Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis kenellä ei muka oo älypuhelinta?

Vierailija
09.09.2014 |

Mietinpä vaan....

Kommentit (128)

Vierailija
81/128 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole.

Oon korkeasti koulutettu 30-vuotias helsinkiläisnainen. En ole humanisti enkä hippi. Nettopalkka suunnilleen 3700 euroa kuussa. Mulla on kyllä työpuhelimena joku Lumia, mutta en käytä sitä kuin duunissa ollessani, joten älypuhelimen vapaa-ajan käytöstä en tiedä mitään.

Tasan kerran on tullut eteen tilanne, jossa olisin kaivannut älypuhelinta, kun bussia ei kuulunut ja olin jossain Vantaan perukoilla ekaa kertaa eikä mitään hajua miten sieltä pääsee pois paitsi sillä yhdellä bussilla, jota ei tullut.

Ainakin mun läppäri käynnistyy sen verran nopeasti, ettei ainakaan sen takia jää mitään tekemättä, ettei muka jaksaisi laittaa konetta päälle. Inhoan sitä, kun nykyään mies on alkanut sängyssä surffata puhelimellaan. Ennen juteltiin iltaisin sängyssä kaikenlaista, mutta nyt muuton jälkeen, kun sängyn vieressä on näppärästi pistorasia jossa ladata puhelin, mies vain surffaa. Olen huomauttanut asiasta pari kertaa, mutta ei ole ainakaan vielä mennyt perille.

Vierailija
82/128 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 18:00"]

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 17:51"]

Ei ole eikä tule. En tarvitse, en halua.

En tiedä pitäisikö itkeä vaiko nauraa, kun esim. kahvilaan tulee kaksi ystävystä, istuvat samaan pöytään ja kumpikin kaivaa älypuhelimensa esille ja sitten se pyyhintä alkaa. Sanaakaan ei vaihdeta keskenään. Vastaavia tapauksia näen päivittäin. 

[/quote]

Ja kaupungilla nuoret ja vähän vanhemmat yhtä lailla kulkevat pää alaspäin heilutellen peukaloitaan muun maailman täysin sulkien pois mielestään. Ihme, kun ei vielä ole tullut enempää näitä tuon syyn takia auton alle jääneitä tai liikennemerkkeihin törmänneitä. Olen nimittäin omin silmin todistanut Turun keskustassa monta kertaa, miten suojatie ylitetään pää alaspäin nyhjäten.

Täällä lähiössä kerran yksi nuori mies astui ulos bussista pää alaspäin kuvaruutua veivaten ja olin itse törmätä fillarilla kyseiseen heppuun (pyörätie, samalla pysäkillä jäi useampi ihminen pois bussista), kun käveli keskellä tietä enkä tiennyt, miten hepun olisin väistänyt. Jarrut kiinni, hyppäsin alas pyörältä ja karjaisin, että katso eteesi, älä sitä luuria. Taisi heppu pelästyä pahan kerran, kun täti olikin tulta ja tappuraa. :D

[/quote]

Pitäskö sun jättää se pyörällä ajo jos et tiedä miten jalankulkijaa väistetään? Ainakin meillä päin pyörätie on sen verran leveä, että keskellä kävelevän voi ohittaa hyvin helposti joko vasemmalta tai oikealta. Ei tarvi ruveta karjumaan kuin heikkopäinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/128 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvitse mokomaa kömpelöä medialelua. Ehkä sitten, kun teknologia on kehittynyt sen verran, että älypuhelin on oikeasti kätevä laite ja kannattava ostos, kenties jopa fyysisellä näppäimistöllä ja siedettävällä akunkestolla.

Enkä vierasta uusia laitteita, työskentelen ohjelmistokehittäjänä ja käsittelen älypuhelimia lähes päivittäin testaillessani sovelluksia. Itselleni ei silti tulisi mieleenkään tuhlata aikaani ja rahaani sellaiseen vapaa-ajalla.

Vierailija
84/128 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo. Ostan uuden puhelimen, joka on varmaan sitten älypuhelin, kuhan tuo entinen heittää henkensä..vielä pelittää hyvin. Tällä voi laittaa vaan tekstareita ja soittaa, mutta se riittää hyvin :)

T: N24

Vierailija
85/128 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 18:11"]

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 18:02"]

wilman voi tsekkaa vaikka illalla sängyssä jos on tiedossa joku retki ja tarvitaan kirjallinen lupa.

