Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieraat ovat moukkia, en halua ketään kylään

Vierailija
08.09.2014 |

Voiko vieraita kieltää tulemasta kylään ja miten? Viihdymme mieheni kanssa keskenämme. Lähes kaikki sukulaiset ja ystävät asuvat kaukana meistä. Kun tulevat kylään, on heidän aina jäätävä yöksi ja jopa useammaksi.

Olen stressaantunut ja väsynyt vieraisiin ja heidän moukkiin tapoihinsa. Käsien pesu on hankalaa vessan jälkeen, vaipan vaihdon jälkeen tai pöytään tullessa. Näplätään nenää tms. Kengät on vaikea heittää pois heti oven eteen ja tallotaan sukkasillaan likaisella eteisen matolla ja sitten ympäri asuntoa. Jos ostat tarjottavia kaapin täyteen, eivät syökään mitään vaan söivät matkalla ja kaupngilla jne. Jos et tarjoa mitään, katsotaan kieroon. Keittiö on täynnä murua ja sotkua, vaikka lapsia ei olisi ollut kylässä. Pöntön kansi on vaikea pistää kiinni, kun vedetään ja koko vessa haisee sen vuoksi yleiselle käymälälle.

Kun näistä ystävällisesti huomauttaa tai kertoo, että meillä tehdään näin. Saa huvittuneisuutta tai suuttumusta vastakaikuna. On vaan äärimmäisen loukkaavaa, että meidän kotia ja tapoja ei kunnioiteta pätkääkään. 

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia nyt vaan on niin että joillekin ihmisille vieraat ovat raskaampia kuin toisille, se on temperamentista kiinni eikä välttämättä kerro tiukkapipoisuudesta. Itse otan kotihommat todella rennosti, mutta vieraiden läsnäolo on stressaavaa. Meillä onkin sääntö että yöksi ei saa tulla. Viihdytän ja ruokin mielelläni, mutta hotelli on se paikka missä vieraat nukkuvat. Samoin jos menemme itse kylään kauemmas niin kutsusta huolimatta haluan mieluummin asua hotellissa vierailun ajan. Ei aikuisten ihmisten kuulu majailla toistensa nurkissa.

Vierailija
2/23 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, laita noille ihmisille rajat. Olet nyt liian vieraanvarainen sellaisille ihmisille, jotka eivät ansaitse vieraanvaraisuuttasi. Jos joku alkaa sinun kotonasi kiukutella, voit sanoa saman tien, että "taisittekin olla nyt olla lähdössä". Ei kukaan vieras ala kyläpaikassa sanomaan, että miten siellä eletään! Ja jos yrittää, lopetetaan vierailut siihen.  

Kokemuksesta puhun. Mulla ollut myös samaa ongelmaa, että kotini on suosittu kyläpaikka, jonne mielellään ollaan tulossa (yövieraiksi myös monet tuppautuivat). Aloin sanoa suoraan, että kyseiselle ajalle on muita suunnitelmia, mikäli joku "ei-kutsuttu" on tulossa kylään. Kyllä siinä muutama tuttavuussuhde päättyikin, mutta mikään menetys se ei minulle ollut. Eräs tuttu jopa suuttui, kun en ollutkaan ottamassa häntä tiettyyn aikaan omaan kotiini yövieraaksi. Siinä vaiheessa kyllä huvitti, että joku oikeasti kuvittelee, että hän päättää, milloin on tulossa kotiini.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 11:44"]

Asia nyt vaan on niin että joillekin ihmisille vieraat ovat raskaampia kuin toisille, se on temperamentista kiinni eikä välttämättä kerro tiukkapipoisuudesta. Itse otan kotihommat todella rennosti, mutta vieraiden läsnäolo on stressaavaa. Meillä onkin sääntö että yöksi ei saa tulla. Viihdytän ja ruokin mielelläni, mutta hotelli on se paikka missä vieraat nukkuvat. Samoin jos menemme itse kylään kauemmas niin kutsusta huolimatta haluan mieluummin asua hotellissa vierailun ajan. Ei aikuisten ihmisten kuulu majailla toistensa nurkissa.

[/quote]

Muuten ihan jees, mutta ihan typerää vetää tuollaisia "ei aikuiset ihmiset plaaplaa." aikuiset ihmiset voivat majailla toistensa nurkissa jos se kaikille osapuolille sopii. Jos aikuinen ihminen ei tätä halua, niin aikuisen ihmisen luulisi osaavan keskustella asiasta. Typerä aloitus ja typerää kitinää "aikuiselta ihmiseltä."

Vierailija
4/23 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ymmärtävistä viesteistä. Minä todellakin pidän näistä ihmisistä enkä halua töksäyttää heille ilkeästi päin naamaa, että olette moukkia porsaita tms. Siksi tämä onkin hyvin vaikeaa. 

AP

Vierailija
5/23 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 11:52"]

Kiitos ymmärtävistä viesteistä. Minä todellakin pidän näistä ihmisistä enkä halua töksäyttää heille ilkeästi päin naamaa, että olette moukkia porsaita tms. Siksi tämä onkin hyvin vaikeaa. 

AP

[/quote]

Ilmeisesti heissä on sitten todella runsaasti hyviä puolia, jotka eivät tässä tule esiini...? Minä en haluaisi, että joku käyttäytyisi kotonani tuolla tavoin kuin kerrot vieraidesi käyttäytyvän. Isäntäväelle virnuilu tai huonosti käyttäytyminen kyläpaikassa eivät kuulosta kovin mukavalta käytökseltä. Ennemminkin vaikuttaisi, etteivät nuo vieraat arvostaisi sinua lainkaan.

Vierailija
6/23 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
7/23 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit kertoa heille avoimesti että sinulla on sensorisen integraation häiriö, ja koti ainoa turvapaikka missä voit rentoutua. Kerro että ahdistut jos turvapaikkasi ei ole kontrollissasi, mutta että tiettyjä sääntöjä noudattamalla ahdistusta voi hallita.

Vierailija
8/23 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko jotenkin miellyttämishaluinen näiden ihmisten suhteen mikäli et voi sanoa, ettei vierailu sovi?

Vierailija
9/23 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ymmärrän sua ihan täysin. Itseäni ällöttää tietyt vieraat hygieniasyistä. Jotkut eivät pese käsiään vessassa käytyään ja vedetään pönttö kansi auki :( Ne pisarat lentelevät vaikka kuinka pitkälle... Ja kyllä sen kuulee peseekö kädet vai ei. En käsitä aikuisia ihmisiä, jotka eivät osaa syödä siististi. Pirrastetaan kaikki pitkin pöytää ja osa menee lattialle.

En ole pitkiin aikoihin ottanut kyläilijöitä vastaan, enkä ota. Tahmatassuisista muksuista puhumattakaan.

Vierailija
10/23 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani, mutta meille ei nyt käy. Ollaan sovittu muuta. Viemäreiden kanssa on ongelmia... Pieniä valkoisia valheita

Vierailija
11/23 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voi, mutta jos haluat päästä helpommalla niin valehtele niinkuin yllä ehdotetaan. Mäkin olen ruvennut tajuamaan vasta viimeisen vuoden aikana että kaikkia ei tarvitse päästää kylään.

Vierailija
12/23 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä, mutta voiko näitä valkoisia valheita selitellä loputtomiin. Vaikka nämä vieraat haluaisivat tulla kylään noin kerran vuodessa, tarkoittaa se silti lähes joka kuukausi, kun näitä läheisiä on enemmänkin. Itse haluan viettää viikon loput rentoutuen omassa rauhassa. Voin olla varmasti kontrollifriikki näiden huolettomien ihmisten mielestä, mutta mielestäni kylässä ollaan talon tavoilla, vaikka itse asuisi paskassa. 

AP

Vierailija
13/23 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen liian suurpiirteinen stressatakseni tuollaisista asioista. Meitä on omaakin väkeä 5, meillä yöpyy useasti vanhimman pojan tyttöystävä, lasten kavereita käy joka päivä, oma äitini on meillä joskus pairikin viikkoa putkeen, lisäksi käy kavereita ja sukulaisia ja aina on tilaa löytynyt ja mukavaa ollut. Ruokahommelit sovitaan etukäteen.

Vierailija
14/23 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemmekin usein mieheni kanssa kahden, joten tällainen ihmisten käytös on erityisen silmiinpistävää kun olemme pinttyneet omiin tapoihimme. Kyse on kuitenkin siitä, että jos pyydän tekemän jotain kuten meillä tehdään niin naureskellaan tai tuhahdellaan päälle ja se on loukkaavaa meitä isäntäväkeä kohtaan.

Esimerkkinä voisi sanoa, että tuskin vaikka lemmikitön ihminen tykkää, jos heille tuodaan kuratassuinen koira, josta lähtee karvaa ja hinkkaa takapuoltaan karvamattoon

Vierailija
15/23 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kutonen siis AP

Vierailija
16/23 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi muuta sanoa, kuin , etä kuulostat aika tiukkanutturaiselta tätsyltä. Ota vähän huumoria elämääsi, niin on paljon mukavampaa. Sulla itselläsikin.

Vierailija
17/23 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, hiukan takakireän emännän kuva tulee ;)

Vierailija
18/23 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä hyvin tilaa vieraille? Voisko vierashuoneen muuttaa työhuoneeks tms., jonka jälkeen vois sanoo, ettei meille enää voi majoittua?

Vierailija
19/23 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärä, miksi vastaaja nro 5 tuli kertomaan, miten paljon hän pitää vieraista. Ei taida auttaa ap:tä ollenkaan.

T. ei ap

Vierailija
20/23 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 11:37"]

En ymmärä, miksi vastaaja nro 5 tuli kertomaan, miten paljon hän pitää vieraista. Ei taida auttaa ap:tä ollenkaan.

T. ei ap

[/quote]

ei vaan siitä että ei stressaa vieraiden eri tavoista ja osaa ottaa lunkimmin kuin ap. Sitäkin voi harjoitella

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi