Miten ”tavallisissa töissä” jaetaan lomat?
Nyt en puhu siitä miten työnanataja jakaa lomaviikot työntekijöille, vaan miten työntekijät jakavat lomiaan vuoden ympäri?
Olen juuri aloittanut ”oikeissa töissä” opiskeluajan pätkähommien jälkeen ja työnantaja oli laittanut viestiä että syksyn lomatoiveita saa esittää. Yllätyin siitä, koska kuvittelin että lomia pidetään lähinnä kesällä ja ehkä joulun aikaan. Lähipiirissäni lähes kaikki ovat joko opettajia tai yrittäjiä joten en tiedä yhtään miten näissä ”perustöissä” jaetaan ne 28 lomapäivää vai mitä ovatkaan.
Ja ei, ei ole minulle vielä kertynyt niitä päiviä kovin paljoa joten tuskinpa olen nyt mitään lomaa pitämässä. Mutta mielenkiinto heräsi että miten muut olette jakaneet lomianne tai pyrkineet niitä jakamaan?
Kommentit (73)
Oon huomannut että noi lomat keskitetään kesään ja jouluun paikoissa, joissa on paljon perheellisiä työntekijöitä. Jos lapsettomat on enemmistö, lomia pidetään vapaammin eikä niistä riidellä.
Vierailija kirjoitti:
Laitat lomalistaan toivees ja toivot parasta
Ilmeisesti ap yritti kysyä, mitä nämä ihmisten toiveet yleensä ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oman valinnan mukaan saa jakaa. Työehtosopimuksesta selviää montako viikkoa pitää käyttää kesäkautena ja montako muulloin.
Ei saa jakaa. Työnantaja PÄÄTTÄÄ milloin ja miten lomasi pidät. Lisäksi työnantajan pitää varmistaa että vähintään 2 viikkoa lomasta on yhteen pötköön. Työntekijä itse ei voi päättää mitenkään lomista. Työntekijä voi vain pyytää lomia, ja riippuen firmasta niihin joko suostutaan tai ei...
No tuohan ei pidä paikkaansa läheskään kaikissa työpaikoissa. Näissä on hyvin vaihtelevia käytäntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi kesälomien toiveiden esittelijät on työpaikan syöpää.
Paras on kun työpaikalla on kiertävät lomat, se on tasa-arvoisin kaikille.
Ai? Meillä on toiminut erinomaisesti se, että saa esittää toiveita. Lähes poikkeuksetta toiveet myös toteutetaan. Ja ihan tasapuolisesti kaikille. Olisi todella raskasta olla diktatuurissa töissä ja olla lomalla silloin kun joku muu sinun haluaa olevan.
Aijaa teilläkö siis jotkut pitää vapaaehtoisesti loman toukokuussa tai syyskuussa?
Meillä taas kaikki toivovat kesäloman kesäkuulle tai heinäkuulle.
Miten pitkään olet ap ollut töissä. Tuskin sulla vielä on päiviä edes mihinkään syys tai talvilomaan.
Ja niitä lomatoivomuksia kyllä kysytään joka työpaikassa.
Ja sitten työlistojen tekijä eli esimies sovittelee niitä.
Ja siis tuo omien lomapäivien pitäminen ja jakaminenhan on aivan henkilökohtaista ja oma päätös.
Aivan oman halun mukaan.
Useat perheelliset pitävät syksyllä lomaa joko vkon tai muutamia päiviä silloin, kun lapsilla on syysloma. Samoin keväällä hiihtolomien aikaan.
Syksy on niin pitkä, että kyllä monet ottaa sinne johonkin kohtaa muutaman lomapäivän.
Itse olen ottanut myöhäissyksyllä sellaisia pitkä vkonloppuja, eli pe-ma, eli kaksi lomapäivää vkonlopun yhteyteen. Sekin antaa jo vaihtelua ja virkitystä. Meillä saa valita noinkin lomapäiviä, ei tarvi mitään vko putkeen kerralla.
Joten ei sun kysymykseesi ole mitään oikeaa vastausta olemassa.
Riippuu ihan työstä.
Minulla joustava asiantuntijatyö ja pystyn halutessani ripottelemaan lomia pitkin vuotta. Yleensä pidän kuitenkin suurimman osan kesällä ja muutaman päivän jouluna sekä muutaman lopputalvella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimies jakaa ne. Huomioi toiveet tai sitten ei.
Miten esität toiveita? Siiis millaisia toiveita? Kesällä kaikki putkeen vai jaoteltuna ympäri vuotta?
Ap
Esimerkiksi näin: "Haluaisin pitää kesälomani 1.6.-20.6. ja talvilomastani haluaisin jakaa niin, että olisin lomalla viikot 46 ja 52".
Numerot tuossa hatusta heitettyjä. Se haluaako pitää putkeen vai jaoteltuna on luonnollisesti yksilöllistä ja vaihtelee vuosittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oman valinnan mukaan saa jakaa. Työehtosopimuksesta selviää montako viikkoa pitää käyttää kesäkautena ja montako muulloin.
Ei saa jakaa. Työnantaja PÄÄTTÄÄ milloin ja miten lomasi pidät. Lisäksi työnantajan pitää varmistaa että vähintään 2 viikkoa lomasta on yhteen pötköön. Työntekijä itse ei voi päättää mitenkään lomista. Työntekijä voi vain pyytää lomia, ja riippuen firmasta niihin joko suostutaan tai ei...
No tuohan ei pidä paikkaansa läheskään kaikissa työpaikoissa. Näissä on hyvin vaihtelevia käytäntöjä.
Kyllä pitää. Se kuinka hyvin toiveita työnantaja huomioi vaihtelee mutta AINA työnantaja PÄÄTTÄÄ sen loman ajankohdan.
Harva taisi ymmärtää mitä kysyttiin :-).
Itse olen yleensä pitänyt kesällä 4 viikkoa, sitten syksyllä ehkä irtopäiviä (pidennettyjä vkl), joulun välipäivät ja ehkä pari edeltävää. Kevätkaudella ehkä yksi viikko sekä pääsiäisenä muutamia päiviä. Loput sitten huhtikuun lopussa (no nykyään onneksi voi siirtää seuraavalle lomakaudelle).
Joo, ja mulla on pitkä loma :-)
Yleensä tiimin kesälomia jaetaan pääosin kesä-elokuulle, jotta osa on koko kesän töissä. Työntekijät voivat usein itse esittää toiveita.
Itse pidän hieman lomaa myös vuoden vaihteessa, jos mahdollista, tai joskus saldopäivän keväällä, jonain toisena vuonna syksyllä. Yksittäiset työntekijät voivat pitää lomia eri aikoihin vuotta, kunhan työtilanne sallii.
taas on luetunymmärtäminen kohdillaan… kaksi sivua vastauksia ja kaksi on vastannut aplle
En ymmärtänyt kysymystä.
Kuinka työntekijä jakaa lomansa vai kuinka työnantaja jakaa?
Jos pyydetään lomatoiveita niin niitä kannattaa silloin esittää. Extempore vapaita yleensä hankalampi järjestää. Olen ollut työpaikoissa , joissa ei ole ollut mitenkään määrätty koska ne lomat pidetään. Vanhat lomat pois ennen uuden lomakauden alkua eli huhtikuun loppuun ainoa sääntö, joka sekään ei ole aina kaikkien kohdalla onnistunut. Esimiehenä mun tehtävä oli katsoa, ettei kaikki ole esim.joulun välipäivinä vapaalla tai heinäkuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai? Meillä on toiminut erinomaisesti se, että saa esittää toiveita. Lähes poikkeuksetta toiveet myös toteutetaan. Ja ihan tasapuolisesti kaikille. Olisi todella raskasta olla diktatuurissa töissä ja olla lomalla silloin kun joku muu sinun haluaa olevan.
Aijaa teilläkö siis jotkut pitää vapaaehtoisesti loman toukokuussa tai syyskuussa?
Usko tai älä, mutta niin tosiaan tapahtuu. Muun muassa minä pidän kesälomani hyvinkin usein syksyllä. Ja kuten sanoin, LÄHES poikkeuksetta toiveet toteutetaan. Aina se ei tietenkään ole mahdollista. Mutta kun ei jääräpäisesti esitä samoja toiveita kuin kaikki muut, onnistuu toiveiden toteutus hyvin.
Ensinnäkään vasta aloittaneella ei ole vielä kertynyt lomaa
Työskentelen suurella osastolla, jossa henkilöstöä on 110 henkeä. Kesälomaa voi pitää touko-elokuussa, mahdollista talvilomaa joulun kieppeillä ja lomapäiviä voi säästää keväälle.
Lomien jakautumiset ovat olleet yllättäviä, koska valtaosalle ilmotettiin, että loma pitää jakaa kahteen osaan. Joudun siirtämään heinäkuun kaksi viikkoani (helleaikaan) sateiselle elokuulle.
Kuulin, että pari henkilöä sai pitää kuukauden eli koko heinäkuun ajan lomaa.
En pitänyt tilannetta reiluna.
Teollisuudessa Einarin esimiehet käskyttävät ajankohdat ja kestot. Ei duunarilla ole siinä keskustelussa minkäänlaista sananvaltaa. Se on sitä paikallista sopimista kun ylhäältä käskytetään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, monet sinkut ja introvertit ovat mielellään lomalla just toukokuussa ja syyskuussa.
Ja kesän töissä. Sillä noillakin lomakuukausilla on pointtinsa.
On hiljaisempaa joka paikassa kotimaassa mihin menee. Jos matkustaa etelän lämpöön toukokuu siellä on hyvää aikaa, ei liian kuumaa ja tosi kaunista, tietyissä europaan maissa.
Kesällä taas intverteilla on helmpompi olla töissä, kun kaikki ne puheiliaat hölöttäjät ovat lomalla.
Ja kommentoijan kannattaa huomata, etteivät kaikki töissä olevat ole perheellisiä joilla on lapsia.
Eivätkä kaikki pidä ollenkaan heinäkuusta, koska se kuumin kuukausi Suomessa.
Kovin suppea ja tietämätön näkemys oli tuolla kommentoijalla suomalaisesta työelämästä.
Harrastakaa ihmiset lukemista lomalla niin opitte ymmärtämään luettua!
Itse pidän lomani aina kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Harva taisi ymmärtää mitä kysyttiin :-).
Itse olen yleensä pitänyt kesällä 4 viikkoa, sitten syksyllä ehkä irtopäiviä (pidennettyjä vkl), joulun välipäivät ja ehkä pari edeltävää. Kevätkaudella ehkä yksi viikko sekä pääsiäisenä muutamia päiviä. Loput sitten huhtikuun lopussa (no nykyään onneksi voi siirtää seuraavalle lomakaudelle).
Joo, ja mulla on pitkä loma :-)
Joo ei en ymmärtänyt , epäilin että tarkoitti mitä vastasit.
Se miten ne jakaa on henkilökohtaista. Joku haluaa sienestää, joku metsästää, joku Thaimaseen toinen alpeille. Jollain pk on kiinni, talo pitää maalata jne.