Rehellinen vastaus: uskotko ihan oikeasti Jumalaan?
Uskotko Jumalaan? Rehellisiä vastaauksia kehiin. Kerrotko myös ikäsi ja sukupuolesi?
Kommentit (241)
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 10:46"]
Lääkärinä tiedän, että ihminen on hienosti suunniteltu ei kehittynyt limamökystä sattumanvaraisesti. Evoluutioteoria tieteellisesti mahdoton yhtälö.
[/quote]
Hienoa lekuri:) Tiedät myöskin sen miten elimistö huikealla tavalla osaa korjata itse itseään. Miksiköhän? Suunnittelijan ja tekijän täytyy olla huippu viisas ja rakkaudellinen!
Uskon ja oon 35v. nainen. Tää usko ei kuitenkaan näy ulkopuoliselle jokapäiväisessä elämässäni. Toki kristillinen etiikka näkyy päivitäisissä toimissani ihmisten kanssa, mut sitähän noudattaa kaikki "hyvät ihmiset" uskonnollisesta tai uskonnottomasta taustasta huolimatta.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 11:05"]No en todellakaan, enkä ymmärrä miten kukaan voi nykypäivänä uskoa. Katso yksikin tieteisdokumentti niin pitäisi jo valjeta. On myös aivan käsittämätöntä että kouluissa opetetaan viattomille lapsille uskontoa. Miksei siellä sitten opeteta myös tonttutieteitä tai satanismia? Tai vaikkapa vain islaminuskoa automaattisesti kaikille? Olen ihan ällistynyt miten kaikille vanhemmille se on ihan ok. Epäilen suuresti että kaikki suomalaiset olisivat niin hartaita uskovaisa että laittaisivat lapsensa uskontokouluun jos se ei kuuluisi opetussuunnitelmaan. Mennään kuin pässit narussa että ei kai siitä haittaakaan ole.
[/quote]
Niin katso tieteis dokumentti ja MIETI . Jumala on.
En usko vaan tiedän että Jumala on. En usko uskontojen jumaliin. N32
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 11:05"]No en todellakaan, enkä ymmärrä miten kukaan voi nykypäivänä uskoa. Katso yksikin tieteisdokumentti niin pitäisi jo valjeta. On myös aivan käsittämätöntä että kouluissa opetetaan viattomille lapsille uskontoa. Miksei siellä sitten opeteta myös tonttutieteitä tai satanismia? Tai vaikkapa vain islaminuskoa automaattisesti kaikille? Olen ihan ällistynyt miten kaikille vanhemmille se on ihan ok. Epäilen suuresti että kaikki suomalaiset olisivat niin hartaita uskovaisa että laittaisivat lapsensa uskontokouluun jos se ei kuuluisi opetussuunnitelmaan. Mennään kuin pässit narussa että ei kai siitä haittaakaan ole.
[/quote]
Samaa mieltä. En usko, sillä en tarvitse korkeampaa voimaa parantamaan elämääni. Ihminen määrää itse omasta elämästään eikä sitä kuulu elää kenenkään muun määräämänä, olkoon se vaikka tämä iki-ihana ja kaikkivoipa itsekeskeinen jumala. Nähdäkseni uskonnot aiheuttavat enemmän harmia kuin hyötyä, esimerkiksi suurin osa sodista johtuu juurikin jonkun tonttusedän (eli jumalallisen voiman) opeista.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 21:32"]
Hassua ajatella, että jopa tappaja saa syntinsä anteeksi, jos uskoo ja katuu, mutta ateisti joutuu ikuiseen kadotukseen vaikka tekisi hyvää koko maailmalle, ja vain koska ei usko. En ole oikein ikinä ymmärtänyt uskovaisten ajatuksenjuoksua.
Ei siinä, jokainen toki saa uskoa vaikka naapurin mummon kultakalaan, ei se ole multa pois.
[/quote]
Mäkin oon aina miettinyt miksi Jumalalle on niin tärkeää se, että häneen "uskotaan". Että vaikka tekisi ns. kaiken oikein, se ei riitä jos ei "usko" sillä oikealla tavalla. Miksi juuri se "uskominen" olisi jumalalle tärkeää? Samoin mietityttää mitä merkitystä jumalalla on jumalanpalveluksilla ja muilla uskonnollisilla rituaaleilla?
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 12:06"]
Hassua ajatella, että jopa tappaja saa syntinsä anteeksi, jos uskoo ja katuu, mutta ateisti joutuu ikuiseen kadotukseen vaikka tekisi hyvää koko maailmalle, ja vain koska ei usko. En ole oikein ikinä ymmärtänyt uskovaisten ajatuksenjuoksua.
Ei siinä, jokainen toki saa uskoa vaikka naapurin mummon kultakalaan, ei se ole multa pois. [/quote]
Mäkin oon aina miettinyt miksi Jumalalle on niin tärkeää se, että häneen "uskotaan". Että vaikka tekisi ns. kaiken oikein, se ei riitä jos ei "usko" sillä oikealla tavalla. Miksi juuri se "uskominen" olisi jumalalle tärkeää? Samoin mietityttää mitä merkitystä jumalalla on jumalanpalveluksilla ja muilla uskonnollisilla rituaaleilla? [/quote]
Jumalaan uskominen ei ole vain sitä, että uskoo Jumalan olevan olemasssa, vaan myös suhde tuohon Jumalaan. Ei voi olla suhteessa persoonaan, jonka olemassaoloon ei usko. Toisaalta myöskään ei voi olla suhteessa itse keksittyyn persoonaan. Se ei ole oikea suhde. Siksi on tärkeää ottaa selville, mitä Jumala on itse ilmoittanut itsestään.
Kristinuskossa Jeesus on Jumalan tärkein ilmoitus itsestään. Jumala "pienensi" itsensä ihmismuotoon, tuli ihmiseksi, jotta ihmiset voisivat nähdä Jumalan tavalla, joka on käsitettävissä ja edes jotenkin ymmärrettävissä. Jeesuksessa Jumala tulee ihmistä lähelle ja Jeesuksen kautta ihminen voi olla suhteessa Jumalaan.
Tuosta ikuisesta kadotuksesta: Jokainen on tehnyt syntiä ja se aiheuttaa häpeää. Ihmisillä on monenlaisia tapoja peittää ja käsitellä häpeää, itseäänkin voi varmasti pettää, mutta lopulta Jumalaa ei voi pettää, vaan hän näkee nekin asiat, jotka ihminen pystyy ehkä itseltään peittämään tai selittelemään jollain "no kaikkihan niin tekee", "en voinut tietää silloin", "no ei kai se nyt ole niin väärin, jos ..", "minulla on oikeus, koska..", ... Silloin nuo selitykset punnitaan. Silloin ihmisen sisin on Jumalan katseen edessä aivan paljaana, kun nuo kaikki selitykset on riisuttu. Kyse on siitä, kestääkö tuon katseen. Jotkut eivät kestä ja he itse pakenevat Jumalan edestä ja toivovat, että vuoret voisivat kaatua heidän päälleen peittämään heidän häpeäänsä. Itse uskon, että kaikki kummallisen kirjavat helvettikuvaukset ovat vain sen kuvausta, mitä häpeä tekee sisimmälle.
Kuka sitten voi kestää Jumalan katseen edessä? Sellainen, jolle se katse on jo tuttu, jolla on jo suhde Jumalaan. Tuo suhde voi olla vain Jeesuksen kautta. Lähimmille ihmisille voi kertoa itsestään hävettäviäkin asioita ja lähimpien ihmisten kanssa riidat ja rikkomukset selvitetään ja annetaan anteeksi, jotta ihmissuhde voi jatkua. Samoin Jumalsuhteessa rikkomukset ja hävettävät asiat pitää käsitellä, pitää tunnustaa selittelemättä, että on tehnyt väärin, ja pyytää vääriä tekojaan anteeksi.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 13:54"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 12:06"]
Ei siinä, jokainen toki saa uskoa vaikka naapurin mummon kultakalaan, ei se ole multa pois. [/quote]
Mäkin oon aina miettinyt miksi Jumalalle on niin tärkeää se, että häneen "uskotaan". Että vaikka tekisi ns. kaiken oikein, se ei riitä jos ei "usko" sillä oikealla tavalla. Miksi juuri se "uskominen" olisi jumalalle tärkeää? Samoin mietityttää mitä merkitystä jumalalla on jumalanpalveluksilla ja muilla uskonnollisilla rituaaleilla? [/quote]
Jumalaan uskominen ei ole vain sitä, että uskoo Jumalan olevan olemasssa, vaan myös suhde tuohon Jumalaan. Ei voi olla suhteessa persoonaan, jonka olemassaoloon ei usko. Toisaalta myöskään ei voi olla suhteessa itse keksittyyn persoonaan. Se ei ole oikea suhde. Siksi on tärkeää ottaa selville, mitä Jumala on itse ilmoittanut itsestään.
Kristinuskossa Jeesus on Jumalan tärkein ilmoitus itsestään. Jumala "pienensi" itsensä ihmismuotoon, tuli ihmiseksi, jotta ihmiset voisivat nähdä Jumalan tavalla, joka on käsitettävissä ja edes jotenkin ymmärrettävissä. Jeesuksessa Jumala tulee ihmistä lähelle ja Jeesuksen kautta ihminen voi olla suhteessa Jumalaan.
Tuosta ikuisesta kadotuksesta: Jokainen on tehnyt syntiä ja se aiheuttaa häpeää. Ihmisillä on monenlaisia tapoja peittää ja käsitellä häpeää, itseäänkin voi varmasti pettää, mutta lopulta Jumalaa ei voi pettää, vaan hän näkee nekin asiat, jotka ihminen pystyy ehkä itseltään peittämään tai selittelemään jollain "no kaikkihan niin tekee", "en voinut tietää silloin", "no ei kai se nyt ole niin väärin, jos ..", "minulla on oikeus, koska..", ... Silloin nuo selitykset punnitaan. Silloin ihmisen sisin on Jumalan katseen edessä aivan paljaana, kun nuo kaikki selitykset on riisuttu. Kyse on siitä, kestääkö tuon katseen. Jotkut eivät kestä ja he itse pakenevat Jumalan edestä ja toivovat, että vuoret voisivat kaatua heidän päälleen peittämään heidän häpeäänsä. Itse uskon, että kaikki kummallisen kirjavat helvettikuvaukset ovat vain sen kuvausta, mitä häpeä tekee sisimmälle.
Kuka sitten voi kestää Jumalan katseen edessä? Sellainen, jolle se katse on jo tuttu, jolla on jo suhde Jumalaan. Tuo suhde voi olla vain Jeesuksen kautta. Lähimmille ihmisille voi kertoa itsestään hävettäviäkin asioita ja lähimpien ihmisten kanssa riidat ja rikkomukset selvitetään ja annetaan anteeksi, jotta ihmissuhde voi jatkua. Samoin Jumalsuhteessa rikkomukset ja hävettävät asiat pitää käsitellä, pitää tunnustaa selittelemättä, että on tehnyt väärin, ja pyytää vääriä tekojaan anteeksi.
[/quote]
Mutta edelleen: miksi se on JUMALALLE tärkeää että uskotaan ja että on henkilökohtainen suhde??
Jos ihminen kuitenkin elää hyvän elämän, on kiltti muille ja yrittää vain tehdä hyvää. Miksi se ei riitä?
Väkisin ei voi uskoa.
[/quote]
Taivaassa ollaan Jumalan luona. Ne ihmiset, jotka eivät tahdo olla Jumalan kanssa menevät itse vapaaehtoisesti helvettiin - helvetti on heidän oman tahtonsa seuraus. Jumala tahtoisi kaikki luokseen ja olla yhteydessä ihmiseen jo tämän elämän aikana, mutta hän ei pakota ketään. usko on Jumalan lahja. Hän itse on tehnyt kaiken valmiiksi, mahdollistanut suhteen häneen Jeesuksen kautta, ja Jumala on myös se, joka antaa voimaa jatkaa uskossa. Hän on se, joka ylläpitää suhdetta.
Helvetissä ainut "rangaistus" on ikuisuus ilman yhteyteyttä Jumalaan. Laitoin tuon "rangaistuksen" hipsuihin, koska en usko, että kyse on mistään aktiivisesta rangaistuksesta, vaan samoin kuin esim. masennus ei ole rangaistus mistään vaan elämänilon ja -halun puutetta, niin helvetti on paikka/tilanne/mielen- ja sieluntila, jossa puuttuu yhteys ja mahdollisuus yhteyteen Jumalan kanssa. Taivas taas on paikka, jossa ollaan täydellisessä yhteydessä Jumalan kanssa. Ei siis voi olla taivasta ilman suhdetta Jumalaan.
Väkisin ei voi tosiaan uskoa, koska se on lahja. Raamatussa on kuitenkin luvattu: "Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä." ja monessa kohtaa, että Jumala vastaa niille, jotka huutavat häntä avukseen. Tapa lähestyä Jumalaa voi olla esimerkiksi se, että lukee, mitä hän ilmoittaa itsestään Raamatussa. Lisäksi voi rukouksessa pyytää Jumalalta, että hän auttaisi uskomaan. Itse tulin uskoon niin, että rukoilin: "Jeesus, jos tosiaan olet olemassa, niin auta minua uskomaan." tms. Tuntui vähän pöhköltä, mutta silti lasken, että tuo oli uskoni alku, koska silloin puhuin ensimmäistä kertaa itse ja omilla sanoilla Jumalalle.
Suhde edellyttää puhumista (rukousta) Jumalalle. Vaikeaa olla suhteessa sellaiseen, jolle ei ikinä puhu. Uudelle tuttavuudelle puhuminen voi aluksi olla kankeaa, mutta myöhemmin kun oppii paremmin tuntemaan, niin on enemmän puhuttavaakin ja ymmärtää paremmin, että kaikki asiansa voi tuoda Jumalalle rukouksessa, myös sellaiset asiat, joita ei osaa kuvitella, että niitä kannattaisi kenellekään puhua.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 01:18"]
En. En muuten ymmärrä, miksi painotat että haluat rehellisiä vastauksia. Miksi kukaan tuntisi tarvetta valehdella tällaisesta varsinkaan anonyymillä keskustelipalstalla?
[/quote]
Joku voisi ehkä tehtailla useampiakin joko uskovia tai ei-uskovia haukkuvia viestejä erilaisilla N20, N21, ... M20, M55 ... -puumerkeillä. Monihan ei ole edes vastannut tuohon sukupuoli ja ikä uteluun.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 21:36"]
Kaikki ihmiset yhtä arvokkaita - Hitler yhtä arvokas kuin Einstein???
[/quote]
On ne yhtä arvokkaita, mutta Hitler seisoi Saatanan puolella. Einsteinista en tiedä.
[/quote]
Eli ihmisen teot ovat mielestäsi irrelevantteja. Heh, missä maailmassa elät? Maailmassa missä minä elän ihmisiä arvioidaan tekojen perusteella (tämä on nk. vaikutusetiikkaa).
olen agnostikko. näitä jumalaketjuja lukiessa tulee aina surullinen olo sekä uskovien että ateistien puolesta. molemmat osapuolet kiihkoavat aivan järkyttävästi, haukkuvat toisiaan ja yrittävät tuputtaa omia totuuksia muille. miksemme voi vain antaa ihmisten uskoa tai olla uskomatta, itse ainakin kunnioitan kumpaakin näkemystä, koska kukaan ei voi sanoa ketkä oikein ovat oikeassa.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 21:28"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 21:27"]Uskon, ihan oikeasti. Nimittäin, tuskin Jumalaa on keksitty tuosta vain jne. :') [/quote] Hahahaha! Uskot siksi, että "tuskin Jumalaa on keksitty". Jeesus Kristus.
[/quote]Myös Kalevala on totta. Ei kukaan voisi keksiä tuosta vaan esim Iki-Tursoa.
Samaten yksisarviset, lohikäärmeet ja kaikki on totta. Egyptiläiset eläinpäiset jumalat on myös totta. Ei kai kukaan tommosia päästä heitä?
Rehellisesti; en usko Jumalaan.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 21:44"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 21:41"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 21:36"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 21:35"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 21:27"] [quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 21:17"]Pakko. Maailmassa ei ole mitään järkeä, joten on pakko olla Jumala. Olen viisikymppinen tyttö. [/quote] Perustele. [/quote] Miksei ateisteja pyydetä perustelemaan, mutta uskovat kyllä? [/quote] Ateistina perustelen: Jumalan olemassaolosta ei ole ainuttakaan todistetta. Ilman todisteita ei ole mitään syytä olettaa, että jokin asia on olemassa. Päätelmä siis on, että Jumalan on pakko olla mielikuvitusolento, sillä todisteiden puute osoittaa sen. Perustele nyt vuorostasi sinä, miksi Jumalan on pakko olla olemassa.
[/quote]
Olen agnostikko, joten en sano että Jumalan on pakko olla olemassa. Mutta en voi kieltää, koska tiedämme niin hyvin vähän maailmankaikkeudesta.
[/quote]
Olemassaolo on vain havaituksi tulemista - mitään sellaista mitä ei ole havaittu, ei ole olemassa; muutoin voisimme silmät kiiluen väittää Peter Panien tms. olevan todellisia.
[/quote]
Siksi en sanokaan että Jumala olisi olemassa, mutta en voi tietääkään etteikö sitä jossain tuolla olisi. Ja jos Jumala onkin, onko se pilven reunalla istuva partaveikko vai vain vaikka jokin energialataus joka lentelee avaruudessa.
[/quote]
Samalla logiikalla pinokkioita, peter paneja, keijukaisia, menninkäisiä, merenneitoja yms. meille näkymättömiä olioita voi olla olemassa tuolla jossain. Ei kiitos, en voi ateistina hyväksyä tuollaista ajattelutapaa, se on epätieteellistä metafysisointia.
PS. Voin hyväksyä Jumalan olemassaolon vasta, kun siitä on olemassa empiiristä evidenssiä (aivan kuten tieteessäkin väitteiltä vaaditaan).
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 21:50"]olen agnostikko. näitä jumalaketjuja lukiessa tulee aina surullinen olo sekä uskovien että ateistien puolesta. molemmat osapuolet kiihkoavat aivan järkyttävästi, haukkuvat toisiaan ja yrittävät tuputtaa omia totuuksia muille. miksemme voi vain antaa ihmisten uskoa tai olla uskomatta, itse ainakin kunnioitan kumpaakin näkemystä, koska kukaan ei voi sanoa ketkä oikein ovat oikeassa.
[/quote]
Kunnioitatko myös minua, jos sanon uskovani, että lentävä spagettihirviö on luonut universumin?
No en todellakaan, enkä ymmärrä miten kukaan voi nykypäivänä uskoa. Katso yksikin tieteisdokumentti niin pitäisi jo valjeta. On myös aivan käsittämätöntä että kouluissa opetetaan viattomille lapsille uskontoa. Miksei siellä sitten opeteta myös tonttutieteitä tai satanismia? Tai vaikkapa vain islaminuskoa automaattisesti kaikille? Olen ihan ällistynyt miten kaikille vanhemmille se on ihan ok. Epäilen suuresti että kaikki suomalaiset olisivat niin hartaita uskovaisa että laittaisivat lapsensa uskontokouluun jos se ei kuuluisi opetussuunnitelmaan. Mennään kuin pässit narussa että ei kai siitä haittaakaan ole.