[/quote]

Wilman voi tsekata, sanoo suomalainen.

Miksi sinä sängyssä tarvitset puhelinta? Onko hienompaa käyttää sitä sängyssä kuin puoli tuntia aikaisemimn keittiön pöydän ääressä? Outo ihminen.

Tämä yksilö on taas näitä, jotka ovat olevinaan niin hirmuisasti trendien harjalla eikä tavallinen tavallisten ihmisten elämä kosketa heitä millään tavalla. He ovat yksinkertaisesti parempia kuin muut, he ovat löytäneet Graalin maljan.

[/quote]

Komppi tälle. Ei minulla ainakaan ole niin pakottavaa tarvetta päästä nettiin aina ja kaikkialla,että sitä varten tarvitsisi puhelin vaihtaa. Pari tuntia päivässä surffailen koneella,siinä ajassa saan hoidettua netissä hoidettavat asiat. Mikä ihme nettiriippuvuus vaivaa teitä,joilla on kasvanut älypuhelin käteen kiinni? Oikeasti vähän ärsyttävää olla vaikkapa kaverin kanssa kaupungilla,kun toinen osallistuu jutteluun vain puolella korvalla , samalla kun surffaa netissä puhelimella.Ja että kaikkien muidenkin pitäisi olla teidän älypuhelinfanaatikkojen kaltaisia?Hupaisin ketju aikoihin :D

Vierailija
86/128 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 15:07"]

ei ole, ihan liian monimutkaisia! t. nainen 32v

[/quote]

YKS SENTÄÄN MYÖNTÄÄ ETTEI OSAA! muut vaan koittaa esittää "fiksua" aikuista. hohhoijaa. 

Vierailija
87/128 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 18:23"]

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 18:00"]

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 17:51"]

Ei ole eikä tule. En tarvitse, en halua.

En tiedä pitäisikö itkeä vaiko nauraa, kun esim. kahvilaan tulee kaksi ystävystä, istuvat samaan pöytään ja kumpikin kaivaa älypuhelimensa esille ja sitten se pyyhintä alkaa. Sanaakaan ei vaihdeta keskenään. Vastaavia tapauksia näen päivittäin. 

[/quote]

Ja kaupungilla nuoret ja vähän vanhemmat yhtä lailla kulkevat pää alaspäin heilutellen peukaloitaan muun maailman täysin sulkien pois mielestään. Ihme, kun ei vielä ole tullut enempää näitä tuon syyn takia auton alle jääneitä tai liikennemerkkeihin törmänneitä. Olen nimittäin omin silmin todistanut Turun keskustassa monta kertaa, miten suojatie ylitetään pää alaspäin nyhjäten.

Täällä lähiössä kerran yksi nuori mies astui ulos bussista pää alaspäin kuvaruutua veivaten ja olin itse törmätä fillarilla kyseiseen heppuun (pyörätie, samalla pysäkillä jäi useampi ihminen pois bussista), kun käveli keskellä tietä enkä tiennyt, miten hepun olisin väistänyt. Jarrut kiinni, hyppäsin alas pyörältä ja karjaisin, että katso eteesi, älä sitä luuria. Taisi heppu pelästyä pahan kerran, kun täti olikin tulta ja tappuraa. :D

[/quote]

Pitäskö sun jättää se pyörällä ajo jos et tiedä miten jalankulkijaa väistetään? Ainakin meillä päin pyörätie on sen verran leveä, että keskellä kävelevän voi ohittaa hyvin helposti joko vasemmalta tai oikealta. Ei tarvi ruveta karjumaan kuin heikkopäinen.

[/quote]

En ole tämä pyöräilijä,jolle kommentoit,mutta ihan oikeasti helpottaa kanssaihmisten elämää,jos siellä liikenteessä vähän katselee ympärilleen eikä hiplaa sitä puhelinta joka sekunti. 

Vierailija
88/128 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 17:42"]

Minulla ei ole. En ole keksinyt yhtäkään syytä sen hankkimiseen. Kuukausimaksu olisi noin 20 e (tarjouksena), nyt maksan alle 5 e/kk puheluista.

[/quote]

Ei hajuakaan, mitä nykyiset puhelin/nettiyhteydet maksaa, kun olen liittymätyyppiä vaihtanut viimeksi joskus yli viisi vuotta sitten, kun ensimmäisen älypuhelimeni hommasin. Puhelinlaskuni pyörii vitosen nurkilla sisältäen kaiken, siis ihan kaiken. Siihen siis sisältyy puhelut, tekstarit ja rajaton netti. Tuo netti siis sisältää myös kotinetin käytön, koska minulla ei ole muuta nettiä kuin kännykkäni. Käytän kuitenkin kotona läppäriä varmaan 10 tuntia päivässä ja kaikki data kulkee puhelimen kautta, eli käytän siis läppärissäni puhelimen nettiä wifi hotspotin kautta. Dataa kuluu kuukaudessa reilusti yli 100 gigaa. Tällä hetkellä netin nopeus pyörii jossain 10mb/s paikkeilla joka minulle riittää vallan mainiosti.

Itse en hirveästi älypuhelintani muuten käytä paitsi siis jatkuvasti läppärini tukiasemana. Minulla on älypuhelimena Samsung Galaxy Note2 5,5 tuuman näytöllä, eli valtavan iso näyttö puhelimen näytöksi, mutta silti avuttoman pieni nettisurffailuun, mielestäni. Käytän siis kännykkäni nettiä satunnaisesti, lähinnä yleareenan suorien urheilulähetysten katseluun.

Vaikka siis itselläni älypuhelin onkin, niin silti olen sitä mieltä, että ilman sitäkin pärjää. Vanhemmillani ei ole, eikä varmaan ikinä tule olemaan. Heillä tekee tuskaa jo normi peruspuhelimenkin käyttö (molemmat liki kahdeksankymppisiä), äitini ei ole koskaan koskenut minkäänlaiseen nettiin, isäni sentään nettiä satunnaisesti käyttää, lähinnä pankkiasioihin, mutta jatkuvasti saan olla häntä auttamassa, kun ei tahdo muistaa edes perusasioita netin, tai ylipäätään läppärin käytössä.

Vierailija
89/128 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 17:49"]"Omani maksaa firma"?

Ja summa on?
[/quote]Kympillä dataa, loput puheluita. Harvoin menee kahden kympin yli. Puhelin itsessään on firman valmistama.

Vierailija
90/128 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 17:55"][quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 17:52"]

Mikä liittymä maksaa 2 e/kk? Otan sellaisen heti! Minulle on myyty halvimmillaan 9 e/kk nettiyhteyttä, mutta siinä oli sellainen käyttökatto, että kerta naamakirjassa kulutti bitit loppuun.

[/quote]

Tämän haluaisin minäkin tietää. Ja minkähänlainen tuo netti sitten on? Hidas ja käyttökatto olettaisin, ja sellaisesta netistä on minun mielestä kyllä silkkaa rahantuhlausta maksaa yhtään mitään. 
[/quote]Saunalahden perusliittymistä valitsin pari vuotta sitten.

Vierailija
91/128 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 18:16"] 

[/quote]

[/quote]

Wilman voi tsekkaa, sanoo helsinkiläinen.
[/quote]Ja espoolainen.

Vierailija
92/128 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 18:14"]Mitähän sä ap nyt oikeen haet? Ihmettelet (=vähättelet) ihmisiä, joilla ei ole älypuhelinta. Teilläkin kuitenkin kaikilla halvimmat mallit ja halvimmat liittymät. Joten siitä älypuhelimesta on sitten hyötyä, koska...?
[/quote]Koska sen käyttö on halpaa, viestittely ja karttapalvelut ilmaisia, yhdessä laitteessa monta eri sovellusta ja ei tarvitse läppäriä tai tablettia jos täytyy etsiä vaikka osoite vieraassa paikassa.

Vierailija
93/128 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 18:04"][quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 18:02"]

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 17:56"][quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 17:52"] [quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 17:42"] [quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 17:40"]Minulla! Ja olen ylpeä siitä!   [/quote]Miksi? Eniten rakastan mobiilipankkia, pankkiasiat voi hoitaa missä vaan. [/quote] Kuinka hirveästi sulla on pankkiasioita, jos et ehdi niitä kotoa hoitamaan? [/quote] Mä mietin ihan samaa :D Kyllä mulle vaan riittää pankkiasioiden hoitamiseen,että maksan koneella nettipankissa laskut ehkä kerran kuussa,en tosiaan käsitä mikä peruste tuo mobiilipankki olisi puhelimen vaihtamiseen.Tuttuni,joilla on älypuhelin,käyttävätkin sitä tosi älykkäästi:jos ollaan vaikka melomassa,pitää kesken reissun laittaa facebookkiin puhelimella päivitys että olen melomassa,ja kuva. Jep,hyödyllinen kapistus näkyy olevan. [/quote]Sinulla ei taida olla opiskelevia lapsia jotka pyytävät rahaa lainaksi vaikka ysiltä illalla? Minä inhoan tietokoneen aukaisua kotona koska vietän koko työpäiväni koneen ääressä. Samaten lasten treenikyytiryhmät ja ajat ovat näppärästi whatsapissa, wilman voi tsekkaa vaikka illalla sängyssä jos on tiedossa joku retki ja tarvitaan kirjallinen lupa. Säästää paljon aikaa ja hermoja.

[/quote]

Tabletti on tähän hommaan paljon mukavampi.
[/quote]Inhoan androidin käyttöliittymää, siksi käytän puhelintani näihin. Tabletti olisi toki parempi mutta en pidä tuosta samsungista. Hermot menee :)

Vierailija
94/128 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole, miehelläni ei ole, äidilläni ei ole, isäpuolellani ei ole, pikkusiskollani ei ole, ystävättärelläni ei ole... voisin jatkaa listaa vaikka kuinka paljon. Läppärillä käytetään nettiä pääasiassa, laskut maksetaan siinä kerran kuussa, ei tarvi missään kauppareissulla tai työmatkalla autoa ajaessa niitä yrittää maksella. Ja minä ainakin inhoan kosketusnäyttöä, olen tyttären puhelinta sen verran kokeillut, että miekäläisen nakkisormilla se hinkkaus on ärsyttävää, aina menee ohi ja väärään paikkaan. Kännykkä on sitä varten että sillä lähetetään tekstiviestejä ja soitetaan, ja joskus otetaan kuvia.

Uuden nokialaisen ostin keväällä, maksoi 39€ kun en ottanut halvinta vaan sen joka miellytti eniten. Ja tyytyväinen olen.

Vierailija
95/128 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla. Haluan mahdollisimman pienen puhelimen, koska pidän sitä aina taskussani. Lisäksi minä itse ja lapseni tiputtelevat puhelintani jatkuvasti, joten on mukavaa, että se kestää eikä maksa paljoa. Haluan, että lapseni voivat puhua puhelimellani isovanhempiensa kanssa.

Vierailija
96/128 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä halua lisää välineitä, joilla roikkua netissä koko ajan. Tämä läppäri riittää.

Vierailija
97/128 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 18:04"][quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 17:54"]

Neljän lapsen puhelimet maksoivat yhteensä 500 euroa, puhelinlaskuissa on säästynyt vuodessa 700 euroa ja lisää säästöä tulee koko ajan. Ei tarvitse käydä Lidlissä.

[/quote]

Sinähän olet kuin vanha mainos: "mistä näitä senttejä oikein tulee". :D

Et sinä kuitenkaan niin fiini ihminen ole, kuin luulet olevasi. ;)
[/quote]No en olekaan mutta tälläkin palstalla kysellään usein säästövinkkejä, lasten puhelinten whatsapp on yksi parhaista. Ei ole tarvinnut yli vuoteen nalkuttaa puhelinlaskuista

Vierailija
98/128 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös tuollainen puoliälykäs, mutta en minäkään pahemmin käytä. Ei ole tarvis.  Eikä mun pomolla, ipad sillä kyllä on kotonaan, mutta työkäytössä on ikivanha puhelin. Nettiin pääsee, mutta en tykkää käyttää kuin "hätätilanteessa". Hätätilanne on esim. sellainen, jos olen reissussa ja odotan jotain tärkeää sähköpostia, eikä läppäri ole mukana tai olen paikassa, missä nettiyhteyttä ei ole.

Mulla suurin syy on se, että inhoan kosketusnäyttöä, kun olen aika kömpelö ihminen. Nykyisissä ei muita tunnu olevan. Sekä tietty se, että en keksi mitään järkevää tarvetta. En ole nettiriippuvainen ja kai lähinnä nettiriippuvaisten on vaikea ymmärtää,että joku voi hyvin odottaa kotiin tai vaikka huomiseen nettiin päästäkseen, ehkäpä ensi viikkoon. No katson sähköpostin muutaman kerran viikossa, kun laskuista tulee ilmoitukset enimmäkseen sinne. Jos et pysty ymmärtämään, että joku ei tarvitse älykännykkää, sinulla on ongelma, olit kuka tahansa. Tiedän, että niissä on muitakn ominaisuuksia, kuten sports tracker tai navigaattori ja ties mitä. Minä osaan kulkemani matkat arvioida itse kehollani sekä käyttämästäni ajasta, navigaattorin korvaa kyltit ja oma muisti sekä saatan katsoa järkevimmän reitin kartasta. Sitä paitsi kyltit ei neuvo menemään 10 metriä alempana olevalle kaistalle monitasoristeyksessä, kuten navigaattori saattaa tehdä. 

Vierailija
99/128 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 17:56"][quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 17:52"] [quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 17:42"] [quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 17:40"]Minulla! Ja olen ylpeä siitä!   [/quote]Miksi? Eniten rakastan mobiilipankkia, pankkiasiat voi hoitaa missä vaan. [/quote] Kuinka hirveästi sulla on pankkiasioita, jos et ehdi niitä kotoa hoitamaan? [/quote] Mä mietin ihan samaa :D Kyllä mulle vaan riittää pankkiasioiden hoitamiseen,että maksan koneella nettipankissa laskut ehkä kerran kuussa,en tosiaan käsitä mikä peruste tuo mobiilipankki olisi puhelimen vaihtamiseen.Tuttuni,joilla on älypuhelin,käyttävätkin sitä tosi älykkäästi:jos ollaan vaikka melomassa,pitää kesken reissun laittaa facebookkiin puhelimella päivitys että olen melomassa,ja kuva. Jep,hyödyllinen kapistus näkyy olevan. [/quote]Sinulla ei taida olla opiskelevia lapsia jotka pyytävät rahaa lainaksi vaikka ysiltä illalla? Minä inhoan tietokoneen aukaisua kotona koska vietän koko työpäiväni koneen ääressä. Samaten lasten treenikyytiryhmät ja ajat ovat näppärästi whatsapissa, wilman voi tsekkaa vaikka illalla sängyssä jos on tiedossa joku retki ja tarvitaan kirjallinen lupa. Säästää paljon aikaa ja hermoja.

[/quote]

Minulla on kone aina auki/valmiudessa kotona. Vähän niin kuin se sinun puhelimesi.

Vierailija
100/128 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 18:28"][quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 18:11"]

wilman voi tsekkaa vaikka illalla sängyssä jos on tiedossa joku retki ja tarvitaan kirjallinen lupa.

[/quote]

Miksi sinä sängyssä tarvitset puhelinta? Onko hienompaa käyttää sitä sängyssä kuin puoli tuntia aikaisemimn keittiön pöydän ääressä? Outo ihminen.

Tämä yksilö on taas näitä, jotka ovat olevinaan niin hirmuisasti trendien harjalla eikä tavallinen tavallisten ihmisten elämä kosketa heitä millään tavalla. He ovat yksinkertaisesti parempia kuin muut, he ovat löytäneet Graalin maljan.

[/quote]

Komppi tälle. Ei minulla ainakaan ole niin pakottavaa tarvetta päästä nettiin aina ja kaikkialla,että sitä varten tarvitsisi puhelin vaihtaa. Pari tuntia päivässä surffailen koneella,siinä ajassa saan hoidettua netissä hoidettavat asiat. Mikä ihme nettiriippuvuus vaivaa teitä,joilla on kasvanut älypuhelin käteen kiinni? Oikeasti vähän ärsyttävää olla vaikkapa kaverin kanssa kaupungilla,kun toinen osallistuu jutteluun vain puolella korvalla , samalla kun surffaa netissä puhelimella.Ja että kaikkien muidenkin pitäisi olla teidän älypuhelinfanaatikkojen kaltaisia?Hupaisin ketju aikoihin :D
[/quote]Meinaat sitten että kun se älypuhelin on, sitä ei voi laskea kädestään jos kokee sen käytön käteväksi ja elämää helpottavaksi? Erikoinen mielipide, minäkin olen sentään jo isoäiti ja osaan käyttää aikani hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän