Toimitus kysyy - Syrjitäänkö vauvojen vanhempia Suomessa? Ota kantaa!
Hei!
Teen juttua Meidän Perheen nettisivuille siitä, syrjitäänkö vauvojen ja pikkulasten vanhempia. Muistatko esimerkiksi nämä kuohuttavat tapaukset:
http://www.keski-uusimaa.fi/artikkeli/222742-lasta-imettanyt-aiti-kaskettiin-vessaan-keravalla
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288733524522.html?pos=ok-nln
Oletko sinä kokenut vastaavaa liikkuessasi vauvasi kanssa julkisilla paikoilla? Kerro, millaista suhtautumista ja millaisissa tilanteissa olet kohdannut? Ymmärtävätkö kanssaihmiset sen, että lapset ovat lapsia? Tsempataanko vai lytätäänkö Suomessa pienten lasten vanhempia? Olisiko tässä asennemuutoksen paikka?
Kommentoi tähän keskusteluun!
Sanna / toimittaja / Vauva ja Meidän Perhe
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 14:38"]
Ei ne lapset siitä rikki mene, että eivät kaikkea saa tehdä ja joka paikkaan pääse. Vanhemmuuteen kuuluu niin paljon sitä, että joutuu kieltämään lapsiltaan jotain, aina tietyistä telkkariohjelmista teini-ikäisen yöjuoksuihin saakka. Siinä meressä ei liene kenellekään ylitsepääsemättömän hankalaa selittää lapselleen ravintolassa, että tuo osa ei ole lasten paikka, joten jäädään me tähän ruokailemaan.
[/quote]
Sinä olet harvinaisen järkevä vanhempi, sinunlaisiasi tarvittaisiin tässä maassa paljon enemmän!
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 14:45"]
Kylläpä taas yleistetään. Niinhän se menee että KAIKKI lapset ovat kauhukakaroita ja niiden hirviöiden vanhemmat itsekkäitä paskiaisia. Joo, voidaan jäädä lapsen kanssa kotiin ja käydä miehen kanssa vuorotellen kaupassa, mutta mitä sitten tapahtuu kun Janica 18 wee menee ensimmäisen kerran markettiin, kun mamma on pitänyt lapsen kotona, ettei kukaan vain pahoita mieltänsä? Pienestä pitäen pitää oppia ja opetella käytöstavat, siihen opetteluun kuuluu myös ne muutamat uhmat keskellä kaupan käytäviä!
[/quote]
Kai Janica sentään on koulussa käynyt? Vai onko iskä ja äiskä pitänyt likkaparan ihan oikeasti tynnyrissä kasvaneena?
Uhmat kaupan käytävällä ymmärrän, mutta sitä en, jos äiti (tai isä) ei puutu tilanteeseen, vaan antaa lapsen huutaa mitenkään asiaan reagoimatta. Siinä tapauksessa pidän sitä äitiä tynnyrissä kasvaneena.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 14:45"]
Kylläpä taas yleistetään. Niinhän se menee että KAIKKI lapset ovat kauhukakaroita ja niiden hirviöiden vanhemmat itsekkäitä paskiaisia. Joo, voidaan jäädä lapsen kanssa kotiin ja käydä miehen kanssa vuorotellen kaupassa, mutta mitä sitten tapahtuu kun Janica 18 wee menee ensimmäisen kerran markettiin, kun mamma on pitänyt lapsen kotona, ettei kukaan vain pahoita mieltänsä? Pienestä pitäen pitää oppia ja opetella käytöstavat, siihen opetteluun kuuluu myös ne muutamat uhmat keskellä kaupan käytäviä!
[/quote]
Ei uhma kaupan käytävällä kuulu mihinkään muiden kanssa elämisen opetteluun. Jos uhma iskee kaupassa, nii kakara kainaloon ja ulos. Opetus on siinä, että jos ei ole ihmisiksi niin ei ole ihmisten keskellä.
Kaikki lapset ei uhmaile kaupassa ja jos vähän seuraat perheitä, niin eniten uhmaa ne, joilla on välinpitämättömät vanhemmat. Miksi ihmeessä kaupassa pitää sietää sitä, että vanhemmista ei ole vanhemmiksi?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 14:58"]
Ei uhma kaupan käytävällä kuulu mihinkään muiden kanssa elämisen opetteluun. Jos uhma iskee kaupassa, nii kakara kainaloon ja ulos. Opetus on siinä, että jos ei ole ihmisiksi niin ei ole ihmisten keskellä.
