”tavallisissa töissä” jaetaan lomat?
Nyt en puhu siitä miten työnanataja jakaa lomaviikot työntekijöille, vaan miten työntekijät jakavat lomiaan vuoden ympäri?
Olen juuri aloittanut ”oikeissa töissä” opiskeluajan pätkähommien jälkeen ja työnantaja oli laittanut viestiä että syksyn lomatoiveita saa esittää. Yllätyin siitä, koska kuvittelin että lomia pidetään lähinnä kesällä ja ehkä joulun aikaan. Lähipiirissäni lähes kaikki ovat joko opettajia tai yrittäjiä joten en tiedä yhtään miten näissä ”perustöissä” jaetaan ne 28 lomapäivää vai mitä ovatkaan.
Ja ei, ei ole minulle vielä kertynyt niitä päiviä kovin paljoa joten tuskinpa olen nyt mitään lomaa pitämässä. Mutta mielenkiinto heräsi että miten muut olette jakaneet lomianne tai pyrkineet niitä jakamaan?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkään vasta aloittaneella ei ole vielä kertynyt lomaa
Lukekaa nyt oikeasti se aloitus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi kesälomien toiveiden esittelijät on työpaikan syöpää.
Paras on kun työpaikalla on kiertävät lomat, se on tasa-arvoisin kaikille.
Ai? Meillä on toiminut erinomaisesti se, että saa esittää toiveita. Lähes poikkeuksetta toiveet myös toteutetaan. Ja ihan tasapuolisesti kaikille. Olisi todella raskasta olla diktatuurissa töissä ja olla lomalla silloin kun joku muu sinun haluaa olevan.
Aijaa teilläkö siis jotkut pitää vapaaehtoisesti loman toukokuussa tai syyskuussa?
Meillä taas kaikki toivovat kesäloman kesäkuulle tai heinäkuulle.
Meillä useampikin, mä yhtenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oman valinnan mukaan saa jakaa. Työehtosopimuksesta selviää montako viikkoa pitää käyttää kesäkautena ja montako muulloin.
Ei saa jakaa. Työnantaja PÄÄTTÄÄ milloin ja miten lomasi pidät. Lisäksi työnantajan pitää varmistaa että vähintään 2 viikkoa lomasta on yhteen pötköön. Työntekijä itse ei voi päättää mitenkään lomista. Työntekijä voi vain pyytää lomia, ja riippuen firmasta niihin joko suostutaan tai ei...
No tuohan ei pidä paikkaansa läheskään kaikissa työpaikoissa. Näissä on hyvin vaihtelevia käytäntöjä.
Kyllä pitää. Se kuinka hyvin toiveita työnantaja huomioi vaihtelee mutta AINA työnantaja PÄÄTTÄÄ sen loman ajankohdan.
Ei päätä AINA. Minulla loma on silloin, kun itse sen kalenteriini merkitsen. Loman saan pitää, kunhan olen huolehtinut, että ennen sitä ja sen aikana erääntyvät hommat on tehty. Esimiehellä ei ole minkäänlaista päätösvaltaa siihen, miten työni ja lomani rytmitän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oman valinnan mukaan saa jakaa. Työehtosopimuksesta selviää montako viikkoa pitää käyttää kesäkautena ja montako muulloin.
Ei saa jakaa. Työnantaja PÄÄTTÄÄ milloin ja miten lomasi pidät. Lisäksi työnantajan pitää varmistaa että vähintään 2 viikkoa lomasta on yhteen pötköön. Työntekijä itse ei voi päättää mitenkään lomista. Työntekijä voi vain pyytää lomia, ja riippuen firmasta niihin joko suostutaan tai ei...
No tuohan ei pidä paikkaansa läheskään kaikissa työpaikoissa. Näissä on hyvin vaihtelevia käytäntöjä.
Kyllä pitää. Se kuinka hyvin toiveita työnantaja huomioi vaihtelee mutta AINA työnantaja PÄÄTTÄÄ sen loman ajankohdan.
Turhaan jankutat asiasta, joka ei pidä paikkaansa. Osalla työpaikoista saa sanella ihan itse, milloin lomansa haluaa pitää. Esimerkkinä tästä projekti/urakkaluontoiset työt, joissa työaikaa ei ole määritelty päiväkohtaisesti, vaan kuukausi tai vuositasolla. Silloin saa itse päättää, miten työnsä jaottelee. Esimiestä kiinnostaa vain se, että hommat tulee tehtyä sovittuun ajankohtaan mennessä.
ei tasan saa. Koitapa projektipäällikkönä ottaa vapaaksi vaikka kriittisen projektin loppupuolelle tyyliin " 2 viikkoa pattayalla". Ei muuten onnistuisi -> SINULLA ei ole valta päättää vaan työnantajalla. Yhä edelleen työnantaja voi antaa sinulle mahdollisuuden hyvin vapaasti tehdä toiveita ja yleensä suostua niihin, silti valta tehdä päätös on työnantajalla ja ilman mitään syytä evätä loma sinulta.
Eli pitääkö nyt vastata, että riippuu työstä, työpaikasta ja ihmisestä. Menikö oikein vai olenko vieläkin idiootti, joka ei osaa lukea?
Meillä kesäloman ajankohdan saa jokainen toivoa ja esimies sitten katsoo, että riittävästi väkeä aina paikalla - periaatteessa kiertävällä järjestelmällä suosituimmat lomakuukaudet heinäkuu-elokuu.
Talviloman saa sijoittaa vapaammin ja ne menee yleensä läpi kuten toivoo. Paitsi työn luonteen vuoksi jouluna ei meillä lomailla.
Itse pidän 3 viikkoa kesällä yhdenjaksoisesti ja loput 2 viikkoa yhden viikon tai lyhyemmissä pätkissä, tykkään pitää pitkiä viikonloppuja, etenkin jos on jotain viikonloppumenoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaan jankutat asiasta, joka ei pidä paikkaansa. Osalla työpaikoista saa sanella ihan itse, milloin lomansa haluaa pitää. Esimerkkinä tästä projekti/urakkaluontoiset työt, joissa työaikaa ei ole määritelty päiväkohtaisesti, vaan kuukausi tai vuositasolla. Silloin saa itse päättää, miten työnsä jaottelee. Esimiestä kiinnostaa vain se, että hommat tulee tehtyä sovittuun ajankohtaan mennessä.
ei tasan saa. Koitapa projektipäällikkönä ottaa vapaaksi vaikka kriittisen projektin loppupuolelle tyyliin " 2 viikkoa pattayalla". Ei muuten onnistuisi -> SINULLA ei ole valta päättää vaan työnantajalla. Yhä edelleen työnantaja voi antaa sinulle mahdollisuuden hyvin vapaasti tehdä toiveita ja yleensä suostua niihin, silti valta tehdä päätös on työnantajalla ja ilman mitään syytä evätä loma sinulta.
Onnistuu helposti, kun hoitaa projektin päätökseen 2 viikkoa etuajassa. Sitä vartenhan se liukuva työaika on, että voi joustavasti pitää lomia silloin kun haluaa. MINULLA on valta valita teenkö 16 tuntista päivää saadakseni haluamani loman. Työnantajaa kiinnostaa vain se, että hommat tulee tehdyiksi ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Eli pitääkö nyt vastata, että riippuu työstä, työpaikasta ja ihmisestä. Menikö oikein vai olenko vieläkin idiootti, joka ei osaa lukea?
Kysyttiin kokemuksia. Eli voit vastata miten olet vaikka itse toiminut tai miten puolisosi/kaverisi/työkaverisi toimii. Eiköhän jokainen kouluja käynyt (ap viittasi opiskeluaikaan) ymmärrä itsekin että työnkuvan, työpaikan ja muiden tekijöiden mukaan tilanteet vaihtelevat ja työehtosopimuksenkin kenties osaa googlettaa.
Jos on kerryttänyt lomapäiviä, niin lomaa voi pyytää mihin kohtaan vain. Tietenkin kannattaa vähän miettiä omia töitään, että mihin sen voi tai kannattaa ottaa. Ja pitääkö osa töistä (akuutit tms.) antaa jollekin toiselle hoidettavaksi siksi aikaa, kun on itse lomalla. Suurin osa lomasta pidetään tietenkin kesä-elokuussa, mutta kyllä talvellakin voi viikon ottaa, kun siitä sopii ajoissa. Välttämättä ei saa juuri siihen kuin haluaisi, yleensä kieltämiseen on hyvät syyt. Meillä joulun välipäivät ovat suosittuja, kun yhdessä arkipyhien kanssa saa pitemmän loman kasaan. Mutta eivät kaikki voi samaan aikaan olla tietenkään.
Kaikissa työpaikoissa joissa minä olen ollut on toimittu näin:
Keväällä, joskus maalis- huhtikuussa viimeistään, tulee pomolta kysely kesälomatoiveista ja jokainen merkitsee haluamansa loman exceliin, wikiin, sharepointtiin, outlookiin, eli mihin missäkin on sovittu. Lähes kaikki ottavat 4 viikkoa putkeen ja työntekijät ovat sen verran fiksuja että katsovat ja kyselevät vähän miten muut ovat ajatelleet pitävänsä lomansa. Pomon ei ole ikinä tarvinnut puuttua ja määrätä jotakuta siirtämään lomaansa.
Hieman ennen joulua tulee kysely talvilomaviikosta ja sama juttu sen kanssa. Pomo kysyy ehdotukset ja hyväksyy ne sellaisenaan.
Ainakin minä olen vielä pari kertaa säätänyt lomaani myöhemmäksi kun se on alkanut lähestyä ja sekin on ollut ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jankutat aiheesta, josta et ymmärrä selkeästikään mitään? SINULLA on kummallinen pakkomielle tuosta "esimies alistaa ja työntekijä alistuu". Taidat saada suurtakin tyydytystä siitä ajatuksesta. Ikävä kyllä esim. omassa työssäni esimiestä ei kiinnosta lainkaan, koska lomailen ja koska teen töitä. Hän näkee merkitsemäni työ- ja vapaa-ajat vasta jälkikäteen, joten ei voi minulta evätä lomaa. Paha sitä on pitämisen jälkeen poistaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, laki tai työehtosopimus tosiaan kertoo että päätösvalta on työnantajalla. Mutta erittäin harvoin tuollaiseen diktatuuriin mennään vaan lomat sovitaan ja sovitetaan sovussa. Aikuisia ihmisiähän työpaikoilla lähinnä on ja kyllä noin yksinkertaisesta asiasta pitää päästä sopuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyttiin kokemuksia. Eli voit vastata miten olet vaikka itse toiminut tai miten puolisosi/kaverisi/työkaverisi toimii. Eiköhän jokainen kouluja käynyt (ap viittasi opiskeluaikaan) ymmärrä itsekin että työnkuvan, työpaikan ja muiden tekijöiden mukaan tilanteet vaihtelevat ja työehtosopimuksenkin kenties osaa googlettaa.
Mitä hyötyä ap:lle on siitä, että 20 ihmistä kertoo 20 eri tapaa toimia? Kun sehän nyt ei mene niin, että jos minä pidän lomani aina kesäkuussa, niin ap:kin voi pitää.
Mä oon aina ollut työpaikoissa, jossa oon saanut itse päättää koska pidän lomani. Tai no olisihan työnantaja voinut tietysti kieltääkin pitämästä, mutta en ole ikinä edes ajatellut lomailevani pahimpaan kiireaikaan, joten ei ole ollut tarvetta kieltää. Ja olen pitänyt lomia ihan miten sattuu, riippumatta siitä onko kesä- vai talvikausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, laki tai työehtosopimus tosiaan kertoo että päätösvalta on työnantajalla. Mutta erittäin harvoin tuollaiseen diktatuuriin mennään vaan lomat sovitaan ja sovitetaan sovussa. Aikuisia ihmisiähän työpaikoilla lähinnä on ja kyllä noin yksinkertaisesta asiasta pitää päästä sopuun.
