Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimitus kysyy - Syrjitäänkö vauvojen vanhempia Suomessa? Ota kantaa!

08.09.2014 |

Hei!

Teen juttua Meidän Perheen nettisivuille siitä, syrjitäänkö vauvojen ja pikkulasten vanhempia. Muistatko esimerkiksi nämä kuohuttavat tapaukset:

http://www.keski-uusimaa.fi/artikkeli/222742-lasta-imettanyt-aiti-kaskettiin-vessaan-keravalla

 

 http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288733524522.html?pos=ok-nln

Oletko sinä kokenut vastaavaa liikkuessasi vauvasi kanssa julkisilla paikoilla? Kerro, millaista suhtautumista ja millaisissa tilanteissa olet kohdannut? Ymmärtävätkö kanssaihmiset sen, että lapset ovat lapsia? Tsempataanko vai lytätäänkö Suomessa pienten lasten vanhempia? Olisiko tässä asennemuutoksen paikka?

Kommentoi tähän keskusteluun!

Sanna / toimittaja / Vauva ja Meidän Perhe

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 13:25"]

Oikeastaan suhtautuminen on päinvastaista eli mammat valtaa tilan kuin tilan omalle ohjelmalleen. Rippikirkossa kakaroiden täytyy saada juoksennella ja huutaa, koska ne on lapsia. Kaupassa ipanat saa klähmiä irtokarkkeja ja heitellä niitä ympäriinsä: lasten täytyy saada kokeilla! Ravintolassa vallataan joku tietty paikka eikä ymmärretä, että hyökkäysvaunuilla tukitaan kulkureitit eikä pikkuvauva baaritiskin liepeillä ole kiva näky, vaikka äiti miten muuta vakuuttaa.

Toisaalta samaan aikaan kaikkien tulee antaa perheille tilaa. Kassajonossa pitää saada etuilla, parhaat parkkipaikat pitää jättää lapsiperheille, rapun eteen pitää jättää tilaa vauvaperheen autolle jne.

[/quote]

 

Olen kanssasi samaa mieltä muuten, mutta tuohon parkkipaikkaan voisin lisätä sen verran, että vauva/lapsiperheenä ajattelen niin, että on hyvä asia, kun on leveämpiä parkkipaikkoja niin helpottaa vauvan/lapsen ottamista ja laittamista autoon. Tosin en kaipaa niitä heti kaupan ovien läheisyyteen, minun puolesta voi olla kauempanakin saan kyllä ostoskärryillä vietyä kauemmaksikin ostokset, että vauvan/lapset.

 

 

Vierailija
22/76 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin, lapsiperheet saavat kaiken jo tarjottimella, sekä vaativat aina vain lisää etuuksia ja etuoikeuksia itselleen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo imetys on ikuisuusaihe josta on miljoonittain keskusteluja. Ei jaksa sitä TAAS.

Muuten en kyllä ole kokenut mitään epäkohteliasta käytöstä vauvaan tai lapsiin liittyen.

Vierailija
24/76 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 13:25"]

Oikeastaan suhtautuminen on päinvastaista eli mammat valtaa tilan kuin tilan omalle ohjelmalleen. Rippikirkossa kakaroiden täytyy saada juoksennella ja huutaa, koska ne on lapsia. Kaupassa ipanat saa klähmiä irtokarkkeja ja heitellä niitä ympäriinsä: lasten täytyy saada kokeilla! Ravintolassa vallataan joku tietty paikka eikä ymmärretä, että hyökkäysvaunuilla tukitaan kulkureitit eikä pikkuvauva baaritiskin liepeillä ole kiva näky, vaikka äiti miten muuta vakuuttaa.

Toisaalta samaan aikaan kaikkien tulee antaa perheille tilaa. Kassajonossa pitää saada etuilla, parhaat parkkipaikat pitää jättää lapsiperheille, rapun eteen pitää jättää tilaa vauvaperheen autolle jne.

[/quote]

Näistä luettelon asioista olen todistanut sitä, että lapset työntävät kätensä irtokarkkilaatikoihin. Sanoin ystävällisesti, että noin ei tehdä. Ongelma ratkaistu ilman mitään draamaa. Kassajonossa etuilua en ole nähnyt koskaan. Ja miten niin parhaat paikat pitää varat lapsiperheille? Jos megamarket laittaa lapsiperheille ne tietyt ruudut, se on ihan kaikkien etu. On paljon turvallisempaa ja parempaa kaikille, että lapsien ei tarvitse oikaista ison parkkialueen läpi, niin että kun autoa peruuttaa siinä puskurin kohdalla onkin joku taapero ihmettelemässä. 

Ja rapun eteen pitää ainaki täälläpäin jättää aina tilaa. Ei siihen saa parkkeerata pysyvästi kukaan, koska samalla tulee tukkineeksi pelastustien. 

Oisko kuitenkin näin, että nämä äidit, joiden tökeröä käytöstä olet ollut todistamassa, eivät vaan ole ajatelleet? Ja jos asia on sinulle niin isoa että se jää vaivaamaan, juttelisit siitä ihan ystävällisesti?

Vierailija
25/76 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse kokenut. Toisaalta pinnan alla tuntuu olevan paljon vihaa kaikenlaisia ihmisryhmiä kohtaan, jotka joko tarvitsevat apua tai ovat niin julkeita, että pärjäävät. Se negatiivisuus, mikä tässä ketjussa on jo noussut esille hyökkäävine ja närkästyneine vastauksineen, tulee siellä täällä esille "rivien välissä": Suomalainen harvoin avaa suutaan, mutta olettaa ja kärsii, haukkuu selän takana. Nyt kun täällä voi anonyymisti "tuulettaa", ihmiset tekevät sen.

Vierailija
26/76 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 13:48"]

En ole itse kokenut. Toisaalta pinnan alla tuntuu olevan paljon vihaa kaikenlaisia ihmisryhmiä kohtaan, jotka joko tarvitsevat apua tai ovat niin julkeita, että pärjäävät. Se negatiivisuus, mikä tässä ketjussa on jo noussut esille hyökkäävine ja närkästyneine vastauksineen, tulee siellä täällä esille "rivien välissä": Suomalainen harvoin avaa suutaan, mutta olettaa ja kärsii, haukkuu selän takana. Nyt kun täällä voi anonyymisti "tuulettaa", ihmiset tekevät sen.

[/quote]

 

Kuinka sitten palstalla laajalti esiintyvä miesviha? Se on mammoille sallittua ja ok ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/76 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kokenut mitään syrjintää, vaikka olen matkustanut vauvan kanssa lentokoneessa ja imettänyt julkisilla alueilla. Minusta muiden eriävät mielipiteet asiasta eivät ole syrjintää, mulkoilut tai edes asiallisesti tulevat sanomiset. 

Vierailija
28/76 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 13:51"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 13:48"]

En ole itse kokenut. Toisaalta pinnan alla tuntuu olevan paljon vihaa kaikenlaisia ihmisryhmiä kohtaan, jotka joko tarvitsevat apua tai ovat niin julkeita, että pärjäävät. Se negatiivisuus, mikä tässä ketjussa on jo noussut esille hyökkäävine ja närkästyneine vastauksineen, tulee siellä täällä esille "rivien välissä": Suomalainen harvoin avaa suutaan, mutta olettaa ja kärsii, haukkuu selän takana. Nyt kun täällä voi anonyymisti "tuulettaa", ihmiset tekevät sen.

[/quote]

 

Kuinka sitten palstalla laajalti esiintyvä miesviha? Se on mammoille sallittua ja ok ?

[/quote]

 Täällä on samat häiriintyneet ihmiset vihaamassa ihan kaikkea elävää ympärillään, miehiä, naisia, lapsia, nuoria, eläimiä, ulkomaalaisia ja itseään. Nämä ihmiset ovat täällä netissä riehumassa juuri siksi että eivät osaa toimia toisten kanssa irl. Heillä on mitätön kyky eläytyä sellaistan ihmisten maailmaan, jotka eivät ole kuten he, ja se on iso puute elämässä. Ei kannata näiden ihmisten perusteella vetää mitään johtopäätöksiä, vaan aina jos tuntuu että usko ihmiskuntaan on menemässä, on paras laittaa kone kiinni, koska totta kai se paha olo, mitä nämä ympärilleen levittävät, meinaa muuten tarttua itseenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/76 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat eivät ymmärrä, että heidän kultsipuppelimussukkansa eivät voisi kanssaihmisiä vähempää kiinnostaa!

Eli asennemuutosta todellakin tarvitaan, vanhemmilta.

Vierailija
30/76 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

 

Monet suomalaiset ihmiset tuntuvat kyllä inhoavan kaikkia.

 

Täällä palstalla monesti huudellaan, että lapsi täytyy kasvattaa hyvin, että käyttäytyvät julkisilla paikoilla sitten hyvin. Hieno ajatus, mutta lapsi on kuitenkin lapsi. Näiden ihmisten mielestä aina kun lapsi kiukuttelee, on se tulos huonosta vanhemmuudesta.

 

 Osa näistä neropateista ottaa omaksi oikeudekseen jaella ilkeitä kommentteja äideille julkisillapaikoilla. Näitä tarinoita olen kuullut jo nykyään mummona olevilta jotka vieläkin muistavat jonkun episodin jossa heitä on solvattu huonoiksi vanhemmiksi. Tilanne on useimmiten ollut juuri sellainen, että äiti parka on ollut suurten taakkojen rasittamana ja tosiaan tehnyt parhaansa.

 

En tiedä uskovatko nuo ihmiset oikeasti sanomisiinsa vai onko taustalla vain se yleinen ynseys ja tilanne on otollinen purkaa omaa angstiaan. Väsynyt ja surkean näköinen äiti rassukka voi olla ilkeille ihmisille vain helppo kohde kun muiden kimppuun ei uskalla käydä.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/76 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kulunut ammattivalittaja-aihe!

Vierailija
32/76 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei syrjitä. Mistä edes keksit noin älyttömän ajatuksen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/76 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 13:56"]

Vanhemmat eivät ymmärrä, että heidän kultsipuppelimussukkansa eivät voisi kanssaihmisiä vähempää kiinnostaa!

Eli asennemuutosta todellakin tarvitaan, vanhemmilta.

[/quote]

Itse asiassa minua kyllä kiinnostaa. :) Minua kiinnostavat ihmiset noin ylipäänsä. Et sinäkään olisi minun silmissäni mikään näkymätön, epäkiinnostava esine, ihan iästäsi riippumatta, vaan huomioisin sinutkin.

Vierailija
34/76 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa ekassakin linkissä syrjintä myönnettiin tapaturmaksi, toki valitettavaa, että niin tapahtui, mutta voiko puhua syrjinnästä, jos joku vartija ei vain ole tehtäviensä tasalla? Eikö syrjintää olisi se, että kielto olisi tosiaan voimassa, tosin vaikea nähdä miksi kauppaliike ei voisi päättää, että heillä saa imettää vain lastenhoitotiloissa (wc tarkoittanee sitä tuossa.) Mutta eiväthän he päätä, koska se veisi lapsiperheitä pois asiakkaista tai vaihtoehtoisesti vaatisi tekemään lisää tiloja imetystä varten. 

"Keravan Prisman johtaja Jouko Niskasen mukaan Prisma ei ole aikeissa kieltää imettämistä.

Hänen mukaansa tapauksessa on kyse yksittäisen vartijan harkinnan pettämisestä."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/76 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 13:57"]

 

Monet suomalaiset ihmiset tuntuvat kyllä inhoavan kaikkia.

 

Täällä palstalla monesti huudellaan, että lapsi täytyy kasvattaa hyvin, että käyttäytyvät julkisilla paikoilla sitten hyvin. Hieno ajatus, mutta lapsi on kuitenkin lapsi. Näiden ihmisten mielestä aina kun lapsi kiukuttelee, on se tulos huonosta vanhemmuudesta.

 

 Osa näistä neropateista ottaa omaksi oikeudekseen jaella ilkeitä kommentteja äideille julkisillapaikoilla. Näitä tarinoita olen kuullut jo nykyään mummona olevilta jotka vieläkin muistavat jonkun episodin jossa heitä on solvattu huonoiksi vanhemmiksi. Tilanne on useimmiten ollut juuri sellainen, että äiti parka on ollut suurten taakkojen rasittamana ja tosiaan tehnyt parhaansa.

 

En tiedä uskovatko nuo ihmiset oikeasti sanomisiinsa vai onko taustalla vain se yleinen ynseys ja tilanne on otollinen purkaa omaa angstiaan. Väsynyt ja surkean näköinen äiti rassukka voi olla ilkeille ihmisille vain helppo kohde kun muiden kimppuun ei uskalla käydä.

 

[/quote]

 

olet niitä äitejä, jotka närkästyi vauvakiellosta ravintolassa?

 

eikö teille mene jakeluun, että kaikki eivät pidä lapsista, ja teille on ne omat paikkanne missä voitte lasten kanssa käydä.

 

ei ole mikään pakko ihailla ja sietää juuri sinun kakaroitasi, maapallo on jo ylikansoitettu!

Vierailija
36/76 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 13:59"]

Tuossa ekassakin linkissä syrjintä myönnettiin tapaturmaksi, toki valitettavaa, että niin tapahtui, mutta voiko puhua syrjinnästä, jos joku vartija ei vain ole tehtäviensä tasalla? Eikö syrjintää olisi se, että kielto olisi tosiaan voimassa, tosin vaikea nähdä miksi kauppaliike ei voisi päättää, että heillä saa imettää vain lastenhoitotiloissa (wc tarkoittanee sitä tuossa.) Mutta eiväthän he päätä, koska se veisi lapsiperheitä pois asiakkaista tai vaihtoehtoisesti vaatisi tekemään lisää tiloja imetystä varten. 

"Keravan Prisman johtaja Jouko Niskasen mukaan Prisma ei ole aikeissa kieltää imettämistä.

Hänen mukaansa tapauksessa on kyse yksittäisen vartijan harkinnan pettämisestä."

[/quote]

Niin. Eihän se varmaan ihan niin mennyt, että iso, paha ja ilkeä vartija tuli häätämään naista vessaan, vaan kyseessä oli ihan inhimillnen, perseelleen mennyt vuorovaikutus. En mä vaan jaksa uskoa, että se vartija on käsi pippurikaasulla tullut murisemaan, että vessaan siitä perkele. Todennäköisesti hän on yrittänyt sanoa, että meillä on tuolla vessan puolella lastenhoitohuone jossa voi imettää. Ja äiti, hormonihuuruissaan, herkkänä (juuh, been there) on kokenut että tässä hyökättiin häntä vastaan, epäreilusti. Sellaista sattuu, ja tuskin kenellekään on ollut tarkoitus aiheuttaa pahaa mieltä. Tuskin tämä äitikään halusi tästä nyt mitään megaluokan juttua.

Vierailija
37/76 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 13:58"]

 

Itse asiassa minua kyllä kiinnostaa. :) Minua kiinnostavat ihmiset noin ylipäänsä. Et sinäkään olisi minun silmissäni mikään näkymätön, epäkiinnostava esine, ihan iästäsi riippumatta, vaan huomioisin sinutkin.

[/quote]

Sinä olet todella pienessä vähemmistössä suomalaisia.

Vierailija
38/76 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 13:59"]

eikö teille mene jakeluun, että kaikki eivät pidä lapsista, ja teille on ne omat paikkanne missä voitte lasten kanssa käydä.

 

[/quote]

Tämä voi tulla sulle vähän yllätyksenä, mutta muiden ihmisten elämä ja liikkumiset ei ole sinun tykkäämisestäsi kiinni. Jos kahvilan, ravintolan tai muun yhteisen tilan omistajalle on ok, että siellä on myös lapsia, niin sinä et voi tehdä sille asialle yhtään mitään.

 

Vierailija
39/76 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 13:59"]

Tuossa ekassakin linkissä syrjintä myönnettiin tapaturmaksi, toki valitettavaa, että niin tapahtui, mutta voiko puhua syrjinnästä, jos joku vartija ei vain ole tehtäviensä tasalla? Eikö syrjintää olisi se, että kielto olisi tosiaan voimassa, tosin vaikea nähdä miksi kauppaliike ei voisi päättää, että heillä saa imettää vain lastenhoitotiloissa (wc tarkoittanee sitä tuossa.) Mutta eiväthän he päätä, koska se veisi lapsiperheitä pois asiakkaista tai vaihtoehtoisesti vaatisi tekemään lisää tiloja imetystä varten. 

"Keravan Prisman johtaja Jouko Niskasen mukaan Prisma ei ole aikeissa kieltää imettämistä.

Hänen mukaansa tapauksessa on kyse yksittäisen vartijan harkinnan pettämisestä."

[/quote]

Jos asuisin Keravalla, Keravan Prisma menisi minulla boikottiin johtajansa löperyyden takia.

Vierailija
40/76 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 14:06"]

Sinä olet todella pienessä vähemmistössä suomalaisia.

[/quote]

Itse asiassa, tässä maailmassa, jossa minä elän, en ole vähemmistössä vaan enemmistössä. Ja se on ihanaa. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme