Noloimmat kliseet työhakemuksissa?
Hox rekrytoijat & työnhakijat! Mitä noloja kliseitä olet kirjoittanut tai lukenut työhakemuksista?
Löysin juuri opiskeluaikaisia työhakemuksia vanhalta muistitikulta. Huhhuijaa, miten parikymppisen maailmanomistajan elkein olenkaan niitä kirjoittanut! Hakemukset ovat lähes pelkkää mitäänsanomatonta itsekehua tyyliin "tulen toimeen erilaisten ihmisten kanssa, olen ahkera, huolellinen, matemaatisesti lahjakas ja osaan kärrynpyörän". Siis pelkkää positiivisten ominaisuuksien luettelointia, mutta ei varsinaisesti mitään siitä, miksi juuri minä sopisin tehtävään ja millaisia taitoja minulla on juuri tuohon työhön liittyen. Ihmekös vietinkin opiskeluajat Hesen tiskin takana.
Kommentit (80)
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 21:12"]Minulla on 2/3/4/5 lasta = olen poissa aina viikon kuukaudessa
[/quote]
Niin no, lapsia en voi enää valitettavasti perua. Ja yksi asia minua itseäni vähän kyrsii. Useammalla on myös isä kuvioissa, ja meillä isä on vieläpä se joka hyvin usein jää lasten kanssa kotiin kun sairastetaan, se on vaan helpompi hänelle. Poissaoloja itselle kertyy siis luultavammin hyvin vähän. Pitäisikö tästä sanoa haastattelussa?
T. 2 lapsen äiti joka hakee töitä hiki hatussa mutta tuntuu että kukaan ei kelpuuta.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 21:12"]Minulla on 2/3/4/5 lasta = olen poissa aina viikon kuukaudessa [/quote] Niin no, lapsia en voi enää valitettavasti perua. Ja yksi asia minua itseäni vähän kyrsii. Useammalla on myös isä kuvioissa, ja meillä isä on vieläpä se joka hyvin usein jää lasten kanssa kotiin kun sairastetaan, se on vaan helpompi hänelle. Poissaoloja itselle kertyy siis luultavammin hyvin vähän. Pitäisikö tästä sanoa haastattelussa? T. 2 lapsen äiti joka hakee töitä hiki hatussa mutta tuntuu että kukaan ei kelpuuta.
[/quote]
Voitko sanoa (tarvittaessa valehdella), että sinulla on työssäkäyvän naisen malli omalta äidiltäsi ja entisiltä kollegoiltasi, joten tiedät, miten homman saa hoitumaan ja olet nähnyt, miten tässä haasteessa voi onnistua. Mahdollisesti esittää, mitä olet saavuttanut aiemmissa työpaikoissasi tai opinnoissasi, vaikka sinulla onkin lapsia. Lisäksi harjoittelisin kotona, miten esittää uskottavasti se, että isä ja muu turvaverkosto osallistui lapsen hoitoon. Mieluiten konkreettisin esimerkein. Älä mainitse hakemuksissasi mitään lapsistasi.
Olen ahkera ja luotettava. Juu....
Miksi hakemuksessa yleensäkään kertoisi lapsista tai edes onko naimisissa? Vai onko se epäilyttävää, jos ei sano mitään noista? Pätevyyteen ei kuitenkaan vaikuta hevosenperseen vertaa onko lapsia vai ei.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 21:23"]Yrtitin päästä pikaruokalaan töihin. Sanoin olevani itsenäinen, huomionhakuinen, itsekäs, omahyväinen, epähygieeninen, laiska, materialisti, kaikkien muiden paitsi itseni kanssa toimeen tuleva, kiittämätön, likaiseen työhön kykenemätön prinsessaihminen, hyljeksitty reppana ja kaikesta kaiken tietävä. Ihme kun ei paikka irronnut näillä piirteillä! Voi että! vaikka olin rehellinen ja rehellisesti kuvailin itseäni liikoja kehumatta!!! olen myös lähettänyt tällaisen hakemuksen eduskuntaan, olisi hienoa päästä edustamaan Suomen kansaa, heti ensimmäisenä hommaisin ihmisille lisää lomapäiviä!
[/quote]
Huumori on taitolaji.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 21:33"]
Miksi hakemuksessa yleensäkään kertoisi lapsista tai edes onko naimisissa? Vai onko se epäilyttävää, jos ei sano mitään noista? Pätevyyteen ei kuitenkaan vaikuta hevosenperseen vertaa onko lapsia vai ei.
[/quote]
Ei vaikutakaan pätevyyteen, mutta nyt on työnantajan markkinat. Se valitaan, joka ei ole jäämässä äitiyslomalle tai jolla ei ole sairastelevia lapsia. Ja tällaiset henkilöt kyllä ratsastavat lapsettomuudellaan rekrytilanteissa. Olen saanut lapseni erittäin nuorena ja mainitsin asiasta cv:ssä -> pääsin useisiin työhaastatteluihin keväällä ja lopulta töihinkin. Usein näin haastattelutilanteessa haastattelijan ilmeestä, että hänen korvilleen oli musiikkia se, että lapsentekoiässä olevalla naisella on jälkikasvu sen ikäistä, että poissaoloja ei mahatautien yms. takia tule eikä tarvitse lähteä neljältä hakemaan vauvaa hoidosta. Mainitsin ja tulen mainitsemaan tämän asian joka haastattelussa sopivassa paikassa. Kaikki keinot sallittuja.
Kielitaitoa liioitellaan. Ei ne työväenopiston alkeet kahteen kertaan vielä sujuvaa kielitaitoa anna.
Kyllä ne vaatimukset ja toivotut ominaisuudet on kiinni avoimesta tehtävästä. Yksintyöskentelyyn ei haluta tiimipeluria kun taas tiiminä myyntiä provikoilla tekevän suo olevan kilpailuhenkinen tiimipeluri. Jne. Toisinaan tärkeä kriteeri saattaa olla se 32-vuotias pienten lasten äiti (jos osaaminen riittää), mm. kun on tarve "tasapainoittaa" ryhmää. Yksi asia heittää hakijan usein hännille, liian aktiivinen vapaa-aika. Yltiöpäinen urheilija on kisamatkoilla, pois töistä urheiluvammoineen ja rankan suorituksen rasittama.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 21:41"]
Kielitaitoa liioitellaan. Ei ne työväenopiston alkeet kahteen kertaan vielä sujuvaa kielitaitoa anna.
[/quote]
"Hallitsen unkarin kielen alkeet ja olen valmis tarpeen vaatiessa parantamaan kielitaitoani. Olen vieraillut Unkarissa useamman kerran ja minulla on paikallisia ystäviä" = paljon parempi
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 21:43"]
Kyllä ne vaatimukset ja toivotut ominaisuudet on kiinni avoimesta tehtävästä. Yksintyöskentelyyn ei haluta tiimipeluria kun taas tiiminä myyntiä provikoilla tekevän suo olevan kilpailuhenkinen tiimipeluri. Jne. Toisinaan tärkeä kriteeri saattaa olla se 32-vuotias pienten lasten äiti (jos osaaminen riittää), mm. kun on tarve "tasapainoittaa" ryhmää. Yksi asia heittää hakijan usein hännille, liian aktiivinen vapaa-aika. Yltiöpäinen urheilija on kisamatkoilla, pois töistä urheiluvammoineen ja rankan suorituksen rasittama.
[/quote]
Olen nähnyt ilmoituksia, joissa töysin urheiluun liittymättömään työhön etsitään urheilutaustaista ihmistä. Koska sellaisella henkilöllä on usein päämäärätietoisuutta, tiimityöskentelytaitoja ja terveet elämäntavat. Entiselle työpaikalleni palkattiin entinen ammattiurheilija kouluttautuneiden ihmisten ohi.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 21:44"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 21:41"]
[/quote]
"Hallitsen unkarin kielen alkeet ja olen valmis tarpeen vaatiessa parantamaan kielitaitoani. Olen vieraillut Unkarissa useamman kerran ja minulla on paikallisia ystäviä" = paljon parempi
[/quote]
Tai: minulla on marokkolainen mies ja osaan sujuvasti puhua pari sanaa arabiaa, kyllä minusta tulkiksi olisi!
"Valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun".
Huoh, lähes sama vastaus joka kerta ..
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 21:55"]
"Valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun". Huoh, lähes sama vastaus joka kerta ..
[/quote]
Kai soitat ja kysyt syytä joka kerta?
Entä kun olen ollut pian 8v kotiäiti, mitä minun kannattaa sanoa? Kahdeksan vuotta pois työelämästä on todella paljon...
Siivoojaksi hakeneella: Olen sosiaalinen, järjestelmällinen ja puhtautta arvostava ihminen. Huono puoli itsessäni on, että tavoittelen täydellisyyttä työni jäljessä. Woou..
Minulla lapset on mainittu cv:n henkilötiedot osassa tyyliin "lapset 2006, 2009" ja hakemuksessa en enää mainitse lapsia ollenkaan. Hyvin tuntuu näin sujuvan.
Yrtitin päästä pikaruokalaan töihin. Sanoin olevani itsenäinen, huomionhakuinen, itsekäs, omahyväinen, epähygieeninen, laiska, materialisti, kaikkien muiden paitsi itseni kanssa toimeen tuleva, kiittämätön, likaiseen työhön kykenemätön prinsessaihminen, hyljeksitty reppana ja kaikesta kaiken tietävä. Ihme kun ei paikka irronnut näillä piirteillä! Voi että! vaikka olin rehellinen ja rehellisesti kuvailin itseäni liikoja kehumatta!!! olen myös lähettänyt tällaisen hakemuksen eduskuntaan, olisi hienoa päästä edustamaan Suomen kansaa, heti ensimmäisenä hommaisin ihmisille lisää lomapäiviä!