Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies meni, ruokakulut pienenivät uskomattomasti

Vierailija
10.09.2014 |

Mies muutti vajaa kuukausi sitten. Minua huoletti todella, miten selviän rahallisesti, mutta huoli on ollut aiheeton - rahaa jää kerrankin jopa säästöön. Eron ruokakuluissa huomasin heti. Nyt erona on selkeästi se, että täällä syödään ruoka-aikaan ja annoskoot ovat normaalit. Mies ei ollut mitenkään pullukka, mutta teki fyysisesti raskasta työtä, joka luonnollisesti aiheutti sen, että ruoka maistui. Lisäksi miehellä oli ärsyttävä tapa tyhjentää jääkaappi illassa ja napostella kaikki minkä kiinni sai.

Nyt lapset syövät koulussa ja minä töissä. Aamulla syödään aamiainen, iltapäivällä lapset syövät välipalan (sämpylä, jogurtti tmv) ja illalla ruokaillaan yhdessä. Syödään ihan normaalia kotiruokaa (kanapastaa, keittoja, kanaa ja riisiä, kasvispihvejä, pestopastaa jne) mutta samasta annoksesta, jonka ennen tein neljälle hengelle, riittääkin nyt meille kolmelle kahteen kertaan. Siis helvetti että se mies söikin. Laitan pakkaseen joko yhden aterian verran tai sitten otan töihin evääksi parina päivänä.

Kaiken lisäksi lapset eivtä kitise ruoasta vaan kaikki kelpaa. Miehellä oli tapana nirsoilla ja näköjään lapset ajattelivat, että se kuuluu asiaan. Nyt uppoavat mukisematta puurot ja kasvisruoat. Ruoaksi saa laittaa mitä  lystää ilman sitä ainaista marinaa kokojyväpastasta, yrteistä, mausteisesta ruoasta jne.

Ja ennen kaikkea: ruokalasku on pienentynyt yli 60 %. Normaalisti miehen kanssa kauppareissulle meni 40€ päivässä ja kaupasta kannettiin kaikkea turhaa kotiin. Jogurtteja, vichyjä, sipsejä, nakkeja ym (paskaa) mitä mieli teki, mies valikoi. Nyt ostoskassin sisältö on terveellisempi ja harkitumpikin ja esim koko viime viikon ostokset hoidin 55€:lla. Ja jääkaapissa ruoat säilyvät koko viikon niin kuin suunnittelen eikä yksi ahmatti vedä kitaansa kaikkea

Ai helvetti mitkä antipatiat mulla on sitä äijää kohtaan, mutta ihaninta on että se nalkutus ja marina ovat loppuneet täällä.

Kommentit (146)

Vierailija
101/146 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 10:43"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 10:15"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 13:27"]Meikit ja kaikki muukin kosmetiikka, kengät, laukut jne.....lista on pitkä. Nehän ei maksa yhtään mitään. [/quote] Nainen maksaa ne itse. Mies saa sitten rauhassa valittaa kun nainen näyttääkin rumalta ilman niitä. :) Eihän mieskään maksa puoliksi naisen meikkejä, niin ei naisenkaan tarvitse maksaa miehen ruokia/moottoripyöriä... Naiselle jää rahaa säästöön kun syö niin vähän, on varaa ostaa meikkejäkin. Miehen on tingittävä jostakin, koska pitäähän lasten kulutkin maksaa 50-50, ei ne lapset ole naisen lapsia, koska on ne synnyttänyt, vaan yhteisiä. :)

[/quote]

Meillä en edes oikeestaan osta oikeen mitään. Ihan samalla tavalla meilläkin se mies ostaa kasvorasvaa, shampoota, kenkiä, vaatteita. Itse ostan lähinnä ripsivärin joskus kerran kolmessa kuukaudessa. Käytän siis vaan ripsaria, kun on tummat piirteet ja iho tykkää olla ilman meikkiä. Meikkiäkin käytän joskus jos juhliin lähden, mutta viimeksi ostin mitään varmaan 2 vuotta sitten. Hyvänä on säilynyt ja säilyy kun harvoin käytän. Laukun ostin myös ehkä 2 vuotta sitten ja maksoi 40 e. Uusi olisi kiva saada, muttei ole rahaa. En tuhlaa mihinkään tälläiseen "turhaan", jossei ole rahaa. Jos mies ajattelisi myös ruokakuluja, olisi minullakin rahaa ostaa vaikka kerran vuodessa uusi laukku. Jos taas mietitään miehen vastaavia, osti viime vuonna 300 euron talvitakin, kun oli "pakko" ostaa ja halvempaa ei kuulemma ollut. Itse ostin talvitakin viimeks 5 vuotta sitten ja maksoi varmaan satasen. Miehen aiempi on ostettu ehkä 3 vuotta sitten, mutta oli jo kuulemma kulahtanut. Kengät pitää saada vähintään kerran vuodessa, vaikka aiemmat on ehjät. Ne maksaa sitten satasen. Kyllä meillä mies kuluttaa myös näihin "shoppailuihinkin" enemmän kuin minä. Sitten on tietysti joku uusi näyttö tai uusi telkkari tai uudet kuulokkeet tietokoneelle, mitä lie.

