Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Noloimmat kliseet työhakemuksissa?

Vierailija
12.09.2014 |

Hox rekrytoijat & työnhakijat! Mitä noloja kliseitä olet kirjoittanut tai lukenut työhakemuksista?

Löysin juuri opiskeluaikaisia työhakemuksia vanhalta muistitikulta. Huhhuijaa, miten parikymppisen maailmanomistajan elkein olenkaan niitä kirjoittanut! Hakemukset ovat lähes pelkkää mitäänsanomatonta itsekehua tyyliin "tulen toimeen erilaisten ihmisten kanssa, olen ahkera, huolellinen, matemaatisesti lahjakas ja osaan kärrynpyörän". Siis pelkkää positiivisten ominaisuuksien luettelointia, mutta ei varsinaisesti mitään siitä, miksi juuri minä sopisin tehtävään ja millaisia taitoja minulla on juuri tuohon työhön liittyen. Ihmekös vietinkin opiskeluajat Hesen tiskin takana.

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tulen kaikkien ihmisten kanssa toimeen, olen positiivinen, luotettava, mukava" "huonoja puolia minussa on perfektionismi"

joo, haista jo vittu :D

Vierailija
2/80 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tuo tulen toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa on kyllä perus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvä tiimityöntekijä, mutta kykenen myös itsenäiseen työskentelyyn.

Noita kliseitä on kyllä vaikea välttää, koska työpaikkailmoitukset on niin kliseisiä ja niissä haetaan just noita ominaisuuksia.

Vierailija
4/80 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastattelussa kysyn aina hakijalta, mitä huonoja puolia hänessä on. Kysymys on kliseinen, mutta juuri siksi kysynkin. Hyvä hakija on miettinyt vastauksen valmiiksi ja osaa oikeasti nimetä jonkin asian, joka korjaantuu esimerkiksi lisäkoulutuksella. Huono hakija ei osaa vastata mitään tai pahimmassa tapauksessa kertoo vaikka olevansa PMS-hirviö. - Rekrytoija

Vierailija
5/80 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 20:02"]Haastattelussa kysyn aina hakijalta, mitä huonoja puolia hänessä on. Kysymys on kliseinen, mutta juuri siksi kysynkin. Hyvä hakija on miettinyt vastauksen valmiiksi ja osaa oikeasti nimetä jonkin asian, joka korjaantuu esimerkiksi lisäkoulutuksella. Huono hakija ei osaa vastata mitään tai pahimmassa tapauksessa kertoo vaikka olevansa PMS-hirviö. - Rekrytoija
[/quote]

Toi oli ihan paras! Ensi kerralla sanon työhaastattelussa tuon PMS-hirviön ja katson, onko työnantajalla huumorintajua!

Vierailija
6/80 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 20:02"]

Haastattelussa kysyn aina hakijalta, mitä huonoja puolia hänessä on. Kysymys on kliseinen, mutta juuri siksi kysynkin. Hyvä hakija on miettinyt vastauksen valmiiksi ja osaa oikeasti nimetä jonkin asian, joka korjaantuu esimerkiksi lisäkoulutuksella. Huono hakija ei osaa vastata mitään tai pahimmassa tapauksessa kertoo vaikka olevansa PMS-hirviö. - Rekrytoija

[/quote]

Ehkä on tosiaan niin, että huono hakija ei osaa vastata tuohon kysymykseen, mutta onko hän kuitenkaan huono työntekijä onkin eri juttu. Joku onneton saattaa tosiaan paljastaa itsestään jotain liikaa.

Vierailija
7/80 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jokin aika sitten ryhmähaastattelussa erääseen työpaikkaan, johon tyypillisin hakija oli tradenominainen. Lähes jokainen sanoi olevansa perfektionisti kun kysyttiin huonoista puolista. Kumpikaan meistä valituista ei. Harvassa yrityksessä on resursseja täydellisyyden tavoittelulle. Toivottavasti sentään sosiaali- ja terveysalalla. Moni hakija kertoi heti alkuun olevansa perheenäiti. Harva perheenisä ottaa asian samalla tavalla esille työtä hakiesssa. Ei, vaikka isyys on miehelle meriitti ja äitiys tai hedelmällisessä iässä oleminen naiselle jarru. Olen nähnyt hakemuksia, jotka alkavat sanoilla "olen 32-vuotias kahden lapsen äiti..." Ei mene jatkoon.

Vierailija
8/80 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehuin hakemuksessa ruotsinkielen taitoani. Kirjoitin kyllä ruotsista E:n, mutta en ole koskaan joutunut käyttämään sitä oikeasti, enkä uskonut nytkään sitä tarvitsevani. Haastattelija olikin suomenruotsalainen ja halusi tehdä koko haastattelun ruotsiksi. Puolessa välissä minun oli pakko pyytää vaihtamaan suomeksi, kun emme yksinkertaisesti ymmärtäneet toisiamme. Olisin halunnut vajota maan alle häpeästä. En saanut paikkaa.

Vierailija
9/80 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 19:58"]

Olen hyvä tiimityöntekijä, mutta kykenen myös itsenäiseen työskentelyyn. Noita kliseitä on kyllä vaikea välttää, koska työpaikkailmoitukset on niin kliseisiä ja niissä haetaan just noita ominaisuuksia.

[/quote]

Tuon lause on ok, jos sen voi todistaa jollain esimerkillä 

Vierailija
10/80 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

just toi itsekehu et on vaan kaikessa hyvä

Vierailija
11/80 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo perfektionistijuttu on kyllä aika paha, itse en ainakaan jaksaisi katsella perfektionistia tiimissäni. Homma laitetaan ainakin mun alalla valmiiksi silloin kun se on riittävän hyvä, ei silloin kun se on täydellinen. Ihmisten kanssa toimeentuleminen on sellainen asia, jota nyt voisi odottaa sanomattakin. Vähän kuin että osaan hengittää happea.

Vierailija
12/80 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakijoiden kannattais muistaa, että hyvät sosiaaliset taidot EI TARKOITA, että olis suunapäänä jokapaikassa.

Vierailija
13/80 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi. Tunnustanpa minäkin nuorena kirjoittaneeni "tulen toimeen erilaisten ihmisten kanssa" työhakemukseen. Ja eihän se tosiaan kerro yhtään mitään. =)

Heikkoutesi-kysymys on kysytty joka ainoassa haastattelussa missä olen käynyt viimeisen 10 vuoden aikana. Ei niitä tosin ole ollut kuin kolme. Viimeisimmässä työpaikassa hakemuksessa ilmoitettiin vaatimukseksi alan koulutus. No minulla ei sitä ole, mutta vuosikymmenen kokemus. Kerroin sen haastattelussa heikkoudekseni ja 2 haastattelijaa alkoivat kilvan vakuuttelemaan että ei se mitään kun sulla on noin pitkä kokemus... Sain paikan. =)

Vierailija
14/80 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 20:59"]

Tuo perfektionistijuttu on kyllä aika paha, itse en ainakaan jaksaisi katsella perfektionistia tiimissäni. Homma laitetaan ainakin mun alalla valmiiksi silloin kun se on riittävän hyvä, ei silloin kun se on täydellinen. Ihmisten kanssa toimeentuleminen on sellainen asia, jota nyt voisi odottaa sanomattakin. Vähän kuin että osaan hengittää happea.

[/quote]

Muutin Suomeen asuttuani koko aikuisikäni ulkomailla, olen noin 35. Ja olen pöyristynyt siitä, miten huonot sosiaaliset taidot ihmisillä on. Tämä tulee esille erittäin selvästi rekrytointitilanteissa ja työpaikoilla. Uskallan väittää, että moni ihminen on maassamme edennyt urallaan (ainakin myyntiin ja ulkomaankauppaan mitenkään liittyvillä aloilla tai ulkomaalaisomisteisissa yrityksissä) vain siksi, että omaa eurooppalaisittain katsoen normaalit sosiaaliset taidot. Koska pelottavan monet eivät osaa keskustella normaalisti edes. Muutaman työhaastattelun olen lopettanut tästä syystä aika lyhyeen. 

Vierailija
15/80 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vuodet kotiäitinä ovat opettaneet minulle stressinhallintaa ja johtajuutta." Paskat on.

Vierailija
16/80 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 21:08"]

"Vuodet kotiäitinä ovat opettaneet minulle stressinhallintaa ja johtajuutta." Paskat on.

[/quote]

"Olen innokas palaamaan työelämän haasteiden pariin. Kotiäitinä ollessani olen seurannut alani kehitystä mm. osallistumalla siihen ja siihen koulutukseen" = paljon parempi, vaikka kyse olisi muutamasta avoimen yo:n kurssista!

Vierailija
17/80 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 2/3/4/5 lasta = olen poissa aina viikon kuukaudessa

Vierailija
18/80 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 20:20"]Olin jokin aika sitten ryhmähaastattelussa erääseen työpaikkaan, johon tyypillisin hakija oli tradenominainen. Lähes jokainen sanoi olevansa perfektionisti kun kysyttiin huonoista puolista. Kumpikaan meistä valituista ei. Harvassa yrityksessä on resursseja täydellisyyden tavoittelulle. Toivottavasti sentään sosiaali- ja terveysalalla. Moni hakija kertoi heti alkuun olevansa perheenäiti. Harva perheenisä ottaa asian samalla tavalla esille työtä hakiesssa. Ei, vaikka isyys on miehelle meriitti ja äitiys tai hedelmällisessä iässä oleminen naiselle jarru. Olen nähnyt hakemuksia, jotka alkavat sanoilla "olen 32-vuotias kahden lapsen äiti..." Ei mene jatkoon.
[/quote]

Mitä sinä ja se toinen valittu kerroitte heikkoudeksenne? Kiinnostaa tietää, minkä tyyppinen heikkous on hyväksyttävä.

Vierailija
19/80 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 21:13"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 20:20"]Olin jokin aika sitten ryhmähaastattelussa erääseen työpaikkaan, johon tyypillisin hakija oli tradenominainen. Lähes jokainen sanoi olevansa perfektionisti kun kysyttiin huonoista puolista. Kumpikaan meistä valituista ei. Harvassa yrityksessä on resursseja täydellisyyden tavoittelulle. Toivottavasti sentään sosiaali- ja terveysalalla. Moni hakija kertoi heti alkuun olevansa perheenäiti. Harva perheenisä ottaa asian samalla tavalla esille työtä hakiesssa. Ei, vaikka isyys on miehelle meriitti ja äitiys tai hedelmällisessä iässä oleminen naiselle jarru. Olen nähnyt hakemuksia, jotka alkavat sanoilla "olen 32-vuotias kahden lapsen äiti..." Ei mene jatkoon. [/quote] Mitä sinä ja se toinen valittu kerroitte heikkoudeksenne? Kiinnostaa tietää, minkä tyyppinen heikkous on hyväksyttävä.

[/quote]

Varmaan riippuu firmasta. Toivon totisesti, että kirurgeja rekrytoitaessa täydellisyyden tavoittelu on ykköskriteeri!  Sanoin olevani suorasanainen ja vailla firman hakijoilta odottamaa koulutusta. Toinen hakija sanoi muistaakseni, että ei ole kielitaitoinen.

Vierailija
20/80 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 21:12"][quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 21:08"]

[/quote]

"Olen innokas palaamaan työelämän haasteiden pariin. Kotiäitinä ollessani olen seurannut alani kehitystä mm. osallistumalla siihen ja siihen koulutukseen" = paljon parempi, vaikka kyse olisi muutamasta avoimen yo:n kurssista!
[/quote]

Totta! T. Tuo "paskat on" -vastaaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän