Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos kotiäiti joutuu sairaalaan, saako mies jäädä palkattomalle kotiin?

Vierailija
11.09.2014 |

Siis ilman potkujen uhkaa. Onkohan tästä jotain lakia? Palkallisesta nyt on turha varmaan haaveillakaan.

Olen todella huolissani tästä asiasta. Meillä ei ole juurikaan sellaista tukiverkkoa, joka lapsia pystyisi hoitamaan, jos joudun sairaalahoitoon. Nyt sellainen tilanne, että sairaalassaolo saattaa hyvinkin tulla ajankohtaiseksi.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:02"]Ainakin meillä on lääkäri aina kirjoittanut miehelle "siirrettyä" saikkua eli ihan palkallisena on ollut kotona lasten kanssa kun itse olen sairastanut - eikä ole tarvinnut olla edes sairaalassa, riittää kun saikku olisi tullut minulle. Tuo tietty saattaa olla työnantajasta kiinni että kelpuuttaako tuon mutta meillä on onnistunut aina.
[/quote]

No mikäs diagnoosi siinä miehen lääkärintodistuksessa on ollut?? Kun hänhän ei ole ollut se joka on ollut sairas.

Vierailija
2/15 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa jäädä. Kuinka pitkään joutuisit olemaan sairaalassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai vaihtoehtoisesti lapset menevät perhepäivähoitajalle/hoitaja tulee teille kotiin. Tuttuni joutui sairaalaan lapsen ollessa 6kk. Mies teki reissuhommia eikä voinut jäädä kotiin, ei tukiverkkoa joten lapsi oli perhepäivähoitajalla. 

Vierailija
4/15 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäiset lapset? Jos äiti on vanhempain- tai hoitovapaalla, niin eikö mies pysty jäämään sille äidin sijasta, jos äiti sairas? Jos äiti on vanhempia lapsia hoitamassa kotona, niin ne menee päiväkotiin/kouluun ja mies jatkaa töissä.

Vierailija
5/15 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meillä on lääkäri aina kirjoittanut miehelle "siirrettyä" saikkua eli ihan palkallisena on ollut kotona lasten kanssa kun itse olen sairastanut - eikä ole tarvinnut olla edes sairaalassa, riittää kun saikku olisi tullut minulle. Tuo tietty saattaa olla työnantajasta kiinni että kelpuuttaako tuon mutta meillä on onnistunut aina.

Vierailija
6/15 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset (2v ja 5v) menivät päiväkotiin. Kannattaa miettiä sitä mahdollisuutta jo ennakkoon. Sitten tietty vaikeampi jos nuorin on alle 9 kk.

Vierailija
7/15 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:01"]

Tai vaihtoehtoisesti lapset menevät perhepäivähoitajalle/hoitaja tulee teille kotiin. Tuttuni joutui sairaalaan lapsen ollessa 6kk. Mies teki reissuhommia eikä voinut jäädä kotiin, ei tukiverkkoa joten lapsi oli perhepäivähoitajalla. 

[/quote]

Unohdin tarkentaa, että meilläkin mies on muualla töissä, joten hän on aina vähintään 2 vuorokautta putkeen pois. Oliko tuttusi lapsi siis vuorokausia putkeen hoitajalla miehen ollessa reissutöissä? Olen kuvitellut, ettei päivähoitoon voi laittaa moneksi päiväksi kerrallaan.

Nuorin lapsista kohta 3, vanhemmat ekalla ja kolmannella koulussa. Eivät siis pärjää vielä vuorokausia yksin. En osaa sanoa kuinka pitkään joutuisin sairaalassa olemaan, sairauden tilanteesta riippuen kyse kuitenkin varmaankin viikoista :(

Lähinnä mietin, että voikohan työnantaja kieltää palkattoman tuollaisessa kriisitilanteessa? Palkatontahan ei ole pakko myöntää.

ap

Vierailija
8/15 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman vauvan ollessa parin kk ikäinen, jouduin umpparileikkaukseen (eli tietty yllättäen) niin mun s-loma lapulla jäin 2 viikon sairauslomalle. Ja mieheni kotiin "äitiyslomalle". Hassua oli kun veropäätöksessäkin miehellä luki Äitiysloma-ajan palkka ;)

Vierailija
9/15 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkatonta voi saada tuollaisen äkillisen sairastumisen vuoksi. On ihan laissa, "tilapäinen poissaolo" tms. nimellä.

Vierailija
10/15 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:09"]

[/quote]

Unohdin tarkentaa, että meilläkin mies on muualla töissä, joten hän on aina vähintään 2 vuorokautta putkeen pois. Oliko tuttusi lapsi siis vuorokausia putkeen hoitajalla miehen ollessa reissutöissä? Olen kuvitellut, ettei päivähoitoon voi laittaa moneksi päiväksi kerrallaan.

Nuorin lapsista kohta 3, vanhemmat ekalla ja kolmannella koulussa. Eivät siis pärjää vielä vuorokausia yksin. En osaa sanoa kuinka pitkään joutuisin sairaalassa olemaan, sairauden tilanteesta riippuen kyse kuitenkin varmaankin viikoista :(

Lähinnä mietin, että voikohan työnantaja kieltää palkattoman tuollaisessa kriisitilanteessa? Palkatontahan ei ole pakko myöntää.

ap

[/quote]

Tilanne meni niin että tuttuni joutui äkillisesti sairaalaan, vauva oli mukana, miehelle soitettiin, mies oli toisessa maassa töissä, sitten etsittiin perhepäivähoitaja/tukiperhe jonne lapsi meni.

Kannattaa alkaa kyselemään miehen työpaikalta tilanteesta koska teillä on aikaa varautua.

Vierailija
11/15 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:09"]

[/quote]

ap

[/quote]

Vuoropäiväkodissa voi olla useammankin päivän mutta tuo pikkukoululaisten tilanne onkin tietty hankalampi.

Vierailija
12/15 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsopimuslaista lue pykälä "poissaolo pakottavasta perhesyystä".

Vierailija
13/15 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi olet noin huono äiti?

Vierailija
14/15 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:54"]miksi olet noin huono äiti?
[/quote]Miksi olet noin idiootti?

Vierailija
15/15 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, tutkin asiaa tarkemmin. Kiitos, mitä tekisinkään ilman AV-palstaa...

ap