Ostan lapsille vaan vaatteita ja niille on pakko, koska ne kasvaa ja ryömii ulkona. Nojoo, on mulla 600 euron puhelin :D

[/quote]

Niin ja leikkaan ja värjään hiukseni itse. Samoin lasten ja miehen.

Vierailija
102/146 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

...pakko lisätä vielä140 viestiin...tottakai tietysti joskus ostan vaatteitakin itselle, mutta ehkä kerran vuodessa täydennän vaatekaappia, mutta ei siihen paljon mene. Miehen vaatteet maksaa paljon enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/146 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kauheasti haluaisi miehiä puolustaa, mutta meillä pojat syö ja on aina syönyt enemän kuin tytöt. Pojat on kuitenkin hoikempia eli varmaan kuluttavat enemän. Sääliksi käy nuorimman pojan tulevaa vaimoa koska on taaperosta asti syönyt esim.ravintolassa aikuisten annoksen. No hän ei syö jogurtteja, muroja yms. vaan ruokaruokaa.

Vierailija
104/146 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 10:56"]Olisi tosiaan mukava tavata sellainen mies, joka ehkä syö paljon, mutta jolle kelpaa ne ei-niin-hohdokkaat arjen perusruoat! Kaalilaatikko, kasvissosekeitto, munakas jne. Minä syön usein paistettuja munia lounaaksi ja mies sitten pyörii siinä jääkaapilla. "Otatko munia, siellä olisi myös vähän kinkkua kaveriksi?", kysyn. "Eeeeääähhh emmä viiti", mies mussuttaa. Ja viimeistään tunnin päästä leipäpaketista on syöty puolet tai kokattu hätävarasta isompi ateria. PERKELE.
[/quote]

No mun miehelle kelpaa vallan hyvin ja viel tekee ruuat meijän perheessä.. Raskas fyysinen työ hänelläkin.

Vierailija
105/146 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sitä nyt lomamatkalle säästämään lähdetä??

Vierailija
106/146 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 13:33"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 13:27"]Meikit ja kaikki muukin kosmetiikka, kengät, laukut jne.....lista on pitkä. Nehän ei maksa yhtään mitään. [/quote] No monessakohan taloudessa nainen laittaa miehensä maksamaan nämä? Ja jos laittaa, niin sitten sieltä yhteiseltä tililtä maksettaneen myös miehen partahöylät ja -vaahdot, kengät, puvut, vaatteet jne.

[/quote]

Pysyttäiskö asiassa; ruokakuluissa ja itsekkäässä rohmuamisessa. Eihän tässä muutkaan ole ottaneet esimerkeiksi aivan elämääylläpitäviä alumiinivanteita, seinänkokoisia telkkareita ja niiden uusimista vuoden välein, vielä yhtä järkkärin objektiivia, maksukanavien kuukausimaksuja tai vahingossa talveksi peittämättä jääneen kaasugrillin uusimista sen ruostuttua puhki.

Vierailija
107/146 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

unohtui noista harrastuksista ne kalliiden viskien keräilijät

Vierailija
108/146 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 13:27"]

Meikit ja kaikki muukin kosmetiikka, kengät, laukut jne.....lista on pitkä. Nehän ei maksa yhtään mitään.

[/quote]

Eivät liity ainakaan meidän perheessä taloustiliin mitenkään, kumpikin maksaa vaatteensa ja kosmetiikkansa omilta tileiltään.

Mutta ei tässä ole oikeasti kysymys pelkästään rahasta edes sen taloustilin osalta. Aiemminkin on tuotu esiin se, että kyse on paljolti myös ruuanlaittotyöstä (ainakaan meillä mies ei itse laita ruokaa) ja arjen ennakoitavuudesta. Kun luulee että ruokaa jäi niin paljon että siitä hyvinkin ruokkisi lapset vielä seuraavanakin päivänä töistä tultuaan, mutta sitten kun alkaa etsiä niitä jämiä jääkaapista, tajuaa että jäljellä on enää kattilallinen paljasta riisiä kun mies söi sen kilon muuta ruokaa yöllisenä hiukopalana.

Vierailija
109/146 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas huomenaamulla herään siihen, että aamiaistarvikkeet on syöty, tomaatteja lukuunottamatta. Tuoreesta vastaostamastani vaaleasta leivästä ei ole viipalettakaan jäljellä. Syön siis itse näkkileipää, ja keitän oletettavasti lapsille puuroa, sillä aikaa kun mies nukkuu puoleenpäivään pelattuaan nettipelejä aamuneljään.

Vierailija
110/146 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisiköhän jemmata lihapalat pakkaseen ja laittaa päälle tarra "höyrytettyä kaalia"

Vierailija
111/146 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 19:29"]

pitäisiköhän jemmata lihapalat pakkaseen ja laittaa päälle tarra "höyrytettyä kaalia"

[/quote]

Mulla toimi todella monta vuotta se että piilotin ne jääkaapin vihannesosioon. Nyt mies on kräkännyt tämän koodin eikä liha ole enää turvassa siellä. Löytää sieltä myös lasten karkkipäivänkarkit ja syö pois.

Vierailija
112/146 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 13:27"]Meikit ja kaikki muukin kosmetiikka, kengät, laukut jne.....lista on pitkä. Nehän ei maksa yhtään mitään.
[/quote]

Nuo yleensä ostaa se joka niitä käyttää eli nainen. Ei ole missään määrin reilua, että nainen käyttää päivittäin ruokakauppaan 40€ ja mies vetää siitä sen 35€ kitaansa ja vielä pahimmassa tapauksessa kitisee kun ei ollut mitään hyvää ruokaa ja samaan aikaan lapset ja vaimo miettii syötäisiikö iltapalaksi kynsiämme vai kaarnaa, koska isi söi lopun päivällisen, leivät, hedelmät, jogurtit ja vanukkaat.

Vierailija
113/146 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 19:35"][quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 19:29"]

[/quote]

Mulla toimi todella monta vuotta se että piilotin ne jääkaapin vihannesosioon. Nyt mies on kräkännyt tämän koodin eikä liha ole enää turvassa siellä. Löytää sieltä myös lasten karkkipäivänkarkit ja syö pois.
[/quote]

Muistan omasta teini-iästäni, kun mun synttäreille oli ostettu 3 pussia karkkia, 2 pussia sipsejä, poppareita ja leivottu suolaista piirasta ja mokkapaloja. 5 min ennen juhlien alkua kun aloin laittaa herkkuja esille löysin 3 tyhjää karkkipussia, 2 tyhjää sipsipussia ja mokkapaloja oli jäljellä 5. Alkoi siinä kohtaa oikeasti jo itkettää niin paljon, että soitin kaupungille lähteneille vanhemmilleni (isän puhelimeen), että alkakaa tulla kaupan kautta takaisin ja vähän helvetin äkkiä, kun kaikki juhlaeväät on näemmä syöty ja vieraat tulee ihan just. Ripitin myös täyslaudallisen mitä mieltä olen siitä, kun hän on niin jumalattoman itsekäs eikä ajattelee omaa mahaansa pidemmälle.

Sen jälkeen on muuten riittänyt ruokaa ja herkkuja muillekin. Äitiä ei uskonut, mitta ilmeisesti se, kun oma tytär oikeasti jo karjuu asiasta naama punaisena ja hermo täysin mennee sai tajuamaan, että tämä ei todelkakasn ole ok.

Vierailija
114/146 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ne pakastetut lihapalat olis tarpeeks vaivalloisia hengittää sisään siinä jääkaapinovella?

Vierailija
115/146 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 21:11"]jos ne pakastetut lihapalat olis tarpeeks vaivalloisia hengittää sisään siinä jääkaapinovella?
[/quote]

Tuskin. Nämä itsekkäät rohmut ajattelevat vain omaa takamustaan - lapset saakoon vaikka keripukin, koska lihhaa pittää miähen syörä!

Vierailija
116/146 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:57"]

[/quote]

Just näin. Jos mulle jouduttaisiin jatkuvasti sanomaan että "jättäisitkö tällä kertaa lihaa/kalaa myös lapsille", tuntisin siitä jotain syyllisyyttä. Viimeistään sitten kun mulle sanottaisiin toistuvasti että "yritin piilottaa lihat että myös lapsille riittäisi", miettisin pitäisikö käytöstäni tarkastaa, mutta mun mieheni näköjään vain ottaa sen etsimishaasteena.

[/quote]

"etsimishaaste"! XD

Vierailija
117/146 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vaimo lähti ja jätti mulle 2 pientä lasta alkoi rikkaat päivät. Sähkölasku ja jätemaksut tipahti puoleen. Vesilasku laski lähes 400 kuutiosta 74. Säästyneillä maksuilla kattaa helposti velan minkä otin kun maksoin exsän ulos.oikeasti miehiä pitäs kieltää pitömöstä naisia jo ekologisesta syystä. Naisten kulutus tuhoaa maapallon. Elarit ja lapsilisät kahdesta lapsesta ovat 700 luokkaa joka tulee hyväpalkkaisen duunin päälle. Tätä asemaa en vaihtais mihunkään. Ja miksi ostaa koko lehmää jos vain joskus haluu tilkan maitoa?

Vierailija
118/146 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikenlaisia miehiä te naiset valitsettakin. kämppäkavereiksi. nykyään ku seurustelu tarkottaa sitä että muutetaan heti yhteen ni se on sitte tommosta. hyvätihmiset seurustelkaa ensin tutustukaa toisiinne ja menkää naimisiin. vältytte tommosilta pettymyksiltä.

Vierailija
119/146 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa no meillä syö kaikki kun hevonen eikä ylipainoisia ole kun minä itse, ruokakulut min. 1000€/kk, kyllä ruoka on kallista varsinkin jos ei aina halua mussuttaa sitä halvinta. T. 5 hengen perhe

Vierailija
120/146 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 17:53"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 11:26"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 10:56"]

Olisi tosiaan mukava tavata sellainen mies, joka ehkä syö paljon, mutta jolle kelpaa ne ei-niin-hohdokkaat arjen perusruoat!

[/quote]

Juuri tästä tässä on kyse. Ei siitä etteikö ihminen saisi syödä kotonaan niin paljon kuin haluaa, eikä ainakaan minulla myöskään siitä että haluaisin miehen mässäilyään kattaakseen maksavan enemmän kuin puolet perheen ruokakuluista (minulla on suurempi palkka, joten se tuntuisi vähän kohtuuttomalta). Vaan just tästä - kun sitä pohjatonta syömisenhimoa on pakko tyydyttää nimenomaan kalliilla ruualla. Jos paistia, perunaa ja kasviksia on kutakin kilo ja valmistan ne ateriaksi, perhe syö niistä kerran ja sen jälkeen mies syö yksin lopun lihan ja jättää kaikki loput perunat ja kasvikset koskematta. Jos ei ole sitä kiusallista "miksei isä joudu syömään kasviksia" -tilannetta just päällä niin mies ei pistä suuhunsa mitään minkä kilohinta jäisi alle viiden euron. Ei riisinjyvääkään. Se myös jättää tulematta yhteiseen ruokapöytään jos ruoka ei ole tarpeeksi mieleistä, ja syö sitten jääkaapista mitä haluaa kun olen korjannut lasten ja oman ateriani pois.

[/quote]

Tuo perheenisä, joka jättää tulematta yhteiselle illalliselle muun perheen kanssa, kun ruoka ei ole mieleistä näyttää kyllä tosi huonoa mallia lapsilleen. Lapsellista käytöstä. 

[/quote]

Olen samaa mieltä siitä ettei ole hyvä roolimalli tässä suhteessa, mutta sen verran täytyy silti mieheni käytöstä pehmentää että ei se nyrpistele sille ruualle vaan vain ohittaa sen aivan neutraalisti ("ei kiitos, en ole nyt tulossa syömään"). En usko että lapset tajuavat että isä syö illalla suoraan jääkaapista siksi ettei tarvitsisi syödä tylsää arkiruokaa. Yhtään rumaa sanaa mieheni ei ole koskaan ruuistani sanonut, se vain hiljaa jättää syömättä ne vähemmän hohdokkaat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan