Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toiminimi, vaikka ei aikoisikaan yrittäjäksi (ainakaan heti)?

Vierailija
08.09.2014 |

Ostin ns. suutarien ompelukoneen, ja tarkoitus on alkaa ommella sillä nahkaa. Koirille pantoja, valjaita, hihnoja. Laukkuja, vöitä ym. mitä nyt ikinä keksinkään. Käsityöihmisenä ei sekään ajatus ole koskaan poissuljettu, ettenkö voisi tehdä niitä myös myyntiin. Pienimuotoisesti tai vaikka leipätyöksenikin joskus. Mutta lähtökohta on "askartelua omaksi iloksi, omaan käyttöön".

Onko aivan huono idea perustaa nyt toiminimi? Houkuttelisi siksi, koska pääsisin käsiksi tukkuliikkeiden valikoimaan, josta tarvikkeita ja materiaalia saa huomattavasti edullisemmin. "pöytälaatikko" firmojahan kyllä on, mutta maksaako pelkkä toiminimen olemassaolo vuosittain jotain?

Entä jos sattuisin jäämään työttömäksi? Saanko tukia, koska papereilla olen "yrittäjä" (mutta tulot 0e)? Jos en saa, saanko heti sen jälkeen kun lopetan toiminimen? Kyselen siksi, koska aina välillä saa netistä lukea näitä uskomattomia juttuja, kun työttömältä on viety kaikki tuet oman firman takia, joka ei tuota juuri mitään (koska on ollut sivutoimista "puuhastelua" eikä oikeaa työtä)

Muuta huomioon otettavaa?

Netistä en oikein löydä (tai osaa etsiä) tietoa aiheesta. Joten löytyisikö vaikka joku, jolla olisi kokemusta aiheesta.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaisi. Lisäksi haluaisin tietää miten rajatusti toiminimen alla saa myydä palveluita. Toiminimeä perustettaessa toimiala kai ilmoitetaan? Voiko se olla lavea, kuten "viestintäpalvelut" vai miten?

Vierailija
2/9 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten en osaa neuvoa, mutta työkkäri ja sossu tosiaan katsovat toiminimen yrittäjyydeksi, riippumatta siitä onko se tuottanut jotain vai ei. Toiminimi pitää lopettaa ennen kuin on mitään mahdollisuutta saada perusturvaa. Toinen asia on, että jos haluaisit myöhemmin aloittaa yrittämisen "kunnolla", niin et saa starttirahaa jos yritys on samalla toimialalla kuin toiminimesi oli. Itselleni kävi näin. Yritykseni liikeidea oli aivan eri (B to B kun toiminimi oli ollut B to C), mutta sillä ei kuulemma ollut mitään merkitystä.

Tämä on tätä typerää kyttäystä ja kaikkien osapuolien resurssien tuhlausta, josta pitäisi päästä välittömästi eroon. Mutta toistaiseksi meno nyt vielä on tämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sen toiminimen voi perustaa, ja sitten saa Y-tunnuksen, joka on henkilökohtainen, ja pysyy sinulla vaikka lopettaisin välillä yrityksen, se on kuin sos-tunnuksesi jatke. Mitään maksuja siitä ei mene että on toiminimi, mutta toki verottajalle pitää tehdä ilmoitukset että onko toimintaa että tietävät pitääkö katsoa onko sinulla verotettavaa tuloa, pitääkö sinut laittaa ennakkoverorekisteriin, alv maksut ym. Siinähän on se raja koska pitää alkaa maksaa alvia.

Yrittäjäksi laskettavan on kyllä hankalampi saada työttömyysturvaa. Jos firma ei tuota mitään, eli ei ole oikeastaan toiminnassa, siitä pitää luultavasti tehdä selvitykset työkkäriin, ja kun yrittäjä jää työttömäksi on karenssi pidempi kuin normaalilla työntekijällä. Näistä asioista kannattaa ottaa selvää, kysyä neuvoa työkkäristä, tai jostain aloittavien yritysten neuvontapaikasta, niitähän monella paikkakunnalla on, saa ilmaiset neuvot.

Kun toiminimen laittaa rekisteriin niin siihen ainakin ennen suositeltiin että laittaa mahdollisimman laajan toimialaluettelon, eli siltä varalta että haluaa tehdä jotain muutakin, monet laittavat esimerkiksi että omistaa kiinteistöjä, vuokraa kiinteistöjä... ym. vaikka ne asiat ei kuulu mitenkään omaan alaan. Kaikki haluamansa alat voi laittaa jos ne ei ole luvanvaraista toimintaa.

Vierailija
4/9 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sen verran mä tiedän, että toiminimi rinnastetaan osake-yhtiöön. Työttömänä täytyy toiminimi olla lopetettuna tai määräaikaisesti kiinni voidakseen palata työttömyysturvan piiriin. Karenssin pituutta en muista.
Suosittelen harkitsemaan osuuskuntaa.

Vierailija
5/9 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yrittäjäkin saa toimeentulotukea, pitää vaan pystyä todistamaan että tuloja ei firmasta tule, mutta todellakin helppoa se ei välttämättä ole. Minä sain kyllä asumistukeakin kun olin yrittäjä. Paperisotaan pitää varautua. Ja starttirahaa on vaikea saada kahta kertaa, se on totta. En tiedä vaihteleeko säännöt jotenkin paikkakuntakohtaisesti.

4

Vierailija
6/9 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osuuskunta- muistutuksesta kiitos! Olin unohtanut että tiedänkin pari mulle sopivaa. Eli jos kuuluu osuuskuntaan niin tulot kierrätetään osuuskunnan kautta, mitä maksuja silloin maksetaan?

Vierailija
7/9 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa starttirahaa enää myöhemmin firmaasi, jos toiminimi on jo valmiina.

Vierailija
8/9 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudu toiminimeä perustaessasi myös siihen että joudut maksamaa ennakkoveroja, sinun on arvioitava etukäteen yrityksen tulos ja maksettava sen mukaan veroja. Joudut Samoin yrittäjäeläkkeen joudut maksaan jos tienaat rajojen yli. Eli kyllä se toiminimikin on ihan yritys.

Vierailija
9/9 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 14:03"]Osuuskunta- muistutuksesta kiitos! Olin unohtanut että tiedänkin pari mulle sopivaa. Eli jos kuuluu osuuskuntaan niin tulot kierrätetään osuuskunnan kautta, mitä maksuja silloin maksetaan?
[/quote] Siis 2. kirjoitti tämän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi