Tyttöystäväni haluaa 1000€:n kihlasormuksen
Tuloni ovat tällä hetkellä n. 1100-1200e/kk (josta säästönkään ei ymmärrettävästi juuri jää). Mielestäni tämän hintaluokan kihlasormus kuulostaa hivenen kohtuuttomalta. Etenkin kun minulle itselle sormuksella ei kihlautumisessa ole minkäänlaista merkitystä ja itselle riittäisi vaikka 20€:n sormus. Seurusteltu ollaan yli 3v, mutta ei siis vielä olla kihloissa ja tällainen vaatimus kyllä jarruttaa omaa haluani kihlautua...
Ihan vain mielenkiinnosta kysyn teiltä muilta "asiantuntijoilta" mielipidettä tähän.
Kommentit (150)
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 15:39"]
Siis nyt on ihan pakko kysyä. Oletteko kaikki teinejä, joilla nuo alle tonnin sormukset? En tunne ketään, jolla olisi alle tonnin sormus.
[/quote] 51v ja kumpikin sormus on alle tonnin nykyrahassa. Olivat myös markka-aikana alle tonnin. Jos oikein muistan, kumpikin maksoi 300 mk v.1991
Minulle olisi kelvannut 180e:n valkokultainen perusrinkula. Mies asetti budjetiksi 700e. Valitsin 300e:n timanttisormuksen, koska se oli ihana. Olin 25.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 22:37"]
Tuloni ovat tällä hetkellä n. 1100-1200e/kk (josta säästönkään ei ymmärrettävästi juuri jää). Mielestäni tämän hintaluokan kihlasormus kuulostaa hivenen kohtuuttomalta. Etenkin kun minulle itselle sormuksella ei kihlautumisessa ole minkäänlaista merkitystä ja itselle riittäisi vaikka 20€:n sormus. Seurusteltu ollaan yli 3v, mutta ei siis vielä olla kihloissa ja tällainen vaatimus kyllä jarruttaa omaa haluani kihlautua...
Ihan vain mielenkiinnosta kysyn teiltä muilta "asiantuntijoilta" mielipidettä tähän.
[/quote]
Itse olet ongelmasi aiheuttanut. Valitse fiksummin seuraavalla kerralla.
Kymmenvuotispäivät olis ja rakkautta riittää. Hienot sormukset ennestään (joitain satasia) ja hienompaa timanttisormusta ajatellaan 10 vuoden ja lasten kunniaksi. Ollaan jotain hienoa saavutettu. Näytin mainospostista hintoja (1000-1500EUR). Vaimo pyysi ottaamaan asian vakavasti ja sanoi ettei suostuisi noin kallista pitämään. :)
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 00:12"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 23:36"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 23:33"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 22:48"]
Kihlasormus maksaa yleensä miehen yhden kuukauden tulojen verran. Mielestäni ihan yleinen käytäntö. Jos naimisiin meinaatte ja lapsia hankkia, ei tonni pitäisi isolta rajalta kuulostaa muutenkaan.
[/quote]
Onko sinulta todellisuuden taju täysin mennyt vai oletko rikas perijä? Ei normaalissa palkkatyössä olevalla miehellä ole todellakaan varaa laittaa kuukauden netto palkkaansa sormukseen. Tuo 1200 euroa on tavalliselle ihmiselle iso raha. Mutta av mammoillehan tuo on pikku raha kun kukkaro pullistelee viisisatasia:D
[/quote]
Olemme mieheni kanssa lähihoitajia ja mieheni kyllä osti minulle 1500 euroa maksavan sormuksen että silleen. On varaa kun katsoo mihin rahansa laittaa. Mieheni tiesi miten tärkeä asia sormus minulle on kun olen haaveillut naimisiin menosta koko elämän. Vihkisormus toivottavasti vielä kalliimpi. Kyllä normi duunareillakin on rahaa kun lopettaa sen kaljan tissuttelun ja tupakan tupruttamisen.
[/quote]
En polta enkä juokaan paljoa mutta ei minulla silti ole normi duunarin palkasta kertynyt niin isoja säästöjä että voisin ostaa 1500 sormuksen. Minusta kannattaa ostaa sellaiset sormukst ja pitää sellaiset häät mihin oikeasti on varaa.
[/quote] Monet on jo pahasti velkautuneita heti häiden jälkeen, kun halutaan näyttää toisille, kuinka kalliit sormukset ja häät. Todella järkevää.
Sitten tapellaan rahapulasta ja eletään velalla ja ero tulee, ennen kuin ehtii häälainan maksaa. Panttilainaamo on täynnä näitä kalliita sormuksia, kun niitä viedään sinne rahapulassa parin vuoden avioliiton jälkeen
Ohhoh.. mitähän tyttöystäväsi vaatii häiden budjetiksi..? Tai lastenvaunujen.. tai joululahjojen... tai minkä vaan.
Jos haluat kihlata tytön, osta sellainen sormus johon sinulla on varaa. ÄLÄ KAIVERRUTA SITÄ vaan sovi että kuittia vastaan tulette kaiverruttamaan erikseen jos tyttö kelpuuttaa sormuksen.
Mikäli sormuksen nähdessään tyttö tarvitsee lisätietoja sormuksen hinnasta, älä kerro hintaa. Jos tyttö ei suostu kihlaukseen sen takia ettei tiedä varmasti sormuksen olevan sitä vaadittua tonnia, niin VAIHDA TYTTÖÄ. Ja palauta sormus. ;)
Eli tyttöystävällesi hinta on tärkein. Ei materiaalit tai miltä se näyttää, vaan hinta? Ei pahalla, mutta tuo on älyttömin vaade ikinä. Jos hän saa eteensä hienon 200€ maksavan sormuksen ja vähemmän hienon 1000€ sormuksen, ottaako hän silti jälkimmäisen? Sanonta halpa ja hyvä on kaksi eri asiaa, ei päde koruihin.
Itse en aikanani erottanut 500€ ja 4000€ sormust toisistaan. Molemmat olivat mielestäni yhtä hienoja ja arvokkaan näköisiä. Ei ollut vaikea valita noitten väliltä.
Ja tyttöystävällesi tiedoksi, jos hän ei itse ota asiaa esille ja mainosta sormuksen hintaa, ei 99,99% ihmisistä tule sitä erottamaan kinder-munasta saatavista sormuksista.;)
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 08:25"]En tiedä, onko täällä todella nuorina kihloihin menneitä, todella pihejä suomalaisia vai olemmeko sitten todella keskiarvosta poikkeavia kihloihin menijöitä, mutta ystäväpiirissäni ovat kihlat maksaneet keskimäärin 2000-5000 euron välillä. Ja kihloihin on siis menty 27-32 -vuotiaina, valmistumisen ja työelämään siirtymisen jälkeen. Nuorena vastavalmistuneena on ehkä helppo säästää niistä ensimmäisistä "oikeista" palkoista, kun on tottunut elämään opiskelijabudjetilla.
Ja tuo yksinkertainen kihlasormus on enemmänkin suomalainen traditio. Tällä hetkellä vallalla tuntuu olevan jenkkimalli, eli kihlana se överitimanttisormus ja vihkinä yksinkertaisempi esim.rivitimanttisormus.
Aloittajalle suosittelisin lykkäämään kihloihin menoa, jos sormus on noin tärkeä;) kyllä te ehditte vielä! Me seurustelimme mieheni kanssa kahdeksan vuotta ennen kihloja, joten kyllä te ehditte vielä! Sormukset ovat Suomessa melko kalliita, joten sormuksen metsästys kannattaa laajentaa ulkomaille.
[/quote]
Pelottavaa että tiedät tuttavapiirisi kihlasormusten hinnat.
Minun maksoi 99€, miehellä 160. Vihkisormus maksoi 120-160€ ja miehen kihla kaiverrutettiin naimisiinmennessä. Oli unelmiemme sormukset joita nyt ei kummallakaan ole käytössä (minun liian isot ja miehellä hukkunut). Mielestäni noin materialistisella on väärät syyt avioliittoon. Ja jos nyt vaatii noilla tuloilla tonnin kihlasormusta niin mitä vielä joudut myöhemmin ostamaan? Paljon maksaa häät, vihkisormus, auto, talo... Pitää suhteuttaa menot tuloihin. Tuohon jos menet mukaan, olet pian pulassa.
Rahaa pitäisi tulla ovista ja ikkunoista, jotta jossain kymppitonnin sormuksessa olisi mitään mieltä enkä tiedä olisiko sittenkään. Tietysti, jos toimenkuvana on jatkuva edustaminen, voi olla viisasta panostaa sormukseen.
Mulla on omaisuutta satoja tuhansia ja silti pitäisin sormukseen tuhansien eurojen panostamista ihan pelleilynä. Kunhan saa kauniin ja kestävän omaan tyyliin sopivan sormuksen, se riittää.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 22:48"]
Kihlasormus maksaa yleensä miehen yhden kuukauden tulojen verran. Mielestäni ihan yleinen käytäntö. Jos naimisiin meinaatte ja lapsia hankkia, ei tonni pitäisi isolta rajalta kuulostaa muutenkaan.
[/quote]
Väärin. Suomessa on ollut perinteisesti tapana, että kihlasormus on perinteinen sileä rinkula, jollaisia saa muutamalla kymmenellä eurolla. Vihkisormus on sitten näyttävämpi, mutta senkään arvosta ei ole mitään sääntöä.
Jokainen saa tietysti tehdä juuri niin kuin itsestä hyvältä tuntuu, mutta ap:n tapauksessa ehdottaisin, että edettäisiin tämän perinteisen tavan mukaan eli kihlasormukseksi hankittaisiin edullisempi ja yksinkertaisempi malli ja vihkisormusta varten sitten säästettäisiin.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 22:49"]
Itselläni perus kulta koska oltiin pienituloisia. Ostettiin halvimmat ja omani maksoi 250, muehen jotain 400 kun oli leveämpi. 180 olisi maksanut ohuin kultainen. Itselläni 2mm. Ja tosiaan kolusin kauppoja läpi ja edes tarjouksesta ei löytynyt alle satasen sormusta. [/quote]
Aika tyyriitä liikkeitä teidän paikkakunnalla. Ihan pikaisen gooletuksen perusteella 2-millimetrisen kultaisen rinkulan saa esimerkiksi Kultajousesta normaalihintaan 80 eurolla. Jos malttaa odottaa sopivaa tarjousta, saa varmasti halvemmallakin.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 22:57"]
Itse vaadin VÄHINTÄÄN 1000 euron sormuksen. Saan onneksi syntymäpäivälahjaksikin jo 500 euron laukkuja. Kyllä ainakin itse koen olevani tuon arvoinen!! Halvalla en itseäni lähitis myymään.
[/quote]
Huh, onneksi minä olen mennyt kihloihin ja naimisiin rakkaudesta. Ei ole tarvinnut kaupata itseään.
Joskus muinoin oli tapana että kihlasormus maksoin kuukausipalkan verran. Enää ei ole. Kihlauduin 28 vuotta sitten ja sormus maksoi 250 markkaa. Vihkisormus maksoi 700 markkaa. Kolmen lapsen ja kymmenen avioliittovuoden jälkeen sain 1000 euron timanttisormuksen. Ja 20-v häälahjaksi sain 5000 euron timanttisormuksen. Kallis kihlasormus ei takas onnea...
Minä sain kihlasormukseksi n. 300€ sormuksen ja vihkisormukseksi n. 700€ sormuksen, molemmat kultasepällä teetettyjä. Mielestäni nämäkin olivat ihan _naurettavan_ kalliit vaikka mies olikin tuolloin ihan kovapalkkaisessa työssä. Tuttavapiirissä naiset ovat halunneet niitä n. 5000€ sormuksia :O
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 08:25"]
En tiedä, onko täällä todella nuorina kihloihin menneitä, todella pihejä suomalaisia vai olemmeko sitten todella keskiarvosta poikkeavia kihloihin menijöitä, mutta ystäväpiirissäni ovat kihlat maksaneet keskimäärin 2000-5000 euron välillä. Ja kihloihin on siis menty 27-32 -vuotiaina, valmistumisen ja työelämään siirtymisen jälkeen. Nuorena vastavalmistuneena on ehkä helppo säästää niistä ensimmäisistä "oikeista" palkoista, kun on tottunut elämään opiskelijabudjetilla.
Ja tuo yksinkertainen kihlasormus on enemmänkin suomalainen traditio. Tällä hetkellä vallalla tuntuu olevan jenkkimalli, eli kihlana se överitimanttisormus ja vihkinä yksinkertaisempi esim.rivitimanttisormus.
[/quote]
Suomeen tuntuu mahtuvan tässä(kin) asiassa monia eri kulttuureja. Varmaankin ikä, koulutustausta, ammatilliset ympyrät ja maantieteellinen sijaintikin vaikuttavat. Omassa lähipiirissäni kihlat ovat enimmäkseen olleet sieltä halvemmasta ja yksinkertaisemmasta päästä. Mutta itsekin olen kyllä viime vuosina havainnut tuon jenkkimallin yleistymisen.
Naimisiinmeno nyt on muutenkin turhaa. Tyttöystäväsi taitaa olla melko pihalla rahan arvosta ja sen suhteesta tuloihin, tai sitten tyttöystäväsi on rikkaasta perheestä?
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 23:46"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 23:41"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 23:39"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 23:34"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 23:27"][quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 23:15"] [quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 22:57"] Itse vaadin VÄHINTÄÄN 1000 euron sormuksen. Saan onneksi syntymäpäivälahjaksikin jo 500 euron laukkuja. Kyllä ainakin itse koen olevani tuon arvoinen!! Halvalla en itseäni lähitis myymään. [/quote] Ai sä myytkin itseäs? Honey, ei siinä naimisiin tarvitse mennä. [/quote] Heh, vertauksena käytin. Ihan tarkoitin omaa arvoani jos toiselle ihmiselle lupaudun. Sitä en ihan kenelle tahansa tekisi. Jos ei ole varaa kunnon sormukseen, ei ole myös minuun. Eipä ainakaan tarvitse loppuelämää itkeä kuin sormus ei vastannut sitä mistä haaveilin. Eli upeasta suuresta timantista. Timantit vain kelpaavat ja kuvastavat arvoani. En voi muuta sano muille naisille neuvoksi kuin että ARVOSTAKAA ITSEÄNNE. Tuolla on ihan tarpeeksi noita persaukisia tyhjätaskuja jotka pettävät, juovat ja kaiken lisäksi ostavat halppis sormuksia tai laittavat naisen itse jopa maksamaan sormuksen. Onko se muka sitä aitoa rakkautta ettei mitään olla valmiita tekemään toisen eteen? Itse otan vaikka suihin ja nielen mällit ihan vain sen takia että mieheni rakastaa sitä, vastineeksi minä saan sen unelmieni sormuksen. TOSIMIES OSTAA NAISELLEEN KUNNON SORMUKSEN KOSKA HALUAA HÄNELLE VAIN PARASTA. TOSIMIES KAIVAA NE RAHAT VAIKKA PERSEESTÄ TILANTEEN TULLEN. [/quote] olet siis juoda ja mies maksaa sormuksella ikuisen suihinotto-palvelun. Kivat sulle
[/quote]
Eiköhän kommentoija tarkoittanut ihan että rakkaudessa joutuu uhrautumaan toisen takia joskus. Ei aina kannata olla itsekäs jos haluaa toisen tehdä onnelliseksi.
[/quote]
Ei itsekäs? Ja ehtona mun kanssa naimisiin menolle on timantti? Justiinsa joo. Katsokaa vaan kuka puhuu.
[/quote]
Ethän nyt sekoita unelmaa ja itsekkyyttä? Ajatteleppas jos oma unelmasi olisi aina ollut päästä lentäjäksi ja joku kenen kanssa olet parisuhteessa sen sinulta estäisi? Miltäpä se tuntuisi? Itselleni on aina ollut unelmana kaunis timanttisormus jota ei nyt välttämättä ihan satasella saa. Unelmat ne ovat erilaiset kaikilla. Olisitko itse enää ihmisen kanssa joka estäisi sinua saamasta toteutettua omaa lapsuudesta asti ollutta unelmaa?
[/quote]
Minkä takia jonkun muun pitäisi se sun unelmasi kustantaa?
Osta itse sormuksesi, jos se on niin tärkeä!
Me ainakin oltiin opiskelijoita ja asuttiin yhdessä, meillä oli myös yhteiset rahat. Elinyhdessä ostimme sormukset, minun sormus valkokultaa timanteiööa ja hinta 200e. Saa sitä laadukasta ja kaunista edullisemminkin! miehen sormus keltakultaa ja maksoi 140e.
Ehdota että maksatte yhdessä (näin minusta vakavassa parisuhteessa kuuluu tehdä, varsinkinjos yhdessä asutaan) katsotaan muuttuuko neidin mielipide hinnasta.
On aivan eri asia haluta jotain kuin vaatia jotain. Ap on poistunut jo aikoja sitten, mutta otsikossa lukee 'haluaa'. Moni täällä on tulkinnut, että tyttöystävä vaatii.
Minäkin haluan paljon kaikenlaista vaikka tiedän, etten koskaan saa.