Noloimmat kliseet työhakemuksissa?
Hox rekrytoijat & työnhakijat! Mitä noloja kliseitä olet kirjoittanut tai lukenut työhakemuksista?
Löysin juuri opiskeluaikaisia työhakemuksia vanhalta muistitikulta. Huhhuijaa, miten parikymppisen maailmanomistajan elkein olenkaan niitä kirjoittanut! Hakemukset ovat lähes pelkkää mitäänsanomatonta itsekehua tyyliin "tulen toimeen erilaisten ihmisten kanssa, olen ahkera, huolellinen, matemaatisesti lahjakas ja osaan kärrynpyörän". Siis pelkkää positiivisten ominaisuuksien luettelointia, mutta ei varsinaisesti mitään siitä, miksi juuri minä sopisin tehtävään ja millaisia taitoja minulla on juuri tuohon työhön liittyen. Ihmekös vietinkin opiskeluajat Hesen tiskin takana.
Kommentit (80)
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 21:31"]Olen ahkera ja luotettava. Juu....
[/quote]
Mitä jos oikeasti on? Eihän kaikki ole valehtelevia selkäänpuukottajia, kyllähän hyviäkin työntekijöitä löytyy. Minä olen aina ollut ahkera ja luotettava työyhteisön jäsen. Eikö hyviä puolia voi enää korostaa siinä pelossa että se on vaan niin kulunut klisee?
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 21:31"]Olen ahkera ja luotettava. Juu.... [/quote] Mitä jos oikeasti on? Eihän kaikki ole valehtelevia selkäänpuukottajia, kyllähän hyviäkin työntekijöitä löytyy. Minä olen aina ollut ahkera ja luotettava työyhteisön jäsen. Eikö hyviä puolia voi enää korostaa siinä pelossa että se on vaan niin kulunut klisee?
[/quote]
Ahkeruuden ja luotettavuuden voi perustella esimerkein. Esim. saanut myymälän kannattamaan, uudelleenorganisoinut varaston yms.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 20:02"]
Haastattelussa kysyn aina hakijalta, mitä huonoja puolia hänessä on. Kysymys on kliseinen, mutta juuri siksi kysynkin. Hyvä hakija on miettinyt vastauksen valmiiksi ja osaa oikeasti nimetä jonkin asian, joka korjaantuu esimerkiksi lisäkoulutuksella. Huono hakija ei osaa vastata mitään tai pahimmassa tapauksessa kertoo vaikka olevansa PMS-hirviö. - Rekrytoija
[/quote]
Ehkä on tosiaan niin, että huono hakija ei osaa vastata tuohon kysymykseen, mutta onko hän kuitenkaan huono työntekijä onkin eri juttu. Joku onneton saattaa tosiaan paljastaa itsestään jotain liikaa.
[/quote]
Tuohon kysymykseen vastaaminen kertoo myös itsetuntemuksesta. Jos ei osaa sanoa mitään, ei ehkä tunne itseään kunnolla, omia hyviä puoliaan ja rajoitteitaan, eikä kykene arvioimaan itse sopisiko haettavaan tehtävään. Kenties ei tiedä, haluaisiko oikeasti haettavaan työhön ja onko miettinyt mitä ominaisuuksia hänellä on, jotka tehtävään sopisivat ja mitä pitäisi vielä kehittää. -Myös rekrytointeja tehnyt
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 22:04"]Siivoojaksi hakeneella: Olen sosiaalinen, järjestelmällinen ja puhtautta arvostava ihminen. Huono puoli itsessäni on, että tavoittelen täydellisyyttä työni jäljessä. Woou..
[/quote]
Kyllä minä tuon siivoojaksi palkkaisin. Ainoa ongelma ehkä, että kuulostaa ylikoulutetulta ja tuskin viihtyisi pitkään.
Hui. Haen juuri töitä ja luen tätä vähän pelonsekaisella uteliaisuudella. Mitä siihen hakemukseen sitten kannattaa laittaa jos kuluneita kliseitä on; positiivinen, luotettava, mukava, ahkera, matemaattisesti lahjakas, tulen toimeen erilaisten ihmisten kanssa, olen hyvä tiimityöskentelijä, kykeneväinen itsenäiseen työhön, omaan hyvät sosiaaliset taidot, stressihallintakyky, järjestelmällinen ja täydellisyyden tavoittelu. Varsinkin kun näitä ominaisuuksia on aina painotettu myös työpaikkailmoituksissa. Pitäisikö alkaa etsimään synonyymejä vai heittää homma vähän vitsiksi? Kun tiedätte niin hyvin niin mitkähän olisi sitten hyviä korvikkeita em. kliseille?
Tämä ei ehkä ole klisee, mutta jos hakee asiantuntijatehtävään, niin kokonaista kappaletta työhakemuksesta ei kannata uhrata lasten ja koirien edesottamuksista kertomiseen. Kun minua oikeasti kiinnostaisi enemmän se ammatillinen pätevyys.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 19:48"]
Hox rekrytoijat & työnhakijat! Mitä noloja kliseitä olet kirjoittanut tai lukenut työhakemuksista?
Löysin juuri opiskeluaikaisia työhakemuksia vanhalta muistitikulta. Huhhuijaa, miten parikymppisen maailmanomistajan elkein olenkaan niitä kirjoittanut! Hakemukset ovat lähes pelkkää mitäänsanomatonta itsekehua tyyliin "tulen toimeen erilaisten ihmisten kanssa, olen ahkera, huolellinen, matemaatisesti lahjakas ja osaan kärrynpyörän". Siis pelkkää positiivisten ominaisuuksien luettelointia, mutta ei varsinaisesti mitään siitä, miksi juuri minä sopisin tehtävään ja millaisia taitoja minulla on juuri tuohon työhön liittyen. Ihmekös vietinkin opiskeluajat Hesen tiskin takana.
[/quote]
Samanlaisia on enemmistön hakemukset varmaan olleet tuon ikäisenä :) Ainakin minulla... Eihän silloin yksinkertaisesti voi olla paljoa kokemusta asiantuntemusta vaativista töistä, eikä välttämättä edes hahmota, mistä taidoista olisi eniten hyötyä kyseisessä hommassa. Työssähän sitä kokemusta sitten saa.
Haastatteluihin kannattaa valmistautua hyvin, mutta olla kuitenkin tilanteessa oma itsensä (ei ulkoa ulkoa opeteltuja vastauksia, eikä suoranaista valehtelua).
Välillä tulee hakemuksia tehtävään, johon vaaditaan korkeakoulututkintoa ja teknistä erityisosaamista joiltain sihteeriopiston käyneiltä, jotka kehuvat olevansa iloisia ja reippaita. En tajua miksi edes vaivautuvat hakemaan, tuhlaavat vain aikaani. Onko se joku työkkärin juttu, että pakko lähettää x määrää hakemuksia, jotta saa korvauksia? Oikeasti eivät edes halua työtä ja varmuuden vuoksi hakevat paikkoja, joihin eivät missään tapauksessa tule valituiksi?
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 21:41"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 21:33"]
Miksi hakemuksessa yleensäkään kertoisi lapsista tai edes onko naimisissa? Vai onko se epäilyttävää, jos ei sano mitään noista? Pätevyyteen ei kuitenkaan vaikuta hevosenperseen vertaa onko lapsia vai ei.
[/quote]
Ei vaikutakaan pätevyyteen, mutta nyt on työnantajan markkinat. Se valitaan, joka ei ole jäämässä äitiyslomalle tai jolla ei ole sairastelevia lapsia. Ja tällaiset henkilöt kyllä ratsastavat lapsettomuudellaan rekrytilanteissa. Olen saanut lapseni erittäin nuorena ja mainitsin asiasta cv:ssä -> pääsin useisiin työhaastatteluihin keväällä ja lopulta töihinkin. Usein näin haastattelutilanteessa haastattelijan ilmeestä, että hänen korvilleen oli musiikkia se, että lapsentekoiässä olevalla naisella on jälkikasvu sen ikäistä, että poissaoloja ei mahatautien yms. takia tule eikä tarvitse lähteä neljältä hakemaan vauvaa hoidosta. Mainitsin ja tulen mainitsemaan tämän asian joka haastattelussa sopivassa paikassa. Kaikki keinot sallittuja.
[/quote]
Miten käytännössä tuot asian esiin? Sanotko ihan suoraan "minun ei tarvitse hakea lapsia päiväkodista".
Itse olen alanvaihtaja ja lapseni ovat valmistuessani 12 ja 8. Ovatko he "tarpeeksi vanhoja"? Välillä ihmettelen miten yksikään pienten lasten äiti saa töitä.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 22:25"]Hui. Haen juuri töitä ja luen tätä vähän pelonsekaisella uteliaisuudella. Mitä siihen hakemukseen sitten kannattaa laittaa jos kuluneita kliseitä on; positiivinen, luotettava, mukava, ahkera, matemaattisesti lahjakas, tulen toimeen erilaisten ihmisten kanssa, olen hyvä tiimityöskentelijä, kykeneväinen itsenäiseen työhön, omaan hyvät sosiaaliset taidot, stressihallintakyky, järjestelmällinen ja täydellisyyden tavoittelu. Varsinkin kun näitä ominaisuuksia on aina painotettu myös työpaikkailmoituksissa. Pitäisikö alkaa etsimään synonyymejä vai heittää homma vähän vitsiksi? Kun tiedätte niin hyvin niin mitkähän olisi sitten hyviä korvikkeita em. kliseille?
[/quote]
Antaa työn puhua puolestaan. Tähän tyyliin: Työskennellessäni siellä ja siellä opin hallitsemaan stressaaviakin tilanteita. Tai: Olen suorittanut matematiikan sen ja sen koulutuksen kiitettävin arvosanoin. Ja: Tiimityöskentelyä harjoitan joka viikko vetämällä kurssia siellä ja siellä.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 22:25"]
Hui. Haen juuri töitä ja luen tätä vähän pelonsekaisella uteliaisuudella. Mitä siihen hakemukseen sitten kannattaa laittaa jos kuluneita kliseitä on; positiivinen, luotettava, mukava, ahkera, matemaattisesti lahjakas, tulen toimeen erilaisten ihmisten kanssa, olen hyvä tiimityöskentelijä, kykeneväinen itsenäiseen työhön, omaan hyvät sosiaaliset taidot, stressihallintakyky, järjestelmällinen ja täydellisyyden tavoittelu. Varsinkin kun näitä ominaisuuksia on aina painotettu myös työpaikkailmoituksissa. Pitäisikö alkaa etsimään synonyymejä vai heittää homma vähän vitsiksi? Kun tiedätte niin hyvin niin mitkähän olisi sitten hyviä korvikkeita em. kliseille?
[/quote]
Paras on, jos voit yhdistää työpaikkailmoituksessa olevat vaatimukset johonkin omaan taitoosi tai kokemukseesi.
Esim. "Työssäni vuoropäällikkönä olen tottunut ottamaan huomioon erilaisten asiakkaiden tarpeet sekä koordinoimaan tiimini työtä kiireisissäkin tilanteissa". Viihdyin työssäni hyvin." = luotettava, stressinsietokykyinen, järjestelmällinen, asiakaspalveluhenkinen, ahkera, ongelmanratkaisukykyinen, tulet toimeen erilaisten ihmisten kanssa."
Mielestäni kannattaa mainita, että on halukas kehittymään ja oppimaan uutta.
Jos työssä vaaditaan matemaattisia taitoja, kannattaa mainita, että tykkää numeroiden parissa työskentelystä, koska todella moni ei pidä! Vielä kun mainitsee pari esimerkkiä aiheesta niin aina parempi.
Niin ja on myös niitä huonoja rekrytoijia, jotka kysyy mitä idiooteimpia kysymyksiä. Joskus tulee vaikutelma että rekrytoija on googlannut mitä pitää kysyä työhaastattelussa.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 22:31"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 21:41"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 21:33"]
Miksi hakemuksessa yleensäkään kertoisi lapsista tai edes onko naimisissa? Vai onko se epäilyttävää, jos ei sano mitään noista? Pätevyyteen ei kuitenkaan vaikuta hevosenperseen vertaa onko lapsia vai ei.
[/quote]
Ei vaikutakaan pätevyyteen, mutta nyt on työnantajan markkinat. Se valitaan, joka ei ole jäämässä äitiyslomalle tai jolla ei ole sairastelevia lapsia. Ja tällaiset henkilöt kyllä ratsastavat lapsettomuudellaan rekrytilanteissa. Olen saanut lapseni erittäin nuorena ja mainitsin asiasta cv:ssä -> pääsin useisiin työhaastatteluihin keväällä ja lopulta töihinkin. Usein näin haastattelutilanteessa haastattelijan ilmeestä, että hänen korvilleen oli musiikkia se, että lapsentekoiässä olevalla naisella on jälkikasvu sen ikäistä, että poissaoloja ei mahatautien yms. takia tule eikä tarvitse lähteä neljältä hakemaan vauvaa hoidosta. Mainitsin ja tulen mainitsemaan tämän asian joka haastattelussa sopivassa paikassa. Kaikki keinot sallittuja.
[/quote]
Miten käytännössä tuot asian esiin? Sanotko ihan suoraan "minun ei tarvitse hakea lapsia päiväkodista".
Itse olen alanvaihtaja ja lapseni ovat valmistuessani 12 ja 8. Ovatko he "tarpeeksi vanhoja"? Välillä ihmettelen miten yksikään pienten lasten äiti saa töitä.
[/quote]
CV:ssäni lukee: avoliitossa, sen ja sen ikäiset lapset.
Haastattelussa on usein kertoisitko vähän itsestäsi -kysymys. Silloin sanon, että lapset ovat jo isoja. Joskus myös, että "lapset on jo tehty".
Voin ottaa asian esille myös kun kysytyään mahdollisuudesta ylitöihin tai työmatkoihin.
Voinet ainakin sanoa, että " lapset on tehty" tai "lapset alkaa olla isoja".
Tämä äitien syrjiminen on ihan p:stä.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 22:04"]
Siivoojaksi hakeneella: Olen sosiaalinen, järjestelmällinen ja puhtautta arvostava ihminen. Huono puoli itsessäni on, että tavoittelen täydellisyyttä työni jäljessä. Woou..
[/quote]
Niin parempi olisi kun sanoisi olevansa epäsosiaalinen ja elävänsä sotkun keskellä.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 21:31"]Olen ahkera ja luotettava. Juu.... [/quote] Mitä jos oikeasti on? Eihän kaikki ole valehtelevia selkäänpuukottajia, kyllähän hyviäkin työntekijöitä löytyy. Minä olen aina ollut ahkera ja luotettava työyhteisön jäsen. Eikö hyviä puolia voi enää korostaa siinä pelossa että se on vaan niin kulunut klisee?
[/quote]
Niinpä. Ja kun tiedossa on että nykyään niitä epäluotettavia ja laiskoja ihmisiä työpaikoilla riittää.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 22:47"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 22:04"]
Siivoojaksi hakeneella: Olen sosiaalinen, järjestelmällinen ja puhtautta arvostava ihminen. Huono puoli itsessäni on, että tavoittelen täydellisyyttä työni jäljessä. Woou..
[/quote]
Niin parempi olisi kun sanoisi olevansa epäsosiaalinen ja elävänsä sotkun keskellä.
[/quote]
Käsittääkseni monet siivoojat kärsivät, koska nykyään heilläkään ei kiireen takia ole mahdollisuutta tehdä työtään kunnolla ja tälloin täydellisyyden tavoittelu on huono juttu.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 21:58"]
Entä kun olen ollut pian 8v kotiäiti, mitä minun kannattaa sanoa? Kahdeksan vuotta pois työelämästä on todella paljon...
[/quote]
Riippuu varmaan aika paljon alasta. Jos alalla on tapahtunut kahdeksassa vuodessa paljon, on luultavasti hyvä hakemuksessa jotenkin painottaa, että olet pysynyt kärryillä ja seurannut aikaasi tai käydä joku täydentävä koulutus tai pyrkiä jonnekin harjoitteluun (tietty alasta riippuen). Jos sinulla on varaa, voit käydä asiantuntijan (hyvän sellaisen) puheilla, joka auttaa sinua perushakemuksen kanssa ja opettaa, mitä juuri sinun kannattaa sanoa haastatteluissa jotta olet eduksesi.
Monet tämän keskustelun vinkit ovat siis kolmekymppisen ihmisen, joka on rekrytoinut eläessään muutaman kerran, kynästä. Mutta olen päässyt kivoihin töihin, vaikka minulla on yksi huonoimmin työllistävistä yliopistokoulutuksista.