Kaikki lapset ei uhmaile kaupassa ja jos vähän seuraat perheitä, niin eniten uhmaa ne, joilla on välinpitämättömät vanhemmat. Miksi ihmeessä kaupassa pitää sietää sitä, että vanhemmista ei ole vanhemmiksi?
[/quote]
Tämä riippuu ihan lapsesta. Joillekin lapsille vaan tehoaa parhaiten se, että siihen uhmaan ei reagoida mitenkään. Se, että lapsi saa uhmakohtauksen kautta sen mitä haluaa, eli että kaupasta lähdetään pois (kaikki lapset eivät saa kilareita siitä klassisesta karkkiosastosta) niin lapsi on silloin saanut haluamansa, ja oppinut tehokkaasti, että jos minä huudan, niin aikuiset tekevät mitä haluan koska niitä hävettää tämä minun huutamiseni. Ja että ensi kerralla huudan vielä lujempaa, koska vaikka sitä ripitystä sitten tulisikin kun kaupasta on lähdetty, niin tavoite on saavutettu.
Oma lapseni on huutanut vuoden 2012 tammi-maaliskuun kaikki kauppareissut lähikaupan lattialla äksänä maaten. Ei saanut tahtoaan periksi, eli kaupasta ei lähdetty ennen kuin kaikki ostokset oli tehty. Ajoitin kauppareissun siihen kohtaan että asiakkaita oli vähän. Tutun kauppiaan kanssa rupateltiin siinä samalla niitä näitä. Sen jälkeen meillä on ollut reipas pieni lapsi kauppareissuilla mukana. Jos olisin alkanut sinä hysteerisesti hyppäämään lapsen ja muiden mielen mukaan ja olettamaan mitä random ohikulkija kenties olisi ajatellut, mulla olisi lapsi joka pyörittäisi aikuisia julkisissa tilanteissa sillä uhmallaan ihan miten tahtoisi.
Naurettava ja typerä jutun aihe, kuvitteellista syrjintää, josta ei kannata enää enempää meteliä nostaa. Suomessa ei syrjitä vauvojen vanhempia, toimittajalla pitäisi olla enemmän järkeä ja tieto siitä mitä syrjintä tarkoittaa. Nuo esimerkit eivät ole syrjintää!
Kyllä, Suomessa syrjitään pienten lasten vanhempia järjestelmällisesti. Naisia syrjitään jo ennen lapsia roikottamalla heitä pätkätöissä, ja sen jälkeen on erittäin vaikea päästä enää uuteen työhön, kun lapset ovat ihan pieniä. Minä, ja varmasti monen moni muukin, on ollut mukana valitsemassa uusia työntekijöitä niin, että esikarsinta on tehty sen perusteella minkä ikäisiä lapsia hakijalla on. Kun hakemusta lukiessa ei näe silmissään muuta kuin korvatulehduskierteen, oksennustaudin, enterorokon ja lukuisat muut syyt miksi työntekijä on kohta poissa, niin ymmärtäähän sen. Mut oikein se ei ole.
Tästä syrjinnästä ei puhuta, se on tabu. Joten puhutaan nyt vaikka sitten siitä, että missä saa imettää ja missä ei, ettei jää energiaa puhua siitä mikä oikeasti on ongelma.
Hmm. Toimittajahan ei avauksessaan sinällään väittänyt mitään puolesta tai vastaan vaan kysyi palstaajien mielipiteitä ja kokemuksia. Ne puurot ja vellit...
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 14:03"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 13:59"]
Tuossa ekassakin linkissä syrjintä myönnettiin tapaturmaksi, toki valitettavaa, että niin tapahtui, mutta voiko puhua syrjinnästä, jos joku vartija ei vain ole tehtäviensä tasalla? Eikö syrjintää olisi se, että kielto olisi tosiaan voimassa, tosin vaikea nähdä miksi kauppaliike ei voisi päättää, että heillä saa imettää vain lastenhoitotiloissa (wc tarkoittanee sitä tuossa.) Mutta eiväthän he päätä, koska se veisi lapsiperheitä pois asiakkaista tai vaihtoehtoisesti vaatisi tekemään lisää tiloja imetystä varten.
"Keravan Prisman johtaja Jouko Niskasen mukaan Prisma ei ole aikeissa kieltää imettämistä.
Hänen mukaansa tapauksessa on kyse yksittäisen vartijan harkinnan pettämisestä."
[/quote]
Niin. Eihän se varmaan ihan niin mennyt, että iso, paha ja ilkeä vartija tuli häätämään naista vessaan, vaan kyseessä oli ihan inhimillnen, perseelleen mennyt vuorovaikutus. En mä vaan jaksa uskoa, että se vartija on käsi pippurikaasulla tullut murisemaan, että vessaan siitä perkele. Todennäköisesti hän on yrittänyt sanoa, että meillä on tuolla vessan puolella lastenhoitohuone jossa voi imettää. Ja äiti, hormonihuuruissaan, herkkänä (juuh, been there) on kokenut että tässä hyökättiin häntä vastaan, epäreilusti. Sellaista sattuu, ja tuskin kenellekään on ollut tarkoitus aiheuttaa pahaa mieltä. Tuskin tämä äitikään halusi tästä nyt mitään megaluokan juttua.
[/quote] eikö se ole mennyt niin, että kyseinen äiti on istunut portailla imettämässä. Vartija on mennyt pyytämään, että äiti siirtyisi, koska on muiden tiellä. Tästä sitten äiti on tulkinnut, että hänet on käsketty imettämään vessaan. Ei ole suostunut siirtymään keskeltä portaita pois ja vartija on lähtenyt pois ja äiti on jäänyt kykkimään muiden tielle
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 15:04"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 14:58"]
Ei uhma kaupan käytävällä kuulu mihinkään muiden kanssa elämisen opetteluun. Jos uhma iskee kaupassa, nii kakara kainaloon ja ulos. Opetus on siinä, että jos ei ole ihmisiksi niin ei ole ihmisten keskellä.
Kaikki lapset ei uhmaile kaupassa ja jos vähän seuraat perheitä, niin eniten uhmaa ne, joilla on välinpitämättömät vanhemmat. Miksi ihmeessä kaupassa pitää sietää sitä, että vanhemmista ei ole vanhemmiksi?
[/quote]
Tämä riippuu ihan lapsesta. Joillekin lapsille vaan tehoaa parhaiten se, että siihen uhmaan ei reagoida mitenkään. Se, että lapsi saa uhmakohtauksen kautta sen mitä haluaa, eli että kaupasta lähdetään pois (kaikki lapset eivät saa kilareita siitä klassisesta karkkiosastosta) niin lapsi on silloin saanut haluamansa, ja oppinut tehokkaasti, että jos minä huudan, niin aikuiset tekevät mitä haluan koska niitä hävettää tämä minun huutamiseni. Ja että ensi kerralla huudan vielä lujempaa, koska vaikka sitä ripitystä sitten tulisikin kun kaupasta on lähdetty, niin tavoite on saavutettu.
Oma lapseni on huutanut vuoden 2012 tammi-maaliskuun kaikki kauppareissut lähikaupan lattialla äksänä maaten. Ei saanut tahtoaan periksi, eli kaupasta ei lähdetty ennen kuin kaikki ostokset oli tehty. Ajoitin kauppareissun siihen kohtaan että asiakkaita oli vähän. Tutun kauppiaan kanssa rupateltiin siinä samalla niitä näitä. Sen jälkeen meillä on ollut reipas pieni lapsi kauppareissuilla mukana. Jos olisin alkanut sinä hysteerisesti hyppäämään lapsen ja muiden mielen mukaan ja olettamaan mitä random ohikulkija kenties olisi ajatellut, mulla olisi lapsi joka pyörittäisi aikuisia julkisissa tilanteissa sillä uhmallaan ihan miten tahtoisi.
[/quote] Meillä on erittäin haastava tyttö, kenellä oli tosi raju uhmaikä. Yhden kerran veti makuulle kaupassa ja alkoi rääkymään. Otin tytön kainaloon ja kannoin autoon ja ajettiin kotiin. Huudot loppui siihen.
Ehkä sinunkaan lapsesi ei olisi paria vuotta huutanut siellä kaupassa, jos heti eka kerralla olisit naperosi ottanut kainaloon ja poistunut hänen kanssaan.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:06"]
Meillä on erittäin haastava tyttö, kenellä oli tosi raju uhmaikä. Yhden kerran veti makuulle kaupassa ja alkoi rääkymään. Otin tytön kainaloon ja kannoin autoon ja ajettiin kotiin. Huudot loppui siihen.
[/quote]
Nämähän on mielipidekysymyksiä, mutta jos lapsellasi on ollut yksi ainoa julkinen uhmakohtaus, hän ei ole varsinaisesti "erittäin haastava lapsi jolla tosi raju uhmaikä" vaan ihan tavallinen nappula.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:06"][quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 15:04"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 14:58"]
Ei uhma kaupan käytävällä kuulu mihinkään muiden kanssa elämisen opetteluun. Jos uhma iskee kaupassa, nii kakara kainaloon ja ulos. Opetus on siinä, että jos ei ole ihmisiksi niin ei ole ihmisten keskellä.
Kaikki lapset ei uhmaile kaupassa ja jos vähän seuraat perheitä, niin eniten uhmaa ne, joilla on välinpitämättömät vanhemmat. Miksi ihmeessä kaupassa pitää sietää sitä, että vanhemmista ei ole vanhemmiksi?
[/quote]
Tämä riippuu ihan lapsesta. Joillekin lapsille vaan tehoaa parhaiten se, että siihen uhmaan ei reagoida mitenkään. Se, että lapsi saa uhmakohtauksen kautta sen mitä haluaa, eli että kaupasta lähdetään pois (kaikki lapset eivät saa kilareita siitä klassisesta karkkiosastosta) niin lapsi on silloin saanut haluamansa, ja oppinut tehokkaasti, että jos minä huudan, niin aikuiset tekevät mitä haluan koska niitä hävettää tämä minun huutamiseni. Ja että ensi kerralla huudan vielä lujempaa, koska vaikka sitä ripitystä sitten tulisikin kun kaupasta on lähdetty, niin tavoite on saavutettu.
Oma lapseni on huutanut vuoden 2012 tammi-maaliskuun kaikki kauppareissut lähikaupan lattialla äksänä maaten. Ei saanut tahtoaan periksi, eli kaupasta ei lähdetty ennen kuin kaikki ostokset oli tehty. Ajoitin kauppareissun siihen kohtaan että asiakkaita oli vähän. Tutun kauppiaan kanssa rupateltiin siinä samalla niitä näitä. Sen jälkeen meillä on ollut reipas pieni lapsi kauppareissuilla mukana. Jos olisin alkanut sinä hysteerisesti hyppäämään lapsen ja muiden mielen mukaan ja olettamaan mitä random ohikulkija kenties olisi ajatellut, mulla olisi lapsi joka pyörittäisi aikuisia julkisissa tilanteissa sillä uhmallaan ihan miten tahtoisi.
[/quote] Meillä on erittäin haastava tyttö, kenellä oli tosi raju uhmaikä. Yhden kerran veti makuulle kaupassa ja alkoi rääkymään. Otin tytön kainaloon ja kannoin autoon ja ajettiin kotiin. Huudot loppui siihen.
Ehkä sinunkaan lapsesi ei olisi paria vuotta huutanut siellä kaupassa, jos heti eka kerralla olisit naperosi ottanut kainaloon ja poistunut hänen kanssaan.
[/quote]Ai ai kun raskas uhmaikä :D
Ei todellakaan syrjitä, päin vastoin. Lapsettoman kustantavat verotuksen kautta lapsiperheiden elämää ja lapsien koulutuksen. On erittän mautonta alkaa imettämään julkisella paikalla, suorastaan moukkamaista. Ei kuulu varsinkaan ruokaravintolaan. Valitsemme mielellämme hotelleita ja muita palveluita jonne ei lapsia päästetä saadaksemme olla rauhassa. Pitkillä lennoilla vältän myös lapsiperheiden viereen istumista jos mahdollista. Ei lasten, vaan heidän kasvatukseensa kykenemättömien vanhempiensa vuoksi. Lapsille opetettava peruskäyttäytyminen, mutta elleivät vanhemmatkaan ole sivistyneitä niin milläs opettavat.
U[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 15:59"][quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 14:03"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 13:59"]
Tuossa ekassakin linkissä syrjintä myönnettiin tapaturmaksi, toki valitettavaa, että niin tapahtui, mutta voiko puhua syrjinnästä, jos joku vartija ei vain ole tehtäviensä tasalla? Eikö syrjintää olisi se, että kielto olisi tosiaan voimassa, tosin vaikea nähdä miksi kauppaliike ei voisi päättää, että heillä saa imettää vain lastenhoitotiloissa (wc tarkoittanee sitä tuossa.) Mutta eiväthän he päätä, koska se veisi lapsiperheitä pois asiakkaista tai vaihtoehtoisesti vaatisi tekemään lisää tiloja imetystä varten.
"Keravan Prisman johtaja Jouko Niskasen mukaan Prisma ei ole aikeissa kieltää imettämistä.
Hänen mukaansa tapauksessa on kyse yksittäisen vartijan harkinnan pettämisestä."
[/quote]
Niin. Eihän se varmaan ihan niin mennyt, että iso, paha ja ilkeä vartija tuli häätämään naista vessaan, vaan kyseessä oli ihan inhimillnen, perseelleen mennyt vuorovaikutus. En mä vaan jaksa uskoa, että se vartija on käsi pippurikaasulla tullut murisemaan, että vessaan siitä perkele. Todennäköisesti hän on yrittänyt sanoa, että meillä on tuolla vessan puolella lastenhoitohuone jossa voi imettää. Ja äiti, hormonihuuruissaan, herkkänä (juuh, been there) on kokenut että tässä hyökättiin häntä vastaan, epäreilusti. Sellaista sattuu, ja tuskin kenellekään on ollut tarkoitus aiheuttaa pahaa mieltä. Tuskin tämä äitikään halusi tästä nyt mitään megaluokan juttua.
[/quote] eikö se ole mennyt niin, että kyseinen äiti on istunut portailla imettämässä. Vartija on mennyt pyytämään, että äiti siirtyisi, koska on muiden tiellä. Tästä sitten äiti on tulkinnut, että hänet on käsketty imettämään vessaan. Ei ole suostunut siirtymään keskeltä portaita pois ja vartija on lähtenyt pois ja äiti on jäänyt kykkimään muiden tielle
[/quote]
No ei se nyt ihan niin mennyt, vaan vartija puhui nimenomaan imetyksestä ettei muut näe, ei portailla olemisesta.
Ei erityisemmin syrjitä, mutta kyllä joskus ihmisten ymmärtämättömyys ja itsekkyys ärsyttävät. Esim. ettei anneta istumapaikkaa ruuhkabussissa tai metrossa, kun kulkee rattaissa olevan taaperon kanssa mukanaan 3-vuotias ja itse on raskaana. Ainakin pienelle lapselle pitäisi aikuisten ihmisten ymmärtää se istumapaikka antaa.
Ei todellakaan syrjitä, päinvastoin. On tarjouduttu avaamaan ovia ja auttamaan rattaiden kanssa portaissa, annettu kassajonossa paikkaa yms, vain siksi että on ollut vauva mukana. Tuntemattomat pysähtyivät juttelemaan ja ihastelemaan vauvaa, oli joskus jopa vaivaannuttavaa. Ehkä asun sitten hyvällä alueella tai omassa asenteessa oli sitä jotain. Kun ei käynyt mielessäkään mennä kaikkiin paikkoihin vauvan kanssa, joista itse lapsettomana ajattelin ettei lapset "sovi". Tälläisiä ovat esimerkiksi kesäterassit joissa olut virtaa, tietyt ravintolat. Ajattelen edelleen niin, vaikka lapsia onkin..
Kylläpä taas yleistetään. Niinhän se menee että KAIKKI lapset ovat kauhukakaroita ja niiden hirviöiden vanhemmat itsekkäitä paskiaisia. Joo, voidaan jäädä lapsen kanssa kotiin ja käydä miehen kanssa vuorotellen kaupassa, mutta mitä sitten tapahtuu kun Janica 18 wee menee ensimmäisen kerran markettiin, kun mamma on pitänyt lapsen kotona, ettei kukaan vain pahoita mieltänsä? Pienestä pitäen pitää oppia ja opetella käytöstavat, siihen opetteluun kuuluu myös ne muutamat uhmat keskellä kaupan käytäviä!