Miten ”tavallisissa töissä” jaetaan lomat?
Nyt en puhu siitä miten työnanataja jakaa lomaviikot työntekijöille, vaan miten työntekijät jakavat lomiaan vuoden ympäri?
Olen juuri aloittanut ”oikeissa töissä” opiskeluajan pätkähommien jälkeen ja työnantaja oli laittanut viestiä että syksyn lomatoiveita saa esittää. Yllätyin siitä, koska kuvittelin että lomia pidetään lähinnä kesällä ja ehkä joulun aikaan. Lähipiirissäni lähes kaikki ovat joko opettajia tai yrittäjiä joten en tiedä yhtään miten näissä ”perustöissä” jaetaan ne 28 lomapäivää vai mitä ovatkaan.
Ja ei, ei ole minulle vielä kertynyt niitä päiviä kovin paljoa joten tuskinpa olen nyt mitään lomaa pitämässä. Mutta mielenkiinto heräsi että miten muut olette jakaneet lomianne tai pyrkineet niitä jakamaan?
Kommentit (73)
Meillä suurin osa haluaa pitää kolme viikkoa kesällä ja viikon joskus syksyn aikana, osalla se syksyviikko osuu kyllä syyskuulle. Talvilomat taas venyy vuodenvaihteesta ihan huhtikuun loppuun, yhdelle on tärkeää päästä pohjoiseen lumille ennen vilkkaita lomaviikkoja, yhdelle taas on tärkeää mennä laittamaan mökkiä kesäkuntoon. Ja yksi järjestelee lomansa aina pääsiäisen ympärille, että saa mahdollisimman pitkän yhtenäisen vapaan.
Mulla on käytössä 25 arkipäivää (meillä vähennetään automaattisesti lauantait työntekijälle näkyvästä vuosilomapäivien määrästä) sekä pekkaset, joita on muistaakseni n. 14 päivää. Lisäksi tietysti mahdolliset plussasaldot.
Tänä vuonna pidin 5 viikkoa putkeen vuosilomaa heinäkuussa ja vähän elokuun puolella. Pääsiäisenä pidin neljä päivää pekkasia pääsiäistä edeltävällä viikolla, kun ei ollut vielä kertynyt vuosilomaa. Ensi vuonna pidän talviloman pääsiäisen yhteydessä ja pekkasilla pidempiä viikonloppuja pitkin vuotta.
Loput pekkaset käytän syksyllä ja joulun aikaan. Yleensä olen pitänyt niitä niin, että tulee pari viikkoa lomaa.
Työni on sellainen, että tiedän itse milloin voin lomalla ja hommat pitää hoitaa itse siihen kuntoon, että voi jäädä lomalle. Lomanpitoajankohta on ilmoitusasia pomolle.
Meitä on kolme koleegaa, joista pääsääntöisesti aina jonkun pitää olla töissä (etänäkin sopii), joten sovimme keskenämme kesälomat. Itse tykkään pitää kesäloman kahdessa pätkässä, joten se helpottaa meidän suunnittelua. Yleensä pidän kesäkuussa 2 viikkoa ja heinäkuussa 2. Mahdollinen ruskaloma ja joulun välipäivät aina lomalla. Keväällä sit loput päivät viimeistään vapun tienoilla. Mulla on 8 viikkoa lomaa vuodessa.
Pomo ei tosiaan välitä kuka on milloinkin lomalla, keskenään ne sovitaan ja merkataan kalenteriin, pääasia että homma luistaa. Vapaapäivän tai pidennetyn viikonlopun esim. ylitunneista voi aina vain ilmoittaa, lähinnä työkavereille.
5 viikkoa heinä-elokuussa, 2 viikkoa tammikuussa jasittwn pääsiäisen tienoilla joku pätkä.
Mulla siis 38 lomapäiväää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pitääkö nyt vastata, että riippuu työstä, työpaikasta ja ihmisestä. Menikö oikein vai olenko vieläkin idiootti, joka ei osaa lukea?
Kysyttiin kokemuksia. Eli voit vastata miten olet vaikka itse toiminut tai miten puolisosi/kaverisi/työkaverisi toimii. Eiköhän jokainen kouluja käynyt (ap viittasi opiskeluaikaan) ymmärrä itsekin että työnkuvan, työpaikan ja muiden tekijöiden mukaan tilanteet vaihtelevat ja työehtosopimuksenkin kenties osaa googlettaa.
Mitä hyötyä ap:lle on siitä, että 20 ihmistä kertoo 20 eri tapaa toimia? Kun sehän nyt ei mene niin, että jos minä pidän lomani aina kesäkuussa, niin ap:kin voi pitää.
Ap tässä:
Kylläpäs herätti keskustelua, tosin ei ihan siten kuin toivoin.
Minua hyödyttäisi tuo sen takia, koska aihe kiinnostaa minua. Lähipiirissäni lähes kaikki ovat lomalla joko aina koulujen loma-aikoina, tai sitten on näitä ”ei yrittäjä mitään lomaa pidä ikinä”. Eli kiinnostaa miten muut tavalliset palkansaajat pitävät yleensä lomiaan. Työyhteisönikin on aika pieni eli en edes heidän kokemuksistaan pääse sivistämään itseäni asiassa juurikaan.
Ja kuten aloitusviestissä totesin, en olekaan pitämässä nyt mitään lomaa. Vaan olin kiinnostunut siitä, miten muut tykkäävät lomiaan pitää.
Olen myös tietoinen siitä että työnantaja ne määrää tai ”määrää”. Meillä saa sekä esimiehen että muiden työntekijöiden mukaan pitää lomansa aika vapaasti, vaikka tiedänkin että esimiehen kautta ne menevät.
Jatkakaa toki, en taida tähän keskusteluun enää kommentoida. Luen kyllä kaikki viestit jos muistan. Hyviä lomia :D
Käyn varmaan jotenkin hitaallla koska en vieläkään tajua mitä ap kysyy. Normaalisti työntekijät pitävät 4 viikon kesäloman putkeen kesä-heinä-elokuussa ja viikon talviloman joulun ja huhtikuun lopun välisenä aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pitääkö nyt vastata, että riippuu työstä, työpaikasta ja ihmisestä. Menikö oikein vai olenko vieläkin idiootti, joka ei osaa lukea?
Kysyttiin kokemuksia. Eli voit vastata miten olet vaikka itse toiminut tai miten puolisosi/kaverisi/työkaverisi toimii. Eiköhän jokainen kouluja käynyt (ap viittasi opiskeluaikaan) ymmärrä itsekin että työnkuvan, työpaikan ja muiden tekijöiden mukaan tilanteet vaihtelevat ja työehtosopimuksenkin kenties osaa googlettaa.
Mitä hyötyä ap:lle on siitä, että 20 ihmistä kertoo 20 eri tapaa toimia? Kun sehän nyt ei mene niin, että jos minä pidän lomani aina kesäkuussa, niin ap:kin voi pitää.
Ap tässä:
Kylläpäs herätti keskustelua, tosin ei ihan siten kuin toivoin.
Minua hyödyttäisi tuo sen takia, koska aihe kiinnostaa minua. Lähipiirissäni lähes kaikki ovat lomalla joko aina koulujen loma-aikoina, tai sitten on näitä ”ei yrittäjä mitään lomaa pidä ikinä”. Eli kiinnostaa miten muut tavalliset palkansaajat pitävät yleensä lomiaan. Työyhteisönikin on aika pieni eli en edes heidän kokemuksistaan pääse sivistämään itseäni asiassa juurikaan.
Ja kuten aloitusviestissä totesin, en olekaan pitämässä nyt mitään lomaa. Vaan olin kiinnostunut siitä, miten muut tykkäävät lomiaan pitää.
Olen myös tietoinen siitä että työnantaja ne määrää tai ”määrää”. Meillä saa sekä esimiehen että muiden työntekijöiden mukaan pitää lomansa aika vapaasti, vaikka tiedänkin että esimiehen kautta ne menevät.
Jatkakaa toki, en taida tähän keskusteluun enää kommentoida. Luen kyllä kaikki viestit jos muistan. Hyviä lomia :D
Käyn varmaan jotenkin hitaallla koska en vieläkään tajua mitä ap kysyy. Normaalisti työntekijät pitävät 4 viikon kesäloman putkeen kesä-heinä-elokuussa ja viikon talviloman joulun ja huhtikuun lopun välisenä aikana.
No sinähän vastasit juuri tuohon kysymykseen! Ap kysyi tätä, koska ei tiennyt miten normaalisti työntekijät pitävät lomiaan, kun ei niin sanottuja normaaleja palkansaajia tuntenut opettajien lisäksi ja opettajien lomat menevät aivan eri tavalla kuin muilla palkansaajilla.
Itse olen pitänyt juurikin vain kesällä ja joulun aikaan. Pääosin kesällä. Ekaa kertaa mulla ollut nyt 28 pv. Pitkään tehnyt vain määräaikaisuuksia, joten ollut vähemmän lomaa tai palkatonta. Joillakin kunnalla pitkään töissä olleilla on paljon lomapäiviä ja he saattavat jakaa niitä tasaisesti pitkin vuotta ja pitää myös syys- tai hiihtolomaa. Meillä saa siis itse toivoa.
Itse olen lomalla heinä-elokuussa ja joulun välipäivät. Lisäksi viikko joko ennen tai jälkeen pääsiäisen. Hyödynnän myös pyhäpäivät, jos ne sattuu niin että yhdellä vapaapäivällä saa pitkän viikonlopun eli pyhä on tiistaina (ma vapaaksi) tai torstaina (pe vapaaksi).
Kesällä 4 viikkoa joko yhteen putkeen (työnantajan sallimana ajankohtana) tai 1 viikko toiveen mukaan eri paikkaan ja loput 3 viikkoa sille jaksolle, jolle työnantaja sallii. Meillä on kiertävät lomat, mutta löytyy vähän joustoa, jos esim. elokuun jakson saaja haluaa pitää loman kesäkuussa ja kesäkuun jakson saaja elokuussa -> voidaan ns. vaihtaa päikseen.
Joulukuussa 2 lomapäivää (enempää ei saa työtilanteesta johtuen, näin ollut jo vuosia), loput lomat syys-lokakuussa yksittäisiä päiviä ja helmi-maaliskuussa mahdollisesti pari päivää. Pääsiäiselle yleensä 2-4 päivää jommalle kummalle lyhyelle viikolle, mutta molemmille ei saa. Pidennän viikonloppuja yleensä lomien yhteydessä, joskus muuten vain ilman erityistä tarvetta jaksottaen niin, että seuraavaan lomaan ei ole kohtuuttoman pitkää aikaa.
32 lomapäivää, lauantait ei kuluta lomapäivi'. Bonuksena joskus saa vaihtaa lomarahoja vapaiksi (max 10pv, otan yleensä 5-6pv) ja näitä lomarahavapaita olen sitten käyttänyt syksyllä, koska eihän sitä nyt muuten ihan noin paljon voi lomailla, mitä luettelin :)
tk-lääkäri jakaa lomaa niinpaljon kuin tarvitsee.
Meillä lomien pitäminen on aika vapaata. Kymmenen päivää täytyy pitää kesälomakauden aikana (touko-syyskuu), muuten saa itse päättää. Itse pidän kesäisin neljä viikkoa lomaa ja jätän 8 päivää lomia syksylle/talvelle. Yleensä käytän pari päivää syksyllä, nelisen päivää joulun aikaan ja loput helmikuussa. Yleensä pyydän myös pari päivää palkatonta näiden lomapäivien yhteyteen.
Meillä on näin : kesälomat aina 1.5.-30.9 välillä. Jos on viides lomaviikko, se pidetään aina touko- tai syyskuussa, voi toivoa myöhemmällekin syksyyn. Käytännössä niillä, kellä on päiväkoti-ikäisiä muksuja ei ole kerinnyt vielä kertyä sitä viidettä viikkoa, joten lapset kärvistelee varahoidoissa syysloman. Mutta lomat pidetään siis 4+1, ei koskaan 5viikkoa putkeen. Työntekijän pyynnöstä on tehty myös 2+2 jakoja. kesä-elokuussa on kesäsijaiset, jolloin myös useampi vakkari voi yhtäaikaa lomailla. Talvilomat annetaan kertyneen määrän mukaan tammi-huhtikuussa.Ja luonnollisesti voi toiveita esittää mutta pomo jakaa lopulta.
Muuten kuin noina aikoina on käytännössä mahdoton saada lomaa. Esim. keväällä meillä on viikolta 3 alkaen koko ajan yksi henkilö kevätlomilla siihen asti kunnes kesälomakausi alkaa. Varsinkaan 1.12.—10.1 tai pääsiäisen aikaan ei kukaan saa extralomia eikä vapaapäiviä palkalla eikä ilman. Lomia ei pysty ripottelemaan esim. pitkiksi viikonlopuiksi pitkin vuotta saati että saisi arkipyhän viereisen orpopäivän vapaaksi. No saahan sen jos tekee viereisen viikonlopun.
Joskus johonkin pakolliseen poissaoloon (tyyliin suunniteltu lääkärikäynti, mikä ei onnistu työvuoroa vaihtamalla) voi käyttää esim. juhannuksesta "jääneen" lomapäivän. Tätähän ei myöskään anneta neljän viikon jatkoksi... Ja kai muistin kertoa, että lauantait kuluttaa lomapäiviä!
Joskus kyllä syö henkilöä, kun kaverit kyselee "koska otat kesälomat". Eivät millään ymmärrä, että en pysty pitämään silloin kun haluan ja festarilippuja ei voi ostaa ennenkuin lomat on vahvistettu. Ja keväällä en pääse hangille muuta kuin sillä yhdellä viikolla, oli kuinka kallis tahansa.
Pidän kesällä 3 viikkoa ja syksyllä viikon. Viklon syysloma rikkoo ihanasti muuten niin pitkää syksyä. Talvilomaviikko helmikuussa ja välipäivinä muutama päivä, jos raaskin vaihtaa talvilomarahat vapaisiin.