Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi puhuu huonoa suomea. Ei ymmärrä koulussa kaikkia käsitteitä

Vierailija
16.08.2021 |

On siis isänsä tavoin suomenruotsalainen. Mies puhuu pojille kotona ruotsia ja mä yleensä suomea. Ruotsi on kuitenkin poikien tunnekieli ja puhuvat sitä kotona. Koulussa puhuvat toki suomea, mutta harrastuskavereiden kanssa ruotsia. Ollaan asuttu noin 10 vuotta Ruotsissa mutta muutettiin 2018 alussa takaisin Suomeen. Ruotsissa esikoinen kävi ruotsinkielistä koulua. Pitkään mietittiin että laitetaanko suomenkieliseen jotta kielitaito vahvistuu, mutta tähän päädyttiin. Suomeen muutettaessa esikoinen meni suomenkieliseen kouluun. Nuorempi on käynyt koko ajan suomenkielistä koulua.

Nyt esikoinen kuitenkin meni seiskalle ja jo näinä parina ekana päivänä on käynyt ilmi että poika ei ymmärrä kaikkia käsitteitä. Pelkään että tästä tulee vielä iso ongelma. Erityisesti reaaliaineet huolettaa. Ala-asteella etenemisvauhti oli hidas ja käsitteitä oli vähemmän mutta nyt tuntuu että niitä tulee niin paljon että poika ei selviä. Esimerkiksi kemiantunnilla heillä on nyt ollut työturvallisuus aiheena. Poika tuli ahdistuneena kotiin koulusta ja näytti pitkää listaa työturvallisuusohjeista ja kemikaalien varoitusmerkeistä, siellä vilisi sanoja "varoitusmerkki", "hapettava" "paineenalainen kaasu" "syövyttävä". Poika sanoi että ei ymmärrä ja oli todella turhautunut että miten paljon koko ajan tulee uusia sanoja ja opettaja puhuu nopeasti eikä hän käsitä läheskään kaikkea. Mä mietin että jos tää on jo ekan viikon jälkeen tätä että itkun kanssa pitää sanakirja.org sivustolta selvittää sanojen merkityksiä, miten poika jaksaa vielä kolme vuotta tätä. Kemian lisäksi reaaliaineita on niin paljon yläasteella ja koko ajan vaan syvenee...

Kaduttaa niin paljon että ei suoraan laitettu poikaa ruotsinkieliselle yläasteelle. Miten en ymmärtänyt että se omaksuttavan tiedon ja käsitteiden määrä on näin paljon valtavampi. Eihän se näin voi jatkua että itkun kanssa tehdään läksyt. Pitää varmaan alkaa selvittämään mahdollisuutta vaihtaa ruotsinkieliseen kouluun. En itse kestä katsoa vierestä kun toinen tuskailee niin paljon.

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtäisikään hän nuo sanat välittömästi på svenska? Eli kun sanot, että hapettaminen on oxidation niin selkiääkö asia hänelle - vai onko ongelma myös ihan se, ettei hän ole vielä hiffannut, että yläkoulussa tulee paljon käsitteitä mitkä vaan täytyy opetella?

No ei tietenkään ymmärrä. Mutta kun ongelma on siinä että kun noita käsitteitä jotka on muutenkin uusia ja vaikeita, tulee koko ajan lisää. Niitä on muutenkin vaikea oppia kun niitä ei ymmärrä ja ne selitetään suomeksi joka on pojalle heikompi kieli. Yrittää sitten niitä kääntää ensin omalle kielelleen ja sitä kautta selvittää (= lukea ruotsiksi) mitä se tarkoittaa. Poika on tunnilla varmasti pihalla kuin lumiukko. Ainakin kun tuli kotia niin siltä se näytti. Siis tätä on käsittämättömän vaikea selittää, mutta tarkoitan vaan sitä että tuo hänen kielitaito on nyt riittämätön tähän. Vaatii hirveästi työtä että omaksuu sen kaiken mitä muut saa selville kuuntelemalla opettajaa. Toisaalta mietin helpottaako se myöhemmin kun tuollainen erikoissanasto laajenee? En tiedä. Ollaan ihan solmussa. Puolensa kaikella. Ap

Vierailija
22/77 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö teidän vielä odottaa hetki ennen ratkaisuja? Vaikka syyslukukausi?

Jos panostatte yhdessä opiskeluun nyt jonkin aikaa vähän enemmän ja katsotte, että lähteekö tilanne helpottumaan.

Kaksi vahvaa kieltä on kuitenkin valtava rikkaus.

Jos Suomessa tekee työuraa tai täällä aikoo asua, voi olla hyvä että suomeksi ymmärtää vähän vaikeampi käsitteitä (vaikka palvelua pitäisi saada myös ruotsiksi).

Jos Suomessa haluaa saada hyvän koulutuksen, kannattaa koulu käydä Ruotsin kielellä. Katso vaikka pisterajoja korkeakouluihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaaditte vain koulun vaihtavan opetuskielen ruotsinkieleen. Vaihtavat sen välittömästi, tietenkin.

Vierailija
24/77 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtäisikään hän nuo sanat välittömästi på svenska? Eli kun sanot, että hapettaminen on oxidation niin selkiääkö asia hänelle - vai onko ongelma myös ihan se, ettei hän ole vielä hiffannut, että yläkoulussa tulee paljon käsitteitä mitkä vaan täytyy opetella?

No ei tietenkään ymmärrä. Mutta kun ongelma on siinä että kun noita käsitteitä jotka on muutenkin uusia ja vaikeita, tulee koko ajan lisää. Niitä on muutenkin vaikea oppia kun niitä ei ymmärrä ja ne selitetään suomeksi joka on pojalle heikompi kieli. Yrittää sitten niitä kääntää ensin omalle kielelleen ja sitä kautta selvittää (= lukea ruotsiksi) mitä se tarkoittaa. Poika on tunnilla varmasti pihalla kuin lumiukko. Ainakin kun tuli kotia niin siltä se näytti. Siis tätä on käsittämättömän vaikea selittää, mutta tarkoitan vaan sitä että tuo hänen kielitaito on nyt riittämätön tähän. Vaatii hirveästi työtä että omaksuu sen kaiken mitä muut saa selville kuuntelemalla opettajaa. Toisaalta mietin helpottaako se myöhemmin kun tuollainen erikoissanasto laajenee? En tiedä. Ollaan ihan solmussa. Puolensa kaikella. Ap

Poikasi jää nyt jälkeen ja yläkoulun arvosanat vaikuttaa siihen, mihin pääsee toisella asteella opiskelemaan. Jos vaihdat ruotsinkieliseen, pojan koulutie on heti helpompi ja pääsee helpommin jatko-opintoihin. Ne ratkaisee, miten hän saa töitäkin.

Vierailija
25/77 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannattais hankkia lapsia tummaihoisten kanssa. Noin siinä sitten käy.

Ovatko suomenruotsalaiset kovinkin usein tummaihoisia?

Vierailija
26/77 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä huomioita. Poika tuntee ruotsinkielisestä koulusta poikia, joten se ei ois ongelma. Mutta ei tämä siltikään nyt niin helpolta tunnu. Viikonloppuna kun puhuin pojan kanssa, niin viihtyy tuolla luokalla hyvin ja hänellä on hyvä porukka. Koulurakennuskin on terveempi kuin ruotsinkielinen.

Alunperin laitettiin pojat suomenkieliseen kouluun kun ajateltiin että se vahvistaa suomen kielen taitoa, he kun tosiaan käyttää paljon enemmän ruotsia. Mun mies osaa kans melko heikosti suomea, joten suomen opetus ois ollut täysin mun vastuulla ja itsekin kun puhun miehen kanssa ruotsia, sitä tulee käytettyä enemmän. Lapsille kuitenkin oon yrittänyt puhua enimmäkseen suomea niin kuin aiemmin kerroinkin.

Vaihto tuntuu silti nyt ainoalta oikealta ratkaisulta -toisaalta se satuttaa mua kun ajattelen että poika joutuu niin paljon homeisempaan rakennukseen ja eroon tutusta kaveriporukasta, vaikka ruotsinkielisessä koulussakin niitä on. Ap

Ensun ajattelin että koulun vaihto, mutta jos koulussa on hometta, niin se ei ole vaihtoehto. Minulla itsellä meni terveys työpaikan homeen takia ja olen tosi onnekas, että ei puhjennut astmaa. Toipuminen kesti melkein vuoden. Ihmiset ei ymmärrä aina miten iso asia home on.

Poikasi kielitaito karttuu kyllä ja itse selvittäisin tuota tunnepuolta, että mikä niissä sanoissa ahdistaa. Aika voimakkaasti reagoi. Voiko seuraavan tunnin kappaleita /sanastoa saada etukäteen? Mitä tahansa teettekin niin homekoulu on suuri riski hänen muun terveyden kannalta.

Vierailija
27/77 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanne on uusi ja haastava. Palkintona voi kuitenkin olla erinomainen suomen kielen taito, josta voi Suomessa asuessa olla varsin paljon hyötyä.

Ihan varmasti tilanne helpottaa koko ajan, kun kielitaito paranee. Ei se tule jatkumaan noin vaikeana vuosikausia.

Haluan myös muistuttaa, että monet noista mainitsemistasi käsitteistä ovat uusia niillekin, jotka puhuvat suomea äidinkielenään. Koulussa niitä vasta opitaan, oli äidinkieli sitten mikä vain.

Ja tässä pointti mitä itsekin olen miettinyt. Haluaisin niin että pojatkin oppisivat (lähes) täydellisen suomen. Siitä varmasti olisi paljon hyötyä. Mies toivoo samaa. Hänellä on ollut vaikeaa löytää suomesta töitä kun kielitaito melko heikko. Sen takia ollaankin Ruotsissa asuttu. Toisaalta nyt kun on oma yritys, sillä ei ole enää niin väliä, mutta mahdollisuudet olisi avoimemmat paremmalla suomen taidolla. Ap

Poikasi löytää paremmin töitä käymällä ruotsinkieliset koulut ja tutustumalla muihin ruotsinkielisiin. Siellä he saavat myös paremmat arvosanat ja pääsevät hyviin opiskelupaikkoihin.

Suomenruotsalaiset ovat äärimmäisen harvoin työttömiä. Jos poika menee Hankenille, ruotsinkieliseen lääkikseen tai valmistuu miltä tahansa ruotsinkieliseltä linjalta, hänellä on tässä maassa varma työpaikka.

Tämäkin riippuu niin alasta ja paikkakunnasta. Kuten sanoin mun miehellä on ollut vaikeuksia löytää aikoinaan Suomesta töitä. Mutta onhan tuo totta että suomessa on siitä hyvä että korkeakoulu on mahdollista käydä ruotsiksi. Arvostaisin vaan niin paljon sitä, että pojalle kehittyisi myös hyvä suomenkielen taito. Tällä hetkellä kulkee kielitaidon osalta isänsä uria. Haluttaisiin tukea suomen oppimista siis, mutta en tiedä onko se nyt lapselle liikaa? Ap

Vierailija
28/77 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanne on uusi ja haastava. Palkintona voi kuitenkin olla erinomainen suomen kielen taito, josta voi Suomessa asuessa olla varsin paljon hyötyä.

Ihan varmasti tilanne helpottaa koko ajan, kun kielitaito paranee. Ei se tule jatkumaan noin vaikeana vuosikausia.

Haluan myös muistuttaa, että monet noista mainitsemistasi käsitteistä ovat uusia niillekin, jotka puhuvat suomea äidinkielenään. Koulussa niitä vasta opitaan, oli äidinkieli sitten mikä vain.

Ja tässä pointti mitä itsekin olen miettinyt. Haluaisin niin että pojatkin oppisivat (lähes) täydellisen suomen. Siitä varmasti olisi paljon hyötyä. Mies toivoo samaa. Hänellä on ollut vaikeaa löytää suomesta töitä kun kielitaito melko heikko. Sen takia ollaankin Ruotsissa asuttu. Toisaalta nyt kun on oma yritys, sillä ei ole enää niin väliä, mutta mahdollisuudet olisi avoimemmat paremmalla suomen taidolla. Ap

Poikasi löytää paremmin töitä käymällä ruotsinkieliset koulut ja tutustumalla muihin ruotsinkielisiin. Siellä he saavat myös paremmat arvosanat ja pääsevät hyviin opiskelupaikkoihin.

Suomenruotsalaiset ovat äärimmäisen harvoin työttömiä. Jos poika menee Hankenille, ruotsinkieliseen lääkikseen tai valmistuu miltä tahansa ruotsinkieliseltä linjalta, hänellä on tässä maassa varma työpaikka.

Tämäkin riippuu niin alasta ja paikkakunnasta. Kuten sanoin mun miehellä on ollut vaikeuksia löytää aikoinaan Suomesta töitä. Mutta onhan tuo totta että suomessa on siitä hyvä että korkeakoulu on mahdollista käydä ruotsiksi. Arvostaisin vaan niin paljon sitä, että pojalle kehittyisi myös hyvä suomenkielen taito. Tällä hetkellä kulkee kielitaidon osalta isänsä uria. Haluttaisiin tukea suomen oppimista siis, mutta en tiedä onko se nyt lapselle liikaa? Ap

Kai sinä puhut lapselle suomea? Siinähän sitä pitäisi oppia suomea. Koulu voi hyvin olla ruotsinkielinen.

Vierailija
29/77 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No enpä tuosta syystä laittaisi lasta homekouluun eroon kuvasta luokasta ja kavereista! Miksi et usko poikasi kykyyn oppia?

lasta ei kannata laittaa homeiseen kouluun.

Vierailija
30/77 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että itse puhut pojille enimmäkseen Suomea? Jos odotat että oppivat Suomen kielen, sinun pitää puhua ainoastaan Suomea. Eikö tuo ole päivänselvä asia.

Vierailija
31/77 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme teitä vaivaa kun ette laita ruotsinkieliseen kouluun??? Äkkiä koulun vaihto.

Ei ole helppo päätös. Asioilla on puolensa. Mun tyttö kävi ruotsinkielisen koulun ja opiskelee nyt Tukholmassa. Ruotsin kieli on todella vahva, mutta suomi on ihan lapsenkengissä. Kuulostaa oikeasti siltä kuin joku maahan juuri muuttanut ihminen yrittäisi puhua suomea. Ja kyllä -nyt harmittaa kun tuettiin vain ruotsin kielen oppimista.

Vierailija
32/77 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sun mielestä ei ole eri asia, ettei osaa kieleen kuuluvia tavallisiakaan sanoja kuin se, ettei osaa erikoissanoja? Kuinka hyvin itse pärjäisit ruotsinkielisellä kemiantunnilla?

Mitä mieltä lapsi on, haluaako hän vaihtaa koulua vai yrittää vielä?

Täällä onkin ollut hyviä neuvoja, mm. se että lapsi käyttäisi apuna ruotsin kielisiä kirjoja, josta opiskelisi käsitteitä.

Vierailija
33/77 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten huono suomi voi tulla sinulle yllätyksenä, jos puhut lapselle suomea? Etkö muka ole huomannut heikkoa sanavarastoa? Ettekö ole lukeneet suomenkielisiä kirjoja, katsoneet suomenkielisiä ohjelmia tai tavanneet suomenkielisiä sukulaisia tai kavereita?

Vierailija
34/77 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sinä puhut lapselle suomea? Siinähän sitä pitäisi oppia suomea. Koulu voi hyvin olla ruotsinkielinen.

Pääsääntöisesti joo etenkin jos puhun vain pojalle, mutta käytännössä tulee puhuttua ruotsia jos mieskin on paikalla. Ja eihän se kotona käytetty suomi noin "vaativaa" ole kuin koulussa. Alunperin ajateltiinkin että koulu vahvistaa sitä, mutta en tiedä. Hieman kaduttaa nyt. Toisaalta ei kaduta. En tiedä. Oon oikeasti aika hukassa nyt. Ap

Vierailija
35/77 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap olet tukenut suomen kielen oppimista? Miksi et ole puhunut pelkästään suomea?

Miten lapsi voi oppia sanoja, jos et ole niitä opettanut? Sinun pitäisi olla lukenut Ruotsissa asuessa suomenkielisiä lastenkirjoja. Myöhemmin lapsi itse on voinut lukea suomeksi. Siinähän ne puutteet olisi tulleet esille.

Vierailija
36/77 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinkieliseen yliopistoonhan pääsee sillä, että osaa ruotsia. Ei sitä varten tarvitse käydä ruotsinkielisiä kouluja. Pitkän ruotsin E ja keskipitkän L avaa oven suoraan todistuksella.

Tässä on nyt enemmän kysymys siitä, että poika ei vaan tajua noita käsitteitä millään kielellä, koska ne ovat uusia, abstrakteja asioita. Käsittäisi ne paremmin ruotsiksi selitettynä, mutta tärkeintä on ymmärtää se käsite.

En ole lukenut kemiaa ruotsiki, mutta olen lukenut sitä englanniksi. Sama juttu, piti vaan aidosti ymmärtää asia.

Koulu tarjoaa tukiopetusta ja sinä jeesaat kotona. Myös mies voi auttaa selittämällä asian ruotsiksi, jos se auttaa ymmärtämisessä.

Ei ainakaan mitään äkkinäistä vaihtoa ruotsinkieliseen kouluun, vaan katsotaan vähintään syyslomaan asti miten lähtee menemään.

Vierailija
37/77 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi laittaa lasta homeiseen kouluun. Tämä on ihan selvä asia.

Vierailija
38/77 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten huono suomi voi tulla sinulle yllätyksenä, jos puhut lapselle suomea? Etkö muka ole huomannut heikkoa sanavarastoa? Ettekö ole lukeneet suomenkielisiä kirjoja, katsoneet suomenkielisiä ohjelmia tai tavanneet suomenkielisiä sukulaisia tai kavereita?

Kuten sanoin poikien tunnekieli on ruotsi. He puhuu tosiaan järjestään ruotsia. Vaikka mä sanoisin heille jotain suomeksi järjestään vastaus kuuluu ruotsiksi. Ja tosiaan eihän kotona puhuttu suomi ole noin vaativaa kuin koulussa käytettävä. Kyllä poika nyt mun puhumaa suomea ymmärtää ja esimerkiksi mummulle ja serkuille puhuu ihan ok sulavaa suomea. Nuo käsitteet ja korkeatasoisempi kieli on vain haastavampaa. Ja kyllä, ollaan luettu pojille myös suomenkielisiä kirjoja kun olivat pieniä. Se ei vain ole sama asia. Voit kokeilla itse opiskella jotain esim englanniksi. Vaikka osaisit arjessa käyttää kieltä hyvin, voi sen käyttö akateemisessa mielessä olla haastavaa. Tätä on vaikeaa selittää mutta toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitan. Ap

Vierailija
39/77 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni luokalla oli yläkoulussa virolainen poika, joka käytti tunneilla sanakirjaa.

Vierailija
40/77 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsinkieliseen yliopistoonhan pääsee sillä, että osaa ruotsia. Ei sitä varten tarvitse käydä ruotsinkielisiä kouluja. Pitkän ruotsin E ja keskipitkän L avaa oven suoraan todistuksella.

Tässä on nyt enemmän kysymys siitä, että poika ei vaan tajua noita käsitteitä millään kielellä, koska ne ovat uusia, abstrakteja asioita. Käsittäisi ne paremmin ruotsiksi selitettynä, mutta tärkeintä on ymmärtää se käsite.

En ole lukenut kemiaa ruotsiki, mutta olen lukenut sitä englanniksi. Sama juttu, piti vaan aidosti ymmärtää asia.

Koulu tarjoaa tukiopetusta ja sinä jeesaat kotona. Myös mies voi auttaa selittämällä asian ruotsiksi, jos se auttaa ymmärtämisessä.

Ei ainakaan mitään äkkinäistä vaihtoa ruotsinkieliseen kouluun, vaan katsotaan vähintään syyslomaan asti miten lähtee menemään.

Kiitos, tässä oli paljon ajateltavaa. Ja joo tosiaan vaikka tällä hetkellä vaihto tuntuu ainoalta oikealta ratkaisulta nyt niin on tässä niin paljon mietittävää vielä. Pitää ihan reksiin ottaa yhteyttä nyt. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi