onko sosionomi pätevä esim lastensuojeluun?
Kuulin vaan että me emme ole päteviä sosiaalityöbtekijöitä vaikka koulussa meitä siihe opetetaan ...
T sosionomi opiskelija
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 18:07"]
Kuulin vaan että me emme ole päteviä sosiaalityöbtekijöitä vaikka koulussa meitä siihe opetetaan ... T sosionomi opiskelija
[/quote]
Missä koulussa opetetaan noin? Sosionomi on pätevä työskentelemään ohjaajana lastensuojelun puolella, mutta ei ole pätevä työskentelemään sosiaalityöntekijänä. Työntekijäpulan vuoksi moni sosionomi silti on saanut työn sosiaalityöntekijänä, vaikka varsinaista pätevyyttä siihen ei olekaan. Vakipaikkaa ei vaan voi saada epäpätevänä ja kaikkia päätöksiä ei voi itsenäisesti tehdä.
Sosionomit ovat rupusakkia. Korkeintaan luulevat osaavansa jotain. Yleisnimike p:puhujalle.
Kemin amk opettaa, lisäksi koko luokka meillä puhuu jo "johtoaseman tehtävistä" , "sitten kun olen johtaja " jne
Ap
Sosiaalityöntekijän töitä tekevä sosionomi työskentelee nimellä sosiaaliohjaaja. Tässäkään tapauksessa sosionomi ei ole pätevä sosiaalityöntekijän työhön vaikka samaa työtä epäpätevänä tekisikin.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 18:13"]
Kemin amk opettaa, lisäksi koko luokka meillä puhuu jo "johtoaseman tehtävistä" , "sitten kun olen johtaja " jne Ap
[/quote]
Huhut Kemin AMK:n tasosta pitävät siis paikkansa... Johtoaseman tehtävät sen sijaan eivät ole mitään tuulesta temmattuja. Sosionomi voi työskennellä esim. päiväkodin tai vanhainkodin johtajana. Harva tosin näihin hommiin pääsee suoraan koulunpenkiltä, ilman aiempaa työkokemusta alalta.
Tampereella riittää lähihoitajan tutkinto perhetyöntekijäksi.
Oulussa nauretaan vähän väliä sille kuinka heikko taso Kemissä on. Eli tää ei juuri yllätä. :D
Ope sanoo että meistä tulee johtajia.. ainoastaa ylemmissä viroissa olevia.
Ap
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 18:26"]Ope sanoo että meistä tulee johtajia.. ainoastaa ylemmissä viroissa olevia.
Ap
[/quote]
No ei todellakaa tuu :D
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 18:26"]
Ope sanoo että meistä tulee johtajia.. ainoastaa ylemmissä viroissa olevia. Ap
[/quote]
Ei todellakaan tule kun edes yliopiston valtiotieteellisessä vastaavaa alaa opiskelevista ei tule.
Ap montako viikkoa olet opiskellut siellä ja minkä ikäinen olet? Sosiaalityöntekijän pitää olla pätevä, se määritellään laissa. Asia ehkä selviää sulle kun opintosi etenevät. Sijaisuuksia voi tehdä ja ls työtä voi tehdä mutta ei pätevänä sossun virassa. Luulen, että olet ymmärtänyt väärin, mikäli et opiskele porvoon opistossa.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 18:32"]Ap montako viikkoa olet opiskellut siellä ja minkä ikäinen olet? Sosiaalityöntekijän pitää olla pätevä, se määritellään laissa. Asia ehkä selviää sulle kun opintosi etenevät. Sijaisuuksia voi tehdä ja ls työtä voi tehdä mutta ei pätevänä sossun virassa. Luulen, että olet ymmärtänyt väärin, mikäli et opiskele porvoon opistossa.
[/quote]
Kyllä iha tosissani olen...
Kokoaja puhuttu johtoviroista jne.
Poikakaverin isosisko sano ettei todellakaa tuu mitää päteviä lastensuojelutyöntekijöitä. Pitäs kuulema lukea yhteiskuntatieteitä.
Koko luokka ja opet puhuttelee meitä vaa sossuina?
Oon 22v ja oikeasti opiskelen kemissä.
Pätevä sosiaalityöntekijä on yliopistossa sosiaalityötä pääaineenaan opiskellut, ja siitä valmistunut henkilö. Hänen koulutustasonsa on VTM, ja pääaine sosiaalityö. Sossuina työskentelee myös "sisar-aineiden" maistereita, kuten sosiaalipsykologiaa, sosiologiaa ja sosiaalipolitiikkaa opiskelleita, mutta he ovat muodollisesti epäpäteviä sosiaalityöntekijöitä (vaikka saattavat itse työtä tehdäkin hyvin).
Sosionomi voi työskennellä lastensuojelussa sosiaaliohjaajana, eli tehdä perhetyötä (sossu tilaa asiakkaalle perhetyötä, jonka sosiaaliohjaaja toteuttaa). Aikaa myöten, kun kokemusta kertyy, voi työtehtävissä edetä. Mutta silti johtotehtävät menevät useimmiten maistereille.
Riippuu myös siitä, missä päin Suomea asut. Jos on oikein kova pula työvoimasta, niin voi sosionomi tuurilla päästä sossuksikin. Mutta ei ainakaan, jos on maistereitakin tarjolla.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 18:35"][quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 18:32"]Ap montako viikkoa olet opiskellut siellä ja minkä ikäinen olet? Sosiaalityöntekijän pitää olla pätevä, se määritellään laissa. Asia ehkä selviää sulle kun opintosi etenevät. Sijaisuuksia voi tehdä ja ls työtä voi tehdä mutta ei pätevänä sossun virassa. Luulen, että olet ymmärtänyt väärin, mikäli et opiskele porvoon opistossa.
[/quote]
Kyllä iha tosissani olen...
Kokoaja puhuttu johtoviroista jne.
Poikakaverin isosisko sano ettei todellakaa tuu mitää päteviä lastensuojelutyöntekijöitä. Pitäs kuulema lukea yhteiskuntatieteitä.
Koko luokka ja opet puhuttelee meitä vaa sossuina?
Oon 22v ja oikeasti opiskelen kemissä.
[/quote]
Siks aloin miettii mitä ne opet sit jauhaa et ollaa päteviä sossuja ?
Ap
No lastensuojelussakin on monia työtehtäviä. Esim perhetyöntekijäksi sosionomi on pätevä, lasussa yleinen työpari onkin sosiaalityöntekijä (yliopistotason koulutus) ja perhetyöntekijä (sosionomi). Lisäksi sosionomeja toimii mm. lastenkodeissa ohjaajina.
Olisi varmaan kannattanut ottaa selvää näistä asioista ennen koulutukseen hakeutumista.