Mies meni, ruokakulut pienenivät uskomattomasti
Mies muutti vajaa kuukausi sitten. Minua huoletti todella, miten selviän rahallisesti, mutta huoli on ollut aiheeton - rahaa jää kerrankin jopa säästöön. Eron ruokakuluissa huomasin heti. Nyt erona on selkeästi se, että täällä syödään ruoka-aikaan ja annoskoot ovat normaalit. Mies ei ollut mitenkään pullukka, mutta teki fyysisesti raskasta työtä, joka luonnollisesti aiheutti sen, että ruoka maistui. Lisäksi miehellä oli ärsyttävä tapa tyhjentää jääkaappi illassa ja napostella kaikki minkä kiinni sai.
Nyt lapset syövät koulussa ja minä töissä. Aamulla syödään aamiainen, iltapäivällä lapset syövät välipalan (sämpylä, jogurtti tmv) ja illalla ruokaillaan yhdessä. Syödään ihan normaalia kotiruokaa (kanapastaa, keittoja, kanaa ja riisiä, kasvispihvejä, pestopastaa jne) mutta samasta annoksesta, jonka ennen tein neljälle hengelle, riittääkin nyt meille kolmelle kahteen kertaan. Siis helvetti että se mies söikin. Laitan pakkaseen joko yhden aterian verran tai sitten otan töihin evääksi parina päivänä.
Kaiken lisäksi lapset eivtä kitise ruoasta vaan kaikki kelpaa. Miehellä oli tapana nirsoilla ja näköjään lapset ajattelivat, että se kuuluu asiaan. Nyt uppoavat mukisematta puurot ja kasvisruoat. Ruoaksi saa laittaa mitä lystää ilman sitä ainaista marinaa kokojyväpastasta, yrteistä, mausteisesta ruoasta jne.
Ja ennen kaikkea: ruokalasku on pienentynyt yli 60 %. Normaalisti miehen kanssa kauppareissulle meni 40€ päivässä ja kaupasta kannettiin kaikkea turhaa kotiin. Jogurtteja, vichyjä, sipsejä, nakkeja ym (paskaa) mitä mieli teki, mies valikoi. Nyt ostoskassin sisältö on terveellisempi ja harkitumpikin ja esim koko viime viikon ostokset hoidin 55€:lla. Ja jääkaapissa ruoat säilyvät koko viikon niin kuin suunnittelen eikä yksi ahmatti vedä kitaansa kaikkea
Ai helvetti mitkä antipatiat mulla on sitä äijää kohtaan, mutta ihaninta on että se nalkutus ja marina ovat loppuneet täällä.
Kommentit (146)
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:06"]
Selvä trendi siinä, että mies on aika egoistinen olento. Lihat omalle lautaselle, lapsille jää liemi ja perunat. Jos jääkaapissa on leikkeleitä, niin ne on vedettävä naamaan vaikka seisaaltaan siinä jääkaapilla, ettei vaan muille jää mitään. Jäätelöt katoaa pakastimesta yhdessä yössä, pellin kokoista uunilohta ei jää yhtään neljän hengen ruokailun jälkeen. Kaikki ruoka, mitä joutuisi pilkkomaan, kuorimaan, pesemään, raastamaan tai keittämään ts. kasvikset tai hedelmät, ne jää koskematta.
[/quote]
Tähän on yksi poikkeus, milloin miehen on nähty silmät kiiluen rynnänneen pilkkomaan juureksia wokkiruokaa varten. Silloin kerran, kun piti vaimolle puolustella, miksi ne 300 euron japanilaiset kokkiveitset oli aivan pakko ostaa. Mutta se pilkkominen jäi sitten yhteen kertaan, koska ne kamalan multaiset juurekset pitikin ekaksi pestä harjalla!!! Vaimo siitä mainitsi, että veitset menee pilalle, jos ei pese huolellisesti sitä multaa ensin pois. Joten niitä veitsiä ei sitten "uskalla" enää käyttää, eikä vihanneksia pilkkovaa miestä ole sen jälkeen nähty.
Sama tarina mun ex-poikaystävän kanssa. Kundi ravas salilla kuus kertaa viikossa niin ruokaa meni sen edestä. Kaupassa käytiin suunnilleen vuorotellen mutta silti kyllä näky kauppalapussa ja isosti, 55kg tyttö nyt ei niin hirveesti muuten enää syö kun lounaan lisäksi duunissa. Mun omiin entisiin poikaystäviin verrattuna isoin muutos oli se ettei mikään 400gr normaali liha, kana mikälie paketti riittänyt koskaan kahdelle. Kanaa 4kg viikossa ja parhaimmillaan 100 kananmunaa.
Kiva oli katsella ja koskea, kallis ylläpitää vaikka maksoikin kyllä varmaan vähän enemmän ruokakuluista. Naisista sanotaan että kauneuden ylläpitäminen on kallista mutta kyllä oli silläkin kropalla vaan hintaa.
Eksäni oppi kummasti syömään vähän, kun sovittiin, että minä maksan vuokrat yms ja hän huolehtii ruuasta. lopussa oli nääkileipää, vettä ja hiukan juustoa, lämpiminä ruokina aina vaan keittoja, ei hedelmiä yms (kunnes minun oli pakko käydä kaupassa lasten takia). Tämä ei kuitenkaan syy eroon. Itse söi töissä, lihoi vaan koko ajan, lopussa painoi yli 100 kg (170 cm) ja kävii munkkikahveilla huoltsikalla. Ikävä kyllä seuraavakin oli pihi, mutta se sai lähteä hyvin äkkiä.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 10:31"]
Niin ja kannattaa muutenkin ottaa semmonen pieni kitukasvunen tyyppi. Säästää tosi paljon, jos on pieni vatsalaukku jo syntyessään.
[/quote]
Täytyypä ruveta katseleen miehiä myös tuolla silmällä. Lyhyt luikero, joka ei harrasta mitään fyysistä olisi ihan passeli.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:30"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 12:49"]
Ottamatta sen kummemmin kantaa yksittäisten perheiden tilanteeseen, olen yleisenä huomiona pannut merkille, että naiset ostavat huomattavasti kalliimpia tuotteita. Itse elin sinkkuna vuosikausia sika-nauta-jauhelihalla, pastalla ja tomaattimurskalla. Noista kun tekee mössön, niin jokainen perheessä saa syödä vaikka 5000 kilocalorin verran päivässä ilman konkurssia. Mutta kun aletaan ostaa täysjyväpastaa, kirsikkatomaatteja (luomuna tietysti!), avokadoa ja savusiikaa vuohenjuustoakaan unohtamatta, niin yllättäen sen 5000 kcal saavuttaminen maksaa aika paljon.
Siksi toisekseen salaattiainekset eivät ole halpoja toisin kuin tästä ketjusta voisi päätellä. Yksittäinen ruukkusalaatti maksaa ehkä 99 snt, mutta se ei todellakaan täyttävyydeltään tai energiamäärältään vastaa 200 gr sika-nautaa, vaikka hinnasta voisi niin päätellä. Ja sillä yhdellä ruukkusalaatilla ei pitkälle pötkitä, vaan mukaan tarvitaan eurolla kurkkua, eurolla tomaattia ja usein vielä parilla eurolla fetajuustoa ja parilla eurolla oliiveja ja eurolla sipulia...
[/quote]
Ruokitko sinä lapsesikin päivästä toiseen sika-nautajauhelihalla ja makaronilla? Kyllä sen huonon ja yksipuolisen ruuan syöminen kostautuu tulevaisuudessa.
[/quote]
Ensinnäkään sianliha ja naudanliha eivät ole huonoa ja yksipuolista ravintoa, vaikka olisivatkin jauhelihaa. Se naudanpaisti ei siitä maagisesti pilaannu, että se jauhetaan eikä se sama eilen jauhettuna syöty ruhonosa ole tänään parempaa ja vähemmän yksipuolista kun se on kokonaisena lihaksena paistettu. Myöskään vehnäjauho-kananmuna-vesi-seos ei muutu yhtään ainesosiaan kummemmaksi ravinnoksi vain sen takia, että se on pastaa. Eikä se muutu sen paremmaksi pastaksi vain sen takia, että se on luomua ja ne munatkin tulevat luomukanoista. Samat aineet reseptissä, josta tulee vaikka pasteija sen pastan sijaan, sisältävät ihan samat kalorit, aminohapot, hiilihydraatit, vitamiinit ja hivenaineet.
Toisekseen pointti ei ollut se mitä syödään, vaan se että on turha valittaa ruokalaskun koosta, jos nainen (tai mies) itse ostaa aina kallista. Kummasti lapset ennen kasvoivat makaronilaatikolla ja lihakeitolla, mutta nykyään pitää joka aterian päälle olla jälkiruoaksi ananasta, mansikkaa tai muuta tuoretta hedelmää sesongista huolimatta ja ruoaksikaan ei kelpaa vanhan ajan perusruoka, vaan pitää olla kotitekoista sushia kauppahallin tuoreesta tonnikalasta tai jotain kateenkorvapastaa, että pirpanat oppivat maailmankulttuuria ruokapöydässä.
En sano, että tämä on väärin, mutta olen sitä mieltä, että ruokalaskun pienentämisessä ensimmäinen kohta on tarkastaa se mitä ostetaan ja vasta sitten alkaa nähdä nälkää säästämisen nimissä.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 17:41"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:30"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 12:49"]
Ottamatta sen kummemmin kantaa yksittäisten perheiden tilanteeseen, olen yleisenä huomiona pannut merkille, että naiset ostavat huomattavasti kalliimpia tuotteita. Itse elin sinkkuna vuosikausia sika-nauta-jauhelihalla, pastalla ja tomaattimurskalla. Noista kun tekee mössön, niin jokainen perheessä saa syödä vaikka 5000 kilocalorin verran päivässä ilman konkurssia. Mutta kun aletaan ostaa täysjyväpastaa, kirsikkatomaatteja (luomuna tietysti!), avokadoa ja savusiikaa vuohenjuustoakaan unohtamatta, niin yllättäen sen 5000 kcal saavuttaminen maksaa aika paljon.
Siksi toisekseen salaattiainekset eivät ole halpoja toisin kuin tästä ketjusta voisi päätellä. Yksittäinen ruukkusalaatti maksaa ehkä 99 snt, mutta se ei todellakaan täyttävyydeltään tai energiamäärältään vastaa 200 gr sika-nautaa, vaikka hinnasta voisi niin päätellä. Ja sillä yhdellä ruukkusalaatilla ei pitkälle pötkitä, vaan mukaan tarvitaan eurolla kurkkua, eurolla tomaattia ja usein vielä parilla eurolla fetajuustoa ja parilla eurolla oliiveja ja eurolla sipulia...
[/quote]
Ruokitko sinä lapsesikin päivästä toiseen sika-nautajauhelihalla ja makaronilla? Kyllä sen huonon ja yksipuolisen ruuan syöminen kostautuu tulevaisuudessa.
[/quote]
Ensinnäkään sianliha ja naudanliha eivät ole huonoa ja yksipuolista ravintoa, vaikka olisivatkin jauhelihaa. Se naudanpaisti ei siitä maagisesti pilaannu, että se jauhetaan eikä se sama eilen jauhettuna syöty ruhonosa ole tänään parempaa ja vähemmän yksipuolista kun se on kokonaisena lihaksena paistettu. Myöskään vehnäjauho-kananmuna-vesi-seos ei muutu yhtään ainesosiaan kummemmaksi ravinnoksi vain sen takia, että se on pastaa. Eikä se muutu sen paremmaksi pastaksi vain sen takia, että se on luomua ja ne munatkin tulevat luomukanoista. Samat aineet reseptissä, josta tulee vaikka pasteija sen pastan sijaan, sisältävät ihan samat kalorit, aminohapot, hiilihydraatit, vitamiinit ja hivenaineet.
Toisekseen pointti ei ollut se mitä syödään, vaan se että on turha valittaa ruokalaskun koosta, jos nainen (tai mies) itse ostaa aina kallista. Kummasti lapset ennen kasvoivat makaronilaatikolla ja lihakeitolla, mutta nykyään pitää joka aterian päälle olla jälkiruoaksi ananasta, mansikkaa tai muuta tuoretta hedelmää sesongista huolimatta ja ruoaksikaan ei kelpaa vanhan ajan perusruoka, vaan pitää olla kotitekoista sushia kauppahallin tuoreesta tonnikalasta tai jotain kateenkorvapastaa, että pirpanat oppivat maailmankulttuuria ruokapöydässä.
En sano, että tämä on väärin, mutta olen sitä mieltä, että ruokalaskun pienentämisessä ensimmäinen kohta on tarkastaa se mitä ostetaan ja vasta sitten alkaa nähdä nälkää säästämisen nimissä.
[/quote]
Hukuit nyt asiasta. Ei kyseessä ollut se, etteikö olisi laitettu halpaa ruokaa, vaan se, ettei se halpa ruoka kelpaa (omasta mielestään) luomakunnan kruunulle. Ja kun niitä kalliita aineksia oli ostettu, niin kaikki ravitseva meni miehen lautaselle, eikä sitä jaettu tasan perheenjäsenten kesken. Kuka olikaan ruoanlaittovastussa? Ei tässä otettu esille sitä, että mies olisi perheelleen nyhrännyt juureslaatikkoa, ja jättänyt sitten muut sitä syömään kun itse veteli leikkeleet suoraan paketista, vaan se että ruoanlaittovastuu, kaupassakäyntien suunnittelu ja niitten maksaminen ei jakaudu tasan perheen aikuisten kesken.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 16:45"]
Onnea! Sitten, kun vielä saat elatusmaksuja, niin tehän kylvette rahassa.
[/quote]
Lapset eivät ole yhteiset, joten elatusmaksuja ei ole odotettavissa.
Kyse oli _ruokakuluista_ ei omaisuuden jaosta, elatusmaksuista jne. Palstan eronneilla miehillä on luetun ymmärtäminen hukassa :)
Ap.
Sanot, ettei enää tarvitse "turhaa paskaa" (jogurtteja) kotiin ja sitä ennen, että lapset syövät päivittäin välipalaa, kuten jogurttia. Miten on?
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 16:44"]
Eikö enää päde se että jos on 6kk asunut todistetusti yhdessä, kaikki menee puoliksi..
[/quote
Ei sellaista ole koskaan ollutkaan. Jos sinä olet menettänyt puolet omaisuudestasi jollekin, sinua on huijattu.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 16:44"]Eikö enää päde se että jos on 6kk asunut todistetusti yhdessä, kaikki menee puoliksi..
[/quote]
Eikai se nyt ikinä noin ole ollut? Jos joku asuu luonasi 6kk, mitään sinne ostamatta ja sitten lähtee lätkimään ja vie puolet ? Rikastumis keino. Omat tavarat on omia.
eksällä oli myös tapana iltamyöhään pelatessaan vetäistä litran jätskipakkaus pakasteesta yksinään. Nyt litran paketti on pakkasessa niin kauan kun ehdimme siitä lasten kanssa syödä kahteen kertaan. Helpottaa suunnittelua kun tietää mitä ruokaa on pakastimessa ja jääkaapissa.
Mun ex oli sairaan pihi ja se oli syynä eroomme. Mä tein saman havainnon kun erosin. Mies tosin maksoi aina pitkin hampain puolet ruuista, mutta söi myös puolet, luultavasti yli. Ne annoskoot oli ihan älyttömiä ja jääkaappi aina yön aikana tyhjentyi. Minä maksoin siis omat ja kolmen lapsen ruuat. Mulle ei koskaan jäänyt mitään säästöjä, ja todella luulin että en pärjää, mutta osituksessa paljastui, että miehelle oli kertynyt mystisesti liiton aikana 39.000. Kuka kuppasi ketä?
Ero oli helpotus myös keittiössä, kun ei tarvinnut enää miettiä että mitä ruokaa se nyt syö ja mikä on valituksen aihe.
Elän uusperheessä ja tuloista tippui yh-lisä. Uusi mies on ollut reilu ja maksaa ruokaosuuttaan sen verran, että mulle jää ihmeekseni säästöjä. Ex maksaa vain minimielarit. Joten kaiken järjen mukaan yh-lisän häviäminen olisi pitänyt kiristää mun taloutta, mutta uusi mies suhtautuu rahankäyttöön paljon terveemmin ja reilummin ja halusi jakaa menot tulojen suhteessa, vaikka mulla on enemmän muksuja. Kun vertaan vanhaa elämääni tähän uuteen kaikenkaikkiaan, ihmettelen että sitkuttelin niinkin kauan siinä paskasuhteessa.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 17:13"]
Mulle ei koskaan jäänyt mitään säästöjä, ja todella luulin että en pärjää, mutta osituksessa paljastui, että miehelle oli kertynyt mystisesti liiton aikana 39.000. Kuka kuppasi ketä?
[/quote]
Etkös kuitenkin saanut puolet tuosta? Olitteko naimisissa?
No, mies syö kuin mies ja nainen syö kuin nainen. Vain yksi sukuopuolien tuhansista biologisista eroista.
Jos suhde oli huono, onnittelen sen päättymisestä. Ihmisen ei kannata turhaan tuhlata elämäänsä väärään puolisovalintaan, kun muitakin ihmisiä tuolla ulkona kuitenkin on tarjolla.
eksäni käyttäytyi aivan samalla tavalla. kun tapasin hänen isänsä, niin selvästi näki, mistä moiset tavat oli opittu. ruokapöydässä vallitsi viidakon laki, kun nämä kaksi miestä ahnehtivat ruokaa.
Tyhmät naiset. Meillä mies maksaa vähintään 2/3-osuuden ruokalaskuista. Tietenkin, syöhän se paljon enemmän. Lisäksi käy useammin kaupassa. Ikinä ei oo ollu tää asia ongelma, eipähän tule tuollaisista mitään antipatioita miestä kohtaan, että kun se perhana syö. Syököön kotonaan niin paljon kun lystää, itse maksaa ja kantaa ruokansa.
Mulla ihan sama kokemus kuin ap:lla. Erosin ja säästän ruuassa ihan hirveästi. Itse syön ravitsevan ja monipuolisen lounaan töissä, joten kotona voin syödä vain leipäpalan, rahkaa tai "tähteitä". Lapsille laitan ruokaa noin joka toinen päivä, ja syövät samaa vielä seuraavanakin päivänä. Viikonloppuna lounaaksi riittää esim. munakas tai kasvissosekeitto, jota keitänkin aina isoja määriä pakkaseen. Terveellinen ruoka ei tule kalliiksi, kaikenmaailman naposteltavat tulevat.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 18:21"][quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 18:09"]
Me pärjättäis varmaan 200 eurolla ruokakulujen kanssa kuussa kun miehen kanssa menee vähintään tuplasti. Mies myös juo kahveja huoltamoilla ja ostaa 2 euron mehuja jonka juo kerralla töissä. Ei siinä mitään, mutta rahallisesti mies syö paljon enemmän kuin minä ja pienet lapset. Mies syö neljä leipää 5 juustoviipaleella/leipä ja vetää puoli litraa maitoa helposti kerralla. Kyllä sitä menee ja paljon.
[/quote]
Mies syö ruokaa, ei piperrä. Naiset pipertää.
[/quote]
No sittenhän on ihan ok, että mies maksaa ruuat.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 00:29"]Mua ärsyttää ja sama asia. Nyt mies reissussa ja ollaan viikko oltu lasten kanssa keskenään. Kertaakaan ei olla käyty kaupassa vaan tyhjennetty pakastinta ja jääkaappia. Lounaaksi kelpaa munakas ja yhdestä jauhelihakeitosta syöty kolme kertaa. Kukaan ei valita mitä ei ole, vaan lapset kysyy mitä ruuaksi ja se on siinä.
[/quote]
Noissa jutuissa on vaan se, että se mies tuhlaa sitten siellä reissussaan. :/
moni vastaajista on ottanut esille myös sen, että työpaikalla miehet syövät kalliimmin ravintolassa tai noutoruoalla, tai ainakin palkitsevat itseään kalliilla välipaloilla vielä ekstrana, koska eväiden lämmitys on miehen mielestä niin noloa. Ulkomaan työmatkoilla ei varmaankaan päivärahat korvaa kaikkea sitä syömistä ja juomista, mitä perheen yhteisestä budjetista maksetaan sillä välillä kun kotona syödään itsetehtyä halvemmalla.