Toimitus kysyy - Syrjitäänkö vauvojen vanhempia Suomessa? Ota kantaa!
Hei!
Teen juttua Meidän Perheen nettisivuille siitä, syrjitäänkö vauvojen ja pikkulasten vanhempia. Muistatko esimerkiksi nämä kuohuttavat tapaukset:
http://www.keski-uusimaa.fi/artikkeli/222742-lasta-imettanyt-aiti-kaskettiin-vessaan-keravalla
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288733524522.html?pos=ok-nln
Oletko sinä kokenut vastaavaa liikkuessasi vauvasi kanssa julkisilla paikoilla? Kerro, millaista suhtautumista ja millaisissa tilanteissa olet kohdannut? Ymmärtävätkö kanssaihmiset sen, että lapset ovat lapsia? Tsempataanko vai lytätäänkö Suomessa pienten lasten vanhempia? Olisiko tässä asennemuutoksen paikka?
Kommentoi tähän keskusteluun!
Sanna / toimittaja / Vauva ja Meidän Perhe
Kommentit (76)
Joskus tuntuu, että vauvaikäisten vanhemmat ovat etuoikeutettuja ja jopa häiriköitä. Ihan kuin kaikki käytöstavat hukkuisivat kun hankkii lapsen/lapsia.
Lapset leikkivät vaaterekkien alla piilosta, äiti ei reagoi mitenkään, vaikka vaatteita putoilee lattialle. Sotku jää kaupan siivottavaksi.
Kuka aikuinen tai nuori saisi toimia noin ilman rangaistusta??
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 14:07"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 13:59"]
eikö teille mene jakeluun, että kaikki eivät pidä lapsista, ja teille on ne omat paikkanne missä voitte lasten kanssa käydä.
[/quote]
Tämä voi tulla sulle vähän yllätyksenä, mutta muiden ihmisten elämä ja liikkumiset ei ole sinun tykkäämisestäsi kiinni. Jos kahvilan, ravintolan tai muun yhteisen tilan omistajalle on ok, että siellä on myös lapsia, niin sinä et voi tehdä sille asialle yhtään mitään.
[/quote]
Ja sinä katsot olevasi oikeutettu terrorisoimaan kymmeniä muita asiakkaita?
Kun syötät lapsellesi pilttiä ja juot sen parin euron kahvisi?
Muut saa kärsiä, koska sinä olet itsekäs?
Kotiäidit taantuvat lastensa tasolle tai ovan niin uupuneita, etteivät enää ymmärrä mitään ympäröivästä maailmasta.
Kirpputorilla käytäviä kävellä lompsutellaan rinnakkain (niin ettei ohi mahdu), käkätetään ja kaikki vaateniput pengotaan ylösalaisin. Lapset huutavat vaunuissa... tosi rasittavaa.
Mitäs jos joku aikuinen alkaisi huutamaan kaupassa? Kuinkahan kauan saisi kävellä ympäriinsä kaupassa ennen kuin "pii paa" tulisi hakemaan?
En ole ainakaan itse kokenut syrjintää tai ehkä en vain ole huomannut. Vauvojen kanssa ollaan käyty monissa paikoissa, matkusteltu, syöty ravintoloissa ja käyty kahvilla. Ei ole käynyt mielessäkään jättää tekemättä mitään näistä asioista enkä ole koskaan saanut paheksuntaa tai syrjintää osakseni. Voin sanoa, että meidän lapset osaa käyttäytyä ravintolassa ym. paikoissa, kun ovat siihen pienestä pitäen kasvaneet.
Lähinnä mua ihmetyttää näiden vihamielisten kommenttien kirjoittajat. Ei niinkään esim. se, että jossain ravintolassa on joku sopukka mihin ei mennä vauvojen kanssa, vaan se, että jotkut on jotenkin täynnä vihaa puolustuskyvytöntä ihmisryhmää kohtaan.
Tästä on tulossa sairas yhteiskunta, jossa jokaisella on vain oikeuksia, mutta ei velvollisuuksia tai kykyä sietää julkisillakaan paikoilla muita ihmisiä. Espanjassa käydessä olin ihan ihmeissäni, kun vauva alkoi itkemään, niin heti vieressä olevat kanssamatkustajat koittivat auttaa vauvan viihdyttämisessä/rauhoittamisessa. Suomessa vain mulkoiltaisiin pahasti ja jos joku jotain sanoisi, niin korkeintaan jotain loukkaavaa vanhemmalle.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 13:25"]Oikeastaan suhtautuminen on päinvastaista eli mammat valtaa tilan kuin tilan omalle ohjelmalleen. Rippikirkossa kakaroiden täytyy saada juoksennella ja huutaa, koska ne on lapsia. Kaupassa ipanat saa klähmiä irtokarkkeja ja heitellä niitä ympäriinsä: lasten täytyy saada kokeilla! Ravintolassa vallataan joku tietty paikka eikä ymmärretä, että hyökkäysvaunuilla tukitaan kulkureitit eikä pikkuvauva baaritiskin liepeillä ole kiva näky, vaikka äiti miten muuta vakuuttaa.
Toisaalta samaan aikaan kaikkien tulee antaa perheille tilaa. Kassajonossa pitää saada etuilla, parhaat parkkipaikat pitää jättää lapsiperheille, rapun eteen pitää jättää tilaa vauvaperheen autolle jne.
[/quote]Pakko kommentoida, koska en ole koskaan nähnyt lapsen koskevan ja heittelevän irtokarkkeja kaupassa, sen sijaan olen nähnyt pari kertaa aikuisten miesten maistelevan karkkeja ostamatta ja luonnollisesti käsillä (ei kauhoilla) ottaen, täytyyhän miesten saada maistella! Ja kassajonossa minua on etuilleet ainoastaan vanhat mummot, kun mulla on vaan tää korillinen ja sulla kärryllinen tai kahvihammasta kolottaa on pakko päästä ohi. Täytyyhän mummon kaffelle päästä! Sitten ne perhepaikat, hyvä että on leveemmät ruudut niin Pirkko-Mikael ei kolhi mun autoa.
En ole kokenut mitään syrintää. Itsekin paheksuisin rinta paljaana imettävää äiti julkisilla paikoilla. Lapsivapaat hotellit, lennot ja ravintolat ovat minusta hyvää asiakaspalvelua eivät mitään syrjintää. Tuo on hyvä idea etenkin suomessa missä lapset ovat aina suuna päänä riekkumassa ilman mitään käytöstapoja. Jos kohtaisin paheksuntaa niin katsoisin ensin peiliin sillä yleensä se vika löytyy sieltä ei muiden suvaitsemattomuudesta.
Mä ihmettelen suuresti sitä, miten jotkut vaativat lapsivapaita ravintoloita ja lomalentoja jne. Kukaan ei ikinä kehtaisi sanoa ääneen, että jonkun muun ikäiset ihmiset kuin lapset ovat ikänsä puolesta häiriöksi. Kehtaisiko matkabloggaaja kirjoittaa blogiinsa, että olisipa kiva kun olisi vanhusvapaita lentoja, kun ne ikäihmiset pitävät niin ärsyttävää ääntä? Ei, kukaan ei kehtaisi.
Tässä mielessä koen, että Suomessa on lapsivihamielistä asennetta: lapsista puhutaan kuin he eivät olisi saman arvostuksen ja kuinnioituksen ja hyvine tapojen arvoisia ihmisiä kuin muun ikäiset ihmiset.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 14:21"]
Mä ihmettelen suuresti sitä, miten jotkut vaativat lapsivapaita ravintoloita ja lomalentoja jne. Kukaan ei ikinä kehtaisi sanoa ääneen, että jonkun muun ikäiset ihmiset kuin lapset ovat ikänsä puolesta häiriöksi. Kehtaisiko matkabloggaaja kirjoittaa blogiinsa, että olisipa kiva kun olisi vanhusvapaita lentoja, kun ne ikäihmiset pitävät niin ärsyttävää ääntä? Ei, kukaan ei kehtaisi.
Tässä mielessä koen, että Suomessa on lapsivihamielistä asennetta: lapsista puhutaan kuin he eivät olisi saman arvostuksen ja kuinnioituksen ja hyvine tapojen arvoisia ihmisiä kuin muun ikäiset ihmiset.
[/quote]
Älä vedä lapsivihakorttia esiin. Kukaan ei vihaa lapsia, vaan epäonnistuneita vanhempia. joiden ei olisi pitänyt koskaan edes lisääntyä.
Suomessa ei syrjitä vauvaperheitä eikä lapsiperheitä, vaan Suomeen on kasvanut toisia huomioimaton ja sensaatiohakuinen sukupolvi.
Käskettiin vessaan imettämään - valitetaan iltapäivälehteen.
Törkeä ohitus maantiellä - valitetaan iltapäivälehteen.
Ruuassa oli kärpänen - valitetaan iltapäivälehteen.
Kyllä minä niin taas mieleni pahoitin, kun asiat ei menneetkään minun mieleni mukaan...
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 13:59"][quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 13:57"]
Monet suomalaiset ihmiset tuntuvat kyllä inhoavan kaikkia.
Täällä palstalla monesti huudellaan, että lapsi täytyy kasvattaa hyvin, että käyttäytyvät julkisilla paikoilla sitten hyvin. Hieno ajatus, mutta lapsi on kuitenkin lapsi. Näiden ihmisten mielestä aina kun lapsi kiukuttelee, on se tulos huonosta vanhemmuudesta.
Osa näistä neropateista ottaa omaksi oikeudekseen jaella ilkeitä kommentteja äideille julkisillapaikoilla. Näitä tarinoita olen kuullut jo nykyään mummona olevilta jotka vieläkin muistavat jonkun episodin jossa heitä on solvattu huonoiksi vanhemmiksi. Tilanne on useimmiten ollut juuri sellainen, että äiti parka on ollut suurten taakkojen rasittamana ja tosiaan tehnyt parhaansa.
En tiedä uskovatko nuo ihmiset oikeasti sanomisiinsa vai onko taustalla vain se yleinen ynseys ja tilanne on otollinen purkaa omaa angstiaan. Väsynyt ja surkean näköinen äiti rassukka voi olla ilkeille ihmisille vain helppo kohde kun muiden kimppuun ei uskalla käydä.
[/quote]
olet niitä äitejä, jotka närkästyi vauvakiellosta ravintolassa?
eikö teille mene jakeluun, että kaikki eivät pidä lapsista, ja teille on ne omat paikkanne missä voitte lasten kanssa käydä.
ei ole mikään pakko ihailla ja sietää juuri sinun kakaroitasi, maapallo on jo ylikansoitettu!
[/quote]Kyllä, maailma on jo ylikansoitettu ja sinäkin täällä vaan porskutat edelleen, voi voi.
No voi ny Jessus sentään! Tuet lapsiperheille ovat sitä luokkaa, että eipä pitäis olla valittamista yhdelläkään mammalla.
Luin aika monta viestiä ja tämä ketjuhan on ihan päinvastainen kuin yleensä. Muut ketjut samasta aiheesta ovat täynnään viestejä lapsivihamielisyydestä. Johtuuko tämä nyt siitä, kun oikein toimittaja kysyy?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 14:15"][quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 14:07"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 13:59"]
eikö teille mene jakeluun, että kaikki eivät pidä lapsista, ja teille on ne omat paikkanne missä voitte lasten kanssa käydä.
[/quote]
Tämä voi tulla sulle vähän yllätyksenä, mutta muiden ihmisten elämä ja liikkumiset ei ole sinun tykkäämisestäsi kiinni. Jos kahvilan, ravintolan tai muun yhteisen tilan omistajalle on ok, että siellä on myös lapsia, niin sinä et voi tehdä sille asialle yhtään mitään.
[/quote]
Ja sinä katsot olevasi oikeutettu terrorisoimaan kymmeniä muita asiakkaita?
Kun syötät lapsellesi pilttiä ja juot sen parin euron kahvisi?
Muut saa kärsiä, koska sinä olet itsekäs?
[/quote]Minä ainakin terrorisoin muita asiakkaita juuri niin, että syötän lapselle pilttiä ja juon itse kahvia. Lapsi saattaa sanoa välillä taa taa ja toisinaan paa paa. Availee suutaan kun saa ruokaa ja juo nokkamukista vettä. Ihan hirveää terrorisointia varmasti ja häiriöksi kaikille, mutta koita kestää Sirpa-Jasmiina, voimia.
Juuri toisin päin: monet vanhemmat yrittävät oikeuttaa kaiken sillä, että heillä on jälkikasvua ja useat hakevat jopa negatiivista huomiota tekemällä jotain, joka ärsyttää tai ällöttää kanssaihmisiä. Vanhemmat eivät ymmärrä (tai oikeastaan he eivät halua ymmärtää tai heitä ei kiinnosta) missä se raja menee. Esimerkiksi imetys kauppakeskuksessa on ihan ok, mutta ravintolan pöydässä ei enää ole hyväksyttävää vetäistä tissiä esiin, kun toiset yrittävät nauttia ruoasta ja vieläpä maksavat ravintolakokemuksesta, vaan imetys on tehtävä joko erittäin hienovaraisesti huivin alla tai jos se tissi on välttämätöntä vetää näkyville, niin sitten sopii mennä imettämään johonkin muualle. Vaipan vaihtaminen ravintolan ruokailualueella taas ei ole hyväksyttävää, vaikka ravintolan wc-tiloissa ei olisikaan hoitopöytää. Vaipan vaihtamista siellä, missä toiset syövät ei oikeuta mikään.
Tämä uutinen on kyllä kaiken huippu: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288733524522.html Asiakas syytti lounasravintola Factorya lapsisyrinnästä, sillä heidän ravintolansa tiettyyn osaan ei saa mennä lasten kanssa. Kyseinen osa ravintolasta on erillinen lounge, joka on tarkoitettu esimerkiksi rauhallisia kokouslounaita varten. Myös kovaääninen kännykään puhuminen on loungessa kielletty. Ravintolan muihin osiin lapset ovat tervetulleita, joten minkä ihmeen takia tämä asiakas loukkaantui siitä, ettei hiljaiseksi tarkoitettuun tilaan saa viedä lasta, varsinkin kun muualla ravintolassa lasten kanssa ei ole mitään ongelmaa? Luulisi, että se vanhemmallekin on mukavempaa, että voi mennä lapsen kanssa tilaan, jossa on lupa pitää vähän ääntäkin ja ne äänistä (ja lapsista) häiriintyvät voivat olla siellä omassa tilassaan. Vai onko se lapsen metelöinnästä ärsyyntyneen kanssa ihmisen mulkoilu ja turhautuneet katseet sitten niin tyydyttäviä, että ihan sen takia pitäisi päästä syömään juuri niiden ei-niin-paljon lapsista pitävien viereen?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 14:06"][quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 13:58"]
Itse asiassa minua kyllä kiinnostaa. :) Minua kiinnostavat ihmiset noin ylipäänsä. Et sinäkään olisi minun silmissäni mikään näkymätön, epäkiinnostava esine, ihan iästäsi riippumatta, vaan huomioisin sinutkin.
[/quote]
Sinä olet todella pienessä vähemmistössä suomalaisia.
[/quote]Täällä sitten toinen vähemmistöön kuuluva. Peace.
Minua kiinnostaisi, kuinka toimitus on keksinytkin käyttää termiä syrjintä tällaisten esimerkkitapausten kohdalla. Kumpikaan ei täytä syrjinnän määritelmää millään mittarilla.
Tapauksessa 1 kyse oli todellakin yksittäistapauksesta, jota ko. kaupan johtaja pahoitteli ja jota ei olla aikeissa ottaa tavaksi. Kukaan meistä ei aina tule kohdelluksi reilusti, mutta jos anteeksipyynnön saa, ei pitäisi olla syytä alkaa jäädä asiaa kaivelemaankaan enää. Syrjintää ei tällaiset yksittäistapaukset tietenkään ole, sen luulisi toimittajankin tietävän.
Tapauksessa 2 on kyse ravintolasta, joka on päättänyt rajata kolmanneksen asiakastiloistaan aikuiseen ruokailuun. Tämä rajaus on tehty asiakkaiden toiveita kuunnellen. Syrjintää ei tässäkään ole. Ei olisi, vaikka koko ravintolaan olisi pääsy lapsilta kielletty, mutta varsinkaan silloin, kun lapset ovat tervetulleita suurimpaan osaan ravintolan asiakastiloista, ei kyse ole syrjinnästä. Nyt kyseinen ravintola on vain päättänyt lapsiperheiden ohella huomioida niitäkin asiakkaita, jotka eivät välitä ruokailla lasten aiheuttaman melun ja häslingin keskellä.
Vertailun vuoksi, suurin osa ruokaravintoloista Suomessa on lienee vauvoillekin sallittuja. Koska toimittaja ajatteli kysyä, syrjitäänkö näissä niitä asiakkaita, jotka eivät halua kuunnella vauvan itkua tai taaperon kiljahduksia kesken ruokailun? Tuskin moinen kysymys tuli toimittajalle pieneen mieleenkään. Miksi sitten syrjinnäksi kutsutaan sitä, että yksi kolmannes yhden ravintolan tiloista onkin sellaista, johon lapsia ei toivota?
Olen kahden, nyt jo aikuisen lapsen äiti. Julki-imetystä en paheksu, enkä sitä, että ihan joka paikkaan ei lapsiakaan toivota. Ei ne lapset siitä rikki mene, että eivät kaikkea saa tehdä ja joka paikkaan pääse. Vanhemmuuteen kuuluu niin paljon sitä, että joutuu kieltämään lapsiltaan jotain, aina tietyistä telkkariohjelmista teini-ikäisen yöjuoksuihin saakka. Siinä meressä ei liene kenellekään ylitsepääsemättömän hankalaa selittää lapselleen ravintolassa, että tuo osa ei ole lasten paikka, joten jäädään me tähän ruokailemaan.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 14:14"]
Joskus tuntuu, että vauvaikäisten vanhemmat ovat etuoikeutettuja ja jopa häiriköitä. Ihan kuin kaikki käytöstavat hukkuisivat kun hankkii lapsen/lapsia.
Lapset leikkivät vaaterekkien alla piilosta, äiti ei reagoi mitenkään, vaikka vaatteita putoilee lattialle. Sotku jää kaupan siivottavaksi.
Kuka aikuinen tai nuori saisi toimia noin ilman rangaistusta??
[/quote]
Osa ihmisistä on sellaisia, että jos kaupassa pudottavat vaatteita tangolta antavat olla. Tämä on tietty ihmisityyppi joka ei välitä sotkusta mitä aiheuttavat muiden siivottavaksi ja tämä ihmistyyppi myös lisääntyy.
Eli jos näet jonkun toimivat noin se ei tarkoita, että toinen äiti antaa lapsensa sotkea kaupassa hyllyissä.
Näin tässä juuri eräässä pusitossa kuinka aikuinen nainen nakkasi eväät syötyään roskat ympäristöön. Lapsia ei näkynyt missään vaan ihan siisti täti ihminen oli kyseessä.
Osa nuorista ei sotke ja osa sotkee.
Itse kyllä komennan lastani jos alkaa kaupassa pujottelemaan vaaterekkien alta.
En ole suoranaisesti kokenut syrjintänä esim. jos joku yksittäinen ravintola päättää olla niin sanotusti lapsivapaa. Mutta valitettavasti olen törmännyt aivan sairaisiin kommentteihin ja mesoamiseen imetykseen tai raskaana olevan fyysiseen koskemattomuuteen liittyen. Yleensä hulluimmat on olleet näitä omaan lapsettomuuteensa katkeroituneita naisia. Toisaalta mikäli enemmistö ei kykene traumatisoitumatta suhtautumaan julki-imettämiseen tai olla yksinkertaisesti tuijottamatta niin voisihan noita perhehuoneita rakentaa isoimpiin kauppakeskittymiin.
Itselläni on tuttavanainen, erittäin katkera 45-vuotias vanhapiika, joka ei ole hyväksynyt lapsettomuuttaan. Hänen suhtautuminen lapsiin, äiteihin, raskauteen ja kaikkeen niihin liittyvään on juuri niin outoa, mitä anonyymit aggressiiviset kirjoitukset netissä usein ovat. Kumma kyllä vastaavasti vapaaehtoislapseton 40-vuotias nainen ei häiriinny imetyksestä tms. Hän suhtautuu normaalisti lapsiin liittyviin asioihin, vaikka ne eivät hänen elämänsä keskiössä olekaan. Ei suurella kiinnostuksella, mutta ei vihamielisestikään. Jännä kyllä, etten yhtään miestä tiedä, joka suhtautuisi lapsiin negatiivisesti eikä tiedä mieskään. Miehet osaavat suhtautua neutraalimmin, jos aihepiiri ei heitä kiinnosta. Naisilla on kokemukseni mukaan enemmän niin kutsuttua lapsivihaa.
Toisaalta ehkä näillä lapsiin vihamielisesti suhtautuvilla naisilla on aiheen tiimoilta jotain epätasapainoa ja henkisiä vammoja taustalla. Harva tasapainoinen lapsiin välinpitämättömästi suhtautuva ihminen hakeutuu päivittäin esim. vauvalehden sivuille jankkaamaan vihastaan lapsia kohtaan. Tulee mieleen mielenterveysongelmaiset tms. Heitä tavallaan säälii.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 14:07"]
Jos kahvilan, ravintolan tai muun yhteisen tilan omistajalle on ok, että siellä on myös lapsia, niin sinä et voi tehdä sille asialle yhtään mitään.
[/quote]
Se on totta. Monet suomalaiset onneksi kuitenkin asuvat niin isoissa kaupungeissa/kunnissa, etteivät ole yhden kahvilan, ravintolan tai muun yhteisen tilan vankina, vaan voivat boikotoida tiettyjä paikkoja ja valita itselleen ja rahoilleen muut mieluisammat paikat. :)