Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotihoidossa olevien taaperoiden päivärytmi?

Vierailija
13.11.2014 |

Eli siis minulla on reilu 2-vuotias tytär jonka kanssa meillä on hiukkasen rytmi hukassa. Kotihoitoon tyttö siirtyi takas pari viikkoa sitten kun minä jäin äitiyslomalle. Ollut siis 1 vee eteenpäin pph:lla ja viime keväästä päiväkodissa. Hoitoon on aina töiden vuoksi jouduttu viemään aikasten, tyttö arkena ruukattu herättää puol seiskalta. Nyt kotiinjäämisen jälkeen tyttö nukkuu vähän miten sattuu, välillä herää kuuden aikaan, välillä kymmenen. Vaikka meneekin aina nukkumaan 8-9 aikaan. Eli rytmi on aika sekasin... Millaisia rytmejä teidän kotihoitolaisilla on? Entä miten löydätte sitä omaa aikaa?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella oli tuossa iässä aika säännöllinen rytmi. Puoli kahden, kahden maissa nukkumaan ja aamulla herätys kahdentoista maissa. Päiväunet oli joskus alkuillasta.

Vierailija
2/16 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän neiti täytti alkusyksystä kaksi ja rytmi on tämmöinen:
Heräillään 9.00-9.30 välillä, pötkötellään hetki ja aamupalaa. Sitten neiti katsoo Muumeja yhden jakson ja sillä aikaa mää pistän talon kuntoon (eli romut piiloon kaappeihin) Klo 11 aikoihin lähtään jonnekin, puistoon/kauppaan/kirjastoon/kävelylle/kylään tms. Kotona takas viim klo 13. Sitten syödään edellispäivän ruoan jämiä tai jotain nopeeta ja neiti laittaa nukkumaan ennen kahta (Minä teen töitä) Heräilee yleensä neljän aikaan, syödään välipalaa. Leikkiä + lastenohjelmat, minä laitan päivällistä. Mies kotona vähän ennen kuutta, syödään. Mies ja neiti yleensä pihalle, minä siinä vaiheessa yleensä teen hetken aikaa töitä. Seitsemän jälkeen tulevat sisälle, leikitään, luetaan kirjoja jne. Kahdeksan jälkeen iltapesut, iltapala, iltasatu. Nukahtaa 21.00-21.30.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 23:04"]Mun lapsella oli tuossa iässä aika säännöllinen rytmi. Puoli kahden, kahden maissa nukkumaan ja aamulla herätys kahdentoista maissa. Päiväunet oli joskus alkuillasta.
[/quote]

Iltavirkku aamutorkku lapsi? Määki haluan!

Vierailija
4/16 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pojat 3v ja pian 1v. Herätys on kaheksan aikaan, syödään. Leikkiä ja semmosta. Isommalla kerho kaks kertaa viikossa klo 9-11. Lounasta klo 11.30, päikkärit klo 12.30 eteenpäin. Isompi nukkuu 1,5h ja pienempi 3h. Välipala ja leikkiä. Lämmin ruoka klo 17. Leikkiä ja ulkoilua. Iltapalat ja -pesut kello 19.30 alkaen. Nukkumaan 20.30.

Vierailija
5/16 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on täällä 1v 8kk supernukkuja! Herää aamulla 11, päikkärit 13-14 ja 16-18. Yöunille 21.

Vierailija
6/16 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2-vuotias herää 6.30-8.00, päikkäreille menee noin klo 13. Nukkuu yleensä kaksi tuntia. Yöunille menee klo 21. Tämä on toiminut meillä hyvin.

Omaa aikaa on iltaisin yhdeksän jälkeen ja hyvällä tuurilla päivällä jos molemmat lapset ovat yhtäaikaa päiväunilla. Meillä lapset siis 2v ja toinen 8kk

Vierailija
7/16 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa aikaa kyllä saa kun sitä tekee :) Ei tietenkään lapsen kustannuksella. Miehellä ja mulla kummallakin kerran viikossa oma harrastus. Kerran kuussa myös kumpiki pitää "vapaaillan" omien kavereiden kanssa. Silloin yleensä minä ainaki meen kylpylään, syömään, leffaan tms. Nyt kun tyttö on jo vähän isompi niin ollaan alettu käymään viikonloppuisin pikku kaupunkilomilla. Pari-kolme kertaa vuodessa.

Vierailija
8/16 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 1,5-vuotias heräilee 8 jälkeen, syö aamupalaa ja leikkii yms. Välipala siinä 11-12 maissa, sitten nukkumaan. Herää noin 14-15 maissa, syö lounaan, leikkiä, ulkoilua yms. puuhailua. Klo. 17.30 syödään päivällinen, mennään sen jälkeen iltasuihkuun ja tehdään muutkin iltatoimet. Siinä 18.30 on jo nukkumassa, nukahtaa melkein heti eli väsynyt on kyllä.

Vierailija
9/16 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 23:30"]Meidän 1,5-vuotias heräilee 8 jälkeen, syö aamupalaa ja leikkii yms. Välipala siinä 11-12 maissa, sitten nukkumaan. Herää noin 14-15 maissa, syö lounaan, leikkiä, ulkoilua yms. puuhailua. Klo. 17.30 syödään päivällinen, mennään sen jälkeen iltasuihkuun ja tehdään muutkin iltatoimet. Siinä 18.30 on jo nukkumassa, nukahtaa melkein heti eli väsynyt on kyllä.
[/quote]

Siinäpä on vanhemmilla omaa aikaa ku lapsi noin aikasten nukahtaa!

Vierailija
10/16 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

10, niin on. :) Ihanan helppo ja hyväntuulinen lapsi on kyseessä muutenkin!

9

Vierailija
11/16 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 23:33"]10, niin on. :) Ihanan helppo ja hyväntuulinen lapsi on kyseessä muutenkin!

9
[/quote]

Siis hyvällä sanoinki! Hoksasin vasta jälkeenpäin että tuo saatto näyttää vähän ilkeesti kirjotetulta. Ei ollu tarkotus!

Vierailija
12/16 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taapero 1v 6kk herää aamulla noin 7.00 aamupala 8.00. Leikkiä ja tehdään ruoka valmiiksi ja kotityöt mitä nyt sattuu olemaan. Ulos noin 9-9.30. Lounas 11.00. Päiväunet suunnilleen 11.45. Välipala 14.00. Leikkiä ja oleskelua. Ulkoilua tai muita menoja yleensä neljän jälkeen. Ruoka 17.30 ja sitten leikkiä ja iltakylpy. 20.00 iltapala ja 20.30 nukkumaan.

Vierailija
13/16 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi menee nukkumaan 22-23 aikoihin ja herää 9-10 aikaan aamulla. Omaa aikaa en kaipaa, viihdyn lapsen kanssa mainiosti. Joskus olisi kiva viettää kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa kodin ulkopuolella, mutta en uskalla antaa tuota alle parivuotiasta hoitoon kellekään, eikä lapsi itsekään varmaan pärjää vielä ilman meitä.

Vierailija
14/16 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 1v11kk taapero ja 5kk vauva. Molemmat herää siinä 7.00 aikoihin. Päikkärit n. 12.00 maissa, kesto 2-3h. Yöunille molemmat menee 19.30 suurinpiirteen. Vauva toki ottaa aamu- ja iltapäivällä puolentunnin torkut lisäks. Esikoisella ollu tää sama rytmi yli vuoden, ihan jees.:)

Vierailija
15/16 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v8kk
8:00 herää lähes aina mutta 7-9 tai jopa 10 välillä jos joskus heittää. Aamutoimet ja aamupala.
11:30-12 Lounas jonka jälkeen päiväunet.
14:00 Herää useimmiten, välipala.
17:00 Päivällinen
19 tai 19:30 Iltapala, iltatoimet. Nukkumaan päivästä ja väsymyksestä riippuen 19-20.

Päivärytmi on ollut sama noin puolivuotiaasta alkaen joskin silloin nukkui myös päivällisen jälkeen pikkupäikkärit. Ruoka-ajoista kun ollaan puolen tunnin tarkkuudella pidetty kiinni niin nukkuminenkin on ollut tosi säännöllistä ja vaikka ei aina edes näyttäisi väsyneeltä niin kun vie uniaikaan sänkyyn niin simahtaa heti - eli just sopivasti viety :)

Toisen (nyt 6kk) kanssa on vielä hiukan joustavampaa, ollaan nyt siirtymässä kahtiin päikkäreihin kun yöunet lykkääntyy kolmansien takia niin paljon. Mutta syö sen 3-4 ateriaa jo samaan aikaan isomman kanssa.

Omaa/miehen kanssa yhteistä aikaa on runsaasti kun lapset nukahtaa. Tällä hetkellä nukutan pienemmän vielä iltatissillä kun isompi on nukkumassa mutta jos ei mitään normaalista poikkeavaa ole niin 21 on molemmat nukkumassa. Molemmat hyväunisia eli sinne 8aan nukkuvat heräämättä useimmiten. Ja joskus osuu päikkäritkin päällekäin, tosiaan vielä vähän haetaan pienemmän kanssa rytmiä mutta tavoite olisi että nukkuisivat aamupäivällä samaan aikaan.

Ulkoilut ja menot ajoitetaan päivärytmin mukaan, jos täytyy päiväuniaikaan liikkua niin sit ajoitetaan ja toteutetaan niin että lapset nukkuu rattaissa hyvät unet jne.

Vierailija
16/16 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v ja 10kk lapsoset: 8-9 heräävät, aamupala ja leikkiä. Klo:11 ruoka, leikkiä/ ulkoilua/mitä milloinkin. Klo 14 välipala ja päiväunet ja heräävät klo 15-16, riippuen päivästä. Klo :17 ruoka ja sen jälkeen piirettyjä ja leikkiä klo 19 saakka, jonka jälkeen iltarauha ja -toimet klo 19.30 iltapala ja sänkyyn klo 20.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme