Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Noloimmat kliseet työhakemuksissa?

Vierailija
12.09.2014 |

Hox rekrytoijat & työnhakijat! Mitä noloja kliseitä olet kirjoittanut tai lukenut työhakemuksista?

Löysin juuri opiskeluaikaisia työhakemuksia vanhalta muistitikulta. Huhhuijaa, miten parikymppisen maailmanomistajan elkein olenkaan niitä kirjoittanut! Hakemukset ovat lähes pelkkää mitäänsanomatonta itsekehua tyyliin "tulen toimeen erilaisten ihmisten kanssa, olen ahkera, huolellinen, matemaatisesti lahjakas ja osaan kärrynpyörän". Siis pelkkää positiivisten ominaisuuksien luettelointia, mutta ei varsinaisesti mitään siitä, miksi juuri minä sopisin tehtävään ja millaisia taitoja minulla on juuri tuohon työhön liittyen. Ihmekös vietinkin opiskeluajat Hesen tiskin takana.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, työelämään palaavalla kahden pienen lapsen äidillä ei kyllä ole helppoa. Hampaat irvessä saa hakea töitä vaikka tukiverkkoja on lasten sairastellessa (eli poissaoloja ei kerry mitenkään hirveästi). Ja vielä kun hakemustenkin pitää erottautua massasta. Huh. Motivaatiota kyllä löytyy kuin pienestä kylästä mutta tuntuu että oma innokkuus hukkuu sinne massaan. Pääsisi edes haastatteluihin.

Masentavaa.

Vierailija
62/80 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista lasten mainitsemisesta cv:ssä/hakemuksessa. Olen itse ollut 4 vuotta kotona ja nyt haen töitä. Eli ansioluettelossa on 4 vuoden rako jonka aikana en siis ole tehnyt ansiotyötä. Kaikki alani asiantuntijat ovat kehoittaneet selventämään tämän joko a) mainitsemalla hakemuksessa vaikka vain lauseella että "viimeiset x vuotta olen ollut äitiys/hoitovapaalla" tai b) kirjoittamaan cv:hen lasten lukumäärän. Olen tehnyt itse molemmat ja pääsin pariin haastatteluun. Eikö se rako kannata siis mielummin selittää kuin että jättää sen "tyhjäksi" jolloin se on vaan selvittämätöntä poissaoloa työstä/työttömyyttä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työpaikkailmoituksessa annetaan numero, johon voi soittaa ja esittää kysymyksiä, kannattaa miettiä joku fiksu ja positiivinen kysymys ja valmistautua esittelemään itsensä lyhyesti. Ja soittaa. Usein soittajan nimi laitetaan muistiin ja jos vielä hakemukseeen laittaa maininnan, että on soittanut, pääsy haastatteluun on todennäköisempää kuin ilman soittoa.

Haastattelussa kannattaa olla positiivisen oloinen, kiinnostunut ja vaikuttaa pirteältä, esimerkiksi mitä äänensävyyn tulee.

Vierailija
64/80 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 23:07"]

Noista lasten mainitsemisesta cv:ssä/hakemuksessa. Olen itse ollut 4 vuotta kotona ja nyt haen töitä. Eli ansioluettelossa on 4 vuoden rako jonka aikana en siis ole tehnyt ansiotyötä. Kaikki alani asiantuntijat ovat kehoittaneet selventämään tämän joko a) mainitsemalla hakemuksessa vaikka vain lauseella että "viimeiset x vuotta olen ollut äitiys/hoitovapaalla" tai b) kirjoittamaan cv:hen lasten lukumäärän. Olen tehnyt itse molemmat ja pääsin pariin haastatteluun. Eikö se rako kannata siis mielummin selittää kuin että jättää sen "tyhjäksi" jolloin se on vaan selvittämätöntä poissaoloa työstä/työttömyyttä?

[/quote]

Kannattaa tehdä jompikumpi. Vaihtoehto a on erityisen hyvä jos pystyt kirjoittamaan "viimeiset x vuotta olen ollut hoitovapaalla ja samalla suorittanut kurssin x."

Vierailija
65/80 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo joku aikaisempikin kertoi, kannattaa tosiaan kertoa millainen olet työelämässä. Esimerkiksi maininta siitä kuinka organisoit ja teet ryhmäprojekteja, kuinka teet töitä yksin ym. Lisäksi kannattaa korostaa taloudellista ajattelutapaa sekä yrittäjähenkisyyttä. Esimerkiksi tehokkuudesta, pyrit tekemään työt ripeästi, jotta pääset uusien töiden kimppuun nopealla temmolla. Joustavuus, voit lähteä hiljaisina aikoina kotiin, ja kiireessä jatkaa hieman podempään.

Haastattelutilanteessa kannattaa oikeasti kertoa itsestään, mitä teet vapaa-ajalla, harrastuksia, mistä nautit ja mikä on tärkeää. Olen kuullut omalta esimieheltä, että sellaiset ihmiset, jotka kertovat itsestään liian suppeasti, ovat yleensä häntäpäässä. 

Lisäksi kannattaa miettiä mitä harrastuksia työnantajalle luettelee. Matkustelu - kyllä, kiva, mutta tuleeko paljon loma- ja vapaatoiveita? Extremeurheilu ja muut voimaurheilulajit - rikkooko työntekijä itsensä vapaa-ajalla sairaslomakuntoon? 

Ja ylipäätänsä kehua itseään. Hyvä mielikuvitus ja värikynä auttaa.

Kannattaa myös kertoa rehellisesti puutteistaan. Pääsin kerran Alkoonkij työhaastatteluun, vaikka kirjoitin hakemukseen melko suorasanaisesti vähäisestä tietämyksestäni viineihin tai muihinkaan alkoholeihin. Toki paikkasin tämän kertomalla, että olen valmis kouluttautumaan ja ottamaan kaiken neuvon ja perehdytyksen irti.

Tsemppiä kaikille työnhakuun! Itselläni olisi yksi haastattelu tulossa, toivottavasti osaan näyttää kynteni haastiksessa, muuten ei liene toivoa työllistymisestä unelmaduuniin. :D

Vierailija
66/80 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan tuon "Olen perfektionisti" kliseen pohjautuvan siihen, että sillä saa oivallisesti myös kehuttua itseään, jopa vikaa kysyttäessä. Perfektionistihan tekee taatusti hyvää jälkeä, koska huonoa hän ei päästä näpeistään... 

Toisaalta: eikös se haitta toisaalta ole siinä, että voi tulla tulosta hitaammin, kun takertuu pikku yksityiskohtiin?

Vierailija
67/80 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aukko cv:ssä voi olla mt ongelma.

Vierailija
68/80 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 22:30"]Välillä tulee hakemuksia tehtävään, johon vaaditaan korkeakoulututkintoa ja teknistä erityisosaamista joiltain sihteeriopiston käyneiltä, jotka kehuvat olevansa iloisia ja reippaita. En tajua miksi edes vaivautuvat hakemaan, tuhlaavat vain aikaani. Onko se joku työkkärin juttu, että pakko lähettää x määrää hakemuksia, jotta saa korvauksia? Oikeasti eivät edes halua työtä ja varmuuden vuoksi hakevat paikkoja, joihin eivät missään tapauksessa tule valituiksi?
[/quote]

Alapeukuista päätelleen ne on ilmeisesti av-mammoja, jotka siis oikeasti ajattelee, että reippaalla asenteella pärjää missä vaan, koulutuksesta ja työkokemuksesta viis. No, voin kertoa, että ei pärjää.

Vierailija
69/80 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 00:16"]Oletan tuon "Olen perfektionisti" kliseen pohjautuvan siihen, että sillä saa oivallisesti myös kehuttua itseään, jopa vikaa kysyttäessä. Perfektionistihan tekee taatusti hyvää jälkeä, koska huonoa hän ei päästä näpeistään... 

Toisaalta: eikös se haitta toisaalta ole siinä, että voi tulla tulosta hitaammin, kun takertuu pikku yksityiskohtiin?

[/quote]

Sehän riippuu aina siitä työtehtävästä, johon haetaan, että onko etu vai haitta.

Vierailija
70/80 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 00:32"]Aukko cv:ssä voi olla mt ongelma.
[/quote]
Mulla on sellainen, eikö siis kannata edes yrittää hakea töitä? Tiesitkö että mt-ongelmatkin parantuvat? Olisiko joku muu sairaus parempi ja kivempi?

Vierailija
71/80 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä taito on myös osata tehdä huono hakemus sinne mihin ei halua mutta työkkäri käskee karenssin uhalla ottamaan yhteyttä.

Kun minä läsäytän miehisen alan työpaikkahakemukseen että olen 3:n lapsen äiti niin ei ole pelkoa työhön joutumisesta.

Myöskin nimeni googlaus antaa tulokseksi jotain mitä suurin osa työnantajista katsoo pahalla silmällä. Töitä olen löytänyt lähinnä puskaradion kautta ja aina joku tuntee jonkun jonka oven väliin voi työntää jalan ja jatkaa siitä eteenpäin. Tsemiä etsintään! :)

Vierailija
72/80 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 21:41"][quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 21:33"]

Miksi hakemuksessa yleensäkään kertoisi lapsista tai edes onko naimisissa? Vai onko se epäilyttävää, jos ei sano mitään noista? Pätevyyteen ei kuitenkaan vaikuta hevosenperseen vertaa onko lapsia vai ei.

[/quote]

Ei vaikutakaan pätevyyteen, mutta nyt on työnantajan markkinat. Se valitaan, joka ei ole jäämässä äitiyslomalle tai jolla ei ole sairastelevia lapsia. Ja tällaiset henkilöt kyllä ratsastavat lapsettomuudellaan rekrytilanteissa. Olen saanut lapseni erittäin nuorena ja mainitsin asiasta cv:ssä -> pääsin useisiin työhaastatteluihin keväällä ja lopulta töihinkin. Usein näin haastattelutilanteessa haastattelijan ilmeestä, että hänen korvilleen oli musiikkia se, että lapsentekoiässä olevalla naisella on jälkikasvu sen ikäistä, että poissaoloja ei mahatautien yms. takia tule eikä tarvitse lähteä neljältä hakemaan vauvaa hoidosta. Mainitsin ja tulen mainitsemaan tämän asian joka haastattelussa sopivassa paikassa. Kaikki keinot sallittuja.
[/quote] Ilmoitanko siis lesboudestani hakemuksessa, kätellessä vai kohdassa vahvuudet/heikkoudet? Vai vetäisinkö vähän pidemmän kaavan kautta ja kertoisin että olen muihin hakijoihin verrattuna todennäköisemmin töissä katkotta, koska raskaaksi tuloon tarvitaan tapauksessani hieman monimutkaisempia toimenpiteitä kuin pelkkä juhannus.

Vierailija
73/80 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT, mutta onneksi itse olen alalla, jolla ei tarvitse juuri hakemuksia rustailla, vaan yhteydenotto + CV riittää. Yhtäkään työnantajaa ei ole kiinnostanut harrastukseni eikä ikinä ole kysytty millainen persoona olen tms.

Suurin osa ihmisistä on kuitenkin mukavuudenhaluisia ja laiskoja. Harva tosielämässä pänttää ammattikirjallisuutta iltakausia ja jatkuvasti kurssittaa itseään ja juoksee 5 harrastuksessa ja toimii erilaisissa järjestöissä ym. Noitakin tyyppejä on, mutta usein nämä taas ovat sellaisia, jotka viihtyvät valokeilassa ja haalivat itselleen erilaisia vastuutehtäviä, mutta käytännössä tehtävät hoidellaan vähän sinne päin, esim. ollaan harrastuskerroista/kokouksista noin puolet poissa.

Vierailija
74/80 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekryssä, työhaastattelussa, hakemuksessa valehtele mahdollisimman paljon rehellisyydellä ei ole enään mitään tekemistämenestymisen kanssa nykyään.

Vierailija
75/80 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 21:48"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 21:43"]

Kyllä ne vaatimukset ja toivotut ominaisuudet on kiinni avoimesta tehtävästä. Yksintyöskentelyyn ei haluta tiimipeluria kun taas tiiminä myyntiä provikoilla tekevän suo olevan kilpailuhenkinen tiimipeluri. Jne. Toisinaan tärkeä kriteeri saattaa olla se 32-vuotias pienten lasten äiti (jos osaaminen riittää), mm. kun on tarve "tasapainoittaa" ryhmää. Yksi asia heittää hakijan usein hännille, liian aktiivinen vapaa-aika. Yltiöpäinen urheilija on kisamatkoilla, pois töistä urheiluvammoineen ja rankan suorituksen rasittama.

[/quote]

Olen nähnyt ilmoituksia, joissa töysin urheiluun liittymättömään työhön etsitään urheilutaustaista ihmistä. Koska sellaisella henkilöllä on usein päämäärätietoisuutta, tiimityöskentelytaitoja ja terveet elämäntavat. Entiselle työpaikalleni palkattiin entinen ammattiurheilija kouluttautuneiden ihmisten ohi.

[/quote]

Hah, hah! "Teen oman suoritukseni ja katsotaan, mihin se riittää."

Vierailija
76/80 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 00:32"]

Aukko cv:ssä voi olla mt ongelma.

[/quote]

Tai työttömyyttä.

Vierailija
77/80 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adjektiivien latelun sijasta kannattaa käyttää esimerkkejä siitä, kuinka on vaikkapa sosiaalisuutta tai stressinhallintaa vaativia tilanteita aiemmin työelämässä hoitanut. Ei mua rekrytoijana kiinnosta millainen joku ihminen ajattelee olevansa, vaan se mitä hän saa aikaan. CV:hen kannattaa listata parhaimmat saavutuksensa, oli ne sitten projekteja tai opiskelusuorituksia (työuran vaiheesta riippuen).

Vierailija
78/80 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännää.. viimeksi hain töitä keväällä kun olin valmistumassa. En kertaakaan maininnut asioita perhe, lapset tai harrastukset. Puhuin projekteista joita oli tehnyt ja asioista joita olin opiskellut ja vastailin analyyttisiin kysymyksiin ja joihinkin teknisiin kysymyksiin jotka liittyi opiskeltuun alaan. Olin valmiiksi tutkinut firmaa ja miettinyt omia kysymyksiä ja vastauksia kysymyksiin joita tiesin että tulisivat kysymään, esim. onko sinulla mitään kysymyksiä meille? Sain paikan, oman toimiston ja parhaan palkan mikä minulla on ikinä ollut.

Tämä tosin tapahtui amerikan ihmemaassa. Niin ja se kerro itsestäsi, en siihenkään vastaa puhumalla perheestä koska en tietoisesti halua tulla syrjityksi. Kerron lyhyesti kuka olen, mistä tulen ja mitä on viimeiaika tullut tehtyä ammatillisesti, miksi olen siinä tilanteessa hakemassa uutta työpaikkaa. 

Vierailija
79/80 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vastasin haastattelussa heikkouksiini, että olen äärimmäisen mukavuudenhaluinen ja valitettavan äkkipikainen. Haastattelija kysyi, onko tämä aiheuttanut ongelmia aikaisemmin. Sanoin että ei, itseasiassa mun niinsanottu laiskuus pakottaa kehittämään toimivia työtapoja, joissa hommat sujuu ilman ylimääräistä säätöä. Ja koska olen äkkipikainen ja kiukustun, jos hommat ei suju, saavat olla varmoja siitä että epäkohtiin tulee suoraa palautetta ja etsitään ratkaisuja. Sain paikan, ja itseasiassa palkankorotuksenkin myöhemmin.

Vierailija
80/80 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 21:08"]

"Vuodet kotiäitinä ovat opettaneet minulle stressinhallintaa ja johtajuutta." Paskat on.

[/quote]

Vuodet kotiäitinä ovat totuttaneet ittuiluun ja pottuiluun. Just bring it on! Kaikki katsoo vinoon ja syrjään, ovat sitä mieltä että olen vähä-älyinen ja -lahjainen. Arvostusta en siis tarvitse kunhan liksa on sopivaa keskitasoa. Pyyhin nenät ja perät, yhtäaikaa tai erikseen. Siis noin kuvainnollisesti eli multitasking mennen tullen. Lusäkoulutusta hankin oto, prkl jos mä saan noi riiviöt syömään pinaattia niin kyllä mun kaaliin uppoaa mikä vaan. Ja ennen kaikkea, en koskaan väsy ihailemaan pomon taitoja johtajana, innovaattorina, visionäärinä. Jos kolmivuotiaan töherrys näyttää picasson tekemältä dinosaurukselta niin mun bossin tekemä @aska on suklaakakku.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme