Tyttöystäväni haluaa 1000€:n kihlasormuksen
Tuloni ovat tällä hetkellä n. 1100-1200e/kk (josta säästönkään ei ymmärrettävästi juuri jää). Mielestäni tämän hintaluokan kihlasormus kuulostaa hivenen kohtuuttomalta. Etenkin kun minulle itselle sormuksella ei kihlautumisessa ole minkäänlaista merkitystä ja itselle riittäisi vaikka 20€:n sormus. Seurusteltu ollaan yli 3v, mutta ei siis vielä olla kihloissa ja tällainen vaatimus kyllä jarruttaa omaa haluani kihlautua...
Ihan vain mielenkiinnosta kysyn teiltä muilta "asiantuntijoilta" mielipidettä tähän.
Kommentit (150)
Tietenkin tulee ensisijaisesti elää varojen mukaan! Jos nainen haluaa kalliimman, niin voit sanoa, ettö sinulla on varaa vaikkapa200e sormukseen ja hän saa itse maksaa loput jos haluaa kalliimman.
Kuinka vanhoja olette? Itsekin olin hieman huoleton rahankäytön suhteen parikymppisenä, yritin olla mukana tässä kulutushysteriassa ja muodissa... Nykyään 35-vuotiaana on ihan sama, miten paljon vaatteeni maksavat, tai siis miten vähän...Ostan paljon kirppareilta ja ainakin pk-seudulta löytyy hyvin laadukkaita, käytettyjä vaatteita itselleni ja lapsille.
Tuli mieleen, että jos naisesi ei ole ihan käytettyjä asioita vastaan, niin löytyisko panttikonttorista tai muualta edullisia käytettyjä sormuksia? Sieltä saisi varmaan halvemmalla, paremman ja persoonallisemman. Toki monet ihmiset vieroksuvat käytettyjä hyödykkeitä, joten ei kannata edes tarjota jos toinen siitä loukkaantuu...Mutta jos etsit kuvia uusista sormuksista ja käytetyistä, sitten nainen voi valita, haluaako uuden ja vaatimattoman, vai käytetyn ja hienomman. Tässä linkki vintagesormuksia myyvään panttimyymälään: http://www.pantti.fi/vintagekauppa/naytatuotteet.php?lTuoteRyhmaTunniste=225
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 01:55"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 23:26"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 22:59"]
Kihlaus on lupaus häistä ja se on siis sopimus, joka edelleen noteraatan tietyissä tilanteissa laissakin.
[/quote] Missä tilanteissa?
[/quote]
Esimerkiksi sellainen tilanne, että kihlakumppani on syytettynä oikeudenkäynnissä. Omaa kihlakumppaniaan vastaan ei tarvitse todistaa.
[/quote]
Todella marginaalinen hyöty. Taidat olla ihan pässi?
Tämä pari on muutaman vuoden päästä Satuhäissä...
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 23:12"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 22:55"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 22:51"][quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 22:49"] No 1000 on jo paljon, mutta 20e naurettavan vähän. Tuolla saat halvan hopeasormuksen rihkamakaupasta. Itselläni perus kulta koska oltiin pienituloisia. Ostettiin halvimmat ja omani maksoi 250, muehen jotain 400 kun oli leveämpi. 180 olisi maksanut ohuin kultainen. Itselläni 2mm. Ja tosiaan kolusin kauppoja läpi ja edes tarjouksesta ei löytynyt alle satasen sormusta. Saatiin tosin kaksi yhden hinnalla eli miehen sormuksen hinnalla myös minun. Ihan varmasti menee 20e kaljaan vähintään viikonloppuisin joten kyllä suuttuisin enkä menisi kihloihin. Vähän säästää joka kuusta. Jos tyttöystävä on sen arvoinen, säästät. En ihan ottaisi tosissaan mitään 20 euron sormusta alelaarista. Tuntuisi joltain teinikihloilta millä ei ole mitään merkitystä. [/quote] Ihan kuin kihloilla muutenkaan olisi mitään merkitystä! [/quote] ? Kihlaus tarkoittaa lupausta naimisiin menosta. Vaikka jotkut teinit pelleilee asialla, on monelle kihlaus ihan merkittävä asia jolla on väliä. Olen kihloissa ja mulle se tarkoittaa sitä, että voin suunnitella häitä ja kun on rahat kasassa mennään naimisiin ja kumpikin on jo siihen suostunut. Välivaihe lupauksesta naimisiinmenoon.
[/quote]
No luuletko, ettei teineillä ole kihloille merkitystä?
[/quote]
tätäkin alapeukutetaan, eli toisin sanoen sanotte, että te saatte pitää tyhmää kihlaustanne vakavana ja määritellä miten asia on. Tiedoksenne, että vaikka teinit eivät olekaan menossa naimisiin kihlautumisella on heillekin iso MERKITYS. En sanonut, että sillä on naimisiin menon lupaus heille, mutta merkitys sillä heille on ja jos te pidätte teinien kihlautumista ihan tyhmänä, niin samaa voin sanoa teidän kihlahömpötyksestänne. Sillä ei ole kenellekään muulle mitään merkitystä paitsi teille jokaiselle itsellenne. Sama teineillä, mutta lapsellisuuttanne ette halua antaa arvoa teinien tuntemuksille, ettekä tulla verratuiksi teinikihlautujiin, vaikka jokainen tietää, että kyseessä on eri asia.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 09:47"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 08:25"]En tiedä, onko täällä todella nuorina kihloihin menneitä, todella pihejä suomalaisia vai olemmeko sitten todella keskiarvosta poikkeavia kihloihin menijöitä, mutta ystäväpiirissäni ovat kihlat maksaneet keskimäärin 2000-5000 euron välillä. Ja kihloihin on siis menty 27-32 -vuotiaina, valmistumisen ja työelämään siirtymisen jälkeen. Nuorena vastavalmistuneena on ehkä helppo säästää niistä ensimmäisistä "oikeista" palkoista, kun on tottunut elämään opiskelijabudjetilla.
Ja tuo yksinkertainen kihlasormus on enemmänkin suomalainen traditio. Tällä hetkellä vallalla tuntuu olevan jenkkimalli, eli kihlana se överitimanttisormus ja vihkinä yksinkertaisempi esim.rivitimanttisormus.
Aloittajalle suosittelisin lykkäämään kihloihin menoa, jos sormus on noin tärkeä;) kyllä te ehditte vielä! Me seurustelimme mieheni kanssa kahdeksan vuotta ennen kihloja, joten kyllä te ehditte vielä! Sormukset ovat Suomessa melko kalliita, joten sormuksen metsästys kannattaa laajentaa ulkomaille. [/quote] Pelottavaa että tiedät tuttavapiirisi kihlasormusten hinnat.
[/quote] Eikö niitä kalliita osteta juuri siksi, että niiden hintaa kehutaan tutuille. Eihän siitä muuten ole hyötyä. Tuttavapiirin vuoksi niitä kalliita rinkuloita halutaan
Vielä piti sanoa ap:lle, että miten on oman kihlasormuksesi laita? Sinulle se tulee myös vihkimiseen suoraan. Jotkut miehet ostaa vielä itselleen erikseen sitten vihkisormukseksi ison ja leveän sormuksen, mutta miehet ei pidä kahta sormusta kuten naiset. Kun kihlaat naisesi, olet naimisissa varmaan 1-3 vuoden sisällä.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 22:37"]
Tuloni ovat tällä hetkellä n. 1100-1200e/kk (josta säästönkään ei ymmärrettävästi juuri jää). Mielestäni tämän hintaluokan kihlasormus kuulostaa hivenen kohtuuttomalta. Etenkin kun minulle itselle sormuksella ei kihlautumisessa ole minkäänlaista merkitystä ja itselle riittäisi vaikka 20€:n sormus. Seurusteltu ollaan yli 3v, mutta ei siis vielä olla kihloissa ja tällainen vaatimus kyllä jarruttaa omaa haluani kihlautua...
Ihan vain mielenkiinnosta kysyn teiltä muilta "asiantuntijoilta" mielipidettä tähän.
[/quote]
TäH? :( Olen kateellinen tyttöystävällesi. Minä odotan kosintaa ja kelpaisi vaikka se 20€:nkin sormus eikä tulisikaan mieleeni pitää mitään noin kamalan kallista, edes vihkisormukseksi. Omalla poikaystävällä samat tulot kuin sinulta ja en kyllä odottaisi tuon hintaista sormusta koskaan.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 10:22"][quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 08:25"]
En tiedä, onko täällä todella nuorina kihloihin menneitä, todella pihejä suomalaisia vai olemmeko sitten todella keskiarvosta poikkeavia kihloihin menijöitä, mutta ystäväpiirissäni ovat kihlat maksaneet keskimäärin 2000-5000 euron välillä. Ja kihloihin on siis menty 27-32 -vuotiaina, valmistumisen ja työelämään siirtymisen jälkeen. Nuorena vastavalmistuneena on ehkä helppo säästää niistä ensimmäisistä "oikeista" palkoista, kun on tottunut elämään opiskelijabudjetilla.
Ja tuo yksinkertainen kihlasormus on enemmänkin suomalainen traditio. Tällä hetkellä vallalla tuntuu olevan jenkkimalli, eli kihlana se överitimanttisormus ja vihkinä yksinkertaisempi esim.rivitimanttisormus.
[/quote]
Suomeen tuntuu mahtuvan tässä(kin) asiassa monia eri kulttuureja. Varmaankin ikä, koulutustausta, ammatilliset ympyrät ja maantieteellinen sijaintikin vaikuttavat. Omassa lähipiirissäni kihlat ovat enimmäkseen olleet sieltä halvemmasta ja yksinkertaisemmasta päästä. Mutta itsekin olen kyllä viime vuosina havainnut tuon jenkkimallin yleistymisen.
[/quote]
Enemmän minunkin lähipiirissä on noita halpoja hankittu, mutta ne suhteet eivät ole kyllä kestäneet. Voisi siis ajatella, että koska halpaan on ollut varaa heti, kihloihinkin on rynnätty hätäillen.
[/quote]
Ja halvalla tarkoitin muutaman kympin sormuksia.
Tästä ketjusta huomaa kuinka ulkona todellisuudesta jotkut naiset ovat.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 22:43"]
Vaihda vähemmän ahneeseen!
[/quote]
Miksi on ahnetta haluta mahdollisimman kaunis merkki yhteiselosta? Itselläni oli alunperin 800€ sormus, kun silloin ei ollut varaa hienompaan. Myöhemmin päivitettiin se sitten siihen täydelliseen, kun rahatilanne parani. Yhdessä eletään, yhteiset rahat ja yhdessä maksettiin sormukset.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 11:08"]
Jotkut miehet ostaa vielä itselleen erikseen sitten vihkisormukseksi ison ja leveän sormuksen, mutta miehet ei pidä kahta sormusta kuten naiset.
[/quote]
Omassa tuttavapiirissäni on muuten viime vuosina yleistynyt tapa, että miehetkin pitävät kahta sormusta. Mielestäni ihan kiva tapa.
120
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 07:55"]
Unelmia saa ja pitää olla, mutta jokaisen tulee toteuttaa ne itse. Ei kukaan toinen sinua lentäjäksikään valmista, jos et itse tee jotain sen eteen. Jos unelmasi on kymppitonnin sormus, niin kannattaa alkaa itse säästämään siihen jo heti ensimmäisestä palkasta, niin saa sen toteutettua ilma, että tarvitsee ketään miestä vaivoiksi ottaa. Jos on oikeasti rakastunut, niin ei siinä sormuksen arvolla ole mitään merkitystä.
Itse en sellaista naista ottaisi, joka punnitsee rakkauden sormuksen hinnasta, joten pidän tuohon suostuvia miehiä harvinaisen tyhminä. Yhden tuollaisen naisen tunnen, joka vaatimalla vaati kalliin sormuksen näyttäkseen kavereille. Tuntui kornilta, jos nainen kun nainen kertoi 'haluan, että kosit minua ja sitä varten sinun pitää ostaa tuo kymppitonnin sormus'. Olen itse nainen, eikä mieleeni olisi tullut tuollaista vaatia, kun olin onnesta soikeana, kun löysin rakkaan puolisoni. Hyvin on rakkaus kestänyt ilman tuhansien eurojen rinkuloita, eikä edes ollut koskaan rahasta kiinni niiden hankinta.
[/quote]
Kuka saakelin urpo nyt omaa sormusta maksaa?!?!?! EIKÖHÄN PERINTEEN MUKAAN SE OLE IHAN MIES. En säästä euroakaan, mieheni sen hankkii oli keino mikä hyvänsä. No, nytkin mieheni osti itselleni 600 euron maton keittiöön kun pyysin joten eiköhän se sormuskin tipu. Taitaa olla ihan vain persaukisten itkua tämä. Vaihtakaa miestä!
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 22:43"]
Vaihda vähemmän ahneeseen!
[/quote]
Miksi on ahnetta haluta mahdollisimman kaunis merkki yhteiselosta? Itselläni oli alunperin 800€ sormus, kun silloin ei ollut varaa hienompaan. Myöhemmin päivitettiin se sitten siihen täydelliseen, kun rahatilanne parani. Yhdessä eletään, yhteiset rahat ja yhdessä maksettiin sormukset.
[/quote]
Ap:n tyttöystävän motiiveista ei kukaan tiedä. Mutta tässäkin ketjussa on ollut niitä, joilla on kihlasormukselle joku minimihintaraja ja tarkat määrittelyt, miten sen hinta suhteutuu miehen kuukausipalkkaan. Mielestäni ahneutta on, jos haluaa nimenomaan tietyn hintaisen sormuksen. On sitten hieman eri asia, jos todella haluaa jotain tiettyä sormusta sen takia, että se miellyttää omaa silmää kaikista eniten.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 12:31"]
Unelmia saa ja pitää olla, mutta jokaisen tulee toteuttaa ne itse. Ei kukaan toinen sinua lentäjäksikään valmista, jos et itse tee jotain sen eteen. Jos unelmasi on kymppitonnin sormus, niin kannattaa alkaa itse säästämään siihen jo heti ensimmäisestä palkasta, niin saa sen toteutettua ilma, että tarvitsee ketään miestä vaivoiksi ottaa. Jos on oikeasti rakastunut, niin ei siinä sormuksen arvolla ole mitään merkitystä.
Itse en sellaista naista ottaisi, joka punnitsee rakkauden sormuksen hinnasta, joten pidän tuohon suostuvia miehiä harvinaisen tyhminä. Yhden tuollaisen naisen tunnen, joka vaatimalla vaati kalliin sormuksen näyttäkseen kavereille. Tuntui kornilta, jos nainen kun nainen kertoi 'haluan, että kosit minua ja sitä varten sinun pitää ostaa tuo kymppitonnin sormus'. Olen itse nainen, eikä mieleeni olisi tullut tuollaista vaatia, kun olin onnesta soikeana, kun löysin rakkaan puolisoni. Hyvin on rakkaus kestänyt ilman tuhansien eurojen rinkuloita, eikä edes ollut koskaan rahasta kiinni niiden hankinta.
[/quote]
Kuka saakelin urpo nyt omaa sormusta maksaa?!?!?! EIKÖHÄN PERINTEEN MUKAAN SE OLE IHAN MIES. En säästä euroakaan, mieheni sen hankkii oli keino mikä hyvänsä. No, nytkin mieheni osti itselleni 600 euron maton keittiöön kun pyysin joten eiköhän se sormuskin tipu. Taitaa olla ihan vain persaukisten itkua tämä. Vaihtakaa miestä!
[/quote] No tästä ketjusta päätellen aika moni. Ja ovat tyytyväisempiä niin, miten se on jostain pois? Pelkäät, ettet saa tarpeeksi hienoa sormusta ja joku ohittaa sinut omallaan, josta maksoi osan itse? Karseaa!
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 12:31"]
[/quote]
[/quote]
En ole ahne, en yhtään... Tsss :D
Meidän kihlasormukset maksoivat juuri tuon 20e eli yhteensä 40e. Vihkisormukset olivat molemmilla sitten jo huomattavsti kalliimmat. Tee niinkuin itselle parhaaksi tuntuu ja kerro se myös tyttöystävällesi. :)
Minä maksoin meidän sormuksistamme aika paljon. Lopulta ihan sama mitä maksaa, enemmän harmittaa hukata se kalliimpi. Jos/kun olen joskus rahoissani, niin hankin niin ison timantin vaimolle, että silmät putoaa päästä.
Mun mielestä pitää olla ihan arkinen tai sitten aavistuksen ylilyönti.
Käy ostamassa jostain vanha sormus ja sanot, että se on isomummun perintösormus.
Jaa, aika typerää. Mun sormus makso jonkun 200 e oisko ollu ali tai yli jonkun verran. No kumminkin mua kadutti jo sen ostoksen jälkeen se, kun se oli niin kallis :D tai tuntu tyhmältä laittaa satoja euroja sormukseen! Ja kyllä kivoja sormuksia saa alle 1000e :D reilusti alle. jos ei tyttöystävälle kelpaa, niin älä anna sormusta ollenkaan. Eikä kihlautumiseen mitään sormusta edes tarvi, kun sehän on lupaus avioliitosta. Te voitte nyt luvata sen toisillenne ja ootte kihloissa. :D mutta jos ei ilman sormusta käy, niin vaiha tyttöystävä.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 10:22"][quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 08:25"]
En tiedä, onko täällä todella nuorina kihloihin menneitä, todella pihejä suomalaisia vai olemmeko sitten todella keskiarvosta poikkeavia kihloihin menijöitä, mutta ystäväpiirissäni ovat kihlat maksaneet keskimäärin 2000-5000 euron välillä. Ja kihloihin on siis menty 27-32 -vuotiaina, valmistumisen ja työelämään siirtymisen jälkeen. Nuorena vastavalmistuneena on ehkä helppo säästää niistä ensimmäisistä "oikeista" palkoista, kun on tottunut elämään opiskelijabudjetilla.
[/quote]
Suomeen tuntuu mahtuvan tässä(kin) asiassa monia eri kulttuureja. Varmaankin ikä, koulutustausta, ammatilliset ympyrät ja maantieteellinen sijaintikin vaikuttavat. Omassa lähipiirissäni kihlat ovat enimmäkseen olleet sieltä halvemmasta ja yksinkertaisemmasta päästä. Mutta itsekin olen kyllä viime vuosina havainnut tuon jenkkimallin yleistymisen.
[/quote]
Enemmän minunkin lähipiirissä on noita halpoja hankittu, mutta ne suhteet eivät ole kyllä kestäneet. Voisi siis ajatella, että koska halpaan on ollut varaa heti, kihloihinkin on rynnätty hätäillen.