Itse asiassa työnantajalla ei ole päätösvaltaa, jos yhteisellä sopimuksella on allekirjoitettu työsopimus, jossa työaika on määritelty joustavaksi ja johon on kirjattu, että työntekijä itse päättää, miten työ- ja vapaa-aikansa rytmittää. Silloin ei voi työnantaja tulla sanelemaan, että nytpä pidätkin loman maaliskuussa halusit tai et.
Paremmissa hommissa laitan hr:n tietojärjestelmään milloin aion lomani pitää. Esimies hyväksyy automaationa. Ei siinä ole sen ihmeempää. Jossain paskaduunissa varmaan niistä pitää tapella, mutta näissä paremmissa valkokaulushommisa lomat pidetään kun halutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi kesälomien toiveiden esittelijät on työpaikan syöpää.
Paras on kun työpaikalla on kiertävät lomat, se on tasa-arvoisin kaikille.
Ai? Meillä on toiminut erinomaisesti se, että saa esittää toiveita. Lähes poikkeuksetta toiveet myös toteutetaan. Ja ihan tasapuolisesti kaikille. Olisi todella raskasta olla diktatuurissa töissä ja olla lomalla silloin kun joku muu sinun haluaa olevan.
Aijaa teilläkö siis jotkut pitää vapaaehtoisesti loman toukokuussa tai syyskuussa?
Meillä taas kaikki toivovat kesäloman kesäkuulle tai heinäkuulle.
Olen eri, mutta meillä saa pitää lomat milloin haluaa. Itse tykkään ottaa osan lomasta toukokuussa ja sitten syyskuussa. Joskus olen pitänyt marraskuussa matkustaen jonnekin lämpimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä ap:lle on siitä, että 20 ihmistä kertoo 20 eri tapaa toimia? Kun sehän nyt ei mene niin, että jos minä pidän lomani aina kesäkuussa, niin ap:kin voi pitää.
Ap tässä:
Kylläpäs herätti keskustelua, tosin ei ihan siten kuin toivoin.
Minua hyödyttäisi tuo sen takia, koska aihe kiinnostaa minua. Lähipiirissäni lähes kaikki ovat lomalla joko aina koulujen loma-aikoina, tai sitten on näitä ”ei yrittäjä mitään lomaa pidä ikinä”. Eli kiinnostaa miten muut tavalliset palkansaajat pitävät yleensä lomiaan. Työyhteisönikin on aika pieni eli en edes heidän kokemuksistaan pääse sivistämään itseäni asiassa juurikaan.
Ja kuten aloitusviestissä totesin, en olekaan pitämässä nyt mitään lomaa. Vaan olin kiinnostunut siitä, miten muut tykkäävät lomiaan pitää.
Olen myös tietoinen siitä että työnantaja ne määrää tai ”määrää”. Meillä saa sekä esimiehen että muiden työntekijöiden mukaan pitää lomansa aika vapaasti, vaikka tiedänkin että esimiehen kautta ne menevät.
Jatkakaa toki, en taida tähän keskusteluun enää kommentoida. Luen kyllä kaikki viestit jos muistan. Hyviä lomia :D
Useimmissa työpaikoissa joissa olen ollut kaikki merkkaavat lomat sinne mihin haluavat, yleensä toive on että kesälomat pidetään heinäkuussa mutta ei siellä peistä aleta vääntämään jos joku haluaa ajoittaa jotenkin toisin.
Ja siis vastauksena varsinaiseen kysymykseen :D, kesällä tyypillisesti kesä-heinäkuussa, sitten ehkä joulun välipäivien aikaan ja talvilomakaudella tammi-huhtikuussa yleensä lomaillaan. Syksyllä ei siis niinkään usein, mutta ehkäpä ap sinun työpaikallasi on joko useammilla ihmisillä tapana lomailla juuri syksyisin, tai vaihtoehtoisesti kehotus käydä täyttämässä lomalistoja tulee säännöllisesti tasaisin väliajoin riippumatta tarpeesta sinänsä.